Forskellige olier


Lundiq
 Share

Recommended Posts

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej igen.

1. REKLAME-PJAT:

Oil of Life Man indeholder så 51 % ALA eller LNA. (Bemærk at forkortelsen ALA også bruges om et andet stof). Alligevel skriver producent eller forhandler: "Olien indeholder den optimale mængde og sammensætning af Omega 3, Omega 6, GLA/Gammallinolensyre samt Omega 9". Det er - efter min mening - reklamepjat.

Der er langt fra nogen optimal sammensætning af fedtsyrer i denne olie.

Hvis forhandler/producent vil være seriøs, bør de efter min mening skrive noget i retning af: "P.g.a. oliens høje n-3-indhold kan olien være med til at skabe balance hos de personer, der spiser en kost med et højt n-6/n-3-forhold".

God weekend.

Venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul (og Trafiksikkerhed)

Link to comment
Share on other sites

Hej . :wink:

Jeg bliver spurgt om, hvilken rapsolie, som jeg anbefaler.

Hverken Antaeus eller jeg er vist intereserede i en ny lang diskussion om dette. Så jeg vil prøve at begrænse mig.

Jeg kan ikke anbefale forskellige mærker. Men jeg skelner mellem Skånsomt Bearbejdet olie (SB-olie) og Billig Renset Industri olie (BRI-olie).

Antaeus og jeg havde en debat om dette for nogle år siden. Han og jeg var dybt uenige.

Jeg kan - og skal - ikke dokumentere, om SB-olie eller BRI-olie er sundest. Det er helt fint, hvis Antaeus nu kan dokumentere, at SB-olie er sundest. Men denne dokumentation manglede vist i den sidste debat. Og jeg holder stadig fast i, at jeg ikke ved, om SB er BETYDELIG sundere end BRI-olie.

SB-olie indeholder nogle plante-stoffer, der ikke er fedtsyrer. Disse er fjernet i BRI-olie. Disse stoffer kan være sunde. Man kan dog aldrig udelukke, at et af stofferne kan være sundhedsskadelige. Men man må gå ud fra, at den samlede plante-effekt er disse stoffer er gavnlig. Spørgsmålet er bare, om den gavnlige effekt er særlig stor. Det ved jeg ikke. Og det har jeg ikke lyst til udtale mig mere om.

Visse af disse stoffer vil forøge oliens holdbarhed. Men i den gamle debat kunne jeg dokumentere, at nogle af de omtalte plantestoffer nedsatte oliens holdbarhed. Men jeg "gider" ikke finde denne dokumentation igen. Og måske er der kommet anden viden på området.

Jeg synes, at det er dejligt, at forbrugerne kan vælge mellem 2 typer rapsolie; en SB og en BRI. Det giver en vis "sikkerhed":

Hvis man finder noget skadeligt i SB-rapsolie, kan forbrugerne vælge en BRI. Jeg vil overhovedet ikke blive overrasket, hvis man en dag finder et uheldigt stof i SB-rapsolie.

Og hvis man i en periode har dårlig BRI i Danmark, kan forbrugerne vælge en SB.

Antaeus. For at være ærlig, så gider jeg ikke en lang débat om dette igen. Så jeg vil forsøge at holde mig til dette indlæg.

Jeg synes, at det er fint, hvis du denne gang har den dokumentation, som du vist manglede i den sidste debat.

God weekend.

Venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul og Trafiksikkerhed

Link to comment
Share on other sites

Jan, for mig som atlet er diskusionen ikke det interessante, men målet. Både dig og Anteus hved tydeligvis mere om olier end jeg, derfor er det jeg gerne vil vide hvilket produkt jeg skal købe.

Du behøver intet at dokumentere eller lign. da jeg som udgangspunkt accepterer at du har større viden på området. Jeg vil bare gerne have en præcis anbefaling på hvad jeg skal indtage.

Link to comment
Share on other sites

Hej . :wink:

Jeg bliver spurgt om, hvilken rapsolie, som jeg anbefaler.

Hverken Antaeus eller jeg er vist intereserede i en ny lang diskussion om dette. Så jeg vil prøve at begrænse mig.

Jeg kan ikke anbefale forskellige mærker. Men jeg skelner mellem Skånsomt Bearbejdet olie (SB-olie) og Billig Renset Industri olie (BRI-olie).

Antaeus og jeg havde en debat om dette for nogle år siden. Han og jeg var dybt uenige.

Jeg kan - og skal - ikke dokumentere, om SB-olie eller BRI-olie er sundest. Det er helt fint, hvis Antaeus nu kan dokumentere, at SB-olie er sundest. Men denne dokumentation manglede vist i den sidste debat. Og jeg holder stadig fast i, at jeg ikke ved, om SB er BETYDELIG sundere end BRI-olie.

