Udstyrets rolle i topsport


Scorpio
 Share

Udstyr og sport  

150 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Fuldstændig korrekt, og der er også udstyrsræs i bueskydning.

Men buen er en nødvendig forudsætningen for at sporten overhovedet kan eksistere. Det gælder ikke SL

Behøver man virkelig en kulfiberbue med diverse plastiktråde og videnskabeligt aerodynamisk optimerede pile? Som udgangspunkt kunne man skyde med en pind og en snor, på samme måde som man kunne løfte i et par underbukser og træsko. Det er en udvikling, der ses indenfor alle sportsgrene. Det er sjovt som argumentet "forudsætning for" så ofte indgår. Man kan jo kun gå ud fra at udviklingen kun er gået i en fælles retning af den samme årsag i samtlige sportsgrene - for at forbedre rekorder.

Prøv at se kurven for hvordan rekorderne ryger op, op, op indenfor udstyrs-SL. Den kurve kan du ikke tegne for mange andre sportsgrene, trods talentmassen bliver større og folk bliver bedre og bedre

Bedre viden om træning, bedre udstyr, samt det faktum styrketræning er blevet main stream, og der derfor opdages flere talenter end nogensinde før, har nok også en del at skulle have sagt :smile: Udstyret betyder selvfølgelig meget, men det er også værd at bemærke at der netop er kommet regler, for at modvirke en konstant udvikling af stærkere og stærkere udstyr :smile:

Point taken, men jeg mener stadig det er ad hominem at anfægte en mening fordi den kommer fra en bestemt person.

Desuden kan ens analytiske evner og evner til at reflektere og tænke på et mere "overordnet plan" sagtens eksisterende uden man er aktiv løfter.

Kan ens mening virkelig være lige så værdifuld, hvis ens vidensbaggrund er mangelfuld? Det mener jeg ikke, selvom veludviklede analytiske evner naturligvis altid vil være at foretrækker :smile:

Diskussioner om SL bliver stort set altid vendt imod de der kritiserer tilstedeværelsen af SL i stedet for at modargumentere. Men tingen er så - KAN man overhovedet modargumentere det standpunkt at folk gerne vil vide hvad personen kan løfte. Ikke hvad personen med brug af hjælpeudstyr kan løfte

Ja, men der er vi tilbage i en diskussion om forbedring af udstyr i alle former for sport. Kan man bebrejde at man vil se hvor hurtigt noget kan svømme uden en heldragt? Kan man bebrejde at man vil se hvor hurtigt nogen kan løbe, uden at det foregår på en specielfremstillet løbebane? Jeg kan godt se dit argument, men hvis man anvender det i et bredere perspektiv vil det påvirke stort set alle sportsgrene.

Desuden findes der jo raw stævner, trods alt :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg forholder mig ikke til hvorvidt du er det ene eller ej. Jeg er ligeglad. En snak omkring det emne kan vi tage en anden gang.

Hehe... Intet :sneaky2: - Jeg ved at der er mange af jer "styrkeløftere" som er venligt stemt hvad angår kage og drukture, det skriver i om i jeres logs, så det er måske over stregen at sige at jeg ved: Intet... :sneaky2: Du behøver ikke være så fjendtlig stemt, vi diskuterer bare meritterne for at deltage i en debat omkring idrætspræstationer.

Du vælger at tale personligt om os, i stedet for sporten. Du vælger at sætte os i anførselstegn. Du fornedrer vores daglige indsats for at nå toppen i en konkurrencesport. Du tror at du kan beskrive os ud fra ganske få detaljer, du har opfanget på ganske kort tid.

Du vælger at udtale dig om os som en gruppe, hvilket du tydeligvis ikke har tilstrækkelig indsigt i (Endnu et glimrende eksempel på manglende kvalificeret mening) Hvordan kunne du ellers forvente, at jeg ville svare? (Retorisk spørgsmål, jeg forventer ikke at du reelt kan/vil svare)

Mange folk i tråden ved skam også hvad de taler om (ift. trådens oplæg som jeg - no offence - måske tror du har misforstået?), selvom de ikke er på konkurrenceplan i en udstyrssport. Det er det buskab du tilsyneladende ikke vil acceptere. Det er da også i orden, vores syn på hvad der skal til at komme med en kvalificeret udtalelse er så bare genske forskelligt.

Tråden tog en drejning. Det er set før. Du vælger selv at kommentere mht styrkeløft, og nu siger du at det er forkert?

Edit: OVenstående er egentligt spild af tid og plads, og har intet med tråden at gøre. For så vidt jeg er interesseret, kan det godt slettes eller ignoreres.

Edited by Moos
Link to comment
Share on other sites

Prøv at se kurven for hvordan rekorderne ryger op, op, op indenfor udstyrs-SL. Den kurve kan du ikke tegne for mange andre sportsgrene, trods talentmassen bliver større og folk bliver bedre og bedre.

