Druesukker, Kreatin, Amino Syrer,


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Hej

I forbindelse med min diæt er jeg blevet i tvivl om hvad den rigtige indgangsvinkel til nogle ting er.

1: I min shake plejer jeg at have en sjat druesukker, for at få nogle hurtige carbs sammen med prots. I perioder har jeg også haft et produkt med protein, langsomme og hurtige carbs. Men dette er dog realtivt dyrt. Anyway

Essensen er nu at jeg er i tvivl om hvor vidt jeg bør sløjfe druesukkeren i min shake. Principielt er det jo rimelig relevant for at få noget ud af træningen, men det store spørgsmål er så hvad en gylden mellemvej er her?

2: Jeg har kørt kreatin noget tid, men har dog haft pause de sidste 3 uger. Jeg er dog startet diæt i mellemtiden. Torben F og jeg kom til at snakke lidt om det, og Torben mente at have læst at det kunne være fordelagtigt at køre kreatin samtidig med diæt. Er der noget om snakken, eller er det hip som hap?

3: Amino syrer. Da jeg kørte diæt i 2006 fik jeg anbefalet at sørge for at få nogle aminosyrer tilføjet mine shakes, grundet at jeg havde en del Cardio. Dog har jeg for det første aldrig hverken mærket effekten, eller forstået effekten. Er der nogle der kan forklare det så en dum IT mand forstår hvor i fordelen ligger ved dette, og om det har nogen relevans i forhold til det jeg foretager mig lige for tiden?

Thats all

Link to comment
Share on other sites

Du skal have en eller anden form for insulinspike efter træning.

Dette behøver ikke at komme fra druesukker eller maltodextrin, men kunne komme fra rigtig mad med nogle vitaminer/mineraler i. Du må prøve dig frem og se om du mener det er en ulempe at køre uden det hurtige sukker.

Sukkeret er dog snyde billigt, så jeg forstår ikke din pris-kommentar

Aminosyrer kan tænkes at være fordelagtigt, for under træning vil kroppen almindeligvis nedbryde noget protein for at skaffe energi. Hvis du er i kcal underskud vil denne nedbrydning af væv være forstærket. Teorien er at dette ikke sker hvis du har aminosyrer i blodet allerede. T her fra MOL har super effekt af aminosyrer, andre har måske andre effekter? T kører vist ogsåpænt heftige doser.

Husk det skal være BCAA's du indtager, ellers er det ligemeget.

Kreatin: der er forsøg der viser tab af fedt ved brug af kreatin, sikkert fordi du bygge rmuskel når du indtager kreatin. Indtag af kreatin kan måske hjælpe dig til at holde dine reps oppe når du er træt. En kombination af kreatin og beta alanin har ihvf kunne tgøre mig meget rep stærk..

Det hele er ret spekulativt, men du kan jo prøve dig frem og se om der er effekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sværger selv til BCAAs under diæt, men det er aldrig blevet bevist at de har en positiv effekt på træningen, hvis man i forvejen får nok protein.

Kreatin er altid godt. Jeg har aldrig forstået at man vil holde med det når man cutter. Det giver musklerne en god volume pga. væske og det kan hjælpe lidt på selvtilliden. :wink:

Ang. druesukker, så er det igen hip som hap. Spiser man ordentligt er det fuldstændig ligemeget om det er langsomme eller hurtige kulhydrater man putter i kroppen før og efter træning. Medmindre du er på en ekstrem diæet uden kulhydrater ville jeg spare på det.

Link to comment
Share on other sites

Point taken. Gode pointer fra jer begge. Rigtig cool.

Hvor længe mener i man bør holde kreatin pause, for at undgå den eventuelle "resistens" (jeg er godt klar over det ikke er helt det der sker , men alligevel) der kan forekomme ved længere brug?

Jeg sværger selv til BCAAs under diæt, men det er aldrig blevet bevist at de har en positiv effekt på træningen, hvis man i forvejen får nok protein

Hvornår benytter du det så? (jeg mener, er det samme tidspunkt hver dag, eller er det kun før/efter træning eller hvordan) Og hvor meget?

Ang. druesukker, så er det igen hip som hap. Spiser man ordentligt er det fuldstændig ligemeget om det er langsomme eller hurtige kulhydrater man putter i kroppen før og efter træning. Medmindre du er på en ekstrem diæet uden kulhydrater ville jeg spare på det.

Jeg kører ikke en specielt strickt diæt. Jeg skal "bare" smide 8-10kg, hvilket jeg historisk burde kunne klare ved lidt simpel kost omligning (færre carbs, mindre fedt) , og lidt cardio. Dvs jeg måler og vejer ikke alt hvad jeg spiser, og aner ikke engang hvor meget kalorie underskud jeg er i. Jeg har altid selv ment at dette ikke var nødvendigt, når jeg ikke skal helt i bund.

Men det næste spørgsmål er så , hvor meget eller lidt druesukker man bør proppe i sin shake, for ikke at over/under gøre det?