SB-olie indeholder nogle plante-stoffer, der ikke er fedtsyrer. Disse er fjernet i BRI-olie. Disse stoffer kan være sunde. Man kan dog aldrig udelukke, at et af stofferne kan være sundhedsskadelige. Men man må gå ud fra, at den samlede plante-effekt er disse stoffer er gavnlig. Spørgsmålet er bare, om den gavnlige effekt er særlig stor. Det ved jeg ikke. Og det har jeg ikke lyst til udtale mig mere om.

Visse af disse stoffer vil forøge oliens holdbarhed. Men i den gamle debat kunne jeg dokumentere, at nogle af de omtalte plantestoffer nedsatte oliens holdbarhed. Men jeg "gider" ikke finde denne dokumentation igen. Og måske er der kommet anden viden på området.

Jeg synes, at det er dejligt, at forbrugerne kan vælge mellem 2 typer rapsolie; en SB og en BRI. Det giver en vis "sikkerhed":

Hvis man finder noget skadeligt i SB-rapsolie, kan forbrugerne vælge en BRI. Jeg vil overhovedet ikke blive overrasket, hvis man en dag finder et uheldigt stof i SB-rapsolie.

Og hvis man i en periode har dårlig BRI i Danmark, kan forbrugerne vælge en SB.

Antaeus. For at være ærlig, så gider jeg ikke en lang débat om dette igen. Så jeg vil forsøge at holde mig til dette indlæg.

Jeg synes, at det er fint, hvis du denne gang har den dokumentation, som du vist manglede i den sidste debat.

God weekend.

Venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul og Trafiksikkerhed

Jeg har lige skrevet et laaaangt indlæg, men det forsvandt - ¤#&*§§§##&&

I stedet vil jeg så nøjes med at skrive at jeg er dybt uenig med Jan.

Cookie, jeg vender tilbage i løbet af weekenden.

Link to comment
Share on other sites

Medmindre man er på meget striks diæt, er det sku svært at regne ud, hvor meget af de forskellige fedtsyrer man bør tage som supplement.

Hvis man ER på striks diæt og overholder den, anbefaler jeg at købe DanKost2000 eller Anker hus Kostprogram, op plotte sin diæt ind og så derefter se om man mangler noget/får for meget af noget og så regulere fedtsyreindtaget derefter.

Jeg vælger selv at hælde 1 spsk. raps, 1 spsk oliven og 1 spsk. Oil of Life Man ud over min salat 2 gange dagligt krydret med hvid balsamico. Vupti, så er man godt dækket ind og har samtidig en godt smagende salat. :smile: Mums!

Link to comment
Share on other sites

Hej Cookie.

For mig er det også målet og ikke diskussionen, som det handler om. Grunden til, at jeg skrev det sidste indlæg, som jeg gjorde, var fordi, at jeg vidste, at Antaeus ville reagere på dette.

Jeg vil afrunde det sidste indlæg og sige, at jeg ikke ved, om SB-olie eller BRI-olie er bedst. MEN Antaeus ved måske mere om det end mig, så han har måske ret. Jeg kan kun anbefale rapsolie og så må den enkelte bagefter spørge andre fagfolk - som f.eks Antaeus - om SB eller BRI-olie er bedst.

Jeg vil gerne komme med noget mere konkret:

Man kan købe den oprindelige Nutridan. Den indeholder så vidt som jeg husker 28-29 % n-3. Og så kan man købe en SB-rapsolie eller BRI-olie. Så kan man blande dem sammen, så det bliver 50 % Nutridan og 50 % almindelig rapsolie. Man kan derved være heldig og få en olie med ca. 20 % n-6-fedtsyrer og 20 % n-3-fedtsyrer. Det vil sige, hvor n-6/n-3-forholdet bliver 1 til 1. Hvis man har sådan en olie, så kan man glemme alt om yderligere hørfrøolie. Så kan man nøjes med 2-3 kapsler Pikasol-fiskeolie-kapsler og evte. en af 2 GLA-rige olier.

Cookie, jeg går lige ind på google og finder lidt mere om Nutridan. Så er jeg tilbage om 10 minutter.

Venlig hilsen Jan, 2 projekter

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Cookie. :wink:

Så har jeg lidt mere konkret.

Nutridan indeholder - ifølge en 5 år gammel undersøgelse - 18 % n-6 og 29 % n-3. Måske har den stadig denne fedtsyre-sammensætning. Hvis man finder en rapsolie med ca. 20 % n-6 og 10 % n-3, så kan man blande halvt Nutridan og halvt rapsolie. Så får man en olie med 19-20 % n-3 og 19-20 n-3. Det vil sige, hvor n-6/n-3-forholdet er 1 til 1.

