Forskellige olier


Lundiq
 Share

Recommended Posts

Jan jeg kan ikke tage dine indlæg seriøse, og gider derfor heller ikke bruge særlig meget tid på at svare dig - og det vil alligevel bare være gentagelse efter gentagelse, da du skriver de samme ting igen og igen, på trods af du har fået svar.

Ang. Jørgen Storm og ANTAEUS, så handler det om deres ANBEFALINGER er forskellige eller ej, det mener jeg ikke de er - de anbefalinger jeg har set ANTAEUS lave minder i ekstrem grad, om de givne i Jørgens artikkel.

Hvis folk vil se den nævnte diskussion du snakker om, så kan de læse her:

http://forum.getbig.dk/viewtopic.php?f=4&a...=a&start=75

Jeg er uenig med dig i dit syn på tråden, og mener at det er dig, og ikke Jørgen der falder uheldigt ud (på trods af at han tydeligvis og forståeligt nok IMO til sidst mister tålmodigheden)

Igen jeg kan kun sige, jeg deler Jespers holdning til dine synspunkter og anbefalinger, så må folk jo selv gøre op med dem selv hvad de mener.

Hvorfor må - eller vil - Jørgen Storm egentlig ikke forsvare sig på motion-online?

Det må du spørge MZ om. Der er tale om et må. Når det er sagt, så har du jo fået svar på det du efterspørger på andre boards. Så i stedet for at lave det til en diskussion omhadlende Jørgen, var det måske en ide, at forholde dig til den artikkel der henvises til, og ikke diskussioner i ellers har haft!

Som jeg har nævnt indtil flere gange, er min rådgivning mere rettet på den del af læserne, der ikke dyrker intens/meget sport. Og jo, jeg tror, at en stor del af læserne kun dyrker mindre mængder sport. 12.000 kj i energi-indtag er da relevant eller hvad, Heliotrop?

Nu henvender du dig jo ikke bare til en stor dele af læserne i denne tråd, men giver desiderede anbefalinger til specifikke individer. Og NEJ jeg har ingen ide om hvorfor du nævner de 12.000 kj, som det du mener at have kompetence for at rådgive inden for? Men det kan du jo passende belyse? - eksempelvis giver det sig selv, at 'forbrændingen' af mættet kropsfedt, er langt større, hos en person med et ligevægtsindtag på 24.000kj, men som har et energi indtag på 8000 kj (igen blot et eksempel).

Hvorfor du pludselig skriver om en gammelkendt fedtsyre i raps, som muligvis er skadelig, ved jeg ikke. Mener du da, at der stadig er problemer med denne fedtsyre? Hvis ja, vil det være dejligt med nogle nye kilder. Har du nye kilder?

Det kommer som sagt ikke bag på mig, du ikke forstår det jeg rent faktisk skrev osv. Jeg gider ikke spilde tid på at omskrive det nævnte, da jeg er sikker på alle andre forstod det.

Raps indeholder færre mættede fedtsyrer end flere andre olier. Men jeg har - tit som den eneste - understreget, at denne betydning ikke skal overdrives.

Givetvis ikke som den eneste, da Jørgen og Jeg selv har nævnt selv samme i årevis.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

UDDYBNING:

Jørgen Strom skriver: "Som sagt er andelen af OMEGA3/Alpha linolensyre i vores kost blevet reduceret katastrofalt gennem det sidste århundrede.

Samtidigt har vi stærkt øget vores indtag af mættet fedt og af linolsyre af ringe kvalitet, som næsten alle billige industriolier er velforsynede med. Derfor er alt for mange moderne mennesker reelt stærkt underforsynede med Omega3 fedtsyrer og en af de hurtigste måder at rette op på dette misforhold på, er at erstatte det fedt man ellers ville have indtaget med FLAX-olie. Anvendes Flaxolie som næsten eneste fedtkilde, vil man efter en længere periode risikere et underskud af Omega6, fordi forholdet mellem disse to essentielle fedtsyrer er helt oppe på ca. 4:1 i Flax-olien.

Heldigvis laves der også aldeles glimrende olieprodukter med et mere afbalanceret Omega3/Omega6 forhold.

To af de bedst kendte og mig bekendt de eneste der i øjeblikket er til at få fat på i Danmark, er "UDO´s CHOICE" og "PERFECT BALANCE" (den sidste sælges her på getbig.dk), hvor alpha-linolensyren fra Flax er afbalanceret med andre olier med et højere indhold af linolsyre, således at balancen i det færdige produkt mellem Omega 3 og Omega 6 er ca. 2:1". Citat slut.

Det er da fint nok, at Jørgen Storm siger, at man risikerer et underskud af n-6, hvis den n-3-rige hørfrøolie bruges som eneste fedtskilde. Det skal han da have ros for. Men han har - efter min mening - ikke strukket sig langt nok. I en af mine tidligere diskussioner med Jørgen Storm bagatelliserede han dette. ( Jørgen mente, at det var vrøvl, det som jeg sagde). Derimod virker det som om, at Antaeus er mere skeptisk m.h.t. de forskellige mærker af n-3-rige olier. Det er en væsenlig forskel på Jørgen Storm og Antaeus. Og derfor foretrækker jeg Antaeus.

Jan, 2 projekter

1. Artiklen er LANGT ældre end dine diskussioner med Jørgen.

2. Du har tydeligvis ikke forstået hvad Jørgen skrev til dig i den nævnte diskussion, jeg har linket til den i sidste indlæg, så kan du jo vælge at læse den igen.

