Skadet ryg


Michael Soerensen
 Share

Recommended Posts

Jeg har en bekendt som har været sygemeldt længe pga. ondt i ryggen. Hun (50 år) er nu begyndt at styrketræne med henvisning fra en kiropraktor. Hun har fået et træningsprogram der siger 25 rep. med så lidt vægt at hun ikke synes det er hårdt. Hun har i øvrigt ingen smerter under træningen.

Umiddelbart synes jeg det lyder helt galt... Jeg ville kunne forstå hvis det var den skadede ryg som skulle trænes nænsomt, men da ikke resten af kroppen? Og skal den skadede ryg overhovedet trænes særligt nænsomt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er ordineret af en læge eller kiropraktor, så vil det være dumt at begynde at ændre på det…

Det kan godt være at kiropraktoren ikke ved så meget om styrketræning, men til gengæld ved de meget om hvad en ryg kan tåle, og hvordan den skal behandles.. så hvis der skal ændres noget i træningen, skal det gøres i samråd med en kiropraktor..

Og bortset fra det, så syntes jeg ikke det lyder dumt, med 25 gentagelser med ikke ret meget vægt, til at starter med, når man tager i betragtning af hun, har haft ondt i ryggen, hun ikke har trænet styrketræning for, og hun er 50 år..

/Steen

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget uenig!

En persons alder og erfaring bør der aldeles ikke tages hensyn til m.h.t. intensiteten. Jeg kan simpelthen ikke se hvilke grunde der skulle være for at træne med mindre intensitet for ældre og begyndere så min argumentation bliver ved dette. Og med hensyn til den skadede ryg, så forstår jeg udemærket at den skal trænes en smule forsigtigt, men jeg har helt klart fornemmelsen af at den bliver trænet FOR forsigtigt. Men det er dog her jeg er i tvivl.

Skal den kun trænes ganske let?

Skal den trænes med moderat intensitet?

Skal den trænes med høj intensitet?

Link to comment
Share on other sites

Hej Michael

Her er lidt om hvad jeg ved om ryg træning i terapeutisk øjemed:

Rygsmerter er en uhyre kompleks mekanisme. Den enkelte terapeut/kiropraktor fastlægger programmet ud fra de oplysninger han/hun har fået gennem anamnese(interview), og subjektiv samt objektiv undersøgelse.

Derfor kan der sagtens ligge andre overvejelser end lige styrkeforøgelse bag det lagte program.

Når det er sagt, vil jeg også sige at terapeuter nogen gange har en tendens til at underdosere, hvis de mener at patienten vil have svært ved at lave øvelserne, af den ene eller anden grund. Risikoen er også, at en uøvet vil gøre mere skade end gavn med et hårdt program.

Princippet med ca. 30 gentagelser bruges i Medicinsk trænings terapi". Her kan altså også være en forklaring... Ellers kan du jo prøve at spørge kiropraktoren... :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hej Jøgge

Nu tror jeg faktisk ikke at det var selve kiropraktoreren der lavede programmet, men han henviste direkte til instruktøren som har lavet det. Jeg har også fået opfattelsen af at rygsmerter som vel godt kan betegnes som en folkesygdom er meget komplicerede. Man ved simpelthen ikke meget om hvad mekanismerne præcist er og kan derfor heller ikke behandle det særligt effektivt. Det skulle da lige være en behandling med styrketræning. Men 30 reps? Come on. "Træningsterapi" lyder altså også ret langhåret

:D

Link to comment
Share on other sites

Du er da selvfølgelig i din fulde ret til at være uenig, men når man akkumulere de tre forhold, så er jeg med min viden overbevist om af det er den rigtig for træning der er ordineret.

Det er klart at hvis man ser helt bort fra en skadet ryg, så vil alder og træningserfaring ikke have så stor betydning

/Steen

Link to comment
Share on other sites

Men 30 reps? Come on. "Træningsterapi" lyder altså også ret langhåret

:D

:rolleyes:

Hmmm.... Jeg er ikke sikker på jeg ved hvad du mener med "langhåret". Men 30 reps gange 3 er det antal som man med fordel kan bruge ved behandling af muskulære smerter... Jeg ved ikke hvad dit belæg er for at mene at din bekendte skal igang med hårdere træning. Hvis det blot er almindelig træningserfaring - hvilket også er fint når vi taler raske - så burde du nok være lidt tilbageholdende med at tilråde hårdere træning <_<

Hårdere er ikke altid bedre, og slet ikke når vi taler skader.. Men sålænge det ikke er en af mine patienter du råder forkert, så kan jeg jo være ligeglad!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share