Denne blandingsolie gør yderligere n-3-rig olie overflødig.

Jeg har været i kontakt med flere producenter om at lave denne olie. Den mangler nemlig på det danske marked.

Jeg er ikke klar over, hvilke rapsolie, der indeholder 20 % n-6 og 10 % n-3. Fedtsyre-sammensætningen varierer nemlig alt efter, hvilke rapssort, som man bruger. N-3-forholdet i raps varierer vist fra 7-12 %.

Det påstås, at man kan stege i Nutridan. Den indeholder ellers så meget n-3-rig hørfrøolie, så det er overraskende, at man kan stege i den. Hvis man kan stege i Nutridan, kan man også stege i 50 % Nutridan og 50 % rapsolie.

Hvis du blander halvt Nutridan og halvt rapsolie, har du - efter min mening - højst brug for 3 Pikasol-fiskeolie-kapsler samt måske lidt GLA. (GLA er ikke CLA).

Som sædvanlig bliver jeg nødt til at understrege, at jeg ikke kender kvaliteten af de enkelte mærker/produkter.

ATP har ret i, at man kan bruge Dankost eller lignende programmer til at gå sin diæt efter i sømmene.

Jan, 2 projekter

Link to comment
Share on other sites

Hej Cookie. :wink:

Jeg har lige kigget et af dine indlæg igennem igen.

Du skriver:Eskimo med pufanox^TM:

Indhold pr 5 kapsler(dagdosis):

(D-alfa-tocopherol) 7.5 mg

Omega-3 fedtsyrer 0.95 g

- heraf

EPA 0.45 g

DHA 0.35 g

Hvis overstående passer, er 1 Eskimo ikke nær så stærk som en Pikasol-kapsel.

1 Pikasol indeholder nemlig:

600 mg n-3-fedtsyrer

heraf

300 mg EPA

210 mg DHA

Så hvis du tager 3 Pikasol-kapsler, så får du:

1800 mg n-3-fedtsyrer

900 mg EPA

630 mg DHA

Jeg tager selv 2 Pikasol-kapsler om dagen. Men det kan være, at du har brug for 3, da du er atlet. Det kan jeg ikke udtale mig om.

M.h.t. 50 % Nutridan og 50 % rapsolie, så kan man - næsten - lave den selv af en STØRRE mængde rapsolie og en MINDRE mængde hørfrøolie.

Du kan også overveje at stege i ren rapsolie og så have Nutridan til kolde formål. Som privatperson har jeg valgt "Becel flydende oliemargarine" til stegning, da den har et godt n-6/n-3-forhold.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske

interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a.

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau.

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke

dyrker "intens"/meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at bruge jomfru oliven olie. Derudover suppleres der med nødder og fed fisk.

Jeg synes det er lige lovlig meget at give for de speciel olier, der findes på markedet, da det fleste af dem bare indeholder 3 foskellige olie, som man selv ville kunne blande, hvis man gad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte en flaske Oil for Life mand mere, regner med at fortsætte med at tage 2 skeer, en morgen og en aften. Plz advar mig hvis det er farligt. Eller fortæl mig, med varenavn, hvad jeg burde indtage i stedet, kan ikke dekode det Jan skriver til hvad jeg skal gå ud og købe og indtage, sorry.

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte en flaske Oil for Life mand mere, regner med at fortsætte med at tage 2 skeer, en morgen og en aften. Plz advar mig hvis det er farligt. Eller fortæl mig, med varenavn, hvad jeg burde indtage i stedet, kan ikke dekode det Jan skriver til hvad jeg skal gå ud og købe og indtage, sorry.

Oil of life er en ganske fin olie, og du skal ikke være bange for den er farlig. Den er bare lige lovlig dyr.

Link to comment
Share on other sites

Hej Cookie

Ingen kan gennemskue, hvad Jan Projekt Smørhul skriver, eller hvad hans dagsorden er (no offense, Jan) så lad være med at forholde dig til hans indlæg.

Antaeus har bestemt styr på sagerne, men er ikke så ofte på mol, at man kan få "hele sandheden" der.

Selv er jeg også ret famlende, men har dog kastet min tillid til JS' viden på området og de retningslinjer, han beskriver her:

http://www.getbig.dk/article.php?id=136&am...g_bedre_træning

Link to comment
Share on other sites

Jan eller Anteus.. eller en anden.

Er der en der kan fortælle mig præcis hvilken olie og hvor meget af denne jeg skal indtage?

Min kost:

Takker :-)

Jeg ville tage 1 spsk rapsolie (eller livets olie nu den er købt) og ca 1 tsk levertran.

Link to comment
Share on other sites

Anteaus kommenterer det kort i sit første indlæg.

