Muskelmasse


Guest Regitze
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg har hørt undskyldninger for ikke at starte med at træne pga. man er bange for at tage på. Men hvor meget skal man egentlig træne for at tage på ? Og hvor stor er forskellen om man er totalt utrænet eller lidt trænet ? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej Regitze, og velkommen til :)

Det er meget forskelligt, hvor meget man skal træne for at tage på. Det afhænger af træningserfaring, niveau mv. Vigtigst af alt er dit kalorieindtag, hvis du ikke er i overskud af kalorier, så tager du ikke på - så der er intet at frygte.

Hvis du er på slankekur, kan det være en fordel at træne med vægte samtidig for bedre at holde på den eksisterende muskelmasse. Det som reelt har betydning ved en diæt er din fedtprocent, og hvis et vægttab på 10kg består af 5 kg muskler, kontra et vægttab på 6kg med et kg muskler tabt, så vil du synsmæssigt se meget mere fit ud ved den sidste.

Link to comment
Share on other sites

Hej Regitze, og velkommen til MOL.

Om man tager på af at styrketræning, kommer jo an på hvordan man træner og spiser, men meninger med styrketræning er for de fleste jo at blive stører og stærkere, og så vil man automatisk tage på i vægt, men hvis du træner styrketræning og kredsløbstræning samtidig, og samtidig er i kalorie underskud, vil det nok være minimalt hvor meget du tager på, hvis du da ikke lige frem taber dig…

Som utrænet er det først og fremmes den neurale tilpasning der bliver trænet i starten, så der vil man nok ikke opnå den store vægtforøgelse, så det har lidt og sige om man er trænet…

/Steen

Link to comment
Share on other sites

Cilius har naturligvis ret når han siger det er UMULIGT at tage på hvis man er i kalorieunderskud. Styrketræning er smart som Cilius (også) siger, fordi den er med til at opretholde eller evt. øge muskelmassen under en diæt hvilket er smart, for jo større muskelmasse jo flere kalorier forbrændes.

Dvs. styrketræning er en særdeles god ide hvis man vil være smallere om livet.

Man skal nok også lige tænke på at de der virkelig GERNE vil være større faktisk har meget svært ved at vokse. Endda selvom de går meget målrettet efter netop dèt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Regitze!

Gutterne ovenfor har ret i, at man ikke tager på i kalorieunderskud.

Uden at være hellig, så vil jeg gerne lige svinge kæphesten :)

Mange kvinder lider af en overdrevet frygt for at veje mere end de gør, uden at have øje for kvaliteten af de ekstra kilo. Nogle af de flotteste kvinder (er atletiske uden at være maskuline på nogen måde) jeg kender, vejer +70 kg, og man tror det ikke om dem, idet de er slanke. Deres "ekstra" vægt kommer af den ekstra muskelmasse, som også giver dem pæne former og en sund overall fremtoning.

Og ja, det er svært at tage på, også selv om man går efter det. Især hvis man dyrker konditionstræning ved siden af styrketræningen.

Link to comment
Share on other sites

Uden at være hellig, så vil jeg gerne lige svinge kæphesten  

Mange kvinder lider af en overdrevet frygt for at veje mere end de gør, uden at have øje for kvaliteten af de ekstra kilo. Nogle af de flotteste kvinder (er atletiske uden at være maskuline på nogen måde) jeg kender, vejer +70 kg, og man tror det ikke om dem, idet de er slanke. Deres "ekstra" vægt kommer af den ekstra muskelmasse, som også giver dem pæne former og en sund overall fremtoning.

En TYND kvindekrop er ikke smuk og flot, en TRIMMET kvindekrop er flot. Der skal være former og samtidig en muskelfasthed... (det var så en del af det mandlige synspunkt), så jeg kan kun give AF ret.

En anden positiv ting ved større muskler er, at det synsmæssigt kan bevirke man ser slankere ud grundet markeringerne ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hej Regitze

For at sige det lidt mere dansk end, der er en tilbøjelighed til herinde indimellem.......og for at nævne en ting, jeg ikke synes jeg ser nævnt (kun kort fra Armoured Female)- så:

Man TAGER på af styrketræning!!!! MEN - det er fordi, muskler vejer væsentlig tungere end fedt. Det er der nok mange slankekurspiger, der ikke har forstået. Derfor skal man droppe alt om vægten, hvis man starter til styrketræning for at tabe sig= se slankere ud. For vægten vil på sigt stige/være detsamme som mens man er "tyk" - til gengæld forandrer fysikken sig, så man kommer til at se slankere ud (netop som man ønsker), fedtet forsvinder.

