Proteinpulver - er det farligt?


rofe
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har trænet i flere år og spiser kosttilskud som proteinpulver, kretain, L-Glutamine, Aminosyre mm.

Min kæreste er dog yderst skeptisk i forhold til, hvorvidt disse kosttilskud er sunde eller direkte farlige - specielt proteinpulver.

Jeg har prøvet at finde nogle videnskabelige artikler, der påviser om proteinpulver er farligt eller ikke farligt, om der er bivirkninger eller andet?

Det eneste jeg har kunnet finde på internettet, er forumindlæg med personer, der fremsætter påstande om forsøg, undersøgelser mm. men så snart de bliver afkrevet beviser/referencer, hører man intet mere til personerne (altså nogle wannabe kloge :-)

Er der nogle, der kender til og kan henvise til nogle undersøgelser/forsøg?

Med venlig hilsen

Ronni

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg har trænet i flere år og spiser kosttilskud som proteinpulver, kretain, L-Glutamine, Aminosyre mm.

Min kæreste er dog yderst skeptisk i forhold til, hvorvidt disse kosttilskud er sunde eller direkte farlige - specielt proteinpulver.

Jeg har prøvet at finde nogle videnskabelige artikler, der påviser om proteinpulver er farligt eller ikke farligt, om der er bivirkninger eller andet?

Det eneste jeg har kunnet finde på internettet, er forumindlæg med personer, der fremsætter påstande om forsøg, undersøgelser mm. men så snart de bliver afkrevet beviser/referencer, hører man intet mere til personerne (altså nogle wannabe kloge :-)

Er der nogle, der kender til og kan henvise til nogle undersøgelser/forsøg?

Med venlig hilsen

Ronni

hvad er årsagen til du tager alle disse tilskud?? Er du i underskud eller gider du bare ikke sætte dig ind i at spise ordentligt??

Men kan ikke se protein pulver skulle være mere farligt end at drikke mælk og spise ost og lign

Link to comment
Share on other sites

Ved du hvad proteinpulver er lavet af?

Proteinpulver kan være lavet af forskellige råvare. Det jeg pt. spiser/drikker er valleprotein, og jeg har forsøgt at forklare, at det produceres af et restprodukt fra mælk og ost, hvorfor det heller ikke er mere farligt end at spise ost og drikke mælk.

En ting er dog, hvad det er lavet af, en anden ting er hvad producenterne propper i af tilsætningsstoffer - for at lukke diskussionen en gang for alle, kunne jeg derfor godt bruge nogle videnskabelige artikler, der påviser/tilbageviser eventuelle sundhedsrisici.

Link to comment
Share on other sites

hvad er årsagen til du tager alle disse tilskud?? Er du i underskud eller gider du bare ikke sætte dig ind i at spise ordentligt??

Årsagen er vel underordnet? :-) Jeg søger blot artikler, der kan påvise/tilbagevise eventuelle sundhedsrisici.

Når det er sagt, ved jeg godt, at "rigtig" mad er mere "korrekt" end kosttilskud. Nu anvender jeg det jo også som et kosttilskud og ikke som kosterstatning, hvad det absolut ikke må tages som.

Dvs. jeg spiser/drikker en protein shake før og efter træning, hvilket er for at opnå en mere korrekt fordeling af kulhydrat, protein og fedt. Dertil kommer, at det er markant nemmere at anvende fx proteinpulver før træning, idet du ellers skal træne med en rimelig stor mængde mad i maven (hvilket jeg ikke kan/bryder mig om), og at det kan blive mere besværligt fx er få tilstrækkelige hurtige proteiner før og efter træning gennem almen kost. Ligeledes kan det være svært at finde råvare, der fx kan give dig større mængder kreatin, L-Glutamine mm.

Derudover har jeg læst tilstrækkeligt om kost til at jeg kan lægge en kostplan og spise korrekt, omvendt er det blot meget dyrt og besværligt; fx at finde madvare der opfylder behovet for mono-, di- og polysakkarider på de rette tidspunkter. Dertil kommer, at maden vil styre dit liv mere, hvilket jeg ikke ønsker :-)

Link to comment
Share on other sites

der er nogle teorier om, at overdrevne mængder af protein kan sætte leveren på overarbejde. men der skal væsentlige mængder protein til. udover det, er proteinpulver heller ikke den største synder. en ting som oksekød er sværere at nedbryde.

så jeg vil sige, at bruges det som der "skal" er det ufarligt.

altså panodil er også farligt at bruge forkert.

Link to comment
Share on other sites

Antidoping-Danmark undersøgte for nogle år siden forskellige proteinpulverprodukter og fandt ud af at nogle af dem indeholdt prohormoner til væksthormoner. Men de sagde også at hvis man valgte danske produkter skulle dette ikke være et problem.

Til gengæld ville jeg være mere forsigtig med at anvende kreatin.

Link to comment
Share on other sites

Antidoping-Danmark undersøgte for nogle år siden forskellige proteinpulverprodukter og fandt ud af at nogle af dem indeholdt prohormoner til væksthormoner. Men de sagde også at hvis man valgte danske produkter skulle dette ikke være et problem.

Til gengæld ville jeg være mere forsigtig med at anvende kreatin.

Hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share