Det gjorde han også :-)

Denne mængde omega-3 er ikke noget du bør tage i længere tid så rykker du balancen i en uheldig retning og i det lange løb så kan det betyde ændringer for immunrespons, cellefunktion, blod m.m.

Men det er godt nok frustrerende det her olie/fedtsyre helvede.

"Hvor meget prot skal jeg spise? - 2g/kg kropsvægt" - Booom færdig, videre, men det her bliver mere og mere kompliceret.

EDIT: Og tak for linket JesperT

Edited by cookie_sq
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tage 1 spsk rapsolie (eller livets olie nu den er købt) og ca 1 tsk levertran.

Tak. :)

Men kun 1 tsk levertran, det er ikke meget?

Hvis nu man spiser for meget mættet fedt, kan der så være en god ide, f.eks. at fordoble ovennævnte dosis? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Jesper T i forhold til Jan Projekt Smørhul, han er helt sikkert en flink mand, men hans råd virker på mig ikke særlig velfunderede. At anbefale billige rensede industriolier ser jeg på linje med Antaeus som værende direkte tåbeligt, og voldsomt uheldigt!

Det giver groft og i reglen, ikke voldsom meget mening at give fedtTILSKUDS anbefalinger, uden også at se på kosten (eller give kost anbefalinger), samt trænings og kropsændringsforhold (specielt i forhold 'forbrænding' af kropsfedt).

For en trænende person der støvsuger sin kost 'mest muligt' for mættet fedt(uden at gå på kompromis med vigtige fødevarer), og højst forsøger at lave ændringer i kropskompositionerne med JS anbefalede tempo (cutte mæssigt - kcal underskud på 500 kcal per dag), så er den Jørgen Storm approach Jesper T linker til, den jeg personligt har de absolut bedste erfaringer med.

For en person der lige begynder på diæt, og har voldsomme ubalancer, har jeg gode erfaringer med 15 gram fiske olie i to uger (derefter neddrosling til de normale anbefalinger). Under VLCD's PSMF osv. generelt, har jeg de bedste erfaringer med 10 gram fiskeolie om dagen(disse diæter er og bør selvfølgelig være ment kortvarrige) - I alle tilælde med disse doser fiskeolie bør man givetvis være opmærksom på PCB, dioxin og tungmetaller osv.

CoqRouge fomulerede det på et tidspunkt godt her på mol:

Lad det være slået fast, at fiskeolie har overordentlig let ved at harske. Hvis fisken ikke opbevares korrekt lige fra fangsten, kan olien allerede være harsk ved udvindingen. Olien skal efter fremstillingen opbevares så skånsomt som muligt - køligt og beskyttet mod lys.

Faktisk er det en slags omvendt pointe, at de fleste ikke registrerer, at deres fiskeolie er harsk, fordi de aldrig har smagt en frisk fiskeolie! Man tror, at den harske smag er normaltilstanden.

Fiskeolier i den almindelige handel er af og til så langt hende i oxidationsforløbet, at peroxydtallet er begyndt at falde igen efter at have toppet på nogle værdier, der ville have ført til omgående kassation af almindelige madolier. Til gengæld er anisidintallet så meget desto højere.

Hvis ikke fiskeolie harskede så let, ville man med fordel kunne erstatte dele af fedtstoffet i en mængde varer med fiskeolie og på den måde gøre varen sundere - i hvert fald, hvis man accepterer det udgangspunkt, at frisk fiskeolie er sund!

Antaeus har i sin tid antydet, at det måske kan være en fordel at dække dele af et fiskeolieindtag fra rigtige fisk, frem for tilskud "Det skal tilføjes at grønlændere i mange år levede på en kost der medførste indtag på op til 15 g omega-3 over længere tid. Det har været på tale at selen (findes i havdyrene i store mængder) beskyttede imod ugunstige stoffer som PCB, dioxin og tungmetaller da det binder sig til dem og herved i praksis uskadeliggører dem - i fiskeolie tilskud får man ikke selen." - Her bør man selvfølgelig have længden på fedtsyrene i relation til behovet osv. in mente (kommer jeg til om lidt)

Torben F, hvis du spiser meget fedt, så vil det givetvis være en fordel at tilpasse det, så forholdet de enkelte fedtstoffer imellem stemmer rimeligt, mit råd vil dog være at sænke indtaget af det mættede fedt istedet (og ja, jeg kender godt MZ's artikkel osv.), netop pga af PCB, dioxin og tungmetaller osv. Du kan også huske på at jo mere Omega 3 og Omega 6 fedtsyre man på denne måde smider i sin diæt (ikke forstået som det er anbefalelsesværdigt, men hvis man gør det, og der altså stadig er den rigtige ballance de enkelte fedtsyre imellem), jo mere kan man i reglen tillade sig at benytte kortkædede fedtsyre (alfa linolensyre og linolsyre) frem for de længerekædede (alphalinolensyre-deriviaterne EPA, DHA), hvilket kan have en fordel netop i forhold til det nævnte (se JS artikkel som jesper linker til, jeg vil her personligt foretrække og anbefale lidt fiske olie og så et produkt som UDO's, frem for desiderede megadoser af fiskeolie i længere tid)