Jeg er givetvis heller ikke enig i dig med, at Jørgen ikke er skepsis over for forskellige mærker at n-3 rige olier! Det sjove er at jeg altid husker Antaeus og Jørgen som værende fint enige, hvorimod begge virker til at havde været pænt uenige med dig. :)

Jeg kan fint leve med du vælger at bruge Antaeus råd, de plejer at være glimrende.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej igen Heliotrop. :wink:

Du skriver: "Jan jeg kan ikke tage dine indlæg seriøse, og gider derfor heller ikke bruge særlig meget tid på at svare dig - og det vil alligevel bare være gentagelse efter gentagelse, da du skriver de samme ting igen og igen, på trods af du har fået svar".

Det samme vil jeg sige om dig. Du har også fået svar fra mig. Jeg kan mærke, at du og jeg er ved at komme ind i de gamle roller, hvor vi gentager os selv igen og igen. Det gider jeg ikke. Du har åbenbart ikke forstået, hvad jeg skriver. Med dette indlæg opfatter jeg derfor din og min diskussion for afsluttet.

I artiklen advarer Jørgen Storm ikke nok mod et stort forbrug af Udos Choice m.m. Det samme har han heller ikke gjort i tidligere diskussioner. Nu skal jeg ikke sige, hvad Antaeus anbefaler. Det er Antaeus selv bedst til. Men det virker unægtelig som om, at Antaeus er skeptisk m.h.t. store mængder n-3-rige olier olier som Udos Choice.

Jørgen Storm burde måske opdatere sine formuleringer vedrørende transsfedtsyrer i den gamle artikel.

Vi er nogle på fitforum, der har kritiseret Jørgen Storms formuleringer. Du har derimod forsvaret ham igen og igen, Heliotrop. Du har vist sågar kaldt en af hans artikler for gudeskøn. Og du roser hans mange data/bøger fra hans personlige "bibliotek". Det skal du selvfølgelig have lov til. Jeg kan blot sige til dig, at vi er nogle fra fitforum, der er uenig i Jørgens formuleringer. Ligeledes er der flere andre, der også har mange bøger.

Du har tydeligsvis ikke forstået de 12.000 KJ. Det er der ikke noget at gøre ved. Så glem det.

Antaeus og jeg er måske næsten kun uenige m.h.t. billig renset industriolie versus skånsomt behandlet. M.h.t. n-3-rige olier virker vi meget enige. Derimod er Jørgen Storm og jeg uenig andet punkt. Derfor vil jeg anbefale Antaeus fremfor Jørgen Storm.

Diskussion med dig heliotrop, er for mit vedkommende afsluttet i denne tråd. Vi er nemlig ved at køre i ring, hvor vi gentager os selv igen og igen. Det gider jeg ikke.

God weekend.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Til den første del af det du skriver er jeg enig, men eftersom du bliver ved med dit vrøvl, må jeg nødvendigvis svare, selv om jeg egentligt ikke gider spilde min tid på det!

I artiklen advarer Jørgen Storm ikke nok mod et stort forbrug af Udos Choice m.m. Det samme har han heller ikke gjort i tidligere diskussioner. Nu skal jeg ikke sige, hvad Antaeus anbefaler. Det er Antaeus selv bedst til. Men det virker unægtelig som om, at Antaeus er skeptisk m.h.t. store mængder n-3-rige olier olier som Udos Choice.

Jørgen Storm giver i artiklen disiderede og specifikke anbefalinger, derfor giver det selvfølgelig ikke mening det du skriver - din specielle hetz imod Udo's må desuden stå for din egen regning, som jeg ser det, risikere man i værste tilfælde med UDO's at betale "for meget" for en olie(hvilket jeg PERSONLIGT heller ikke mener er tilfældet), alt den kritik jeg yderligere har set omkring udo's fra dig, ser jeg som spekulativ, og desideret forkert. (jeg siger ikke at man ikke kan sige det samme, omkring dele af markeds føringen ved UDO's eller Erasmus påstande om olien.)

Som Jørgen SPECIFIKT skrev til dig i den tråd jeg linkede til på fitforum tidligere:

INGEN har sagt, at det var en god idé, at anvende "store mængder" af netop UDO´s, men der har været argumenteret for hvorfor det er en god idé at sørge for en mere hensigtsmæssig afbalancering mellem kostens forskellige fedtsyrer, og her kan UDO's eller andre lødigt fremstillede olier med højt indhold af omega-3 olier f. eks anvendes.

Antaeus, kritik af UDO's plejer at gå på alle de "specielle" egenskaber lige netop denne olie siges at have:

"udo´s Choice slår på at de producerer olie uden varmebehandling, udsættelse for oxygen og lys. Og manden bag Udo´s choice (Udo Erasmus) fremstår som forsker, men jeg kan ikke finde en eneste artikel på Medline i hans navn. Endvidere kritiseres en række olier for at være skadelige i hans bog, men jeg har ikke set nogle egentlige reference henvisninger. Studier som viser sundhedsgunstige effekter er alle produceret på de såkaldte kommercielle olier, hvilket igen taler for at hans teorier ikke holder. Man kan sagtens følge fornuften i hans teorier, men jeg mener bare ikke de er bevist videnskabeligt mens der er adskillelige beviser for at de kommercielle og meget billigere olier har effekt (bl.a. på hjerte-karsygdomme m.m.)." etc

Men ingen af disse påstande er selvfølgelig Jørgens argument for at bruge dette produkt i artiklen.

