Lav højdevækst


Andreas M
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en dreng på knap 16 år som efterhånden har styrketrænet i 9 måneder.

Min bekymring er at jeg i de 9 måneder ikke er vokset en eneste cm i højden. Mit spørgsmål er derfor om det kan skyldes min styrketræning fordi min krop bruger ekstra man kræfter på at opbygge muskler? Jeg har læst artiklen om at det ikke burde have nogen betydning så længe uge under 18 ikke træner med "tunge" vægte. Men er de vægte jeg træner med tunge?

Højde ca 176 cm

Vægt ca 66 kg (var omkring 62 kg da jeg startede)

Jeg træner somreglt 2-3 gange om ugen (tirsdag, torsdag og lørdag) desuden dyrker jeg anden form for idræt mandag torsdag og fredag.

Min træning forløber på den måde at jeg træner alle muskel grupper med 3*8-10 gentagelser, hvor jeg kører mig selv helt ud..

Kan det have nogen betydning for mig vækstudvikling og isåfald hvad kan man gøre for at ændre på det?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noget du skal bekymre dig om, slet ikke når du træner 2-3 gange om ugen.

Såvidt jeg husker er der påvist 'forsinket' højdevækst hos unge der træner på eliteniveau, men det betyder ikke at de går glip af det totalt men derimod bare oplever det en smule senere.

Som sagt er det overhovedet ikke noget du skal være bekymret for.

Link to comment
Share on other sites

Tror bestemt ikke det er noget du skal være bekymret for!

Jeg voksede selv ret sent. Både vægt og højdemæssigt. Har været tidligere elite-svømmer. Jeg var den næst-mindste i de to parallelklasser på mit trin på min folkeskole - én pige var mindre end mig. Det var først i 2. G jeg begyndte at vokse ordentligt og det var først som 20-21 årig jeg begyndte at trappe ned med svømmetræningen. I samme periode optrappede jeg min styrketræning.

Som 19-20 årig var jeg blandt de største i den gamle folkeskole-klasse. Så jeg tror ikke min træning har haft indflydelse på min "slut-højde".

Link to comment
Share on other sites

Højdetilvæksten for børn ligger på et normalniveau på 5-6 cm pr. år, der i puberteten afløses af en ca. 2-årig vækstspurt (8-10 cm pr. år). Efter denne vækstspurt aftager højdevæksten ret kraftigt. Tildspunktet for denne vækstspurt og den efterfølgende aftagende højdevækst varierer meget, men det normale er entopvækst ved 14 år. Dette tidpunkt kan dog være forskubbet ca. 2 år begge veje.

Hvis du næsten er 16 år ville højdevæksten for en gennemsnitsdreng på denne alder være kraftigt aftagende. Det kan altså være et led i din naturlige højdevækstudvikling at du ikke vokser ret meget nu. Du må selv kunne vurdere om du de foregående år har vokset meget. Er du det er din lavere vækst sandsynligvis bare en naturlig afmatning og du skal ikke regne med at du bliver voldsomt meget højere. Din højde på 176 cm er jo også indenfor normalområdet.

Der er meget få eksempler på nedsat eller udsat vækstspurt for elitebørn og i de tilfælde der er indhentes efterslæbet senere.

Selv om det er positiv at børn også styrketræner anbefales det at holde sig fra maksimale løft indtil man er nået voksenalderen.

"Der er i dag blandt idrætsforskere bred enighed om, at vægttræning som supplement ikke er mere risikabelt and andre aktiviteter (...), og at styrketræning er effektiv i forhold til at udvikle muskelstyrke og udholdenhed. Det anbefales dog, at der skelnes imellem vægttræning og vægtløftning. Vægttræning har til sigte at forøge den muskulære styrke og den kraftudvikling, der skal benyttes i de forskellige idrætsgrene ved hjælp af modstandstræning. Vægtløftning (og bodybuilding) er idrætsgrene, der inkluderer maksimale løft. Det vil dog være fornuftigt ikke at have maksimale løft i træningen før efter Tanner-stadie V (læs: voksen), hvor også størstedelen af væksten er færdig (American Academy of Pediatrics, 1990)"

Citat fra biblen i denne sammenhæng dvs. Team Danmarks bog "Aldersrelateret træning"

8-10 gentagelser er jo ikke maksimale løft, så det er vel ok i denne sammenhæng.

