Udstyrets rolle i topsport


Scorpio
 Share

Udstyr og sport  

150 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Prøv at læse indenad...

Der bliver skrevet at man ikke kan forstå hvordan det er at træne i udstyr, uden at have prøvet det. At kg'ene ikke kommer let. Det sidste må du kunne skrive under på. Du har jo aldrig kunnet få udstyret til at spille/har altid brugt det som en undskyldning for dårlige stævneresultater.

Man behøver ikke at have prøvet noget, så som styrkeløft, for at have en mening om det. Folk i tråden giver heller ikke udtryk for noget andet end deres mening. Kiloene kommer såmænd let nok for de fleste, hvis man ville betale den pris, som det koster. Jeg var ikke villig til at betale den pris. Jeg var også et fjols dengang. I dag kan jeg også kun ryste på hovedet over, at jeg i første omgang overhovedet løftede i udstyr.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man behøver ikke at have prøvet noget, så som styrkeløft, for at have en mening om det. Folk i tråden giver heller ikke udtryk for noget andet end deres mening. Kiloene kommer såmænd let nok for de fleste, hvis man ville betale den pris, som det koster. Jeg var ikke villig til at betale den pris. Jeg var også et fjols den gang. I dag kan jeg også kun ryste på hovedet over, at jeg i første omgang overhovedet løftede i udstyr.

Prisen det koster?

At du mister din sjæl til mørkets fyrste?

Link to comment
Share on other sites

Bare lige af nysgerrighed: Hvad synes I SL'ere der er tilhængere af udstyret i SL om udviklingen indenfor udstyr i svømmesporten?

Har ik en skid forstand på svømning, og troede slet ikke det gav noget med deres dragter

Og min personlige holdning er selvfølgelig at det er fedt! bare gi den gas på det område med at udvikle nye dragter, det er jo ens for alle

Det samme gælder 100 meter løbere, deres sko blir hele tiden forbedret, løbe-underlaget blir forbedret, deres dragter blir forbedret, træningsmetoder blir forbedret, dopingmidler blir forbedret ALT blir forbedret, og sådan er det i ALT

Undtagen Skak tror jeg!

PS- det samme gør sig gældende i Formel 1, som nok er den sport med allerflest penge og udvikling i, FIA prøver konstant at komme med nye tiltag, der gør at bilerne blir langsommere, men så er konstruktørene så bare ENDNU mere skarpe og udvikler så bilen endnu mere, så den faktisk kører endnu hurtigere end før på trods af nye tiltag og begrænsninger

Og jeg synes det er FEDT!

Nogen synes ikke, og sådan vil det altid være

Hvis alle var enige ville der ikke være krig i nogen lande!

Link to comment
Share on other sites

Man behøver ikke at have prøvet noget, så som styrkeløft, for at have en mening om det. Folk i tråden giver heller ikke udtryk for noget andet end deres mening. Kiloene kommer såmænd let nok for de fleste, hvis man ville betale den pris, som det koster. Jeg var ikke villig til at betale den pris. Jeg var også et fjols den gang. I dag kan jeg også kun ryste på hovedet over, at jeg i første omgang overhovedet løftede i udstyr.

Der bliver ikke snakket om styrkeløft, men om udstyr.

Jeg tænker på skader. Kig dig blot lidt omkring blandt folk i sporten. Det er ikke et fåtal af skader, der kan relateres til brugen af udstyr

Kommer du så ikke lige med et par eksempler, der ikke kunne bortforklares med atletens fejlagtige tilgang til sporten, eller diverse overbelastninger, der nemt kan undgåes med en fornuftig tilgang?

Edit: Ikke at de ikke helt sikkert sker :smile:

Jeg var også et fjols den gang

Rart med nogle indrømmelser :tongue: For din egen skyld burde det så ikke have heddet "jeg var et fjols dengang" ? Selvom jeg selvfølgelig ikke vil sige dig imod :innocent::wink:

Edited by Moos
Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker på skader. Kig dig blot lidt omkring blandt folk i sporten. Det er ikke et fåtal af skader, der kan relateres til brugen af udstyr.

I odense styrkeløft klub har jeg ikke rigtigt set nogen, så vidt jeg kan huske?

Lige nu løfter du jo raw, men det forhindrer dig ikke i at få skader. Du har altid haft et utal af skader, i og uden for udstyret.

