Discusprolaps i lænden


Orca
 Share

Recommended Posts

Hej.

For snart et par år siden fik jeg en discusprolaps i min lænd. Jeg kan stadig mærke at jeg skal være forsigtig med løft, hvor vægten ikke bliver fordelt lodret ned gennem rykken. En af de øvelser der derfor ikke kan komme på tale for mig, er squat. Men er der nogen der kan forslå et godt alternativ hvor rykken holdes rank?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

For snart et par år siden fik jeg en discusprolaps i min lænd. Jeg kan stadig mærke at jeg skal være forsigtig med løft, hvor vægten ikke bliver fordelt lodret ned gennem rykken. En af de øvelser der derfor ikke kan komme på tale for mig, er squat. Men er der nogen der kan forslå et godt alternativ hvor rykken holdes rank?

Hvad med noget benpres? :)

Link to comment
Share on other sites

Tag en stor træningsbold. placer den på vægen og placer dig med ryggen til bolden så den støtter dig lavt i lænden. sæt føderne lidt frem, og gå så langsomt lidt ned i knæ. husk lidt ad gangen og maks. til dine lår er vandrette... god øvelse til følger efter prolaps.

Morten Støve, Fysioterapeut

Link to comment
Share on other sites

Benpres kan være en discus knuser.

Frontsquats?

Overhead squats?

Pistols, bulgarian squats, barbell hack squats?

Nu er det meget forskelligt hvordan det enkelte individ mærker en diskusprolabs. Men overhead squats ville jeg mene var et dårligt valg, den stille store krav til at stabillisere overkroppen, hvilket kan være svært med en prolabs

Bulgarian squat/barbell squat er gode valg. Simple øvelser som knæekstension/knæfleksion i maskine kan sagtens give lidt muskler på dine ben uden det påvirker din ryg.

Og hvorfor så mange engelske betegnelser for øvelserne ? hvad er der galt med etbensbenbøjninger, træk balance. Men det er nok bare fordi jeg er gammeldags :blush:

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor så mange engelske betegnelser for øvelserne ? hvad er der galt med etbensbenbøjninger, træk balance. Men det er nok bare fordi jeg er gammeldags :blush:

Searchability :tongue:

Søgemulighederne og chancen for at kunne finde billeder/video på engelske øvelsesnavne vurderer jeg umiddelbart til at være noget bedre end med danske.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det meget forskelligt hvordan det enkelte individ mærker en diskusprolabs. Men overhead squats ville jeg mene var et dårligt valg, den stille store krav til at stabillisere overkroppen, hvilket kan være svært med en prolabs

Grunden til jeg foreslår overhed squats er at det er en fremragende øvelse til at træne stabilitet i hele torsoen. Man lærer at squatte dybere og dybere med oprejst torso via øvelsen. Belastningen der kan anvendes er også meget begrænset.

Nu kommer det selvfølgelig an på hvor god funktionen er hos trådstarteren. Men pga det lave load og den udvikling af hensigsmæssig kropsposition i squat, overhead squats udvikler, syntes jeg det er et fremragende valg for mange mennesker. Load behøver heller ikke at være særligt højt, for at det har en positiv effekt på bevægemønstre.

Man skal selvfølgelig mærke efter og se hvad ens egen krop er klar til.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til jeg foreslår overhed squats er at det er en fremragende øvelse til at træne stabilitet i hele torsoen. Man lærer at squatte dybere og dybere med oprejst torso via øvelsen. Belastningen der kan anvendes er også meget begrænset.

Nu kommer det selvfølgelig an på hvor god funktionen er hos trådstarteren. Men pga det lave load og den udvikling af hensigsmæssig kropsposition i squat, overhead squats udvikler, syntes jeg det er et fremragende valg for mange mennesker. Load behøver heller ikke at være særligt højt, for at det har en positiv effekt på bevægemønstre.

Man skal selvfølgelig mærke efter og se hvad ens egen krop er klar til.

Valget er stadig ret dårligt, dels kan det være svært at komme af med vægten uden at smide den. Hvilket nok kun kan lade sig gøre i en vægtløfterklub. Set i forhold til folk med diskus problemer kan den være extra svær at udføre pga nedsat/forstyrret nerveledning, smerte. Har man ikke forhånds kendskab til øvelsen så er det ikke den øvelse jeg ville anbefale efter en prolabs.