Men så prøv at kig på squatten, den øvelse hvor man kan hente stortset flest kilo ved brug af udstyret, der er røget 2 rekorder inden for 2007-2008 (1 i -75 og en i -90), på trods af at der er udgivet nye dragter. Men ellers står der stadig en del rekorder fra perioden 1996-2000 som ikke er røget. Så kan ikke se at de går "op, op, op". Det er stortset bænkpres som er røget op de sidste par år, men trøjen er så vidt jeg husker også et nyere stykke udstyr end dragten i SL. (Med udstyrs-SL, snakker jeg self om IPF og ikke WPO,IPA osv. som har en ganske fin stigning i rekorderne) :smile:

Men ja, dine betragtninger om det visuelle er nok rigtig nok. Ingen ville undre sig over svømmernes nye dragt, hvis det ikke havde været i medierne, da man ikke kommer til at blive "fysisk hæmmet" som med en bp-trøje på.

Link to comment
Share on other sites

Du vælger at tale personligt om os, i stedet for sporten. Du vælger at sætte os i anførselstegn. Du fornedrer vores daglige indsats for at nå toppen i en konkurrencesport. Du tror at du kan beskrive os ud fra ganske få detaljer, du har opfanget på ganske kort tid.

Du vælger at udtale dig om os som en gruppe, hvilket du tydeligvis ikke har tilstrækkelig indsigt i (Endnu et glimrende eksempel på manglende kvalificeret mening) Hvordan kunne du ellers forvente, at jeg ville svare? (Retorisk spørgsmål, jeg forventer ikke at du reelt kan/vil svare)

Tråden tog en drejning. Det er set før. Du vælger selv at kommentere mht styrkeløft, og nu siger du at det er forkert?

Edit: OVenstående er egentligt spild af tid og plads, og har intet med tråden at gøre. For så vidt jeg er interesseret, kan det godt slettes eller ignoreres.

Jeg mener at dit indlæg er det rene vrøvl - jeg fornedrer jeres daglige indsats for at nå toppen - jamen for helvede :laugh: og nu går vi fra at vide intet til ikke at have tilstrækkelige detaljer. Jeg kan se at i kan lide at æde kage og drikke bajere i jeres logs (Hey, jeg kan også lide det). Mht. hvilke drejninger du mener tråden har taget ændrer det stadigt ikke den præmis, udfra hvilken mine spørgsmål/kommentarer kommer fra og som jeg stadigt ikke mener du har forhodt dig til. I øvrigt er denne debat relevant for tråden eftersom hvem der er kvalificeret til st svare på hvad må siges at influere på hvilke regler der vil gælde fremover i diverse sportsgrene. Men når det så er sagt så virker vores dialog ufrugtbar, det vil jeg give dig ret i så lad os da endelig stoppe her. No hard feelings, blot en konstatering af at vi har lidt svært ved at kommunikere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at dit indlæg er det rene vrøvl - jeg fornedrer jeres daglige indsats for at nå toppen - jamen for helvede :laugh: og nu går vi fra at vide intet til ikke at have tilstrækkelige detaljer. Jeg kan se at i kan lide at æde kage og drikke bajere i jeres logs (Hey, jeg kan også lide det). Mht. hvilke drejninger du mener tråden har taget ændrer det stadigt ikke den præmis, udfra hvilken mine spørgsmål/kommentarer kommer fra og som jeg stadigt ikke mener du har forhodt dig til. I øvrigt er denne debat relevant for tråden eftersom hvem der er kvalificeret til st svare på hvad må siges at influere på hvilke regler der vil gælde fremover i diverse sportsgrene. Men når det så er sagt så virker vores dialog ufrugtbar, det vil jeg give dig ret i så lad os da endelig stoppe her. No hard feelings, blot en konstatering af at vi har lidt svært ved at kommunikere. :smile:

Jeg vil gå så langt som til at sige, at jeg er enig i, at det er omsonst at fortsætte det her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Langt de fleste styrkeløftere på MOL er også motionister, inkl. dig selv, så spar lige lidt på den påtagede smarte attityde. I bliver ikke profesionelle, ej heller mere kvalificerede til at have en mening til dette end så mange andre, blot fordi i vikler jer ind i wraps og dragter fra top til tå og ser farligt profesionelle ud.

Det handler da hverken om at være smart eller prof :blink:

Men hvis man aldrig har haft et par møg stramme wraps på eller døjet

med en stram trøje, eller gav op efter en uge, og så tror

det giver dem ret til at rakke ned på gearet, så skal jeg da gerne

fortælle dig hvad du kan gøre med deres mening...

Du kan sige hvad du vil, men du får ikke noget foræret

hvis du ikke træner efter det, uanset om vi snakker

en bænktrøje eller den der svømmedragt.

Link to comment
Share on other sites

En ikke-trænende person der aldrig har været i udstyr kan vel godt mene at sporten som helhed lider under eksistensen af udstyr? :smile:

ja det skal du da være velkommen til at mene, men undskyld hvis der ikke rigtig er nogen

grund til at tage det alvorligt...who gives a....

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
ja det skal du da være velkommen til at mene, men undskyld hvis der ikke rigtig er nogen

grund til at tage det alvorligt...who gives a....

Nåja men det kan du jo sige om alt. Folk er generelt jo også pænt ligeglade med hvad Hippo synes.