Jørgen Storm burde måske opdatere sine formuleringer vedrørende transsfedtsyrer i den gamle artikel.

Hvorfor skulle han dog gøre noget så tosset? :blink: "Undgå billige industriolier, hærdede fedtstoffer og alt der indeholder transfedtsyrer." er IMO et glimrende råd.

Vi er nogle på fitforum, der har kritiseret Jørgen Storms formuleringer. Du har derimod forsvaret ham igen og igen, Heliotrop. Du har vist sågar kaldt en af hans artikler for gudeskøn. Og du roser hans mange data/bøger fra hans personlige "bibliotek". Det skal du selvfølgelig have lov til. Jeg kan blot sige til dig, at vi er nogle fra fitforum, der er uenig i Jørgens formuleringer. Ligeledes er der flere andre, der også har mange bøger.

Det nævnte er der ikke noget nyt i, jeg er sådan set fuldstændigt ligeglad med, hvad i er nogle på fitforum der har. At i er uenige, betyder heldigvis ikke at i har ret...

Jørgen må have haft succes med at pisse dig noget så royalt af, siden du stadigvæk skal inddrage ham i din personlige terapi efter alle de år. Men det er da imponerende, at du gider skrive det næsten ordrette samme pladder år ud og år ind. (den nævnte formulering i denne sætning, er i øvrigt lånt fra Jørgen selv)

Ang. det med bøgerne så diskutere du som fanden læser biblen, du har tidligere skrevet "Som sagt har jeg svært ved at finde ud af, om din vejledning er baseret på holdninger eller viden/fakta.", det kommer ikke bag på mig hvad DU har svært ved, men som jeg gjorde dig opmærksom på med mit tidligere lån af virkelig seriøst materiale fra Jørgen igennem årene, er din påstand simpelthen ikke reel.

Du har tydeligsvis ikke forstået de 12.000 KJ. Det er der ikke noget at gøre ved. Så glem det

Der er der tydeligvis heller ikke andre der har, da der ikke er så meget at forstå ud fra det sludder du skrev "Mine råd stopper, når man når op over 12.000 KJ i energiindtag."

Igen jeg kan kun råde folk, til at læse det Jesper skrev i tråden før de spilder tiden på dine indlæg.

Diskussion med dig heliotrop, er for mit vedkommende afsluttet i denne tråd. Vi er nemlig ved at køre i ring, hvor vi gentager os selv igen og igen. Det gider jeg ikke.

"Tak for det, så slipper vi muligvis for mere vrøvl og flere usammenhængende argumentationskæder mod påstande, der ALDRIG er fremført, ieg. sort/hvid bla. bla. bla.

God weekend til dig også. " - Jørgen Storm

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej igen Heliotrop.

Jeg troede ellers, at jeg ikke behøvede spilde mere af min tid. Jeg havde skrevet det sidste ord. Men eftersom du fortsætter med dit vrøvl og pladder, kommer jeg her med et sidste indlæg. Og jo, det bliver det sidste.

Jeg har tit forklaret dig og Jørgen Storm, hvad jeg mener. Jeg har svaret jeg på, hvad jeg stod på. Alligevel blev Jørgen Storm og dig ved med at skrive, som om I ikke havde læst det. Måske forstod I det ikke. Det er jeg ikke klar over.

Jørgen Storm skriver: "Transfedtsyrer findes i dag i betydelige mængder i en række margariner, olier og fedtprodukter, som bruges i et stort antal industrielt producerede fødevarer, såsom brød, kager, desserter, supper, visse chokoladeprodukter, tærter, chips og en perlerække af andre junkfoodprodukter".

Det mener du åbenbart ikke bør opdateres. Okay. Dig om det.

Med hensyn til dine link til tråde på Fitforum, bør læserne være opmærksomme på, at der har været MANGE tråde, hvor Heliotrop/Jøren Storm på den ene side og jeg og andre på den anden side diskuterede. Men nok om trådene.

Jeg skrev tidligere til Jørgen Storm.: "Som sagt har jeg svært ved at finde ud af, om din vejledning er baseret på holdninger eller viden/fakta". Men som jeg har fortalt dig, Heliotrop, mener jeg nu blot, at han er unuanceret. Så fat det dog. Der er iøvrigt andre end Jørgen Storm, der har mange bøger.

Personlig terapi, pladder o.s.v.....tjah.... Jeg stopper her, førend du og jeg bliver lige så arrogante som Jørgen Storm. Jeg gider ikke spild mere tid på dit vrøvl.

VH Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede ellers, at jeg ikke behøvede spilde mere af min tid. Jeg havde skrevet det sidste ord. Men eftersom du fortsætter med dit vrøvl og pladder, kommer jeg her med et sidste indlæg. Og jo, det bliver det sidste.

bla bla bla...

Promise? :tongue:

Jeg har tit forklaret dig og Jørgen Storm, hvad jeg mener. Jeg har svaret jeg på, hvad jeg stod på. Alligevel blev Jørgen Storm og dig ved med at skrive, som om I ikke havde læst det. Måske forstod I det ikke. Det er jeg ikke klar over.

