vægtforøning.


Pagels
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu været i gang med styrketræning i 3 mdr.

det har gået rigtigt godt med at tage på (jeg var meget tynd,

det er jeg stadigvæk) men jeg har no taget omkring 10-11 kg

på. jeg gik altså fra 70-80. jeg er 189 cm, så de 10 kg gjorde

egenligt ikke så meget. min styrke er gået okay godt fremad

. nu har jeg så ikke rykket mig fra 80 kg i et par uger, og jeg

syntes bare det er rigtg underligt, for jeg spiser mindst hver anden

time, og spiser meget. her er et eksempel på en dag:

havregryn omkring 150g.

4 rugbrød det ene frikvarter

4 rugbrød det andet frikvarter.

enten: kød med ris

eller : ris med broccoli og bønner.

hen ad dagen spiser jeg hvad der lige sådan er den dag,

men stadig noget mad der er godt til at tage på af.

aftensmad er meget kød, osv.

efter træningen drikker jeg proteinpulver blandet med weightgainer.

hvad kan skyldes at jeg overhovedet ikke har taget på i det tid,

(endda tabt mig ommkring 100g.)?

Link to comment
Share on other sites

det er klart at du ikke kan blive ved med at øge din masse så hurtigt. Vær glad for de 10 kg du har opnået, det er meget! Bare fortsæt med at spise ofte og meget. Der er ikke noget mærkeligt i at du ikke har taget på i et par uger. Et par uger er altså ikke meget. Vær tålmodig.

Link to comment
Share on other sites

det er klart at du ikke kan blive ved med at øge din masse så hurtigt. Vær glad for de 10 kg du har opnået, det er meget! Bare fortsæt med at spise ofte og meget. Der er ikke noget mærkeligt i at du ikke har taget på i et par uger. Et par uger er altså ikke meget. Vær tålmodig.

jeg snakkede ikke om masse .. :smile:

men jeg har hørt at vækst (vægten) kommer i perioder. kan det ikke godt passe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu været i gang med styrketræning i 3 mdr.

det har gået rigtigt godt med at tage på (jeg var meget tynd,

det er jeg stadigvæk) men jeg har no taget omkring 10-11 kg

på. jeg gik altså fra 70-80. jeg er 189 cm, så de 10 kg gjorde

egenligt ikke så meget. min styrke er gået okay godt fremad

. nu har jeg så ikke rykket mig fra 80 kg i et par uger, og jeg

syntes bare det er rigtg underligt, for jeg spiser mindst hver anden

time, og spiser meget. her er et eksempel på en dag:

havregryn omkring 150g.

5 rugbrød det ene frikvarter

5 rugbrød det andet frikvarter.

enten: kød med ris + mere ris

eller : ris med broccoli og bønner + flere bønner.

hen ad dagen spiser jeg hvad der lige sådan er den dag,

men stadig noget mad der er godt til at tage på af.

aftensmad er rigtig meget kød, osv.

efter træningen drikker jeg proteinpulver blandet med weightgainer.

hvad kan skyldes at jeg overhovedet ikke har taget på i det tid,

(endda tabt mig ommkring 100g.)?

Det er svært at sige hvor meget af de 10kg der er hvad men det er ikke altsammen masse(men det er du vel også klar over). Hvis du har været meget tynd er det nok heller ikke din største bekymring, men grunden til stagnering i vægt er udelukkende at du ikke spiser nok i forhold til dit aktivitetsniveau.

Du fortæller ikke så specifikt om hvad du spiser men de ting du dog nævner er efter min mening fornuftige. Det eneste du ikke har styr på er mængden, og enten kan du begynde at tælle kalorier og så øge lidt efter lidt til der kommer gang i vægtøgningen(nok den bedste fremgangsmåde) eller også kan du forsøge lidt i retning af det skitserede ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

nope, har helt styr på mængden. har skrevet det ind i krop&kost.

jeg er ikke sårlig aktiv andet end styrketræning, så det er ikke meget.

jeg skal presse de der 4 rugbrød ned hvert frikvarter. og det skal jeg sådan set også

med det andet. så.. men har hørt at man tager på i perioder. kan det godt passe?

Link to comment
Share on other sites

nope, har helt styr på mængden. har skrevet det ind i krop&kost.

jeg er ikke sårlig aktiv andet end styrketræning, så det er ikke meget.

jeg skal presse de der 4 rugbrød ned hvert frikvarter. og det skal jeg sådan set også

med det andet. så.. men har hørt at man tager på i perioder. kan det godt passe?

Hvis du ER i energioverskud og du ikke tager på hvor mener du så den energi forsvinder hen? Ud i den blå luft?

Link to comment
Share on other sites

jamen, jeg forstår det bare ikke.. er ved at sprænges hver gang jeg spiser.. ved ikke hvad jeg gør forkert..

Jeg kan godt fortælle dig det:

Du indtager ikke nok kalorier.