Tidligere brugte jeg cirka 30gram

Link to comment
Share on other sites

Du skal have en eller anden form for insulinspike efter træning.

Dette behøver ikke at komme fra druesukker eller maltodextrin, men kunne komme fra rigtig mad med nogle vitaminer/mineraler i. Du må prøve dig frem og se om du mener det er en ulempe at køre uden det hurtige sukker.

Sukkeret er dog snyde billigt, så jeg forstår ikke din pris-kommentar

Aminosyrer kan tænkes at være fordelagtigt, for under træning vil kroppen almindeligvis nedbryde noget protein for at skaffe energi. Hvis du er i kcal underskud vil denne nedbrydning af væv være forstærket. Teorien er at dette ikke sker hvis du har aminosyrer i blodet allerede. T her fra MOL har super effekt af aminosyrer, andre har måske andre effekter? T kører vist ogsåpænt heftige doser.

Husk det skal være BCAA's du indtager, ellers er det ligemeget.

Kreatin: der er forsøg der viser tab af fedt ved brug af kreatin, sikkert fordi du bygge rmuskel når du indtager kreatin. Indtag af kreatin kan måske hjælpe dig til at holde dine reps oppe når du er træt. En kombination af kreatin og beta alanin har ihvf kunne tgøre mig meget rep stærk..

Det hele er ret spekulativt, men du kan jo prøve dig frem og se om der er effekt.

Hvorfor netop BCAA?

Link to comment
Share on other sites

Der er ABSOLUT ingen videnskabelig evidens bag indtag af BCAAs (eller aminosyrer i det hele taget), så disse kommentarer bør stå for egen regning (hvilket de vel egentlig også gør :wink: )

Det er nogle ret omfattende diskussioner af disse emner under "kost og kosttilskud" underforaet, så søg evt efter "BCAA" der.

Mht kreatin indtag, læs FAQ og/eller den gode forside artikel af Per Aagaard.

Sukker i pre/post shakes, tjaa personligt synes jeg lidt det er at skyde gråspurve med kanoner, men måske nogle "føler" xx gram giver øget fremgang, eller kan finde mere eller mindre lysky studier der viser dette.

Better safe than sorry still rules the world of bodybuilding :cool:

Link to comment
Share on other sites

Sukker i pre/post shakes, tjaa personligt synes jeg lidt det er at skyde gråspurve med kanoner, men måske nogle "føler" xx gram giver øget fremgang, eller kan finde mere eller mindre lysky studier der viser dette.

Hm jeg har svært ved at se hvordan det er at skyde gråspurve med kanoner. Der er vel næppe nogen tvivl om at kroppen efter træning har brug for protein og kulhydrat. Begge kilder kan man vel med rimelighed påstå optimalt bør komme fra rimelige hurtigt optagelige kilder (i moderater mængder)

Eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke sukkeret jeg omtalte som dyrt, men de kombinations produkter der indeholder både protein, hurtige og langsomme carbs.
Æeem ja?

Så blander du bare selv og er ude over pris-problemet.

95% af mine tilskud køber jeg i bulk nu. Det andet er for dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men så er det stadig ikke et reelt alternativ til den dyre shake jeg omtalte. Som netop bestod af både hurtige og komplekse carbs.

Maltodextrin er et oligosakkarid og dermed en kompleks carb kilde. Det er typisk maltodextrin og dextrose der anvendes i forblandede produkter.

Hvis du skal have et relativt langsomt men simpelt kulhydrat er der fruktose der skal til.

Hvad står der på pakken?

Link to comment
Share on other sites

Men det næste spørgsmål er så , hvor meget eller lidt druesukker man bør proppe i sin shake, for ikke at over/under gøre det?

Tidligere brugte jeg cirka 30gram

Under min diæt kører jeg samme mængde druesukker som normalt, dvs. ca 25-30 g. og det fungere fint for mig...min shake efter træning er ikke det jeg vil skære ned på når jeg ska køre kalc. underskud, det kan sagtens udlignes andre steder :blush:

og når du siger a du ikke vil helt i bund alligevel, så tror jeg ikke det vil have den store effekt om du kører 30, 20 eller 10 g..eller hvor meget man ellers kunne finde på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Blackice der er absolut INGEN grund til at indtage hurtige kulhydrater kilder efter træning, hvis din kost er i orden. De eneste der har brug for hurtige kulhydrater er folk der træner flere gange om dagen.. Det ændrer dog ikke på det faktum at der findes nogle ret gode produkter med blandingskulhydrater i pulverform, som gør tingene meget nemmere end at skulle spise en masse kulhydratrigt mad.

Link to comment
Share on other sites

Blackice der er absolut INGEN grund til at indtage hurtige kulhydrater kilder efter træning, hvis din kost er i orden. De eneste der har brug for hurtige kulhydrater er folk der træner flere gange om dagen.. Det ændrer dog ikke på det faktum at der findes nogle ret gode produkter med blandingskulhydrater i pulverform, som gør tingene meget nemmere end at skulle spise en masse kulhydratrigt mad.