Det kræver IMO ikke de store læse og rationaliserings evner at se det eksakt modsatte gør sig gældende, så den vil jeg blot lade stå for sig selv - så kan folk læse indlægene på egen hånd hvis de lyster, og så danne deres egen mening - JEG er sikker på de fleste fornuftige mennesker vil drage samme konklusioner som Jesper, Jørgen, og jeg selv gør det i denne tråd - men hvis nogle mod forventning kan bruge dine indlæg til noget, så er det jo bare fantastisk - personligt kan jeg stadig kun gentage, at jeg finder dem tæt på katastrofale, og i øvrigt anbefaler folk at følge Jespers råd i toppen af tråden.

Jørgen Storm skriver: "Transfedtsyrer findes i dag i betydelige mængder i en række margariner, olier og fedtprodukter, som bruges i et stort antal industrielt producerede fødevarer, såsom brød, kager, desserter, supper, visse chokoladeprodukter, tærter, chips og en perlerække af andre junkfoodprodukter".

Det mener du åbenbart ikke bør opdateres. Okay. Dig om det.

Jeg kender skam lovgivningens ændringerne på området, men nej jeg mener bestemt ikke det er en nødvendig opdatering (tværtimod) - det kræver næppe den store indsigt i emnet at forstå. :rolleyes: Så NEJ Jan, dig om det modsatte - men forvent ikke at nogle i branchen (ihvertfald ikke undertegnede) nogensinde vil tage alvorligt at du anbefaler folk at dække deres daglige fedtbehov fra, "kager, desserter, supper, visse chokoladeprodukter, tærter, chips og en perlerække af andre junkfoodprodukter", jeg er ked af hvis jeg dermed har ødelagt dit næste projet (bemærk ironien)!

Jeg skrev tidligere til Jørgen Storm.: "Som sagt har jeg svært ved at finde ud af, om din vejledning er baseret på holdninger eller viden/fakta". Men som jeg har fortalt dig, Heliotrop, mener jeg nu blot, at han er unuanceret. Så fat det dog. Der er iøvrigt andre end Jørgen Storm, der har mange bøger.

Personlig terapi, pladder o.s.v.....tjah.... Jeg stopper her, førend du og jeg bliver lige så arrogante som Jørgen Storm. Jeg gider ikke spild mere tid på dit vrøvl.

Den eneste der vrøvler er dig Jan, men det kommer ikke bag på mig at du ikke kan se det, SÅ gode er mine pædagogiske evner trods alt heller ikke - Du har tydeligsvis ikke forstået det med bøgerne. Det er der ikke noget at gøre ved. Så glem det.

Ha en fantastisk weekend.

M.V.H

Helio

PS; iøvrigt er det sjovt, du anbefaler folk at benytte Antaeus anbefalinger, det er et glimrende råd, men samtidigt siger du så selv at de ikke skal følge dine, da de to råd tydeligvis ikke er identiske. Så kan man jo dermed påstå at havde bevist, hvad Jesper og jeg selv siger, netop at man ikke bør spilde for meget tid med dine anbefalinger. Desuden vil jeg gerne sige, at som jeg læser Antaeus, så virker det slet ikke til at du vitterlig forstår det han skriver, men vælger at tolke så det passer bedst ind i ? (dine projekter?)

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Jørgen, nu du er her. Ville der være noget i vejen med at "fylde" ens kcal-indtag op med fx Udos, hvis vi går ud fra, at de fleste andre behov for proteiner, kulhydrater, vitaminer osv er opfyldt. Dvs forestille sig dage hvor man kunne komme op og supplere med helt op til 40 - 50 grams Udo?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

"Men hvad synes du så om JS artiklen???"

Jeg synes den er ganske fremragende!

IKKE mindst fordi det var den første letforståelige, hvis vi ser bort fra Projekt Jan for hvem intet er let at forstå, populærvidenskabelige artikkel, der søgte at ændre den dengang gældende opfattelse af, at alt fedt var djævelens værk, og i stedet gøre folk mere interesserede i hvilke fedttyper og hvilken kvalitet fedt de hældte i sig.

"Dvs forestille sig dage hvor man kunne komme op og supplere med helt op til 40 - 50 grams Udo?"

Udover, at du tilsyneladende forveksler mig med en anden, så vil jeg som udgangspunkt mene, at det er en dyr, dårlig og helt unødvendig tilgang til din kost, idet jeg antager din basiskost allerede er godt sammensat og således indeholder passende mængder monoumættede og flerumættede fedtsyrer af god kvalitet.

Det hedder "tilskud" fordi de bedst anvendes til at justere den samlede ernæringsprofil på en allerede god kost, hvilket gælder for alle makronutrienterne.

At tilvejebringe en stor del af ens samlede indtag af protein, kulhydrat og fedt fra kosttilskud er efter min bedste overbevisning ikke hensigtsmæssigt.

Præcist hvor meget du evt. bør supplere med kommer jo an på dit øvrige fedtindtag, om du ønske at reducerede din fedtprocent eller har vanskeligt ved at tage på osv.

15g dagligt får en 1/2l flaske Udo´s til at vare 1 måneds tid efter åbning, så noget i denne størrelsesorden var måske et rimeligt sted at starte, alt under hensyntagen til dit totale indtag mv.