Men hvis man aldrig har haft et par møg stramme wraps på eller døjet

med en stram trøje, eller gav op efter en uge, og så tror

det giver dem ret til at rakke ned på gearet, så skal jeg da gerne

fortælle dig hvad du kan gøre med deres mening...

Du kan sige hvad du vil, men du får ikke noget foræret

hvis du ikke træner efter det, uanset om vi snakker

en bænktrøje eller den der svømmedragt.

Ja WRAUV det er hardcore, men at henvise til hvor hardcore det er er jo ikke et argument der har noget at sige i forhold til det kritikpunkt som lassefar, jeg og mange andre har - at udstyrsløft fjerner fokus fra hvad personen kan løfte.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Behøver man virkelig en kulfiberbue med diverse plastiktråde og videnskabeligt aerodynamisk optimerede pile? Som udgangspunkt kunne man skyde med en pind og en snor, på samme måde som man kunne løfte i et par underbukser og træsko. Det er en udvikling, der ses indenfor alle sportsgrene. Det er sjovt som argumentet "forudsætning for" så ofte indgår. Man kan jo kun gå ud fra at udviklingen kun er gået i en fælles retning af den samme årsag i samtlige sportsgrene - for at forbedre rekorder.

Jeg tror ikke du kan fortælle mig at det virker ligeså oplagt at opfinde dragter og bind til at hjælpe med at løfte flere kg som det er at videreudvikle de buer hvis eksistens er en forudsætning for at sporten eksisterer.

Kunne man have PL uden udstyr? Ja. Kunne man have bueskydning uden bue? Nej. Virker det så ikke mere naturligt (dermed ikke sagt "ok") at buen videreudvikles? Jo, selfølgelig. Og for the record synes jeg at udstyrsræs kan blive for meget i anden sport også. Det er ikke forbeholdt PL. Der hvor filmen knækker er at udstyret helt fundamentalt ikke behøves.

Bedre viden om træning, bedre udstyr, samt det faktum styrketræning er blevet main stream, og der derfor opdages flere talenter end nogensinde før, har nok også en del at skulle have sagt :smile: Udstyret betyder selvfølgelig meget, men det er også værd at bemærke at der netop er kommet regler, for at modvirke en konstant udvikling af stærkere og stærkere udstyr :smile:

Det har du ret i - og det er godt der kommer mere regulering ind i det.

Og så er IPF jo ikke en joke på den måde andre forbund er det. Se blot Mike Miller's "1200 lbs squat". Det er jo værd at nævne netop om IPF.

Kan ens mening virkelig være lige så værdifuld, hvis ens vidensbaggrund er mangelfuld? Det mener jeg ikke, selvom veludviklede analytiske evner naturligvis altid vil være at foretrækker :smile:

Ja, det kan den. Det andet er ad hominem. Hvis Dr. siger at han mener udstyr er slemt pga faktorer X og Y og Børge siger pga. faktorer X og Y så er deres udsagn det præcist samme selvom de har forskellig baggrund. Det nytter ikke at opstille den slags "filter" for hvilke meninger der kan godkendes. Så skulle alle jeres meninger jo ignoreres - I er jo farvet af sporten. Den går jo ikke.

Ja, men der er vi tilbage i en diskussion om forbedring af udstyr i alle former for sport. Kan man bebrejde at man vil se hvor hurtigt noget kan svømme uden en heldragt? Kan man bebrejde at man vil se hvor hurtigt nogen kan løbe, uden at det foregår på en specielfremstillet løbebane? Jeg kan godt se dit argument, men hvis man anvender det i et bredere perspektiv vil det påvirke stort set alle sportsgrene.

Har kommenteret dette ovenover. Og for the record igen: jeg bryder mig heller ikke om udstyrsræs i andre sportsgrene, fx svømning. Jeg synes idéen om en dragt er fuldstændig absurd.

Desuden findes der jo raw stævner, trods alt :smile:

Det er også godt. Men jeg mener bestemt at alt det udstyrsgøjl fjerner fokus fra de der løfter mest uden.

Prøv at google omtalen af James Henderson's bænkpres.

Så prøv at google Gene Rychlak og alle de andre udstyrsløftere..bare udstyrsløftere generelt.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen der benægter udstyret gør en forskel.

Jeg bryder mig ikke om de angreb der er på styrkeløftere, når man tror det er let at få en masse kg ud af udstyret.

Det er at undervurdere indsatsen der skal til. Hvis man ikke selv har prøvet det forstår man det ikke. Det er en af de ting der skal prøves. Det er ikke for at skabe en hemmelig klub ud af udstyresløft. Enhver der har lyst til at prøve og kan være i en fury størrelse 42 er velkommen til at PM'e mig, så kører jeg et traditionelt udstyrspas med hvem der vil prøve.

Knæbind kan jeg også smide på, selv om jeg ikke er specielt god til det. Så kan man jo prøve hvis man har lyst.

Hvis man mener det er snyd at bruge udstyr, er det det samme som at kalde mig og alle løftere der følger de gældende regler for snydere. Det virker måske underligt på nogen, men det tager jeg personligt!

