WSB


canoing
 Share

Recommended Posts

Min trænings makker og jeg er lige begyndt at træne af en form for WSB.

Jeg har dog et par spørgsmål, som jeg håber nogle af de (andre :D ) kloge hoveder herinde kan hjælpe mig med

Afhænger restuations tiden mellem hvert træningspas af hvor meget du er vendt til at træne.

På et originalt WSB program er der henholdsvis 48 timer og 4 dage mellem hvert ME pas

Vi har fx i en årerække været vendt til at vægttræne de samme øv. hver 2. dag med én ugentlig fridag.

Sidste år testede vi så i samarbejde med centeret for muskelforskning at træne en 2 uger periode med 3 dage i træk hvor man kun trænede træk øv. (de samme hver dag næsten) efterfulgt af 3 dage i træk med Tryk øv. (samme princip) og så en fridag. mellem hver to uger periode havde vi en uge hvor vi kun vægttrænede én gang og ellers trænede iltoptagelse.

Det program vi har sat sammen ser sådan ud :

Mandag ME ..........Bænkpres ..........................6-8 sæt til max singel

.............................Skrå dumbell pres ..............4 x 6-8

............................. Smalt BP ..........................4 x 6-8

.............................Mave program

Tirsdag DE...........Bænkpres ..........................8-10 x 2-4 60-70%

........................... Skrå BP ..............................4 x 6-8

........................... Skulderpres ........................4 x 6-8

........................... Skulder sideløft ..................4 x 8

........................... Triceps puldown .................4 x 8

Onsdag ME........Chins............................................6 - 8 til max singel

.......................... Dumbell rows (en ad gangen)....4 x 8

.......................... Curl barbell.................................4 x 6-8

...........................mave program

Torsdag DE.......Barbell rows på bænk....................8-10 x 2-4 / 60-70%

..............DE...... Chins............................ ...............5-10 singels 70-75%

.........................lat. Pulldown................. ...............4 x 8

.........................Dumbell Curl.................. ...............4 x 8

Lørdag ME........ Barbell rows på bænk...................6-8 til max singel

......................... Rowing .......................................4 x 6-8

.........................Dumbell rows...............................4 x 8

......................... Mave program

Søndag DE.......Cabel en hånds træk....................8 x 4 / 60-70%

..............DE.......Barbell rows.................. ..............5 - 10 singels / 70-75 %

......................... Rowing........................................4 x 6-8

......................... Curl barbell.................................4 x 8

Edited by canoing
Link to comment
Share on other sites

Det var da et vildt program. Jeg er sikker på I bliver vildt overtrænede med 3 ugentlige ME dage, som alle træner overkroppen.

Desuden kører I jeres DE dag dagen efter ME. Ifølge Louis Simmons skal der gå 72 timer mellem DE og ME.

Men på den anden side er jeg jo ikke kajakroer, men I må have en enorm work capacitet, hvis I kan holde til det.

Link to comment
Share on other sites

I skal ikke køre til max single i alm. bænkpres på ME-dagen. Det er netop en af hovedprincipperne i WSB.

Man vælger typisk 5-6 øvelser, afstemt efter svaghed, og så skifter man imellem disse, gerne hver uge.

Og så plejer man ikke at køre til max i Barbell rows, men ok, absolut styrke i rows er vel noget som en roer kan have gavn af, så hvorfor ikk... ?!

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

I skal ikke køre til max single i alm. bænkpres på ME-dagen. Det er netop en af hovedprincipperne i WSB.
Vi har valgt ME - øvelserne ud fra hvad der var vores svagheder i "taget" (i kajakken), da vi jo ikke har som mål i sig selv at blive gode til bænkpres, eller andre øvelser, hvis vi ikke kan overføre denne styrke.
Desuden kører I jeres DE dag dagen efter ME. Ifølge Louis Simmons skal der gå 72 timer mellem DE og ME.

Det var netop her jeg var i tvivl :retard: om vi istedet for at køre som vi gør nu, skulle køre de tre ME-dage efter hinanden, og derefter køre de tre DE-dage.

men I må have en enorm work capacitet, hvis I kan holde til det.

Det var det jeg prøvede at gøre rede for i mit indlæg at vi er vendt til at køre en meget stor mængde Tung vægttræning (vi har kun 4-5 månder til at opbygge en stor styrke. Resten af året prøver vi bare så godt vi kan at opretholde denne styrke, mens vi ro en masse km, med 1-2 gange tung vægttræning om ugen)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så vælge at træne bænkpres overhovedet?
Fordi det er vigtigt at kunne holde imod med tryk armen (men trækker med den ene arm og trykker med den ande) når man ror.
Tror det ville være en god ting, at genlæse et udvalg af artiklerne

Hvad mener du ? Er det hele program ellers hvilken del ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det vil sikkert være en god ide at kører de 3 ME dage først på ugen og derefter de 3 DE dage.

Men hvis I kører de samme ME øvelser hver uge bliver I med 100% sikkerhed overtrænet pga overbelastning af CNS. I skal skifte ME øvelse minimum hver 3. uge, dette er for at undgå overtræning og et af de vigtigste grundelementer i WSB.

Vælg istedet 4-6 øvelser, som minder om bænkpres, feks Floor pres, Board pres, skrå pres, smal bænk pres osv, og roter dem feks hver anden uge.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis I kører de samme ME øvelser hver uge bliver I med 100% sikkerhed overtrænet pga overbelastning af CNS. I skal skifte ME øvelse minimum hver 3. uge, dette er for at undgå overtræning og et af de vigtigste grundelementer i WSB.

Vi bliver nød til at lave en let uge (3 x vægttræning) efter de to første uger her, Landstræneren vil gerne se os noget mere på vandet :D :D

Derefter køre vi på 3 uger igen, hvorefter vi bliver tvunget til endnu en let uge da vi rejser til australien på træningslejr hele vinteren :byebye:

Så vi regner med at kunne holde os ude af overtræning, men vi kan jo så bytte nogle af øvelserne ud mellem hver periode.

Men er der generel enig hed om at det ville være bedre at køre ME dagene samlet ????

Link to comment
Share on other sites

I SKAL skifte ME øvelse minimum hver 3. uge, det gælder også jeres chins og rows. I skal under ingen omstændigheder kører DE dagen efter ME på den samme type øvelse.

Gå ind under arkiver på deepsquatter.com og læs nogle af Louis Simmons og Dave Tates artikler for at få et bedre indblik i WSB :D

God tur down under :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share