Selv anvender jeg pt. 15g Udo´s, 3g fiskeolie og ca. 50g fedt fra andre gode koldpressede økologiske mono- og flerumættede olier, så mit samlede fedtindtag løber op i ca. 70g dagligt

Edited by jonhsonjack
Link to comment
Share on other sites

Kunne du ikke lave en lidt mere præcis opremsning af et dagligt indtag. Jeg har, fra tidligere, noteret mig to anbefalinger:

6 kapsler Mega6

1.5g Glucosamine

1,5g crondroitin

3g MSM

6 kapsler fiskeolie

2 kapsler GLA

400mg SAMe

20g Perfect balance

ca. 25g x 3 Viking-whey dagligt samt 4 ture a 8 uger med kreatin!

og

Viking Whey 2 x dagligt

Viking Kreatin 5g

Udo's Choice 20-25g dagligt

Futura fiskeolie 6 kapsler dagligt

Twinlab Ultra GLA 2 kapsler dagligt

Glucosamin 1,5g dagligt

Crondroitin 1,5g dagligt

SAM-e 400mg dagligt

Twinlab megasix eller Sportfuel 1 kapsel pr. måltid

Link to comment
Share on other sites

Kunne du ikke lave en lidt mere præcis opremsning af et dagligt indtag. Jeg har, fra tidligere, noteret mig to anbefalinger:

6 kapsler Mega6

1.5g Glucosamine

1,5g crondroitin

3g MSM

6 kapsler fiskeolie

2 kapsler GLA

400mg SAMe

20g Perfect balance

ca. 25g x 3 Viking-whey dagligt samt 4 ture a 8 uger med kreatin!

og

Viking Whey 2 x dagligt

Viking Kreatin 5g

Udo's Choice 20-25g dagligt

Futura fiskeolie 6 kapsler dagligt

Twinlab Ultra GLA 2 kapsler dagligt

Glucosamin 1,5g dagligt

Crondroitin 1,5g dagligt

SAM-e 400mg dagligt

Twinlab megasix eller Sportfuel 1 kapsel pr. måltid

MSM og Glucosamin, hvor godt virker det?

Link to comment
Share on other sites

Man skal være opmærksom på at der findes to forskellige glucosamin typer. Glucosamin hydrochlorid har aldrig vist nogen effekt i en velkontrolleret undersøgelse (med mindre nye er kommet til siden jeg sidst så på emnet). M.h.t. Glucosamin sulfat så er der en overvægt af undersøgelser som viser effekt. Man kan så spekulere i om dette er tilfældigt. Jeg har tidligere gået dette igennem i en længere skrivelse (har arbejdet meget med glucosamin på mit tidligere job) og andre har også gennemgået dette. Lancet artiklen kritiserede bl.a. den pågældendene undersøgelse for lige netop at have lavet forsøget på den forkerte glucosaminforbindelse. Dog skal man så huske at der også blev givet chondroitin sulfat. Det er en længere gennemgang som jeg ikke gider bringe op igen (jeg har heller ikke dokumenterne mere).

Personligt kan man diskutere om chondroitin, glucosamin og MSM har nogen effekt som forebyggende middel. Jeg tvivler i en ung alder hvor man må formode at der produceres nok af disse stoffer - måske når man begynder at blive ældre og produktionen evt. daler. De to førstnævnte har kun vist effekt som behandling (ikke som forebyggende) og MSM har aldrig vist effekt i velkontrollerede undersøgelser - undtaget en undersøgelse i Indien hvor de fik det sammen med glucosamin. I Indien er 50% bl.a. vegetarer og denne undersøgelse er tvivlsom om den kan overføres til Danmark.

Undskyld til de jeg har lovet at kigge nærmere på en kost. Der lovede jeg nok lidt for meget. Fik jeg ikke lige tid til og der gik vist også lidt meget unødvendig diskussion i denne debat.

Meget kort. Der er intet i vejen for at indtage store mængder omega-3 over kortere tid. Over længere tid anbefales højst 3 gram omega-3. Dette er nok lidt lavt sat, men er den som angives i videnskabelige sikkerhedsartikler. Grønlænderne har så indtaget mængder på cirka 13 gram om dagen i meget lang tid. Samtidig har de så også fået store mængder selen som binder mange negative forbindelser og derved uskadeliggører dem og måske også en række andre stoffer. Grønlænderne blev så heller ikke særlig gamle - men dette er nok nærmere et spørgsmål om det hårde liv de levede. Man ved dog at omega-3 påvirker en lang række hormonlignende faktorer, immunsystemet, celle permeabiliteten og derved hele cellen samt en lang række blodfaktorer m.m. Jeg ville derfor passe på med store mængder omega-3 i længere tid - dvs. mere end 6-12 mdr.

Jeg har tidligere givet anbefalingerne for de forskellige fedtsyrer - det er bare at lede herinde og så selv regne lidt på ens kost så kan man hurtigt bedømme ens fedtindtag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så er der spørgsmål igen. Er hoppet lidt på "processed foods is bad, mkay" vognen, så vil gerne se på om jeg kan få olie + fiskeolie ud af min kost vha nødder of frø etc, men er lidt clueless mht til hvilke jeg skal spise. Min kost (på engelsk sry...) Og er vitamin pillen nødvendig?

Hvilke nødder og frø skal jeg gå efter?

Brakefast: Oatmeal + a piece of fruit + 3 fishoil capsules + 1 vitamin pill + one spoon Oil of Life (should get some seeds and nuts instead...)