Min personlige vurdering af polemikken, er at der er nogen uden for sporten, der har et problem med at de ikke kan sammenligne sig med styrkeløfternes løft, pga udstyret.

Det forstår jeg egentligt ikke, for der er raw stævner man kan stille op til. Det er bare at melde sig ind i en styrkeløftklub, træne lidt med og få licens. Det vigtigeste er selvfølgelig at have modet til at stille op. Se om ens løft bliver godkendt, se om man er den svageste i flokken? Udstille sig over for hele verden.

Af en eller anden årsag tror jeg ikke at der er nogen af de armchair experts der deltager i denne tråd, der vil gøre nogen af delene. Mest fordi alle de stærke styrkeløftere jeg kender, ikke bruger tiden på at brokke sig over tingenes tilstand. De træner, presser sig selv, præsterer og vinder stævner. Vi ses måske til Copenhagen cup? Jeg er ham den slappe løfter i fuldt udstyr på platformen med en dårlig ryg.

Du er ham der sidder på tilskuerpladserne, eller hjemmefra spørger til raw løft max over MOL.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

at udstyrsløft fjerner fokus fra hvad personen kan løfte.

Her forudsætter du, at personen får kg, frem for at arbejde for dem, hvilket simpelthen er forkert, men naturligvis ikke en uforståelig misforståelse for en udenforstående.

Jeg tror ikke du kan fortælle mig at det virker ligeså oplagt at opfinde dragter og bind til at hjælpe med at løfte flere kg som det er at videreudvikle de buer hvis eksistens er en forudsætning for at sporten eksisterer.

Kunne man have PL uden udstyr? Ja. Kunne man have bueskydning uden bue? Nej. Virker det så ikke mere naturligt (dermed ikke sagt "ok") at buen videreudvikles? Jo, selfølgelig. Og for the record synes jeg at udstyrsræs kan blive for meget i anden sport også. Det er ikke forbeholdt PL. Der hvor filmen knækker er at udstyret helt fundamentalt ikke behøves.

Udstyret blev introduceret som et middel mod skader. Vi kan vel godt blive enige om at beskyttelse af en sportsudøver er en positiv udvikling? Samtidig er der potentiale for kg, og den naturlige udvikling kender vi vidst alle sammen godt.

Det har du ret i - og det er godt der kommer mere regulering ind i det.

Og så er IPF jo ikke en joke på den måde andre forbund er det. Se blot Mike Miller's "1200 lbs squat". Det er jo værd at nævne netop om IPF.

Det er jeg også helt enig i. Jeg synes jo f eks at walk out'et i squat er en helt naturlig del af det, for at kalde det squat, hvilket jo er udelukket i multi-ply forbund. Det handler om min baggrund og hvad jeg er vant til - man kan endda sammenligne det med den gennemsnitlige gym rat, der ikke kender til udstyret, men ser forskellen fra det han selv lavet, og tænker "Det er da forkert".

Ja, det kan den. Det andet er ad hominem. Hvis Dr. siger at han mener udstyr er slemt pga faktorer X og Y og Børge siger pga. faktorer X og Y så er deres udsagn det præcist samme selvom de har forskellig baggrund. Det nytter ikke at opstille den slags "filter" for hvilke meninger der kan godkendes. Så skulle alle jeres meninger jo ignoreres - I er jo farvet af sporten. Den går jo ikke

Der må jeg godt nok sige at være uenig med dig :smile: Jeg diskuterer jo heller ikke kompositionsteori med Københavns Symfoniorkester fordi jeg spillede på trianglen i 4. klasses forårskoncert :tongue: og der må jo være en grund til at alle de medievidenskabsstuderende spiller så high and mighty :biggrin:

Har kommenteret dette ovenover. Og for the record igen: jeg bryder mig heller ikke om udstyrsræs i andre sportsgrene, fx svømning. Jeg synes idéen om en dragt er fuldstændig absurd.

Udstyret har jo andre funktioner end "bare" at tilføje kg. Du bruger vel f eks også selv bælte når du squatter og dødløfter? :smile:

Det er også godt. Men jeg mener bestemt at alt det udstyrsgøjl fjerner fokus fra de der løfter mest uden.

Prøv at google omtalen af James Henderson's bænkpres.

Så prøv at google Gene Rychlak og alle de andre udstyrsløftere..bare udstyrsløftere generelt.

Well, med al respekt så har jeg nok rigeligt styr på den slags, til at jeg behøver at google det :tongue:

Jeg kan godt følge dig, men jeg er ikke enig. Desuden ville de, der er stærkest uden udstyr, i langt de fleste tilfælde også være stærkest med udstyret. Og endnu stærkere hvis deres primære træning havde foregået med udstyr.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Her forudsætter du, at personen får kg, frem for at arbejde for dem, hvilket simpelthen er forkert, men naturligvis ikke en uforståelig misforståelse for en udenforstående.

Nej nej, jeg ved skam godt at man ikke får kgene foræret. Nej, pointen er at det tillader alle personer at løfte mere end de ellers kunne, forudsat de lærer det. Så er det sekundært om det er 10, 20 eller 50 kg det hjælper, om det er svært eller let at lære. Pointen er at de kg der løftes mere end hvad personen kunne uden trøjen er ikke-eksisterende... i min optik altså.