Ang. Levertran så skrev Antaeus i sin tid: "Levertran indeholder typisk flere ugunstige stoffer end fiskeolie og kan indeholde A-vitamin og D-vitamin som man ikke bør indtage i alt for store mænger", så mon ikke det også spiller ind i stubbes valg, af en teskefuld. Jeg vil selv foretrække JS anbefaling af fiske olie fremfor levertran, men begge dele bør give nok af de længerekædede alphalinolensyre-deriviaterne EPA, DHA, til at resten af omega 3 fedtyrene kan stamme fra kortkædede fedtsyre - personligt har jeg været lidt spekulativ over for rapsolie i mange år, men jeg indrømme at det virker til at mit grundlag for dette bliver mindre og mindre - min anbefaling vil dog stadig være en UDO's lignende olie i stedet for, men det er noget man må gøre op med sig selv, det er ikke en desideret neglering af stubbes råd(hvilken iøvrigt også er billigere).

Pauli, hvis du ikke bryder dig om olivenolie, kunne du også prøve at se lidt nærmere på de nyere avocado-olier (jeg har ikke selv set nok på disse til at jeg tør anbefale noget)

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej igen. :wink:

1. JØRGEN STORM, ANTAEUS OG STUBBE:

Jesper, om der ligefrem er ingen, der kan gennemskue, hvad jeg skriver, tvivler jeg på. Men jeg er selvfølgelig ked af, hvis du og en del andre læsere synes, at jeg formulerer mig utydeligt.

Heliotrop. Hej med dig igen. Det er længe siden:-). Du skriver: "Det giver groft og i reglen, ikke voldsom meget mening at give fedtTILSKUDS anbefalinger, uden også at se på kosten (eller give kost anbefalinger), samt trænings og kropsændringsforhold (specielt i forhold 'forbrænding' af kropsfedt)".

Jeg har flere gange nævnt, at jeg ikke kan give råd til folk, der dyrker intens/meget sport. Mine råd stopper, når man når op over 12.000 KJ i energiindtag. Ligeledes har jeg flere gange understreget, at man må se på den samlede kost førend at man giver tilskuds-anbefalinger.

Heliotrop, du og Jørgen storm på den ene side og jeg på den anden side har været meget uenige gennem årene. Derfor vil det ikke overraske dig, at jeg tager afstand fra Jørgen Storms formuleringer. Han er meget unuanceret. Hvis man ønsker råd og vejledning, vil jeg derfor anbefale Antaeus og ikke Jørgen Storm. Måske er Stubbe også fin, men jeg kan ikke lige huske, hvad han har skrevet.

Hvis man synes, at det som jeg skriver, er utydeligt, vil jeg anbefale Antaeus og ikke Jørgen Storm.

2. RAPSOLIE:

Heliotrop, du skriver: "-personligt har jeg været lidt spekulativ over for rapsolie i mange år, men jeg indrømme at det virker til at mit grundlag for dette bliver mindre og mindre - min anbefaling vil dog stadig være en UDO's lignende olie i stedet for, men det er noget man må gøre op med sig selv, det er ikke en desideret neglering af stubbes råd(hvilken iøvrigt også er billigere)".

Det er nye toner fra dig. Det vil jeg gerne have dig til at uddybe.

3. KONKRETE PRODUKTER:

Cookie, det er svært at anbefale dig bestemte produkter, da du vist ikke har adgang til Dankost eller lignende programmer. Dette ville ellers kunne give et godt billed af din samlede kost.

Men jeg har tænkt over det. Jeg tror, at det nemmeste for dig ville være følgende:

1 skefuld "Oil of Life"

1 skefuld rapsolie af mærket "Svansø Koldpresset rapsolie".

2 Pikasol-fiskeolie-kapsler

Det er mit råd til dig, Cookie. Det ser ud til at være en god løsning.

God weekend.

Venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. :wink:

1. JØRGEN STORM, ANTAEUS OG STUBBE:

Jesper, om der ligefrem er ingen, der kan gennemskue, hvad jeg skriver, tvivler jeg på. Men jeg er selvfølgelig ked af, hvis du og en del andre læsere synes, at jeg formulerer mig utydeligt.

