"Det åbne vindue"


tppj84
 Share

Recommended Posts

Mit spørgsmål går på, om det er op til en time efter endt træning, eller det er en time efter første øvelse... Jeg mener bare, at hvis det er efter sidste øvelse, så er der jo gerne gået noget mere end én time fra første øvelse til man får tilført kroppen næring...?!

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt en halv time, men som klud siger så gør det så tidligt som muligt.

Det er jo lidt ligesom med fødevarer. De bliver jo ikke for gamle kl. 00:00 på sidste anvendelsesdag. Det er en gradvis proces. Der vil blive flere og flere bakterier eller toksiner eller hvad problemer er, og indtil sidste anvendelsesdato bør det ikke være et problem.

I øvrigt, det er efter sidste øvelse (og ikke første) fordi kroppen udskiller nogle hormoner etc. under træning. Og dermed kræver det også en hvis mængde træning. Hvis du træner som mig: nogle basis øvelser først hvor der "virkeligt sker noget" og så nogle mindre øvelser og lidt for meget kæbe/hygge til sidst. Så "tæller uret" nok allerede inden sidste øvelse.

Der er nogle der tager en præ-træningsshake (altså FØR træning), for så har kroppen det den skal bruge når den er klar. Så længe du træner hårdt vil kroppen ikke bruge meget energi på fordøjelse og optagelse af mad, men når du er færdig, så er det klar.

Mange har dog problemer med det: Dårlige træning, kvalme, opkast etc.

Jeg tager min shake efter træning,men før bad.

Og husk i øvrigt at kroppen har brug for både protein og kulhydrat (og så naturligvis væske). Mælk, cacao, yoghurt, proteinshake*, ... er alle gode bud.

* proteinshake kan laves på mange måder, proteinpulver + vand er ikke specielt godt. For det første har kroppen brug for kulhydrat efter træning. Og snyder du den for det vil den formodentligt forsøge at omdanne/forbrænde dit protein. For det andet vil en insulin peak øget optaget af protein. Af den grund er f.eks. cacao nok slet ikke så tosset. Men jeg er ikke ernæringsekspert. Så søg videre her, eller læs nogle af artiklerne. Der må være nogen klogere end mig der har skrevet noget (der må være lavet masser af videnskabelige undersøgelser omkring det, men ikke nogen jeg lige mindes).

Link to comment
Share on other sites

Der findes mange forskellige meninger om hvornår protein skal indtages efter træning, fælles for dem alle er dog, at det gerne skal foregå hurtigst muligt efter træningens ophør og maksimalt en time efter.

Indtagelse af kulhydrat under træning (eksempelvis juice), vil desuden fjerne kortisol (nedbrydende hormon) fra blodbanen, hvilket eksempelvis ville betyde en større grad af hypertrofi...

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en dokumentar i skolen omkring dette.

Jeg kan ikke helt huske det hele og hvad talene var, men det handlede om hvor meget man fik ud af sin træning.

Protein maksimum en time efter træning: 117 %

Protein + kulhydrat maksimum en time efter træning 127 %

Jeg kan ikke huske hvad procenten stod for, men det var i hvert fald "udbytte", somehow.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share