Hvorfor kan man ikke træne bestemte områder af en muskel?


Dysp
 Share

Recommended Posts

Jeg kender godt svaret. Man kan ikke træne en bestemt del af en muskel, fordi det er genetisk hvorledes den vokser, men jeg har kun hørt det mouth-to-mouth(på nettet :s)

Derfor spørger jeg: Er der nogle der har nogle kilder til netop dette spørgsmål?

Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget som svarer specifik på spørgsmålet, da alt man finder på google bare handler om pilates og lort.

Håber I kan hjælpe mig :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender godt svaret. Man kan ikke træne en bestemt del af en muskel, fordi det er genetisk hvorledes den vokser, men jeg har kun hørt det mouth-to-mouth(på nettet :s)

Derfor spørger jeg: Er der nogle der har nogle kilder til netop dette spørgsmål?

Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget som svarer specifik på spørgsmålet, da alt man finder på google bare handler om pilates og lort.

Håber I kan hjælpe mig :)

Træne en bestemt del af en muskel? Er ikke sikker på hvad du mener. Men du søger nok forkert, hvis du kun finder artikler om pilates og lort :laugh: .

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke påvirke hvordan en muskel belastes eller aktiveres i længderetningen. Belastningsmæssigt kan du forestille dig musklen som en elastik, der bliver holdt fast i enderne. Den kan ligesom kun strækkes på én måde. Og hvad nytte skulle kroppen have af at aktivere f.eks. enderne af en muskel, når det meste af massen og dermed styrkepotentialet sidder midt i?

Nogle muskler hæfter på en sådan måde, at det er muligt i svag grad at ændre belastningen på tværs af musklen. Det oplagte eksempel er brystmusklen.

Læs her: http://getbig.dk/vis_artikel.php?id=60&amp...a_mange_vinkler

Læs noget anatomi om muskel- og nervesystemopbygning, så bliver du klog. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share