Mange (specielt unge aktive drenge) synes at de spiser og spiser og kan ikke forstå at de bliver ved med at være tynde, men prøv at veje dig en gang om ugen og skriv ned hvad du indtager. Hvis du så ikke stiger i vægt fra uge til uge... Så smider du lige 500 kcal ekstra ind dagligt.

Vupti instant weightgain!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt fortælle dig det:

Du indtager ikke nok kalorier.

Mange (specielt unge aktive drenge) synes at de spiser og spiser og kan ikke forstå at de bliver ved med at være tynde, men prøv at veje dig en gang om ugen og skriv ned hvad du indtager. Hvis du så ikke stiger i vægt fra uge til uge... Så smider du lige 500 kcal ekstra ind dagligt.

Vupti instant weightgain!

Jeg tvivler altså på, det er så enkelt. Jeg har f.eks. indtastet al min mad og motion (og ja, har været nøjagtig) ind på madital og ifølge den har jeg den seneste måned haft et kalorieunderskud på 33000 kcal, men jeg har ikke tabt mig, hverken i tal eller målt i cm, selvom jeg burde have tabt mig 4,6 kg. Og for at bringe en smagløs sammenligning kan straffefanger lave hårdt fysisk arbejde igennem flere år selvom deres kalorieindtag må ligge langt under normalen. Så kroppen er altså sommetider uforudsigelig.

Hvis jeg åd så meget som trådstarter ville jeg veje 200 kg! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

jeg spørger igen.. tager man på i perioder?

JA... hvis du kun er i kalorieoverskud i perioder! Lad være med at ignorere hvad folk siger til dig og indse at du enten dyrker for meget motion eller er for inkonsekvent med dit madindtag.

Smid et måltid mere ind eller slug en skefuld olie til et af dine måltider eller smid 30g nødder ind i alle dine måltider. Du er blevet 10kg tungere, dit basale energiforbrug er steget = du skal have MERE mad!

Jeg tvivler altså på, det er så enkelt. Jeg har f.eks. indtastet al min mad og motion (og ja, har været nøjagtig) ind på madital og ifølge den har jeg den seneste måned haft et kalorieunderskud på 33000 kcal, men jeg har ikke tabt mig, hverken i tal eller målt i cm, selvom jeg burde have tabt mig 4,6 kg. Og for at bringe en smagløs sammenligning kan straffefanger lave hårdt fysisk arbejde igennem flere år selvom deres kalorieindtag må ligge langt under normalen. Så kroppen er altså sommetider uforudsigelig.

Hvis jeg åd så meget som trådstarter ville jeg veje 200 kg! :laugh:

Der er intet der har været nøjagtigt hvis du tror du har været i et energiunderskud på 33.000kcal(det er fysisk umuligt), mener du burde have tabt 4,6kg og ikke har tabt dig overhovedet. Tillykke du har fundet dit ligevægtsindtag, start med at skære i dit nuværende madindtag SÅ er du i energiunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Der er intet der har været nøjagtigt hvis du tror du har været i et energiunderskud på 33.000kcal(det er fysisk umuligt), mener du burde have tabt 4,6kg og ikke har tabt dig overhovedet. Tillykke du har fundet dit ligevægtsindtag, start med at skære i dit nuværende madindtag SÅ er du i energiunderskud.

Hvorfor er et energiunderskud på 33000 kcal fysisk umuligt? Det er ca. 1000 kcal om dagen, og det er da ret almindeligt hvis man vil tabe sig. Jeg har haft et gennemsnitligt energiindtag på 1700-1900 kcal om dagen og træner 10-15 timer om ugen (løb, spinning, styrketræning, step, yoga og den slags), så min logik siger mig at jeg burde tabe mig (det gør energiberegneren her på siden også, der ligger jeg selv på de "sløve" dage på et forbrug på over 2600 kcal og gennemsnitligt på omkring 3000). Nå, men vægttabet skal nok komme på et eller andet tidspunkt, det tager åbenbart bare en hulens lang tid. Det vigtigste er trods alt at jeg er i god form og spiser fornuftigt.

Link to comment
Share on other sites

Der er intet der har været nøjagtigt hvis du tror du har været i et energiunderskud på 33.000kcal(det er fysisk umuligt), mener du burde have tabt 4,6kg og ikke har tabt dig overhovedet. Tillykke du har fundet dit ligevægtsindtag, start med at skære i dit nuværende madindtag SÅ er du i energiunderskud.

QFT :cool: Og lol by the way!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er et energiunderskud på 33000 kcal fysisk umuligt? Det er ca. 1000 kcal om dagen, og det er da ret almindeligt hvis man vil tabe sig. Jeg har haft et gennemsnitligt energiindtag på 1700-1900 kcal om dagen og træner 10-15 timer om ugen (løb, spinning, styrketræning, step, yoga og den slags), så min logik siger mig at jeg burde tabe mig (det gør energiberegneren her på siden også, der ligger jeg selv på de "sløve" dage på et forbrug på over 2600 kcal og gennemsnitligt på omkring 3000). Nå, men vægttabet skal nok komme på et eller andet tidspunkt, det tager åbenbart bare en hulens lang tid. Det vigtigste er trods alt at jeg er i god form og spiser fornuftigt.