Lunch on workout days:

Sandwich with chicken (I eat this while I bike to my gym 25 mins, so putting my heavy carbs meals close to WO)

-GYM-

PWO shake, of which half is taken in doing WO. 60g carbs, dextrose, 45g whey, 5 g creatine.

Dinner: 200g ground beef (cook 400g) + 500 g borcoli + ½ avocado + 1-2 tomatoes + some cucumber + some bell peppers + one piece of fruit + 2 fishoil capsules

Night snack 200 g ground beef + a piece of fruit.

On non-WO days the lunch is like the dinner, but without brocoli, and with a chicken breast instead of ground beef, I cook like 4+ pieces of chicken and store leftovers so I dont have to do any cooking for my lunch.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at des mindre forarbejdet des bedre i hvert fald set i det store hele.

Med mindre du maler frøene så tvivler jeg på at du får meget olie absorberet. De ryger ud igen uden at levere meget olie (læs fedtsyrer). Alt for stort svineri (tror jeg) selv at male frø og så indtage olien.

Hvis du vil væk fra olien så er alle nødder i princippet fint, inkl. mandler. Du kan jo så supplere med fisk en to gange om ugen for at få EPA/DHA. Alternativt skal du over i valnødder for at få omega-3 som dog ikke supplerer med EPA/DHA, men med alfa-linolensyre som så omdannes til EPA/DHA i begrænset mængde.

Vitaminpillen er fin med mindre man er sikker på man får alt hvad man skal have. Det er vel kun en promille eller lignende der får alt i anbefalet mængde via kosten uden vitaminpille.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at des mindre forarbejdet des bedre i hvert fald set i det store hele.

Med mindre du maler frøene så tvivler jeg på at du får meget olie absorberet. De ryger ud igen uden at levere meget olie (læs fedtsyrer). Alt for stort svineri (tror jeg) selv at male frø og så indtage olien.

Hvis du vil væk fra olien så er alle nødder i princippet fint, inkl. mandler. Du kan jo så supplere med fisk en to gange om ugen for at få EPA/DHA. Alternativt skal du over i valnødder for at få omega-3 som dog ikke supplerer med EPA/DHA, men med alfa-linolensyre som så omdannes til EPA/DHA i begrænset mængde.

Vitaminpillen er fin med mindre man er sikker på man får alt hvad man skal have. Det er vel kun en promille eller lignende der får alt i anbefalet mængde via kosten uden vitaminpille.

Hvor store mængder nødder snakker vi?

Jeg kan sagtens spise fisk 2 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor store mængder nødder snakker vi?

Jeg kan sagtens spise fisk 2 gange om ugen.

Du behøver altså ikke få alt din fedt fra nødder og fisk. Det meste andet af din mad skulle også gerne indeholde lidt med mindre man kun spiser proteinpulver og grøntsager og de ikke fede frugter (ved ikke om proteinpulver indeholder fedt).

Dit fedtindtag skal vel være på cirka 70-120 gram afhængig af hvor mange kJ du indtager og hvor aktiv du er.

Fx 30% af 12000 kJ, hvilket svarer til cirka 90 gram fedt (kan godt udgøre 35%, hvis du er meget aktiv).

De 30% skal fordeles således:

Mættet: højest 10%, gerne lidt mindre

Monoumættet fedt: 10-15% (det du især finder i olivenolie, rapsolie og mange nødder), her må godt indtages mere.

Flerumættet fedt: 5-10% (omega-3 cirka 1% svarende til cirka 3 gram og cirka 4-9% fra omega-6, et omega-3/omega-6 forhold på 1/4 er at foretrække)

Resten må så være at finde ud af hvad man indtager og foretage beregninger derfra - der er ikke et bestemt indtag af nødder du skal indtage. Du kan fx indtage 50 gram og se hvor det bringer dig og så kan du skrue op eller ned afhængig af hvordan det passer med øvrige kostindtag.

Link to comment
Share on other sites

Du behøver altså ikke få alt din fedt fra nødder og fisk. Det meste andet af din mad skulle også gerne indeholde lidt med mindre man kun spiser proteinpulver og grøntsager og de ikke fede frugter (ved ikke om proteinpulver indeholder fedt).

Dit fedtindtag skal vel være på cirka 70-120 gram afhængig af hvor mange kJ du indtager og hvor aktiv du er.

Fx 30% af 12000 kJ, hvilket svarer til cirka 90 gram fedt (kan godt udgøre 35%, hvis du er meget aktiv).

De 30% skal fordeles således:

Mættet: højest 10%, gerne lidt mindre

Monoumættet fedt: 10-15% (det du især finder i olivenolie, rapsolie og mange nødder), her må godt indtages mere.

Flerumættet fedt: 5-10% (omega-3 cirka 1% svarende til cirka 3 gram og cirka 4-9% fra omega-6, et omega-3/omega-6 forhold på 1/4 er at foretrække)

Resten må så være at finde ud af hvad man indtager og foretage beregninger derfra - der er ikke et bestemt indtag af nødder du skal indtage. Du kan fx indtage 50 gram og se hvor det bringer dig og så kan du skrue op eller ned afhængig af hvordan det passer med øvrige kostindtag.

Ok takker.

Er der nogen nødder man skal styre uden om? Ellers vil jeg købe nogle forskellige tilfælidge poser og se hvad det fører til...

Link to comment
Share on other sites

Ja, dem som er stegt i olie og saltet. Typisk eksempel er peanuts som ofte sælges i den form, men også kan fås i sund ikke-behandlet form.

