Kan det virkelig passe?


panser
 Share

Recommended Posts

Fandt denne interessante artikel:

http://www.sportspoint.dk/artikler/slowfastprotein.htm

Den indeholder nogle påstande der kommer om en stor overraskelse for mig. Tag f.eks. dette uddrag:

Sjovt nok vil de fleste mene, at de hurtigt optagelige proteiner er vigtige lige efter træning. Men de få studier der er lavet viser, at det er en fordel at indtage kasein frem for valle lige efter træning. Valle stimulerer godt nok proteinsyntesen mest, men kasein hæmmer til gengæld nedbrydningen mest. En større del af vallen forbrændes også. Alt i alt er der derfor en større nettosyntese med kasein.
Eller hvad med dette:
En gruppe overvægtige politifolk blev sat på en 12 ugers diæt, der bestod af 80% af beregnet energiforbrug. De blev delt i tre undergrupper. En kontrolgruppe og to grupper der også styrketrænede. Den ene gruppe der styrketrænede indtog samtidig et proteintilskud i form af kasein mens den anden gruppe indtog valle. Proteinindtaget var på 1,5 gram/kg.

Det interessante er ikke, at de grupper der styrketrænede og indtog proteintilskud havde et større fedttab og en større styrkefremgang end kontrolgruppen. Det kan de fleste nok regne ud! Men det interessante er, at kaseingruppen havde et større fedttab og en større styrkefremgang end vallegruppen (2).

Strider mod alt hvad jeg troede jeg viste om proteiner ??????

Pasner :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

Artiklen har blandet andet være inddraget i en anden diskussion omkring proteiner, for et par måneder siden. Forfatteren er iøvrig Tom som også gæster MOL af og til. prøver lige at finde den omtalte diskussion.

Men dengang var der ikke mange der kommenterede artiklen. Hverken for eller imod artiklens konklusion.

her er så den omtalte diskussion

forresten kan du ikke give dine indlæg en lidt mere sigende titel?

Edited by Jast
Link to comment
Share on other sites

jo, det kan jeg da godt.

Takker og bukker :D

forresten må jeg da give dig ret i at artiklen er interesant. Spørgsmålet er bare hvor stor effekten er, hvis man ellers har sikret sig et fornuftigt protein indtag. Måske nogen der har et bud på det?

Link to comment
Share on other sites

Tja efter jeg læste artiklen, er jeg helt gået over til at bruge matilde som post drink og så bruger jeg mit proteinpulver til lige når jeg står op, og nogle gange inden træning. Kulhydraterne i matilde er tilgengæld ikke perfekte til postshake, der kunne man godt have ønsket sig nogle hurtigere...

Men tror der er ret mange der har misset den artikel/debat.

Link to comment
Share on other sites

I forsøget med betjentene, er det vigtigt at huske at der blev brugt hydroliseret proteinpulver, hvor wheyproteinet var en meget dårlig kvalitet, og Kasein produktet var den originale MetRx mealreplacement, som udover kasein også indeholdt whey isolat, L-glutamin og æggehvidepulver.

Forsøget blev desuden betalt af MetRx.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share