Heliotrop. Hej med dig igen. Det er længe siden:-). Du skriver: "Det giver groft og i reglen, ikke voldsom meget mening at give fedtTILSKUDS anbefalinger, uden også at se på kosten (eller give kost anbefalinger), samt trænings og kropsændringsforhold (specielt i forhold 'forbrænding' af kropsfedt)".

Jeg har flere gange nævnt, at jeg ikke kan give råd til folk, der dyrker intens/meget sport. Mine råd stopper, når man når op over 12.000 KJ i energiindtag. Ligeledes har jeg flere gange understreget, at man må se på den samlede kost førend at man giver tilskuds-anbefalinger.

Heliotrop, du og Jørgen storm på den ene side og jeg på den anden side har været meget uenige gennem årene. Derfor vil det ikke overraske dig, at jeg tager afstand fra Jørgen Storms formuleringer. Han er meget unuanceret. Hvis man ønsker råd og vejledning, vil jeg derfor anbefale Antaeus og ikke Jørgen Storm. Måske er Stubbe også fin, men jeg kan ikke lige huske, hvad han har skrevet.

Hvis man synes, at det som jeg skriver, er utydeligt, vil jeg anbefale Antaeus og ikke Jørgen Storm.

2. RAPSOLIE:

Heliotrop, du skriver: "-personligt har jeg været lidt spekulativ over for rapsolie i mange år, men jeg indrømme at det virker til at mit grundlag for dette bliver mindre og mindre - min anbefaling vil dog stadig være en UDO's lignende olie i stedet for, men det er noget man må gøre op med sig selv, det er ikke en desideret neglering af stubbes råd(hvilken iøvrigt også er billigere)".

Det er nye toner fra dig. Det vil jeg gerne have dig til at uddybe.

3. KONKRETE PRODUKTER:

Cookie, det er svært at anbefale dig bestemte produkter, da du vist ikke har adgang til Dankost eller lignende programmer. Dette ville ellers kunne give et godt billed af din samlede kost.

Men jeg har tænkt over det. Jeg tror, at det nemmeste for dig ville være følgende:

1 skefuld "Oil of Life"

1 skefuld rapsolie af mærket "Svansø Koldpresset rapsolie".

2 Pikasol-fiskeolie-kapsler

Det er mit råd til dig, Cookie. Det ser ud til at være en god løsning.

God weekend.

Venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

ANTAEUS og Jørgen Storms anbefalinger, er givetvis helt ens på det område (faktisk mener jeg at de så ens generelt som to forskelliges råd kan være), hvorfor det ikke giver mening at sætte dem over for hinanden.. Dit råd om at benytte hårdt raffinerede industri olier, stiller dig derimod på helt din egen side, med alle andre jeg kender på den anden. (Jeg ser desuden ikke personligt Jørgen Storm som værende unuanceret på området, og det skyldes ikke blot min venskab til Jørgen - jeg har før lånt imponerende og enorme mængder faglitteratur på området fra Jørgens personlige 'bibliotek', så dine påstande om at mandens argumentation basere sig på holdninger frem for viden/fakta ved jeg ikke passer) så det må stå for din egen regning, derimod deler jeg, hvilket jeg også nævner, Jespers syn på de fleste af dine indlæg.)

Hvis du desuden siger, du på ingen måde har forstand på at vejlede sportsfolk, motionister, aktive osv. (hvor du så lige hiver tallet 12.000 KJ ud fra ved jeg ikke?) har det så slået dig, at det netop er sådanne personer du skriver til her?

Det er nye toner fra dig. Det vil jeg gerne have dig til at uddybe.

Det er som sådan ikke RIGTIGT nye toner fra mig, jeg ANBEFALER endnu ikke brugen af rapsolie - bemærk også aspektet handler om rapsolie KAN være direkte uhensigtsmæssig, hvor jeg har eksempelvis før skrevet følgende:

Fra et fanatisk synespunkt har et af de helt store problemer ved rapsolie faktisk før været, at planten hvorfra man får "rape-seeds", bliver så voldsomt sprøjtet, at jeg har hørt mange bio-kemikere sige, at det er den rene kræft bombe! - Dertil registrerede man faktisk for 30 år siden naturlige giftige fedtsyre i selvsamme produkt (lidt som man ser i bomulds afgrøden idag), man mistænkte produktet for at stå bag flere dødsfald i USA, hvorfra det blev hevet af markedet. Jeg ved osse godt producenter siger der kun findes små spor tilbage i olierne af "erucic acid." men jeg køber den simpelthen ikke, og synes simpelthen ikke det er godt nok!

Det undre mig iøvrigt osse at producenterne faktisk i Canada beralte FDA 50 millioner dollars for at få produktet registret som "safe", dette læste jeg i øvrigt om i "Young Again and others"

Her er et lille summary:

It is genetically engineered rapeseed.