Du er da nok en undtagelse, men tror du ikke der er meget egodyrkelse i det også? :smile:

Udstyret blev introduceret som et middel mod skader. Vi kan vel godt blive enige om at beskyttelse af en sportsudøver er en positiv udvikling? Samtidig er der potentiale for kg, og den naturlige udvikling kender vi vidst alle sammen godt.

Jeg ved godt hvordan udstyret blev startet, og det er også nobelt nok. Men det vi er ude i nu handler alene om flere kg, flere kg. Ikke skadesforebyggelse.

Der må jeg godt nok sige at være uenig med dig :smile: Jeg diskuterer jo heller ikke kompositionsteori med Københavns Symfoniorkester fordi jeg spillede på trianglen i 4. klasses forårskoncert :tongue: og der må jo være en grund til at alle de medievidenskabsstuderende spiller så high and mighty :biggrin:

Det er for mig ubegribeligt at nogen kan mene det handler om manden og ikkke bolden.

Udstyret har jo andre funktioner end "bare" at tilføje kg. Du bruger vel f eks også selv bælte når du squatter og dødløfter? :smile:

Ja der er det skadesforebyggende element, men nu er bælter også en "underlig" sag. Teknisk set må det nok betegnes som udstyr. Jeg ved ikke hvad jeg subjektivt skal mene om bælte eller ej (RAAAAW!) så der må mit standpunkt være ingenting. Men hvad angår udstyrt generelt mener jeg bestemt vi er ovre i inflation af kg.

Well, med al respekt så har jeg nok rigeligt styr på den slags, til at jeg behøver at google det :tongue:

Nåja men så er du vel også enig. Flest kg lyder mest interessant. Det er min teori - og synes du ikke det er lidt skævt at folk snakker mere om Gene Rychlak end James Henderson? Snakker de så mere om dig eller mig hvis du/jeg får lov til at bruge en kran til at løfte? Det er selvfølgelig sat på spidsen, men du kan sikkert forstå princippet.

Den stærkeste bænkpresser i verden er James Henderson. Eller Scott Mendelson, whatever. Ikke en person der bænkpresser iført en trøje.

Jeg kan godt følge dig, men jeg er ikke enig. Desuden ville de, der er stærkest uden udstyr, i langt de fleste tilfælde også være stærkest med udstyret. Og endnu stærkere hvis deres primære træning havde foregået med udstyr.

Det er nok sandt med at de ville være de stærkeste alligevel, i mange tilfælde.

For en god ordens skyld er der jo ingen kritikere der råber "forbyd udstyr!" og "brænd trøjerne". Det er bare en saglig kritik af en IMO uheldig udvikling. Mit primære klagepunkt er stadig at det fjerner opmærksomhed fra de der udmærkede sig uden. Hvor ofte snakker folk om Pat Casey, Marvin Eder, Eddie Robinson og så videre sammenlignet med udstyrsfolkene?

Link to comment
Share on other sites

Nej nej, jeg ved skam godt at man ikke får kgene foræret. Nej, pointen er at det tillader alle personer at løfte mere end de ellers kunne, forudsat de lærer det. Så er det sekundært om det er 10, 20 eller 50 kg det hjælper, om det er svært eller let at lære. Pointen er at de kg der løftes mere end hvad personen kunne uden trøjen er ikke-eksisterende... i min optik altså.

Du er da nok en undtagelse, men tror du ikke der er meget egodyrkelse i det også?

Det første du skriver, kan man ikke være uenig i, det er jo fuldstændig korrekt, og kan ikke rigtigt sige noget til det. Det er jo op til ens individuelle opfattelse, men derfor kræver det stadig en vis viden om emnet.

Jeg kan godt forestille mig, hvad du mener med egodyrkelse, men det er ikke noget jeg ser ved ret mange, og oftest, sjovt nok, ikke ved nogen topløftere jeg kender. Når man når op på tilpas mange kg, bliver det trods alt så hårdt for kroppen, at det kun kan lade sig gøre ganske begrænset at håndtere de helt tunge kg. Dertil kommer en meget udbredt mentalitet indenfor den indre styrkeløftskreds om at man præsterer på platformen, ikke i klubben. :smile: Jeg vil sige at egoløftene oftest ses hos gym heroes.

Jeg ved godt hvordan udstyret blev startet, og det er også nobelt nok. Men det vi er ude i nu handler alene om flere kg, flere kg. Ikke skadesforebyggelse.

Hvis der sker tilpas mange skader, der kan forebygges med det rigtige udstyr, vil jeg godt gå så langt som til at sige, at udstyret er essentielt. Derfra er det naturligt at forbedre det som i alle andre sportsgrene. Det samme kan siges om boksehandsker, f eks.

Det er for mig ubegribeligt at nogen kan mene det handler om manden og ikkke bolden

Det beklager jeg da, men i min bog handler det om at man skal gøre sig fortjent til visse ting, hvis man vil tages seriøst.