Vægttabet kommer helt sikkert ikke hvis du fortsætter på denne måde!

Du har nemlig ikke været i kcal underskud denne måned- og med tæt på to timers træning om dagen er det nok ikke træningsmængden du skal sætte op, men kcal indtaget du skal sætte ned så du dermed kommer under dit ligevægtsindtag (som du har ligget på den foregående måned)

Link to comment
Share on other sites

Vægttabet kommer helt sikkert ikke hvis du fortsætter på denne måde!

Du har nemlig ikke været i kcal underskud denne måned- og med tæt på to timers træning om dagen er det nok ikke træningsmængden du skal sætte op, men kcal indtaget du skal sætte ned så du dermed kommer under dit ligevægtsindtag (som du har ligget på den foregående måned)

Hmm, så må jeg nok bare leve med min nuværende vægt, for jeg gider ikke rende rundt resten af livet og være evigt småsulten og leve af fisk og grøntsager. Jeg synes dog stadig, det er mærkeligt at mit ligevægtsindtag ligger på 1700-1800 kcal om dagen når jeg er så aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er et energiunderskud på 33000 kcal fysisk umuligt? Det er ca. 1000 kcal om dagen, og det er da ret almindeligt hvis man vil tabe sig. Jeg har haft et gennemsnitligt energiindtag på 1700-1900 kcal om dagen og træner 10-15 timer om ugen (løb, spinning, styrketræning, step, yoga og den slags), så min logik siger mig at jeg burde tabe mig (det gør energiberegneren her på siden også, der ligger jeg selv på de "sløve" dage på et forbrug på over 2600 kcal og gennemsnitligt på omkring 3000). Nå, men vægttabet skal nok komme på et eller andet tidspunkt, det tager åbenbart bare en hulens lang tid. Det vigtigste er trods alt at jeg er i god form og spiser fornuftigt.

Jeg har aldrig oplevet en der skrev sit underskud for en måned af gangen, men pr. dag. Men du har ret, 1000kcal om dagen er ikke urealistisk/umuligt.

Men jeg tror umiddelbart der er en uoverenstemmelse i dine beregninger. Beregneren her på sitet er udmærket hvis man er meget kritisk overfor det man indtaster i beregneren. Jeg kunne godt tro at dit energiforbrug er noget mindre end 3000 fx, men kan ikke være sikker når jeg ikke ved mere om dig.

Hmm, så må jeg nok bare leve med min nuværende vægt, for jeg gider ikke rende rundt resten af livet og være evigt småsulten og leve af fisk og grøntsager. Jeg synes dog stadig, det er mærkeligt at mit ligevægtsindtag ligger på 1700-1800 kcal om dagen når jeg er så aktiv.

Selvfølgelig kan du tabe dig, ingen grund til at blive fortvivlet.

Men hvis du vil skrive lidt mere om din træning, basalstofskifte, vægt, køn(kvinde?) kunne det være vi kunne svare lidt bedre.

Beklager for trådkapring!

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

havregryn omkring 150g.

4 rugbrød det ene frikvarter

4 rugbrød det andet frikvarter.

enten: kød med ris

eller : ris med broccoli og bønner.

hen ad dagen spiser jeg hvad der lige sådan er den dag,

men stadig noget mad der er godt til at tage på af.

aftensmad er meget kød, osv.

efter træningen drikker jeg proteinpulver blandet med weightgainer.

er der da ikke nok kalorier i overstående? og hvordan ved jeg om det er mange kalorier i ting?

Link to comment
Share on other sites

havregryn omkring 150g.

4 rugbrød det ene frikvarter

4 rugbrød det andet frikvarter.

enten: kød med ris

eller : ris med broccoli og bønner.

hen ad dagen spiser jeg hvad der lige sådan er den dag,

men stadig noget mad der er godt til at tage på af.

aftensmad er meget kød, osv.

efter træningen drikker jeg proteinpulver blandet med weightgainer.

er der da ikke nok kalorier i overstående? og hvordan ved jeg om det er mange kalorier i ting?

Åbenbart ikke :wink:

Du læser på etiketten og regner sammen. Her er Krop&kost glimrende, bare tjek at fødevarerne i tabellen har nogenlunde de samme værdier som dem du bruger, ellers kan de rettes.

Madvarer med høj kalorietæthed er fx ris, pasta, havregryn, fed fisk, nødder og olie, hvor de to sidstnævnte er absolute mest kalorieholdige.

Det er vigtigt at du er konsekvent med at holde overskuddet alle dage.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share