De skader jeg har fået har altid været uden for udstyr. Jeg er nu ikke bange for at træne raw. Har dog valgt aldrig at maxe raw. Det er for riskabelt, jeg kan lide støtten dragten giver min ryg og hofter, og trøjen giver skuldrene hvis den sættes rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Bare lige af nysgerrighed: Hvad synes I SL'ere der er tilhængere af udstyret i SL om udviklingen indenfor udstyr i svømmesporten?

Det samme; don't really care. Især fordi det ikke på samme måde gør det mere spændende... Eller... Ikke for mig, ihf :tongue:

Link to comment
Share on other sites

I odense styrkeløft klub har jeg ikke rigtigt set nogen, så vidt jeg kan huske?

Lige nu løfter du jo raw, men det forhindrer dig ikke i at få skader. Du har altid haft et utal af skader, i og uden for udstyret.

De skader jeg har fået har altid været uden for udstyr. Jeg er nu ikke bange for at træne raw. Har dog valgt aldrig at maxe raw. Det er for riskabelt, jeg kan lide støtten dragten giver min ryg og hofter, og trøjen giver skuldrene hvis den sættes rigtigt.

Nu går de jo heller ikke rundt med et skilt om halsen vel ;)

Jeg har heller ikke sagt, at man ikke kan blive skadet RAW - for selvfølgelig kan man det. Der er bare det problem med udstyret, at der kommer flere kg på stangen, og at udstyret ofte bestemmer løftets bane. Begge dele øger sandsynligheden for skader.

Hvis man ikke kan køre øvelserne uden diverse drager, så burde man måske slet ikke træne dem.

Link to comment
Share on other sites

Nu går de jo heller ikke rundt med et skilt om halsen vel ;)

Jeg har heller ikke sagt, at man ikke kan blive skadet RAW - for selvfølgelig kan man det. Der er bare det problem med udstyret, at der kommer flere kg på stangen, og at udstyret ofte bestemmer løftets bane. Begge dele øger sandsynligheden for skader.

Hvis man ikke kan køre øvelserne uden diverse drager, så burde man måske slet ikke træne dem.

Jeg skriver det er sikrere med end uden for mig, ikke at jeg ikke kan køre øvelserne uden udstyr... Du behøver ikke at prøve at ændre mine indlæg til noget de ikke er er. Alle kan læse de oprindelige indlæg, og du er alt alt for dårlig til det game, til at kunne få mig via manipulation af hvad jeg skriver. Alt for dårlig :wink:

Jeg har trænet i OSK i en årrække, så det er dem jeg forholder mig til, ikke alle mulige andre. Måske med undtagelse af dig. For dine skader har du delt via dit logskriveri og de er altid kommet på samlebånd, RAW og i udstyr.

Hvis ikke man kan styre udstyrets bane, er man enten for dårlig teknisk, eller bruger for stramt udstyr. Det er da almindelig viden for styrkeløftere?

Valget er altid ens eget. Om man vil presse citronen før man egentligt er klar til det teknisk, eller anvende løsere og sikrere udstyr. På allerhøjeste niveau skal der stramt udstyr til, men for de løftere går det da også fint med at styre gearet?

Link to comment
Share on other sites

Diskussioner om SL bliver stort set altid vendt imod de der kritiserer tilstedeværelsen af SL i stedet for at modargumentere. Men tingen er så - KAN man overhovedet modargumentere det standpunkt at folk gerne vil vide hvad personen kan løfte. Ikke hvad personen med brug af hjælpeudstyr kan løfte.

Hvis folk spørger mig om hvad jeg kan løfte så bliver det da mit bedste godkendte resultat. Jeg bliver spurgt i min egenskab af styrkeløfter og derfor er det naturligvis det resultat der skal bruges. Mit raw bænkpres er da helt irrelevant da jeg ikke træner tungt uden trøje.

Mit raw max var nok tilbage i 1999 og er langsomt faldet selvom mit trøjemax er steget voldsomt siden. Som Poul siger er mit løft i forvejen ikke-sammenliglig med en motionists pga. krav til den tekniske udførelse.

Styrkeløft handler om at være den bedste styrkeløfter - ikke om at være den stærkeste.