Ja der er det skadesforebyggende element, men nu er bælter også en "underlig" sag. Teknisk set må det nok betegnes som udstyr. Jeg ved ikke hvad jeg subjektivt skal mene om bælte eller ej (RAAAAW!) så der må mit standpunkt være ingenting. Men hvad angår udstyrt generelt mener jeg bestemt vi er ovre i inflation af kg

Jeg har det personligt fint med at folk løfter med bælte. Andre har dårlige hofter og får smertelindrig ved at køre med halv dragt på tunge kg, andre igen har det på samme måde med knæene og knæbind. Jeg gider simpelthen ikke dømme det som kategorisk dårligt :smile: Hvis du ikke kan tage et standpunkt mht bælte, så synes jeg du skal tænke over det jeg lige har skrevet i kontekst til egodyrkelse.

Nåja men så er du vel også enig. Flest kg lyder mest interessant. Det er min teori - og synes du ikke det er lidt skævt at folk snakker mere om Gene Rychlak end James Henderson? Snakker de så mere om dig eller mig hvis du/jeg får lov til at bruge en kran til at løfte? Det er selvfølgelig sat på spidsen, men du kan sikkert forstå princippet.

Den stærkeste bænkpresser i verden er James Henderson. Eller Scott Mendelson, whatever. Ikke en person der bænkpresser iført en trøje

Folk glemmer hurtigt hvad der er sket, og hvis man ser på amerikanske boards er det begrænset hvor mange ældre løftere, der nævnes, ud over de obligatoriske som f eks Ed Coan. Det er også min opfattelse at folk har en tendens til kun at huske 3-kæmperne fremfor bænkspecialisterne, men du skal samtidig huske på at Gene er en freak, der har lavet en på det tidspunkt unik præstation.

Når man dertil lægger hvilket freakshow WPO er blevet, er det ikke overraskende med den omtale, han nyder. Desuden ER det en udstyrssport, så det er da klart at han får omtalen. I den forstand ER kg = kg. Period. James Henderson har løftet noget helt utroligt i raw bænkpres, men Gene har løftet mere i en trøje, til et udstyrsstævne i styrkeløft i WPO. Og der er en forskel.

Det er nok sandt med at de ville være de stærkeste alligevel, i mange tilfælde.

For en god ordens skyld er der jo ingen kritikere der råber "forbyd udstyr!" og "brænd trøjerne". Det er bare en saglig kritik af en IMO uheldig udvikling. Mit primære klagepunkt er stadig at det fjerner opmærksomhed fra de der udmærkede sig uden.

Jeg er også personligt tilfreds med at udviklingen er blevet bremset :smile: Jeg synes ikke du kan tillade dig at klage over det, folk har trods alt selv valgt at løfte raw eller med udstyr, og må derfor tage konsekvensen. Times change :smile:

Hvor ofte snakker folk om Pat Casey, Marvin Eder, Eddie Robinson og så videre sammenlignet med udstyrsfolkene?

Hvem? :unsure::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nej nej, jeg ved skam godt at man ikke får kgene foræret. Nej, pointen er at det tillader alle personer at løfte mere end de ellers kunne, forudsat de lærer det. Så er det sekundært om det er 10, 20 eller 50 kg det hjælper, om det er svært eller let at lære. Pointen er at de kg der løftes mere end hvad personen kunne uden trøjen er ikke-eksisterende... i min optik altså.

Du er da nok en undtagelse, men tror du ikke der er meget egodyrkelse i det også? :smile:

Egodyrkelse?

Det er altså respektløst. hvorfor skulle det være egodyrkelse? Er det egodyrkelse når svømmeren smider en bedre dragt på?

jeg ser en sådan holdning som rendyrket overførsel. Ikke alle løfter for ego'ets skyld. Bodybuildere er IMO i højere grad i farezonen.

Styrkeløftere fortæller hvad de kan løfte hvis de bliver spurgt. Bodybuildere render rund ti bar overkrop og stramme t-shirts så ofte som muligt.

Ja der er det skadesforebyggende element, men nu er bælter også en "underlig" sag. Teknisk set må det nok betegnes som udstyr. Jeg ved ikke hvad jeg subjektivt skal mene om bælte eller ej (RAAAAW!) så der må mit standpunkt være ingenting. Men hvad angår udstyrt generelt mener jeg bestemt vi er ovre i inflation af kg.

Der er ingen der modsiger at udstyret giver kg. Hvad så?

Der er vel helle ringen svømmere der mener deres rekorder kan sammenlignes med de tidligere tider uden "hurtige dragter".

Det eneste der er tilbage er almindelige mennesker der løfter vægte, eller svømmer i pools med en almindelig badedragt ikke kan sammenligne sig.

Ego problemet, problemet med inflatione ligger hos publikummet. Publikummet må bare affinde sig med de aldrig kommer til at løfte det samme som dem på platformen. For de tør ikke stille op.

Gymlifts tæller ikke en skid, ellers ville den der onkels kammerat alle kender, som bænkpresser 400kg hjemme i garagen, være verdensmester. Eller alle de wankers der tror de bænkpresser 200kg imens kammeraten skriger "It's all you".

