udbedring af svaj i ryggen


lassetim
 Share

Recommended Posts

ja jeg har praktisk erfaring både fra squat, dødløft og ikke mindste frivend. Derudover er jeg fys stud. og arbejder som styrke instruktør samt personlig træner.

Der ud over skal der siges jeg ikke forsøge at "prædike" noget overfor nogen. folk kan bruge det eller lade være. Måske du spænder mens du puster maven op, og du har du har sikkert også gode erfaringer med det, da det tilsamme skaber er stort bugtryk og derved stabiliser lænden.

linket blev oprettet af en som nævnte et stort lænde svej, og manglende spædning i maven kan være en blandt flere faktore som spiller ind. At puste maven op med luft hjæper ikke!!!

Problemet er bare, at jeg mener det direkte bør frarådes at trække maven/navlen ind i et forsøg på at stabilisere, det har den helt modsatte effekt. ALLE, der squatter/dødløfter nævneværdige kg vil sige det samme. At bruge din "status" som fysioterapeut studerende, instruktør og personlig træner tæller nul i den sammenhæng, faktisk synes jeg bare det er synd du lærer folk teknik der direkte kan være skadesfremkaldende.

Prøv at se ham her, man kan lige så fint se hvordan han arbejder med maven, empiri > teori

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare, at jeg mener det direkte bør frarådes at trække maven/navlen ind i et forsøg på at stabilisere, det har den helt modsatte effekt. ALLE, der squatter/dødløfter nævneværdige kg vil sige det samme. At bruge din "status" som fysioterapeut studerende, instruktør og personlig træner tæller nul i den sammenhæng, faktisk synes jeg bare det er synd du lærer folk teknik der direkte kan være skadesfremkaldende.

Prøv at se ham her, man kan lige så fint se hvordan han arbejder med maven, empiri > teori

Lad os lige få på det rene, at det ikke har den modsatte effekt, men at stabilisering ved at puste luft i maven bør foretrækkes fremfor mave uden luft...

Link to comment
Share on other sites

Lad os lige få på det rene, at det ikke har den modsatte effekt, men at stabilisering ved at puste luft i maven bør foretrækkes fremfor mave uden luft...

Jeg holder fast på, at det må frarådes at trække maven ind, uanset hvor meget man samtidig spænder op i mavemusklerne, man mister totalt stabiliteten.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare, at jeg mener det direkte bør frarådes at trække maven/navlen ind i et forsøg på at stabilisere, det har den helt modsatte effekt. ALLE, der squatter/dødløfter nævneværdige kg vil sige det samme. At bruge din "status" som fysioterapeut studerende, instruktør og personlig træner tæller nul i den sammenhæng, faktisk synes jeg bare det er synd du lærer folk teknik der direkte kan være skadesfremkaldende.

Prøv at se ham her, man kan lige så fint se hvordan han arbejder med maven, empiri > teori

som sagt siger jeg ikke maven skal trækkes ind, men at det er den føelse det giver når korset musklerne spændes, og derved stabilisere lænden. Måden som du omtaler med at fylde maven mewd luft stabilisere også lænden, dette er bare en anden måde høre bugtrykket. men giver ikke samme stabilitet hvis korsetet ikke spændes og kun udspiles.

Beskrivelsen var til hjælp til trådstarteren som havde problem med et formodet øget lændesvej, og her er det hyppigt at folk ikke kender til denne spænding, og derfor laver hyperextension, derfor beskrivelsen af hvordan spændingen føles.

Kan sagens se at ham på videoen suger luft ind, for at øge bugtrykket, men kan garentere dig at han også spænder i korsetet musklerne. ang. længede spændings kurven for de omtalte muskler skal jeg ikke kunne sige, om den er væsentligt bedre med en øget aktivitet i m diaphagma og derved mere udspilet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stadig uenig desværre, der skal masser af luft ind, maven skal spiles ud og gøres hård. Det er i øvrigt ret svært at trække navlen ind mod rygsøjlen uden samtidig at trække maven ind...
Jeg er ked af at sige det, det lyder alt sammen meget fint teoretisk, men i praksis fungerer det ikke, spørg alle der squatter/dødløfter bare nogenlunde vægte. Har du praktisk erfaring med det du "prædiker"?

PS: Jeg kan i øvrigt sagtens "puste maven op" og samtidig spænde mine mavemuskler, og gør det hver gang jeg squatter/dødløfter.

Bemærk at jeg ingen steder udelukkende skriver om udspiling af maven, men samtidig med opspænding af mavemusklerne. Følelsen af at "trække navlen ind mod rygsøjlen" kan jeg slet ikke genkende, og jeg kan kun fremkalde den ved decideret at trække maven ind.

Link to comment
Share on other sites

Bemærk at jeg ingen steder udelukkende skriver om udspiling af maven, men samtidig med opspænding af mavemusklerne. Følelsen af at "trække navlen ind mod rygsøjlen" kan jeg slet ikke genkende, og jeg kan kun fremkalde den ved decideret at trække maven ind.

[/quotlige

lige præsis det jeg mener. mange kan ikke fremkalde spændingen. og bruger den kun spontant.

den er vist ved at være lidt ligegyldig den her diskusion, tror ikke vi kommer nærmere en enighed. men ellers en meget spændene debat

Link to comment
Share on other sites

lige præsis det jeg mener. mange kan ikke fremkalde spændingen. og bruger den kun spontant.

den er vist ved at være lidt ligegyldig den her diskusion, tror ikke vi kommer nærmere en enighed. men ellers en meget spændene debat

Tjah, jeg kan sagtens spænde op i maven efter behov, men som jeg skriver kan jeg ikke associere det til følelsen af at trække navlen ind mod rygsøjlen. Mindre kyndige, uden at udråbe mig selv til ekspert, kan meget nemt misforstå og begynde at stå og trække maven ind, og det er vel næppe ønskeligt.

Link to comment
Share on other sites

Tjah, jeg kan sagtens spænde op i maven efter behov, men som jeg skriver kan jeg ikke associere det til følelsen af at trække navlen ind mod rygsøjlen. Mindre kyndige, uden at udråbe mig selv til ekspert, kan meget nemt misforstå og begynde at stå og trække maven ind, og det er vel næppe ønskeligt.

nej på ingen måde da det i de fleste tilfælde vil resultere i at åndedræts musklen ikke trækkes sammen og derved ikke noget bugtryk.

Link to comment
Share on other sites

nej på ingen måde da det i de fleste tilfælde vil resultere i at åndedræts musklen ikke trækkes sammen og derved ikke noget bugtryk.

Nuvel, jeg synes stadig det er en dårlig måde at forklare det på, og jeg vil blive ved med at forklare det på "min" måde, især fordi jeg ved det virker og ikke er noget jeg har læst i en bog.

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, jeg synes stadig det er en dårlig måde at forklare det på, og jeg vil blive ved med at forklare det på "min" måde, især fordi jeg ved det virker og ikke er noget jeg har læst i en bog.

Enig. Når nogen siger "træk navlen imod rygsøjlen", så tænker jeg stomach vacuum, hvilket absolut ikke kan anbefales med tunge vægte på nakken eller i hænderne. :wink:

Jeg er i øvrigt ret sikker på at det i to forsøger at forklare man skal gøre er væsentligt tættere på måden i forklarer det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share