Ang. skader så her jeg som en af de få her i diskussionen været med i lang tid og mængden af skader synes mindre i dag i takt med at fornuftige træningsprincipper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver det er sikrere med end uden for mig, ikke at jeg ikke kan køre øvelserne uden udstyr... Du behøver ikke at prøve at ændre mine indlæg til noget de ikke er er. Alle kan læse de oprindelige indlæg, og du er alt alt for dårlig til det game, til at kunne få mig via manipulation af hvad jeg skriver. Alt for dårlig :wink:

Jeg har trænet i OSK i en årrække, så det er dem jeg forholder mig til, ikke alle mulige andre. Måske med undtagelse af dig. For dine skader har du delt via dit logskriveri og de er altid kommet på samlebånd, RAW og i udstyr.

Hvis ikke man kan styre udstyrets bane, er man enten for dårlig teknisk, eller bruger for stramt udstyr. Det er da almindelig viden for styrkeløftere?

Valget er altid ens eget. Om man vil presse citronen før man egentligt er klar til det teknisk, eller anvende løsere og sikrere udstyr. På allerhøjeste niveau skal der stramt udstyr til, men for de løftere går det da også fint med at styre gearet?

Det var nu ikke min hensigt, at fordreje noget af det, som du har skrevet :)

Jeg er sådan set fuldstændigt enig med dig i, at teknik og udstyrets stramhed er afgørende grunde til, at folk ikke altid selv har fuld kontrol over løftet, men nu er virkeligheden jo også sådan, at det er ganske få folk, der løfter med 'løst' udstyr, og derfor er risikoen for at blive skadet også stor.

Jeg er så til gengæld uenig med dig i, at folk på højeste niveau har fint styr over brugen af deres udstyr. Hvor mange ser du ikke, der bommer ud, fordi dragten er for stram til at de kan komme under vandret? Hvor mange ser du ikke med ustabile udgange, fordi de har udstyr på i squat? Hvor mange ser du ikke, der ikke kan få stangen til brystet i bænkpres pga. en alt for stram trøje?

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Er det typisk? At folk der har øvet sig i trøjen i årevis ligefrem får MINUS ud af den?

Nej, det er ikke typisk. Onkel Troels er vist unik her.

Iøvrigt synes jeg denne diskution er løbet lidt af sporet. Derfor vil jeg lige komme med mit eget indspark, som jo er 100% subjektiv. Jeg startede selv med styrkeløft efter at have set min lillebror til et stævne. Det der dragede mig var, at sporten på grund af udstyret er en ekstrem sport og det moment at det er lidt farligt gør det fedt. Et andet moment jeg godt kan lide er det med fx satse med en stram trøje i fx 3 forsøg for at hive en medalje hjem, et strategisk aspekt som ikke er til stede uden udstyr. Til sammenligning var jeg ved at falde i søvn til et vægtløfterstævne, så derfor gad jeg ikke starte til det. Man kan jo så være uenig i det eller ej og synes at det er pisse fedt at se nogen løfte rå.

Link to comment
Share on other sites

Og min personlige holdning er selvfølgelig at det er fedt! bare gi den gas på det område med at udvikle nye dragter, det er jo ens for alle

Det er netop det, det IKKE er. Nye dragter koster flere tusind kroner og hvis effekten på de nyeste typer på samme måde aftager som på de tidligere "hajdragter" kan de ikke holde til mere end ca. 10 løb og stadig have fuld effekt. Derfor er det kun dem (stort set), der bliver sponseret (og sponseret godt) der kan bruge disse dragter.

For os glade amatører, der brugte 14+ timer på vores sport og aldrig kom videre end Danmarks mesterskaber er de uden for rækkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Det er netop det, det IKKE er. Nye dragter koster flere tusind kroner og hvis effekten på de nyeste typer på samme måde aftager som på de tidligere "hajdragter" kan de ikke holde til mere end ca. 10 løb og stadig have fuld effekt. Derfor er det kun dem (stort set), der bliver sponseret (og sponseret godt) der kan bruge disse dragter.

For os glade amatører, der brugte 14+ timer på vores sport og aldrig kom videre end Danmarks mesterskaber er de uden for rækkevidde.

Så må i svømme RAW

Glæder mig til RAW svømmestævner

Alex_Pacifier.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så må i svømme RAW

Glæder mig til RAW svømmestævner

Alex_Pacifier.jpg

Godt forslag Poul. Möde endelig op til næste generalforsamling i Danske Svömmeunion.

