Om HST


Dysp
 Share

Recommended Posts

Jeg har valgt at skabe et program ud fra HST. Dette program anbefaler 3 ugentlige træningspas med helkropstræning.

Jeg foretrækker at have mindre træningspas end helkrops, men kan godt se fordelen i at træne på den måde det er anbefaler.

Kan man dog rykke programmet op i 2, så man træner 6 gange om ugen i stedet?

Er der nogle ulemper ved dette?

Det eneste jeg kan komme på er, at CNS nok får problemer med at restituere.

Er der andet jeg bør være opmærksom på?

Link to comment
Share on other sites

Du mener som et 2-split?

Man: A

Tir: B

Ons: A

Tors: B

Fre: A

Lør: B

Søn: Fri

Du bibeholder jo stadig de 48 timers restitutionsperiode mellem hvert træningspas, men det kan, alt afhængig af din form, godt blive lidt overkill. Du skal ihf. holde meget øje med om du får sovet ordentligt, snue samt andre tegn på overtræning. Samtidig vil jeg mene at din øvelses-opdeling er yderst vigtig her, undgå at træne samme muskel på både program A og B, da du ellers højst sandsynligt vil brænde ud.

Jeg bryder mig heller ikke selv om fullbody, dog ser mit 2-split noget mere menneskeligt ud ;-)

Man: A

Tir: B

Ons: Fri

Tors: A

Fre: B

Lør: Fri

Søn: Fri

Læg mærke til alle fridagene, det er nemlig der jeg bliver stærk :devil:

Held og lykke med det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt at skabe et program ud fra HST. Dette program anbefaler 3 ugentlige træningspas med helkropstræning.

Jeg foretrækker at have mindre træningspas end helkrops, men kan godt se fordelen i at træne på den måde det er anbefaler.

Kan man dog rykke programmet op i 2, så man træner 6 gange om ugen i stedet?

Er der nogle ulemper ved dette?

Det eneste jeg kan komme på er, at CNS nok får problemer med at restituere.

Er der andet jeg bør være opmærksom på?

Det kan du sagtens, hvis du har tiden..

Det er dual factor metoden. http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybu...hy_training.php

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt at skabe et program ud fra HST. Dette program anbefaler 3 ugentlige træningspas med helkropstræning.

Jeg foretrækker at have mindre træningspas end helkrops, men kan godt se fordelen i at træne på den måde det er anbefaler.

Kan man dog rykke programmet op i 2, så man træner 6 gange om ugen i stedet?

Er der nogle ulemper ved dette?

Det eneste jeg kan komme på er, at CNS nok får problemer med at restituere.

Er der andet jeg bør være opmærksom på?

Har du tjekket Tunen og Nissens programmer? I HST kører du mange øvelser og få sæt. Ved at dele det op i split ryger fidussen, imo.

Link to comment
Share on other sites

Har kigget lidt på dual-halløj og det tiltaler mig.

Jeg ved dog ikke hvad nogle af øvelserne er og der er også nogle spørgsmål.

Herunder er programmet, jeg har markeret de øvelser jeg ikke kender og ikke kan finde med '!':

Bryst:

Bænkpres

Dumbell bænkpres

Flyes

Skuldre

Dumbell skulderpres

Side laterals !

Triceps

Dips

Fransk pres !

Ben

Squat

Benpres

Leg curls

Ryg

Dødløft

Barbell rows

Pulldowns ! (Denne er spændende at høre om og finde alternativer til, fordi jeg har dårlige skuldre)

Biceps

Barbell curls

Dumbell preacher curls

Derudover kan jeg ikke forstå hvorfor der ikke er fokus på pectoralis clavicula?

Link to comment
Share on other sites

Er dette ikke bare en forsættelse af en sidste tråd med at træne så meget som muligt?

Du bør for resten sørge for at din skulder er i orden. Virker skildrerne ikke kan du ikke køre noget program overhovedet.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Jo, det er skam en fortsættelse. Men, der var efterhånden så meget andet snak.

Mine skuldre har det faktisk fint. De går bare meget let 'af led'. Så, jeg kan ikke lave bestemte ryg-øvelser. Men, jeg klarer mig :)

Link to comment
Share on other sites

Side laterals: http://www.exrx.net/WeightExercises/Deltoi...teralRaise.html

Frank press (også kendt som skull crushers) http://www.exrx.net/WeightExercises/Tricep...ngTriExtSC.html

Med hensyn til pull-down så kan du prøve at køre med forskellige greb. Prøv fx med underhåndsgreb, neutral bredt greb, eller at holde helt smat med neutralt greb. Hvis vertikal træk er helt udelukket, må du jo skifte den ud med en anden trækkeøvelse.

I øvrigt enig med Pauli i, at det er en rigtig god idé at få tjekket de skuldre, så du kan komme i gang med noget rehab.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kørte HST programmet mindes jeg, at det tog ekstremt lang tid da man i starten kørte 15 reps. og alle øvelserne, gjorde at det ikke var optimalt - jeg kørte død - når jeg skulle lave 5 reps.

Det var dog et program jeg prøvede tidligt i min BB karriere, men er spændt på at høre hvorledes du takler det.

Link to comment
Share on other sites

Side laterals: http://www.exrx.net/WeightExercises/Deltoi...teralRaise.html

Frank press (også kendt som skull crushers) http://www.exrx.net/WeightExercises/Tricep...ngTriExtSC.html

Med hensyn til pull-down så kan du prøve at køre med forskellige greb. Prøv fx med underhåndsgreb, neutral bredt greb, eller at holde helt smat med neutralt greb. Hvis vertikal træk er helt udelukket, må du jo skifte den ud med en anden trækkeøvelse.

I øvrigt enig med Pauli i, at det er en rigtig god idé at få tjekket de skuldre, så du kan komme i gang med noget rehab.

Tjaeh.. Der er ikke så meget at tjekke og ikke så meget at gøre. Jeg har altid haft det. Men jeg har aldrig haft problemer med mine skuldre, fordi jeg altid passer på ikke at lave bevægelser som 'swupper' den ud. Jeg kan fx få mine skuldreblade til at stå direkte ud af ryggen.

Jeg har snakket med nogle kompetente omkring det og de siger blot, at jeg skal passe på med ikke at lave 'forkerte bevægelser'. Men, kan da være at jeg skal finde en, så jeg kan høre hvordan jeg skal styrker leddet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share