Herudover er der bitre mandler som indeholder et stof som omdannes til blåsyre. Bitre mandler er med til at give smagen til marcipan, men for meget er farligt.

10 bitre mandler er dødelig dosis for et barn. Typisk findes de bitre mandler især i økologiske mandler dog typiske kun nogle få stykker per pakke (afhængig af pakke størrelse - men i den mængde er de ikke et problem).

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Antaeus skriver ordret:

"Dit fedtindtag skal vel være på cirka 70-120 gram afhængig af hvor mange kJ du indtager og hvor aktiv du er.

Fx 30% af 12000 kJ, hvilket svarer til cirka 90 gram fedt (kan godt udgøre 35%, hvis du er meget aktiv).

De 30% skal fordeles således:

Mættet: højest 10%, gerne lidt mindre

Monoumættet fedt: 10-15% (det du især finder i olivenolie, rapsolie og mange nødder), her må godt indtages mere.

Flerumættet fedt: 5-10% (omega-3 cirka 1% svarende til cirka 3 gram og cirka 4-9% fra omega-6, et omega-3/omega-6 forhold på 1/4 er at foretrække)

Resten må så være at finde ud af hvad man indtager og foretage beregninger derfra - der er ikke et bestemt indtag af nødder du skal indtage. Du kan fx indtage 50 gram og se hvor det bringer dig og så kan du skrue op eller ned afhængig af hvordan det passer med øvrige kostindtag".

Citat slut.

Tallene svarer stort set til de tal, som myndighederne har brugt i mange år - og måske stadig bruger. Så tallene er velkendte.

Derfor er jeg heller ikke spor overrasket over, at jeg - som tidligere nævnt - er mere enig med Antaeus end med Jørgen Storm.

Antaeus siger, at vi bør have 4 gange mere n-6 end n-3. Jeg har sagt 3-4 gange mere. Så der er Antaeus og jeg rimeligt enige.

Antaeus siger også, at n-3 bør udgøre ca. 1 E%. Jeg siger, at n-3-kvoten HØJST må udgøre 3E%.

E% er energi-procent. Det vil sige procent af fødens og kosttilskuds samlede energimængde.

Lad os prøve at holde fast i den ene energiprocent n-3-fedtsyrer, som Antaeus snakker om.

1 gram fedt indeholder 38 eller 39 KJ.

1 E% ved 10.000 kj svarer derfor til 2,6 gram n-3-fedtsyrer.

1 E% ved 12.000 KJ svarer til 3,2 gram n-3-fedtsyrer.

Hvis man følger Antaeus råd, vil flere læsere nok blive overrasket over, hvor LIDT hørfrøolie, Udos Choice m.m., som man kan indtage.

God weekend.

Venlig hilsen

Jan, Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Link to comment
Share on other sites

Ovenstående er bare de vejledende anbefalinger og man kan sagtens afvige fra disse og være sund alligevel.

Fx. er et højt fedtindtag ikke nødvendigvis dårligt. På nogle af de græske øer har de mindre antal af hjerte-karsygdomme og indtager en høj fedtprocent. Her er det afgørende at det er de rigtige fedttyper de vælger og samtidig er deres supplerende føde ganske sund. Ønsker man at indtage store mængder fedt så ser det ud til at den mest hensigtsmæssige er mono-umættet fedt (findes især i olivenolie og rapsolie) da denne ikke oxiderer så nemt.

Der er intet i vejen for at man tager en skefuld hørfrøolie (eller Udos eller andre) eller to i et stykke tid, men man begynder at eksperimentere hvis man tager dette i længere tid. Det samme med fiskeolie. To skefulde hørfrøolie tilfører cirka 15 gram omega-3 (det anbefalede er at man ikke indtager mere end 3 gram, som formentlig er sat forholdsvis lavt - Grønlandske fangere indtager næsten 15 gram omega-3 fra især sæl og hval og altså ikke fra en oprenset olie). Dette ved dem der sætter anbefalingerne udmærket, men alligevel har de valgt at sætte anbefalinger så lavt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Antaeus. :wink:

A. HJERNEBLØDNING:

Du nævner grønlændere på traditionel kost med betydelige mængder af n-3-fedtsyrerne EPA og DHA.

Jeg har derfor nogle spørgsmål:

1. Er du klar over, om grønlændere på tradionel kost har større risiko for hjerneblødninger, andre blødninger eller andre sygdomme?

2. Er grønlændere bedre genetisk beskyttet end danskere mod eventuelle bivirkninger af meget EPA/DHA?

B. SEVEN COUNTRIES STUDY:

Du skriver: "Fx. er et højt fedtindtag ikke nødvendigvis dårligt. På nogle af de græske øer har de mindre antal af hjerte-karsygdomme og indtager en høj fedtprocent. Her er det afgørende at det er de rigtige fedttyper de vælger og samtidig er deres supplerende føde ganske sund. Ønsker man at indtage store mængder fedt så ser det ud til at den mest hensigtsmæssige er mono-umættet fedt (findes især i olivenolie og rapsolie) da denne ikke oxiderer så nemt".

For 10 år siden afleverede jeg speciale på uddannelsen til ernærings- og husholdningsøkonom på Ankerhus Seminarium. Det handlede om, om en halvfed kost med 35 E% fedt kan være lige så sund som en mager kost med 30 E% fedt, dersom man ikke er overvægtig. (E% er energi-procent; det vil sige procent af fødens og kosttilskuds samlede energimængde).