Ang. trylledragten>> det er faktisk mit indtryk at den er mere holdbar end Fastskin 1 - jeg tror ikke effekten tager af efter hånden.

Dragten kan forövrigt ses her

Min holdning til dragten er at den er unödvendig. Svömmesporten var i forvejen i så rivende udvikling (27 verdensrekorder i 2007) at vi stadig var en del år fra at have behov for dette. Men nu er den her og så tilretter vi os.

Problemet er nu at vi ikke reelt ved om de svömmere som sætter verdensrekorder er bedre svömmere end de foregående.

Det kan også give gevaldigt bagslag til svömningen i forhold ti IOC. Man har sat kravtiderne til OL ud fra at man har lovet IOC at have færre svömmere til OL en sidst. Det har været en diskussion mellem IOC og FINA ved de sidste to OL.

Med de nye dragter er der helt sikkert flere svömmere end forventet som kvalificerer sig. Spændende at se hvad IOC siger til det.

Link to comment
Share on other sites

Det nyeste inden for udstyr

:tongue:

Ovenstående viser, hvilken ekstrem udviklingen, som udstyret inden for styrkeløft har gennemfået. Denne trøje er dog ikke tilladt i IPF, som det danske forbund DSF er at finde i. I DSF er trøjerne blevet en del tykkere, hvilket kun har det formål, at der skal sættes flere bænkpresrekorder. Lige som det er tilfældet med den nye svømmedragt. Jeg synes, at det er en trist udvikling, da løfteren/sportsudøveren får mindre betydning i forhold til udstyret.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Det nyeste inden for udstyr
:tongue:

Ovenstående viser, hvilken ekstrem udviklingen, som udstyret inden for styrkeløft har gennemfået. Denne trøje er dog ikke tilladt i IPF, som det danske forbund DSF er at finde i. I DSF er trøjerne blevet en del tykkere, hvilket kun har det formål, at der skal sættes flere bænkpresrekorder. Lige som det er tilfældet med den nye svømmedragt. Jeg synes, at det er en trist udvikling, da løfteren/sportsudøveren får mindre betydning i forhold til udstyret.

Så må jeg spørge dig.. Hvorfor støtter du et udstyrs forbund?? :smile: Og nej, det er IKKE det nyeste inden for udstyr mr. faber :wink: Der snakker vi Bash trøjen og lign.

Og du er vel klar over at udstyr i styrkeløft har eksisteret i så lang tid sporten har været der? 3m wraps i england, tennis bolde bag knæerne i squat, canvas "underbukser" erhveret hos de lokale fiskere osv.. Udstyret har altid været der.. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det nyeste inden for udstyr
:tongue:

Ovenstående viser, hvilken ekstrem udviklingen, som udstyret inden for styrkeløft har gennemfået. Denne trøje er dog ikke tilladt i IPF, som det danske forbund DSF er at finde i. I DSF er trøjerne blevet en del tykkere, hvilket kun har det formål, at der skal sættes flere bænkpresrekorder. Lige som det er tilfældet med den nye svømmedragt. Jeg synes, at det er en trist udvikling, da løfteren/sportsudøveren får mindre betydning i forhold til udstyret.

En af de primære årsager til Titan udviklede Katana'en var også holdbarhed. Ud fra de rapporter man ser fra forskellige løftere holder det også stik.

Mange løftere giver op over for at bruge katana'en. I sumo dødløft er en centurion nxg+ squatdragt blandt de mest populære dødløftdragter. Strammere og hårdere dragter er ikke altid vejen frem.

Man kan håbe på at udstyret nedtones i år 2009 hvor emnet skal diskuteres i IPF. Hvis styrkeløft skal med til OL, så må man forvente at udstyret i sin nuværende form ikke accepteres.

At løfteren for mindre betydning i forhold til udstyret jo kraftigere udstyret er, er ganske enkelt ikke korrekt. Det tekniske aspekt i brugen af udstyret dominerer mere i stramt udstyr. Så løfterens teknik og kendskab til udstyr bliver vigtigere. Dette kan føre til at den stærkeste styrkeløfter ikke vinder. Dette sker dog også i VL stævner og raw styrkeløftstævner. Taktik, stævnepsyke og evnen til at toppe til et stævne, er mindst lige så vigtigt som god rå styrke. Eftersom du har mistet placeringer og bommet ud af stævner af sådanne ikke styrkerelaterede årsager, kender du om nogen til den realitet.

