Front squat i TJ's fundament-program


Wopper
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg kører for øjeblikket Thomas Jagds fundament træning for begyndere. Jeg er dog ikke særlig god til at lave front squat, så jeg laver back squat istedet. Men bør jeg supplere med nogle andre øvelser de dage, hvor jeg skulle køre front squat?

Link to comment
Share on other sites

Mit problem med front squat er, at jeg synes, at det gør ondt at lade stangen hvile på forskuldrene. Når jeg laver back squat bruger jeg også et håndklæde, fordi jeg synes det gør lidt ondt. Er nok lidt en tøs på det område.

Zercher squat vil jeg også helst udenom - har hørt, at den også gør lidt ondt. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg kører for øjeblikket Thomas Jagds fundament træning for begyndere. Jeg er dog ikke særlig god til at lave front squat, så jeg laver back squat istedet. Men bør jeg supplere med nogle andre øvelser de dage, hvor jeg skulle køre front squat?

Kør du bare normal squat i stedet. Kan forresten rigtig godt lide det program.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Du kan sikkert sagtens køre back-squat i stedet, dog tror jeg at der er en ide fra TJs side med opbygningen, bla. er det sikkert lavet med henblik på, at man automatisk løfter en del lettere på frontsquat dagen.

Ligegyldigt hvad, så drop håndklædet, det er en virkelig VIRKELIG dum vane at tilegne sig - lær at spænde rigtigt op i ryggen i stedet, en af de helt store ting at forstå i squatten, hvis den del af Trapezius som man ligger stangen på ikke er så udviklet endnu, er hvordan du holder på selve stangen, og i relation dertil hvordan du spænder rigtigt op (først og fremmest så lig stangen lavt på dine posterior delts istedet for at ligge den på dine traps, så får du et langt bedre udgangspunkt)- de fleste begyndere holder fek.s alt for bredt på stangen, med albuerne for langt fremme - jeg kan anbefale Ripptoes bog "starting strength", eller noget af det materiale han har/"der udgives" på crossfit.com hvis du vil have rettet problemerne, nemt og hurtigt - jeg kikkede lige hurtigt om der lå en gratis video af det jeg snakker om på siden, men kunne ikke lige finde en (kan jo være dr er en anden venlig sjæl, der har et link.)

Hvis jeg var dig, ville jeg lave old school olympisk frontsquats (det er ikke så tungt og vægten ligger lidt anderledes) - jeg ville vælge en vægt du kan vende uden besvær, starte fra hæng lige under knæende, vende vægten (som når du skal til at lave et millitarry press), indtage grebet som du ser her http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459865 under "The Olympic Front Squat" og squatte - simple as that! http://www.youtube.com/watch?v=yHu4jhUbx9M

Du kan også vælge at se lidt nærmere på det begynder program jeg nævner her, hvor front squat ikke indgår http://www.motion-online.dk/fora/index.php...c=41891&hl=

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share