Eksempel: Jeg tabte godt 11 kg på et tidspunkt. Kom ned at veje 61 kg og synes jeg ville beholde min slanke fysik. Men jeg ville gerne trimme den. Ergo startede jeg til styrketræning. I løbet af ca. 7 mdr kom jeg til at veje 65 kg. Jeg var grædefærdig......indtil instruktøren forklarede mig at det var musklerne der var blevet trænede, og dermed vejede mere. Men alle mine mål var de samme som med de 61 kg - og jeg lignede stadig det tynde siv jeg var blevet så glad for at være. Idag vejer jeg 69 kg - men bruger stadig samme tøjstørrelser som jeg gjorde på de 61 utrænede kg.

Så man kan sige; Når en pige træner for blot at strammes op; OMFANGET hvis man træner vil blive mindre (som man sikkert ønsker) og vægten tungere. Men det er altså ikke "negativ" vægt.

P.S. - Så - drenge, selvfølgelig tager man på trods kalorieunderskud - så snart en utrænet muskel bliver trænet, og dermed tættere - så vejer den tungere...........glemmer i ikke at nybegyndere taler almindeligt sprog....... :D :lol:

Edited by mbyms
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg vejer - næsten - 70.........hæhæ.......men okej

tør godt vædde på, at de fleste muskelpiger omkring f.eks. 1.75 ligger over 70 kg (i og med jeg er normal fitnesstrænet, den højde og vejer NÆSTEN 70) . Og der er mange af f.eks. Miss Fitness-deltagerne der kan siges at være "blandt de flotteste".........

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nu var det såmænd i sidste ende ikke min egen, men fitnesstøsernes jeg gav som eksempel - der finder du da adskillige - som sikkert også du synes er over gennemsnittet. og pointen der - at de sikkert vejer 70 eller over......... <_<

Link to comment
Share on other sites

Mbyms har garanteret mere forstand på fitnesspiger end mig, men jeg tror ikke der er ret mange af dem, der vejer over 70 kg i deres konkurrenceform. Jeg har været til et foredrag med en odenseaner, der stillede op i ms fitness. Hun var ikke meget større end tobak for en skilling (hun havde endda taget 4 kg på siden konkurrencen), og hun sagde, at hun var en gennemsnitsstørrelse. Der er åbenbart en tendens til, at det er de små størrelser, der har succes i ms fitness (ret mig hvis jeg ta'r fejl).

Derfor er de nu meget pæne alligevel, selvom de ikke har en ordentlig vægt :)

Men jeg taler om folk i normal højde (ikke 1.60) - og vægten 70 kg er da også kastet ud i luften... Mit ideal er da også noget over i det muskuløse (noget mere end det normale kvindeideal). Jeg hørte en deltager til dette års ms fitness sige, at hun fandt mange af deltagerne for muskuløse... det er som om det skal gå op i gymna-hopsasa og catwalk det hele :jehon:

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg går nu ikke ligefrem og kigger efter billeder, men jeg synes ikke om en alt for lav fedt% til kvinder, som de havde/har i de klassiske BB konkurrencer. Ms. fitnessdeltagerne er ok her, omend de fleste er lidt små hvad angår muskelmasse.

En blødt markeret BB'er er ikke helt ved siden af :) Selv er jeg lige rigelig blød (umarkeret) og mangler lidt overkrop for at nå et sådant mål.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Mbyms har garanteret mere forstand på fitnesspiger end mig, men jeg tror ikke der er ret mange af dem, der vejer over 70 kg i deres konkurrenceform.

Hmmmm, og dog

- jeg er langtfra så muskuløs som fitnessdeltagerne - mangler meget masse i forhold til dem - men er 177 cm høj, og vejer 69 med en fedtprocent på 13. Min tanke er, at hvis jeg med så lidt muskelmasse, vejer så tungt.... så vil de, der er på min højde, uvægerligt veje mere end jeg. Deres muskelmasse er tættere, deres fedtprocent endda lavere - så mon ikke de lander over 70 med den højde? De mindre piger tør jeg ikke gætte på.....

Jeg synes nu rent muskuløst er de piger tæt på det jeg synes er ideelt.... jeg synes også enkelte af dem i år var liiiiiiidt for muskuløse - men det er jo også en fitnesskonkurrence.... De lidt større piger hører vel mere til i BB. Fitness var jo oprindeligt tiltænkt som en slags "almindelige" mennesker, blot veltrænede (ja ja - de er jo MEGET veltrænede - men det er lidt en overfladisk beskrivelse det her). Men jeg synes stadig de er ekstremt flotte - især Pernille Bertelsen der vandt sidste år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share