Canada paid the FDA the sum of $50 million to have rape seed registered and recognized as "safe".

Rapeseed is a lubricating oil used by small industry. It has never been meant for human consumption.

It is derived from the mustard family and is considered a toxic and poisonous weed, which when processed, becomes rancid very quickly.

It has been shown to cause lung cancer (Wall Street Journal: 6/7/95)

It is very inexpensive to grow and harvest. Insects won't eat it.

Some typical and possible side effects include loss of vision, disruption of the central nervous system, respiratory illness, anemia, constipation, increased incidence of heart disease and cancer, low birth weights in infants and irritability.

Generally rapeseed has a cumulative effect, taking almost 10 years before symptoms begin to manifest. It has a tendency to inhibit proper metabolism of foods and prohibits normal enzyme function. Canola is a Trans Fatty Acid, which has shown to have a direct link to cancer. These Trans Fatty acids are labeled as hydrogenated or partially hydrogenated oils. Avoid all of them!

According to John Thomas' book, Young Again, 12 years ago in England and Europe, rape seed was fed to cows, pigs and sheep who later went blind and began attacking people. There were no further attacks after the rape seed was eliminated from their diet.

Source: David Dancu, N.D.

Hvis dit argument for at benytte raffinerede olier i øvrigt bygger på overstående, så er det et et meget dårligt argument, da det kun (ikke nødvendigvis ER gældende for rapsolie, men så ihvertfald ikke er gældende for andre olie), jeg ved ikke om det er dit argument, men hvis det er, så bør du IMO i stedet anbefale andre olier.

Et argument der ofte er set for at anbefale rapsolie, frem for oliven olie, er at indholdet af den mættede fedtsyre C16 skulle være ca. 3 gange så stor i olivenolie som i rapsolie. Her er det ganske rigtigt at C16 indeholdes i olivenolie, men at koncentrationen skulle være 3 gange så stor som hos rapsolie, vil jeg først og fremmest gerne se ordentlig dokumentation på. Dertil er det rigtigt at C16 er en mættet fedtsyrer som øger kolesterolet, MEN dette gælder altså BÅDE for laurinsyre, myristinsyre ja og så palmitinsyre; det er heller ikke C16 der er den værste af disse 3, men derimod C14!

Der er i øvrigt masser af undersøgelser der viser, at selv store mængder olivenolie sænker kolesterolet frem for at øge denne, se for eksempel på "Journal of lipid research" af; A. Pedersen, M. W. Baumstark, P. Marckmann, H. Gylling, and B. Sandström:

An olive oil-rich diet results in higher concentrations of LDL cholesterol and a higher number of LDL subfraction particles than rapeseed oil and sunflower oil diets

J. Lipid Res., December 1, 2000; 41(12): 1901 - 1911.

Ser man på de områder der indtager ekstreme mængder olivenolie, feks midelhavsområdet, så viser undersøgelserne osse en tendens om, at den overordnede "sundhed" er bedre her, og at kolesterolniveauet hos befolkningen er lavere, sammenlignet med andre steder, hvor man indtager store mængder af andet fedt!

Denne type forskning/garanti har man ikke hos rapsolie, fordi der intet folkefærd er der indtager denne i en sådan grad(sådanne undersøgelser er jeg i hvert fald ikke stødt på).

----

Ang. brug af olie til at stege i, så anbefaler jeg slet ikke at man steger (nu snakker vi ud fra hvad der er optimalt sundhedsmæssigt osv., og hvad der kan anbefales - det er ikke for at være hellig, jeg har heller ikke altid selv levet som jeg burde, slet ikke de sidste 2 års tid, men det ændre jo ikke på den slags - ligningen med nydelse, livskvalitet over for maximalt helbred og performance, må være op til den enkelte, eller i det mindste høre andre former for diskussioner til, feks. emner af typen"jeg har bestemt mig for at jeg VIL stege, hvad er så bedst at stege i") - Rent praktisk har jeg som Antaeus før har understreget, så har jeg rent kemiskt svært ved at se hvordan olie 'med "store" mængder omega 3 kan være sikkert at stege i, og det er derfor heller ikke noget jeg tør anbefale, MEN forskningen tyder på det gælder sig for rapsolie (hvorfra stubbes anbefaling vel er reel nok)

M.V.H

Helio

PS: folk bør desuden virkelig gøre sig umage, med at skelne imellem N3 og så EPA & DHA anbefalinger. (sidst kan jeg også sige at et GLA tilskud kan være en god ide, men er en helt anden snak, der argumenteres for dette i Jørgens artikkel)

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

HEJ heliotrop.