For en god ordens skyld er der jo ingen kritikere der råber "forbyd udstyr!" og "brænd trøjerne". Det er bare en saglig kritik af en IMO uheldig udvikling. Mit primære klagepunkt er stadig at det fjerner opmærksomhed fra de der udmærkede sig uden. Hvor ofte snakker folk om Pat Casey, Marvin Eder, Eddie Robinson og så videre sammenlignet med udstyrsfolkene?

Det er fint nok at kritisere udstyret. Det er problematisk.

Det stinker dog, når man sammenligner opkrudtede løfteres præstationer med nutidens løftere. Clean vs Krudt er lige så usammenligneligt som raw vs udstyr. Med mindre krudt er ok?

Jeg kan hverken have respekt for Dr Squats krudt squat eller Eddie Robinsons Krudt bænkpres. Eddie var dum nok til at tage krudt som teenager og Dr Squat er dobbeltmoralsk nok til at prædike imod krudt og stille op dopet. Wankers.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Egodyrkelse?

Det er altså respektløst. hvorfor skulle det være egodyrkelse? Er det egodyrkelse når svømmeren smider en bedre dragt på?

jeg ser en sådan holdning som rendyrket overførsel. Ikke alle løfter for ego'ets skyld. Bodybuildere er IMO i højere grad i farezonen.

Styrkeløftere fortæller hvad de kan løfte hvis de bliver spurgt. Bodybuildere render rund ti bar overkrop og stramme t-shirts så ofte som muligt.

Vi kan hurtigt blive enige om at egodyrkelse er meget fremtrædende i BB, og efter min opfattelse mere.

Det jeg mente med egodyrkelse er ikke at det gælder for alle - naturligvis ikke. Men et eksempel erf mike millers squat. I stedet for at blive stærkere ved traditionel godkendt dybde og acceptere at han ikke er stærkere end rekordholderne skærer han bare af dybden og mener så han nu er verdensrekordholder. Hvad er det næste? En der skærer 3 cm fra den dybde og sætter ny rekord med 10 lbs mere?

Jeg tror at ego har noget at sige i nogen tilfælde. Man kan også spørge omvendt: hvorfor løfter folk ikke bare raw?

Der er ingen der modsiger at udstyret giver kg. Hvad så?

Der er vel helle ringen svømmere der mener deres rekorder kan sammenlignes med de tidligere tider uden "hurtige dragter".

Det eneste der er tilbage er almindelige mennesker der løfter vægte, eller svømmer i pools med en almindelig badedragt ikke kan sammenligne sig.

Ego problemet, problemet med inflatione ligger hos publikummet. Publikummet må bare affinde sig med de aldrig kommer til at løfte det samme som dem på platformen. For de tør ikke stille op.

Gymlifts tæller ikke en skid, ellers ville den der onkels kammerat alle kender, som bænkpresser 400kg hjemme i garagen, være verdensmester. Eller alle de wankers der tror de bænkpresser 200kg imens kammeraten skriger "It's all you".

Det har du nu ret i. For en god ordens skyld synes jeg at dragtene folk bruger når de svømmer er til grin, og jeg kan slet ikke se argumentet for hvorfor de skal eksistere.

Det er fint nok at kritisere udstyret. Det er problematisk.

Det stinker dog, når man sammenligner opkrudtede løfteres præstationer med nutidens løftere. Clean vs Krudt er lige så usammenligneligt som raw vs udstyr. Med mindre krudt er ok?

Jeg kan hverken have respekt for Dr Squats krudt squat eller Eddie Robinsons Krudt bænkpres. Eddie var dum nok til at tage krudt som teenager og Dr Squat er dobbeltmoralsk nok til at prædike imod krudt og stille op dopet. Wankers.

Det har du i princippet også ret i. Overordnet er det dog generelt svært at sammenligne når man ikke ved hvem der har været det ene og det andet.

Det med Dr. Squat kender vi jo ikke rigtig omfanget af. Skal krudtløft også ignoreres hvis de er sat før steroider for alvor om i søgelyset og blev alvorlige?

Men ellers kan vi jo fremhæve andre af historiens clean, raw løftere. Disse vil i min optik altid være de stærkeste da de er personerne der er stærkest, ikke personer + udstyr.

At Gene Rychlak får mere omfale end James Henderson er absurd IMO.

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Vi kan hurtigt blive enige om at egodyrkelse er meget fremtrædende i BB, og efter min opfattelse mere.

Det jeg mente med egodyrkelse er ikke at det gælder for alle - naturligvis ikke. Men et eksempel erf mike millers squat. I stedet for at blive stærkere ved traditionel godkendt dybde og acceptere at han ikke er stærkere end rekordholderne skærer han bare af dybden og mener så han nu er verdensrekordholder. Hvad er det næste? En der skærer 3 cm fra den dybde og sætter ny rekord med 10 lbs mere?

Jeg tror at ego har noget at sige i nogen tilfælde. Man kan også spørge omvendt: hvorfor løfter folk ikke bare raw?

Rekorder, naturligvis. Og for at vinde. Udstyret kom jo frem, da folk selv begyndte at blive kreative med deres beklædning, før end der var regler for hvad de måtte have på.

Ang. rekorden, så er det jo desværre et spørgsmål om dommerne, ikke løfteren.

