Hvor god mon man kan blive?


Gnuen
 Share

Recommended Posts

I lyset af min nye cardio-iver, kom jeg til at tænke på, hvor god en løber man/jeg mon kunne blive, hvis man trænede hårdt og dedikeret? Det kommer jeg nok aldrig til, jeg tror jeg er for god ved mig selv, men tanken synes jeg er lidt sjov! :tongue:

Hvis man tager udgangspunkt i en gennemsnitlig gut som mig, forudsætter at jeg har en gennemsnitlig trænbarhed - jeg er 184cm og vejer ca. 80kg min fedt% er ca. 9% og jeg går i disse dage ind i min 31. sommer!

Hvis træningen er målrettet, hvor god/hurtig ville jeg/man så kunne blive på eks. 5km - 10km - marathon? Inden alderen for alvor begynder at have en negativ indflydelse! :laugh:

Mine egne gæt ville være noget med ca. 18min på 5km - 37-38min på 10km og i omegnen af 3timer på marathon!

Men det kunne være sjovt at høre andres bud! :wink:

Link to comment
Share on other sites

i "ud og se(med dsb)" er der en artikel om en af danmarks bedste løbere på 100km. distancen. Han beskriver bl.a. at han røg 20 cig. om dagen og var minimalt aktiv da han i en alder af vist nok 29 eller 30 år, prøved at løbe en tur, men gav op efter 900m(vist nok).

så der er vej frem, med god træning og stabilitet( og gode gener).

Link to comment
Share on other sites

i "ud og se(med dsb)" er der en artikel om en af danmarks bedste løbere på 100km. distancen. Han beskriver bl.a. at han røg 20 cig. om dagen og var minimalt aktiv da han i en alder af vist nok 29 eller 30 år, prøved at løbe en tur, men gav op efter 900m(vist nok).

så der er vej frem, med god træning og stabilitet( og gode gener).

nu løber ultraløberne jo ikke lige frem hurtigt... Den evne falder i relativ stor grad med alderen.

Link to comment
Share on other sites

:dropjaw:

Det lyder sku vildt! Men hvorfor ikke.....?

Det er jo meget svært at sige når man ikke kender din kropsbygning, men dedikeret og hårdt arbejde kan godt få dig ned på 2.45 M på et par år. Men har du Kenyaner lægmuskler kan du sikkert godt komme under 2.45 :bigsmile: på marathon. Men det tager nok en del laaaange ture over 1-2 år før dine knæ,led og sener er stærke nok.

Edited by GreNoLi
Link to comment
Share on other sites

Det er jo meget svært at sige når man ikke kender din kropsbygning, men dedikeret og hårdt arbejde kan godt få dig ned på 2.45 M på et par år. Men har du Kenyaner lægmuskler kan du sikkert godt komme under 2.45 :bigsmile: på marathon. Men det tager nok en del laaaange ture over 1-2 år før dine knæ,led og sener er stærke nok.

Det har du formentlig ret i! Jeg kan tilføje, at jeg altid har været aktiv i sport, indenfor flere forskellige sportsgrene. Jeg har løbet on/off i ca. 8 år, og har holdt lange pauser på op til 8-10mdr, hvor jeg bl.a. i stedet har styrketrænet. Min indsats har kun været hvad jeg vil kalde semiseriøst i meget begrænsede perioder. Jeg har dog gennemført 10 marathon, så jeg har været ude på en del lange ture! :bigsmile: PR på marathon er 3:34 - og kenyaner lægmuskler, eller i det hele taget bygning, det har jeg ikke! :tongue:

Jeg ved godt, at det er næsten umuligt at svare på, og det er også ment som et meget generelt spørgsmål, jeg tog bare udgangspunkt i mine egne data, da det var mest nærliggende, og jeg tror jeg er meget gennemsnitlig! :tongue:

Edited by Gnuen
Link to comment
Share on other sites

Det har du formentlig ret i! Jeg kan tilføje, at jeg altid har været aktiv i sport, indenfor flere forskellige sportsgrene. Jeg har løbet on/off i ca. 8 år, og har holdt lange pauser på op til 8-10mdr, hvor jeg bl.a. i stedet har styrketrænet. Min indsats har kun været hvad jeg vil kalde semiseriøst i meget begrænsede perioder. Jeg har dog gennemført 10 marathon, så jeg har været ude på en del lange ture! :bigsmile: PR på marathon er 3:34 - og kenyaner lægmuskler, eller i det hele taget bygning, det har jeg ikke! :tongue:

Jeg ved godt, at det er næsten umuligt at svare på, og det er også ment som et meget generelt spørgsmål, jeg tog bare udgangspunkt i mine egne data, da det var mest nærliggende, og jeg tror jeg er meget gennemsnitlig! :tongue:

Jeg har på fornemmelsen er du ikke er en tynd/spinkel person og du er forholdsvis muskuløs? Ja som du sikkert ved er en muskuløs krop jo ikke noget der ligefrem gør dig hurtigere på de lange distancer, så det kan godt være det er lidt optimstisk med 2.45. Mine mål er 185 cm. og 73 kg. og jeg har da en klar ambition om ca. 2.40-2.50 på et tidspunkt, som jeg også mener er realistisk da jeg er ret spinkel bygget og tendens til kenyaner ben :bigsmile: .

Edited by GreNoLi
Link to comment
Share on other sites

nu løber ultraløberne jo ikke lige frem hurtigt... Den evne falder i relativ stor grad med alderen.

Vi har en i klubben som er 54 år og løber 2.45 på marathon, 17.10 på 5000 meter og omkring 35 min. på 10 km. Han startede i en relativ sen alder med at løbetræning så det er helt sikkert muligt - for nogen. Med hård træning og vilje kan man nå langt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en i klubben som er 54 år og løber 2.45 på marathon, 17.10 på 5000 meter og omkring 35 min. på 10 km. Han startede i en relativ sen alder med at løbetræning så det er helt sikkert muligt - for nogen. Med hård træning og vilje kan man nå langt.

Uha uha, sej gut! Det er sgu rimelig godt gået i den alder............

Link to comment
Share on other sites

Vi har en i klubben som er 54 år og løber 2.45 på marathon, 17.10 på 5000 meter og omkring 35 min. på 10 km. Han startede i en relativ sen alder med at løbetræning så det er helt sikkert muligt - for nogen. Med hård træning og vilje kan man nå langt.

De er sindsyge, de sønderjyder... :blush:

Det er sku flot... især når alderens naturlige forfald trækker i den modsatte retning, men rutine og løbeøkonomi kan opveje den del.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Der var tidligere en bruger her på sitet omkring de 37-38 år og som faktisk startede ret sent. Han løb omkring 15min på 5km, 10km på 32min og maraton på 2.25. Så det er bare et spørgsmål om korrekt, kontinuert træning og gode gener.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share