Der er rigtig mange andre øvelser hvor man kan træne truncus stabilitet uden risiko for at forværre prolabsen.

Til trådstarter har du forsøgt at reducere eventuelle smerter med MC-Kenzie ?

Link to comment
Share on other sites

Valget er stadig ret dårligt, dels kan det være svært at komme af med vægten uden at smide den. Hvilket nok kun kan lade sig gøre i en vægtløfterklub. Set i forhold til folk med diskus problemer kan den være extra svær at udføre pga nedsat/forstyrret nerveledning, smerte. Har man ikke forhånds kendskab til øvelsen så er det ikke den øvelse jeg ville anbefale efter en prolabs.

Der er rigtig mange andre øvelser hvor man kan træne truncus stabilitet uden risiko for at forværre prolabsen.

Til trådstarter har du forsøgt at reducere eventuelle smerter med MC-Kenzie ?

Tak for info :smile:

Hvordan adskiller øvelser som frontsquat og barbell hack squats, eller bulgarian squats sig mærkbart fra overhead squats?

Link to comment
Share on other sites

Hvad med noget benpres? :)

Big NO-NO efter en discusprolaps!

Hvordan adskiller øvelser som frontsquat og barbell hack squats, eller bulgarian squats sig mærkbart fra overhead squats?

Frontsquat adskiller sig ihvertfald hvis man kan træne med et almindeligt squatrack og ikke et powerrack ved at det er nemmere at komme af med vægten. At få bare 10 kg fra strakt arm over hovedet og ned på gulvet var ikke en mulighed da jeg gik igang med genoptræningen.

Havde to discusprolaps i lænden for små 6 år siden nu, og jeg var nød til at arbejde med at stabilisere overkroppen længe inden jeg kunne squatte igen. Men efter seriøst arbjede på swissball og gulv i et års tid, lykkedes det mig at få bygget noget ordentligt squat op igen. Kan nu backsquatte og frontsquatte tungt uden at kunne mærke det i lænden overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

æh, bu bæh... Har du et link med forklaring af øvelserne?

Hvis du ikke kender øvelserne, vil jeg råde dig til at få noget hjælp til øvelserne og få styr på noget klassificeret hjælp til hvad du kan og hvad du ikke kan.

Link to comment
Share on other sites

Tak for info :smile:

Hvordan adskiller øvelser som frontsquat og barbell hack squats, eller bulgarian squats sig mærkbart fra overhead squats?

Prøv lige at tænke igennem hvordan man får vægten over hovedet og hvordan man får vægten ned igen, hvis man ikke kan smide den på gulvet. Ikke ligefrem hensigtsmæssige bevægelser i columna, når man lider af en prolabs.

Hvis hensigten var at træne ben, hvorfor så lave trækbalance ?. Der først og fremmest er en hjælpe øvelse til vægtløftere og ikke træner benmuskulaturen i væsentlig grad.

Med fare for at blive kaldt ufunktionel, ville jeg starte med at træne knæekstension/fleksion i maskine og ved siden af træne relevate stabiliserende øvelser til truncus vedsiden af.

Men som det allerede er nævnt er det bedste at få noget kvalifiseret hjælp, så er trådstarter bedst hjulpen.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de gode indspark. Det var især godt at i fik aflivet benpræs, for det var faktisk en af øvelser jeg ville troede kunne være en god erstatning.

Jeg har fået muligheden for at træne på mit arbejde, hvor der kommer en instruktør et par gange om måneden, jeg vil starte med at forhøre mig hos ham. Min erfaring er dog, at kvaliteten af de råd man får af folk med en træneruddannelse er meget svingende (undskyld hvis jeg træder nogen over fødderne her). Kan nogen i den forbindelse give råd om, hvor man får kvalificeret vejledning? fysioterepeut, idrætsfysiolog? helst uden at komme til at betale det hvide ud af øjenene.

Under alle omstændigheder er min plan at starte stille og roligt op, og så fornæmme hvad der er god og skidt. Øvelsen med træningsbolten i ryggen kommer nok til at være med i opstartsprogrammet. Overhead squats er nok ikke noget jeg vil forsøge mig med lige med det samme. Jeg har trænet en del fri-vægts træning førhen (nej, det var ikke derfor jeg fik prolaps), men det vil nok være uklogt at kaste mig ud i noget avanceret lige med det samme.