Det har du i princippet også ret i. Overordnet er det dog generelt svært at sammenligne når man ikke ved hvem der har været det ene og det andet.

Det med Dr. Squat kender vi jo ikke rigtig omfanget af. Skal krudtløft også ignoreres hvis de er sat før steroider for alvor om i søgelyset og blev alvorlige?

Men ellers kan vi jo fremhæve andre af historiens clean, raw løftere. Disse vil i min optik altid være de stærkeste da de er personerne der er stærkest, ikke personer + udstyr.

At Gene Rychlak får mere omfale end James Henderson er absurd IMO.

Men det er jo så din mening, og det er så spørgsmålet om sporten ville være mere populær, hvis den var som du foreskriver. Det tror jeg ikke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men ellers kan vi jo fremhæve andre af historiens clean, raw løftere. Disse vil i min optik altid være de stærkeste da de er personerne der er stærkest, ikke personer + udstyr.

At Gene Rychlak får mere omfale end James Henderson er absurd IMO.

Var Henderson mon clean? Derudover er han jo heller ikke den, der har presset mest RAW, hvis vi vælger at ignorere krudtspørgsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Var Henderson mon clean? Derudover er han jo heller ikke den, der har presset mest RAW, hvis vi vælger at ignorere krudtspørgsmålet.

Det er længe siden jeg har tjekket rekordbøgerne. Hvem holder IPF rekorden nu? Jeg har allerede nævnt Mendelson (ikke IPF) tidligere.

Jeg er ikke orienteret om nogen forhold i form af beviser eller indicier af nogen art at Henderson var drugged.

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg altid fået fortalt, at jeg stod helt alene med mine holdninger til udstyret i styrkeløft. Denne tråd viser klart, at dette ikke er tilfældet. Det er lidt sjovt at se, at man åbenbart ikke må udtale sig negativt om udstyret, hvis man ikke selv er styrkeløfter - haha må jeg tilføje. Jeg synes, at det er meget forfriskende, at det er nogen, der tør sige sin mening, så der bliver skabt en debat. Styrkeløftmafiaen har forsøgt at få folk til at tie længe, og det har i stor grad været med til at ødelægge sporten. Når jeg læser nogen af de indlæg, hvor styrkeløftere sviner folk til, der ikke bifalder udstyret, så skammer jeg mig over at være styrkeløfter! Jeg er styrkeløfter, men mener, at der skal være plads til alle holdninger. Nogen ønsker dog en ensretning. Spørg mig ikke hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg altid fået fortalt, at jeg stod helt alene med mine holdninger til udstyret i styrkeløft. Denne tråd viser klart, at dette ikke er tilfældet. Det er lidt sjovt at se, at man åbenbart ikke må udtale sig negativt om udstyret, hvis man ikke selv er styrkeløfter - haha må jeg tilføje. Jeg synes, at det er meget forfriskende, at det er nogen, der tør sige sin mening, så der bliver skabt en debat. Styrkeløftmafiaen har forsøgt at få folk til at tie længe, og det har i stor grad været med til at ødelægge sporten. Når jeg læser nogen af de indlæg, hvor styrkeløftere sviner folk til, der ikke bifalder udstyret, så skammer jeg mig over at være styrkeløfter! Jeg er styrkeløfter, men mener, at der skal være plads til alle holdninger. Nogen ønsker dog en ensretning. Spørg mig ikke hvorfor.

Prøv at læse indenad...

Der bliver skrevet at man ikke kan forstå hvordan det er at træne i udstyr, uden at have prøvet det. At kg'ene ikke kommer let. Det sidste må du kunne skrive under på. Du har jo aldrig kunnet få udstyret til at spille/har altid brugt det som en undskyldning for dårlige stævneresultater.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg altid fået fortalt, at jeg stod helt alene med mine holdninger til udstyret i styrkeløft. Denne tråd viser klart, at dette ikke er tilfældet. Det er lidt sjovt at se, at man åbenbart ikke må udtale sig negativt om udstyret, hvis man ikke selv er styrkeløfter - haha må jeg tilføje. Jeg synes, at det er meget forfriskende, at det er nogen, der tør sige sin mening, så der bliver skabt en debat. Styrkeløftmafiaen har forsøgt at få folk til at tie længe, og det har i stor grad været med til at ødelægge sporten. Når jeg læser nogen af de indlæg, hvor styrkeløftere sviner folk til, der ikke bifalder udstyret, så skammer jeg mig over at være styrkeløfter! Jeg er styrkeløfter, men mener, at der skal være plads til alle holdninger. Nogen ønsker dog en ensretning. Spørg mig ikke hvorfor.

Nu har diskutionerne med dig også altid været med andre styrkeløftere. Deri ligger en enorm forskel. Det er svært ikke at gå efter manden, når du skriver sådan et indlæg. Der er ingen, der ønsker en ensretning, hvis andet ville være bedre. Ingen har formået at komme med et bedre alternativ, selvom du vidst nok skulle ud og afholde et stævne engang? :wink:

Ødelægge sporten?? Æh, ja. Den har det jo forfærdeligt for tiden :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share