I den forbindelse var jeg med til et mini-møde med bl.a. Tine Tholstrup, Peter Marckmann og Arne Astrup fra Forskningsinstitut for Human Ernæring på KVL-Landbohøjskolen. Disse diskuterede en undersøgelse, som tydede på, at en halvfed kost kunne være lige så sund som en mager kost med kun 30 E% fedt.

Ligeledes så jeg på Seven Countries Study, som kan tyde på, at man godt kan leve sundt på en halvfed kost fremfor en mager kost. Det tydede data fra Kreta i Grækenland på.

C. MUFOBES:

Der er iøvrigt et utroligt spændende forsøg, der hedder Mufobes. Intereserede læsere kan kigge på forsøget på dette link. http://www.mufobes.dk/

Antaeus, er du klar over, hvad resultaterne fra dette forsøg vil vise? Hvornår bliver resultaterne offentliggjort?

Jeg synes, at det er utrolig ærgerligt, hvis myndighedernes etablerede fagfolk er kommet med unuanceret kostvejledning. Her tænker jeg på, at de har anbefalet en mager kost med max. 30 E% fedt, selvom en halvfed kost med 35 E% måske kan være lige så sund.

Ihvertfald synes jeg, at det er en skandale, at vi, som studerede på Ankerhus Seminarium, ikke rigtigt gik i dybden med dette. Hvis man ikke skal diskutere dette på seminarier og andre skoler, hvor skal man så diskutere det?

Venlig hilsen

Jan, Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Link to comment
Share on other sites

Det er lang tid siden jeg læste disse undersøgelser så jeg kan kun huske hovedkonklusionerne og kan ikke svare på dine spørgsmål A1 og 2 uden at lave opsøgende arbejde og det havde jeg dog ikke tænkt mig at gøre. Men hvis det er vigtig for dig så er jeg overbevist om at Dyerberg kan svare eller også må du tjekke artiklerne på området.

Spørgsmål C besvares vist bedst ved at henvende sig til de som foretager undersøgelsen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Antaeus. :wink:

A. HJERNEBLØDNING:

Du nævner grønlændere på traditionel kost med betydelige mængder af n-3-fedtsyrerne EPA og DHA.

Jeg har derfor nogle spørgsmål:

1. Er du klar over, om grønlændere på tradionel kost har større risiko for hjerneblødninger, andre blødninger eller andre sygdomme?

2. Er grønlændere bedre genetisk beskyttet end danskere mod eventuelle bivirkninger af meget EPA/DHA?

B. SEVEN COUNTRIES STUDY:

Du skriver: "Fx. er et højt fedtindtag ikke nødvendigvis dårligt. På nogle af de græske øer har de mindre antal af hjerte-karsygdomme og indtager en høj fedtprocent. Her er det afgørende at det er de rigtige fedttyper de vælger og samtidig er deres supplerende føde ganske sund. Ønsker man at indtage store mængder fedt så ser det ud til at den mest hensigtsmæssige er mono-umættet fedt (findes især i olivenolie og rapsolie) da denne ikke oxiderer så nemt".

For 10 år siden afleverede jeg speciale på uddannelsen til ernærings- og husholdningsøkonom på Ankerhus Seminarium. Det handlede om, om en halvfed kost med 35 E% fedt kan være lige så sund som en mager kost med 30 E% fedt, dersom man ikke er overvægtig. (E% er energi-procent; det vil sige procent af fødens og kosttilskuds samlede energimængde).

I den forbindelse var jeg med til et mini-møde med bl.a. Tine Tholstrup, Peter Marckmann og Arne Astrup fra Forskningsinstitut for Human Ernæring på KVL-Landbohøjskolen. Disse diskuterede en undersøgelse, som tydede på, at en halvfed kost kunne være lige så sund som en mager kost med kun 30 E% fedt.

Ligeledes så jeg på Seven Countries Study, som kan tyde på, at man godt kan leve sundt på en halvfed kost fremfor en mager kost. Det tydede data fra Kreta i Grækenland på.

C. MUFOBES:

Der er iøvrigt et utroligt spændende forsøg, der hedder Mufobes. Intereserede læsere kan kigge på forsøget på dette link. http://www.mufobes.dk/

Antaeus, er du klar over, hvad resultaterne fra dette forsøg vil vise? Hvornår bliver resultaterne offentliggjort?

Jeg synes, at det er utrolig ærgerligt, hvis myndighedernes etablerede fagfolk er kommet med unuanceret kostvejledning. Her tænker jeg på, at de har anbefalet en mager kost med max. 30 E% fedt, selvom en halvfed kost med 35 E% måske kan være lige så sund.

Ihvertfald synes jeg, at det er en skandale, at vi, som studerede på Ankerhus Seminarium, ikke rigtigt gik i dybden med dette. Hvis man ikke skal diskutere dette på seminarier og andre skoler, hvor skal man så diskutere det?

Venlig hilsen

Jan, Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

De sidste delresultater jeg så fra MUFOBES viste, så vidt jeg husker, meget begrænset forskelle grupperne imellem.

Man kan ikke direkte sammenligne grækernes fedtindtag med danskernes og dermed konkludere at fedtindtagelse betyder det eller andet, da der er en lang række andre risikofaktorer for IHS der er forskellige landene imellem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share