1. JØRGEN STORM VERSUS ANTAEUS:

Du har helt ret i, at Jørgen Storm og Antaeus er enig med hensyn til diskussionen om skånsomt behandlet versus billig, renset indutriolie. Du har også ret i, at jeg står alene med mit synspunkt m.h.t. dette. (Jeg synes blot, at det er ærlig snak, når jeg siger, at jeg ikke ved, om den skånsomt behandlede olie er MARKANT sundere end den billige, rensede).

Men Jørgen Storm og Antaeus adskiller sig på et væsentligt punkt. Jeg husker nemlig tydeligt en af de gamle diskussioner på Fitforum, hvor Jørgen Storm ikke ville advare mod (for) mange n-3-fedtsyrer. Hvis du læser Antaeus tidligere indlæg i denne tråd, så advarer Antaeus mod mange n-3-fedtsyrer. Derfor er der stor forskel på Jørgen Storms (tidligere) anbefalinger og Antaeus anbefalinger på dette punkt.

Du lægger ord i min mund, Heliotrop. Jeg har på intet tidspunkt i denne tråd påstået, at Jørgens argumentation er baseret på holdninger frem for viden/fakta. Jeg siger blot, at han er unuanceret. På Fitforum havde Jørgen Storm, dig og jeg mange diskussioner. Det er på baggrund af disse, at jeg mener, at Jørgen - og dig - var/er unuancerede.

I en tråd på Fitforum har jeg kritiseret Jørgen for at vælge en raps i tabellen, hvor n-6/n-3-forholdet var ca 4 til 1. Han var uenig med mig i, at han også burde nævne forholdet på 2 til 1. For mig er det en lille men vigtig nuance.

Hvorfor må - eller vil - Jørgen Storm egentlig ikke forsvare sig på motion-online?

2. SPORTSFOLK:

Som jeg har nævnt indtil flere gange, er min rådgivning mere rettet på den del af læserne, der ikke dyrker intens/meget sport. Og jo, jeg tror, at en stor del af læserne kun dyrker mindre mængder sport. 12.000 kj i energi-indtag er da relevant eller hvad, Heliotrop?

3. SKADELIG FEDTSYRE I RAPS:

Hvorfor du pludselig skriver om en gammelkendt fedtsyre i raps, som muligvis er skadelig, ved jeg ikke. Mener du da, at der stadig er problemer med denne fedtsyre? Hvis ja, vil det være dejligt med nogle nye kilder. Har du nye kilder?

4. MÆTTEDE FEDTSYRER I RAPS:

Raps indeholder færre mættede fedtsyrer end flere andre olier. Men jeg har - tit som den eneste - understreget, at denne betydning ikke skal overdrives.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

UDDYBNING:

Jørgen Strom skriver: "Som sagt er andelen af OMEGA3/Alpha linolensyre i vores kost blevet reduceret katastrofalt gennem det sidste århundrede.

Samtidigt har vi stærkt øget vores indtag af mættet fedt og af linolsyre af ringe kvalitet, som næsten alle billige industriolier er velforsynede med. Derfor er alt for mange moderne mennesker reelt stærkt underforsynede med Omega3 fedtsyrer og en af de hurtigste måder at rette op på dette misforhold på, er at erstatte det fedt man ellers ville have indtaget med FLAX-olie. Anvendes Flaxolie som næsten eneste fedtkilde, vil man efter en længere periode risikere et underskud af Omega6, fordi forholdet mellem disse to essentielle fedtsyrer er helt oppe på ca. 4:1 i Flax-olien.

Heldigvis laves der også aldeles glimrende olieprodukter med et mere afbalanceret Omega3/Omega6 forhold.

To af de bedst kendte og mig bekendt de eneste der i øjeblikket er til at få fat på i Danmark, er "UDO´s CHOICE" og "PERFECT BALANCE" (den sidste sælges her på getbig.dk), hvor alpha-linolensyren fra Flax er afbalanceret med andre olier med et højere indhold af linolsyre, således at balancen i det færdige produkt mellem Omega 3 og Omega 6 er ca. 2:1". Citat slut.

Det er da fint nok, at Jørgen Storm siger, at man risikerer et underskud af n-6, hvis den n-3-rige hørfrøolie bruges som eneste fedtskilde. Det skal han da have ros for. Men han har - efter min mening - ikke strukket sig langt nok. I en af mine tidligere diskussioner med Jørgen Storm bagatelliserede han dette. ( Jørgen mente, at det var vrøvl, det som jeg sagde). Derimod virker det som om, at Antaeus er mere skeptisk m.h.t. de forskellige mærker af n-3-rige olier. Det er en væsenlig forskel på Jørgen Storm og Antaeus. Og derfor foretrækker jeg Antaeus.

Jan, 2 projekter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share