Meget enig i det du siger T og jeg kan hellere ikke se problemet i at indtage en eksempelvis en banan sammen med sin shake... druesukker maltodextrin osv er kun hvis man har svært ved at få nok kcal'er iløbet af dagen (eksempelvis ved flere trænings-session i løbet af dagen eller under bulk)

Blackice --> Som Elvirus har skrevet tidligere i tråden så er det lidt at skyde gråspurve med kanoner... du bekymrer dig al for meget om ting der har minimal indvirkning på din træning og deraf trænings-udbyttet... hvis jeg var på diæt ville jeg personligt vælge nogle kulhydrat-kilder der giver mere mætheds-fornemmelse

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Blackice der er absolut INGEN grund til at indtage hurtige kulhydrater kilder efter træning, hvis din kost er i orden. De eneste der har brug for hurtige kulhydrater er folk der træner flere gange om dagen.. Det ændrer dog ikke på det faktum at der findes nogle ret gode produkter med blandingskulhydrater i pulverform, som gør tingene meget nemmere end at skulle spise en masse kulhydratrigt mad.

Jeg forstår ikke helt din og Elvirus kommentare med hensyn til kulhydrat, når nu forskning viser, at en kombination af aminosyrer og kulhydrat øger proteinsyntesen mere end aminosyrer indtaget alene...

Noget I vil uddybe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt din og Elvirus kommentare med hensyn til kulhydrat, når nu forskning viser, at en kombination af aminosyrer og kulhydrat øger proteinsyntesen mere end aminosyrer indtaget alene...

Noget I vil uddybe?

Så at sige al forskningen er lavet på fastende. Derudover kender jeg ikke til forsøg hvor man ser på om 25g kulhydrat fra en banan er 25gram sukker i forskellig art overlegent i kompination med aminosyrer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uenig i at det højst sandsynligt har en effekt at indtage såvel kulhydrat som protein i tiden før og efter styrketræning for at optimere de anabole kår. Min kommentar var blot møntet på, som andre også har påpeget, at xx gram sukker (den ene type tilsynedeladende mere hurtig optagelig end den anden) MÅSKE ikke er en nøvendighed, og at det er yderst spekulativt hvad der er mest optimalt. "Et the end of the day" er det nok ikke maltodextrin vs. dextrose vs. banen ( vs. mælkesukker for den sags skyld) ummidelbart efter træning der afgør hvorvidt man gainer eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Elvirus.

Kosten er det vigtigste når vi taler supplementation. Er den ikke i orden er det ligemeget hvad man spiser af kost tilskud.

Derudover er faktorer som træningsprogram, søvn, alm. velvære osv faktorer man skal tage med.

Nu har jeg læst med i din log Blackice og hvis jeg var dig ville jeg bruge pengene på en gang massage eller fiskegrej :tongue: i stedet, så du kan slappe lidt af. Stress er sgu det værste nåde når man prøver at tage på og tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for jeres input. Værdifulde kommentarer.

Jeg er nok tilbøjelig til at hænge mig i petitesser. Jeg er ellers bestemt ikke kosttilskuds rytter. Tværtimod er jeg meget bedre til rigtig mad. Dog er jeg også klar over at jeg til tider har svært ved at få nok komplekse carbs, og nok protein, så nogle gange er det lettere at springe over hvor gærdet er lavest.

Men i sidste ende er det nok ikke det der rykker.

Tak for input

Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin er et oligosakkarid og dermed en kompleks carb kilde. Det er typisk maltodextrin og dextrose der anvendes i forblandede produkter.

Hvis du skal have et relativt langsomt men simpelt kulhydrat er der fruktose der skal til.

Maltodextrin er en kompleks carb kilde, men stadig hurtigt optageligt. Ved Dextrose optager du mange kortkædede carbs hurtigt. Ved maltodextrin er optagelsen langsommere, men kæderne længer. Netresultatet er ca. det samme med en minimal fordel til maltodextrin. Her er en artikel der anbefaler at kombinere dem:

http://www.abcbodybuilding.com/dextrose.php

Med hensyn til om du bør drikke en shake med protein/carbs efter træningen, så vil jeg også anbefale dette ved diæt. I det mindste så bør du spørge dig selv om hvor lang tid det tage dig inden du kommer hjem og får lavet mad (der så skal fordøjes og optages). Træning frembringer stresshormonet cortisol, som virker muskelnedbrydende. Insulin nedsætter cortisol niveauet.

Angående kreatin ved diæt så er der en undersøgelse der viser at folk med benet i gips taber mindre muskelmasse ved indtagelse af kreatin. Om du direkte kan overføre dette til diættilstande vil jeg lade være over til din egen bedømmelse. Har desværre ikke noget link.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share