Et andet grundprincip for børne- og ungdomstræning er at træningen skal være alsidig. Da du dyrker anden idræt og styrketræner for hele kroppen skulle dette også være ok. Så hold fast i det.

Konklusionen er vel at der ikke er noget galt med din højdevækst og du heller ikke træner forkert. Man kan så altid diskutere om din træning er optimal, men det afhænger også af hvad målet er med din træning.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

jeg syntes personligt jeg er blevet lidt lavere, efter jeg begyndte at træne tunge vægte. Ved ikke om det er noget jeg bilder mig selv ind.

Har læst flere på MOL der oplevede det samme?

Det må vist være indbildning, har utroligt svært ved at forestille mig noget som helst andet

Det kan evt. være fordi du har gainet mere masse, og derved har opnået en mere "fyldig" krop/masse der får dig til at se mindre ud i forhold til før --> det er jo forskel på at veje 80 kg. fordelt på 185 cm. og på at veje 90 kg fordelt på de samme 1,85 cm. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Højdetilvæksten for børn ligger på et normalniveau på 5-6 cm pr. år, der i puberteten afløses af en ca. 2-årig vækstspurt (8-10 cm pr. år). Efter denne vækstspurt aftager højdevæksten ret kraftigt. Tildspunktet for denne vækstspurt og den efterfølgende aftagende højdevækst varierer meget, men det normale er entopvækst ved 14 år. Dette tidpunkt kan dog være forskubbet ca. 2 år begge veje.

Hvis du næsten er 16 år ville højdevæksten for en gennemsnitsdreng på denne alder være kraftigt aftagende. Det kan altså være et led i din naturlige højdevækstudvikling at du ikke vokser ret meget nu. Du må selv kunne vurdere om du de foregående år har vokset meget. Er du det er din lavere vækst sandsynligvis bare en naturlig afmatning og du skal ikke regne med at du bliver voldsomt meget højere. Din højde på 176 cm er jo også indenfor normalområdet.

Der er meget få eksempler på nedsat eller udsat vækstspurt for elitebørn og i de tilfælde der er indhentes efterslæbet senere.

Selv om det er positiv at børn også styrketræner anbefales det at holde sig fra maksimale løft indtil man er nået voksenalderen.

"Der er i dag blandt idrætsforskere bred enighed om, at vægttræning som supplement ikke er mere risikabelt and andre aktiviteter (...), og at styrketræning er effektiv i forhold til at udvikle muskelstyrke og udholdenhed. Det anbefales dog, at der skelnes imellem vægttræning og vægtløftning. Vægttræning har til sigte at forøge den muskulære styrke og den kraftudvikling, der skal benyttes i de forskellige idrætsgrene ved hjælp af modstandstræning. Vægtløftning (og bodybuilding) er idrætsgrene, der inkluderer maksimale løft. Det vil dog være fornuftigt ikke at have maksimale løft i træningen før efter Tanner-stadie V (læs: voksen), hvor også størstedelen af væksten er færdig (American Academy of Pediatrics, 1990)"

Citat fra biblen i denne sammenhæng dvs. Team Danmarks bog "Aldersrelateret træning"

8-10 gentagelser er jo ikke maksimale løft, så det er vel ok i denne sammenhæng.

Et andet grundprincip for børne- og ungdomstræning er at træningen skal være alsidig. Da du dyrker anden idræt og styrketræner for hele kroppen skulle dette også være ok. Så hold fast i det.

Konklusionen er vel at der ikke er noget galt med din højdevækst og du heller ikke træner forkert. Man kan så altid diskutere om din træning er optimal, men det afhænger også af hvad målet er med din træning.

er 2 sæt af 4 repitetioner maksimale løft og for meget når jeg kun er 15 år?

Jeg træner normalt meget ben da jeg gerne vil hoppe højere - spilelr basket.

så min bendag lyder:

squat: 3*10 75 kilo'

Heavy Squat: 2*4 85 kilo

Eksplosiv squat: 2*5 50 kilo

Deadlift: 3*10 60-65 kilo.

er dette godt?'

nogle gange når jeg kører bænkpres kan jeg også godt finde på at tage kun 5 gentagelser i det sidste sæt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share