Hvordan i øvrigt med lunges? Den er ikke blevet nævnt, men den virker som et godt alternativ for mig at se.

har du forsøgt at reducere eventuelle smerter med MC-Kenzie ?

ja, og med rimelig effekt. Det består mest i at ligge på maven på sengen og læse eller se fjernsyn :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Prøv lige at tænke igennem hvordan man får vægten over hovedet og hvordan man får vægten ned igen, hvis man ikke kan smide den på gulvet. Ikke ligefrem hensigtsmæssige bevægelser i columna, når man lider af en prolabs.

Hvis hensigten var at træne ben, hvorfor så lave trækbalance ?. Der først og fremmest er en hjælpe øvelse til vægtløftere og ikke træner benmuskulaturen i væsentlig grad.

Man går ud med den lige som en frontsquat og stemmer stangen op.

Tanken var at træne de kvaliteter jeg beskriver i min tidligere post der behøver man ikke mere end 20kg for en begynder. Jeg har forstået du mener det er uhensigtsmæssigt ved mennesker med den type skader, så blev jeg det klogere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Big NO-NO efter en discusprolaps!

Frontsquat adskiller sig ihvertfald hvis man kan træne med et almindeligt squatrack og ikke et powerrack ved at det er nemmere at komme af med vægten. At få bare 10 kg fra strakt arm over hovedet og ned på gulvet var ikke en mulighed da jeg gik igang med genoptræningen.

Havde to discusprolaps i lænden for små 6 år siden nu, og jeg var nød til at arbejde med at stabilisere overkroppen længe inden jeg kunne squatte igen. Men efter seriøst arbjede på swissball og gulv i et års tid, lykkedes det mig at få bygget noget ordentligt squat op igen. Kan nu backsquatte og frontsquatte tungt uden at kunne mærke det i lænden overhovedet.

jeg bøvler selv med discusprobaps og er ret nysgerrig efter at høre, hvorfor benpres er big NO-NO? Det har jeg nemlig ikke fået noget at vide om. Du må også meget gerne fortælle lidt om, hvad din genoptræning bestod af?

Spartiate

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hejsa,

Ny bruger her. Først og fremmest tak for al den rare information i alle har skrevet her i skadeforummet - jeg er allerede blevet meget klogere. Men jeg har dog endnu et par spørgsmål som jeg ikke umiddelbart kan finde svar på.

Jeg fik forleden en mild diskusprolaps i lænden i forbindelse med almindelig styrketræning. På grund af en gammel og tilbagevendende knæskade har jeg alt for længe udsat motion og styrketræning - dels fordi det er meget besværligt hvor jeg bor, dels fordi jeg hele tiden er nervøs for at knæskaden skal springe op igen. Under alle omstændigheder betyder det at jeg er i dårlig form, og det er nok mangel på almindelig styrke i ryggens muskelkorset der skyld i diskusprolapsen.

Jeg er naturligvis interesseret i at få styeket min ryg, og indser samtidig nødvendigheden i at få opbygget en fornuftig kondition for at undgå endnu flere skader - men hvordan griber jeg det nemmest an? Og hvor hurtigt?

Måske skal jeg også pointere at jeg bor i et u-land, så jeg kan ikke umiddelbart finde en kvalificeret fysioterapeut. Eller læge. Eller kiropraktor. Eller noget som helst andet for den sags skyld...

På grund af prolapsen har jeg moderate smerter nu - jeg kan gå, sidde og stå, men så heller ikke meget mere. Som jeg ser det er min eneste mulighed for at gøre noget at svømme, nok helst crawl med en skungummipude mellem lårene så benene ikke laver noget. Er det overhovedet nogen god ide, eller vil det gøre ondt værre?

Hvornår må jeg begynde at træne ryg/lænd?

På forhånd tak,

Expat

Link to comment
Share on other sites

Som en lille side bemærkning til ovenståne kan jeg lige give et lille godt råd til dem med diskusprolaps - lad være med at hoste! Jeg har gjort mange dumme ting igennem tiden, og tilført mig selv mange smerter på den ene og anden dumme måde - men at hoste med diskuspropals er ubetinget det mest smertefulde jeg nogenside har oplevet. Av

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share