Link to comment
Share on other sites

Så må jeg spørge dig.. Hvorfor støtter du et udstyrs forbund?? :smile: Og nej, det er IKKE det nyeste inden for udstyr mr. faber :wink: Der snakker vi Bash trøjen og lign.

Og du er vel klar over at udstyr i styrkeløft har eksisteret i så lang tid sporten har været der? 3m wraps i england, tennis bolde bag knæerne i squat, canvas "underbukser" erhveret hos de lokale fiskere osv.. Udstyret har altid været der.. :bigsmile:

Nu var videoen også en joke :wink: Jeg er udemærket klar over, at der altid har været udstyr i styrkeløft. Nu har jeg fulgt sporten siden jeg var 8 år gammel, så jeg kender faktisk en hel del til udviklingen. Jeg mener også, at det er nødvendigt med udstyr - men det skal være i minimal grad. Jeg kan sagtens gå med til knæbind, bælte og håndledsbind, da disse er med til at forbygge skader. En par superstramme knæbind har naturligvis den modsatte effekt, men det er vel umuligt, at sætte en maksimal grænse for, hvor stramme et par sådan må være. Jeg synes så til gengæld, at alle dragterne skulle afskaffes og det kan ikke gå hurtigt nok. De skævvrider sporten og har ikke nogen rationel grund til at være i samme.

Jeg støtter heller ikke et udstyrsforbund. Jeg løfter dog under DSF, da der ikke findes noget raw-forbund i Danmark.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

faber <--- Jeg vil nu mene man godt lovgive sig ud af stramheden mht knæbeskyttelsen. Man kan vel bare nøjes med at tilladde knækogere, og så sørge for det er nogle specielle fabrikater der er tilladt, mens andre ikke er. Uden at gå ind i debatten om udstyret skal væk eller blive i SL(kan få øje på både fordele og ulemper), vil jeg dog tilføje at dragterne kan nu også være skadesforebyggende. Vi har en løfter nede hos os som ikke kan løfte tungt uden squatdragt pga. sin hofte. det samme kan gøre sig gældende mht. bænkprestrøjen og skuldrene(vi snakker nok ikke en modbydelig stram trøje der giver blå arme her).

Jeg synes ikke dragten har mindre berettigelse end knæbindende, bortset fra det visuelle. De begge kan virke skadesforebyggende hvis brugt korrekt og modsat hvis brugt forkert

Link to comment
Share on other sites

Sjovt nok snakker man i andre sportsgrene aldrig (så vidt jeg ved) om det skadesforebyggende ved udstyr, eller større krav til teknisk formåen, kun om forbedrede præstationer...

Benskinner, padding i amerikansk fodbold, høje støvler med ankelstøtte i basketball, knæbeskyttere i håndbold og volley...

Eller misforstår jeg din post?

Link to comment
Share on other sites

Et par rigtige løbesko til en løber er nu ret skadesforebyggende, dog vil jeg dog også mene at de skadesforebyggende ting ved udstyret i styrkeløft klart bliver overskygget af de skadesFREMMENDE ting ved brugen af udstyret.

Mange gange kan folk squatte med knæbind eller dragt pga. den taktile stimulering (Altså det at dragt, knæbind strammer), så de derfor ikke kan mærke deres skade når de er igang. Ligesom når man puster eller gnider på et område man lige har slået for at dulme smerten. Bevægelsen er den samme så giver altså ikke meget for det der med at det skulle være skadesforebyggende med styrkeløft udstyret.

Generelt vil jeg sige at man logisk burde afskaffe udstyret da det har flere minusser end plusser. Dog findes der også plusser, eks:

- Større spænding i konkurrencerne, da folk kan satse med med stramt udstyr og enten bomme eller lave mere end vanligt. Uden udstyr er man ret sikker på hvem der vinder på forhånd.

- Give et andet teknisk aspekt til sporten, der IMO gør det sjovere at træne hen imod.

- Jeg tror at færre begynder på doping når udstyret er til rådighed, da løften ikke på samme måde rammer en fysisk grænse, men kan længere hen ad vejen finpudse sin teknik og pimpe udstyret. Det er dog kun en tese jeg har. Ikke sikkert at den holder.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share