Træning og ferie.. hmm..


No Enigma
 Share

Recommended Posts

Det kræver enorm tålmodighed. Dem der konkurrerer er jo ofte på diæt i 4-5 måneder.

..jeg har ikke probl. med at være på diæt, hvis du dermed mener et kcl. underskud på mellem 500-1000/dag. Har sværer ved at gå den anden vej.. Har nok en smule "kost-fedt-fobi", hvorfor jeg er bange for at jeg i sommerferieperioden vil få for meget (usundt) fedt og raffineret/tilsat sukker for den sags skyld - og at det dermed har en ærgelig indflydelse på formen..(!?)

Kcal indtaget er hovedfaktoren. Energifordelingen har dog noget at sig i forhold til hvordan tingene aflejrer sig. Hvis du bare får 1gram kulhydrat og 0,5g proteinpulver pr. kg kropsvægt efter træning samt et stort måltid + et måltid inden du går i seng så er du kommet langt.

Dagligt protein indtag bør være over 1.5g pr kg. kropsvægt, men ingen grund til at overdrive dette. Det er samtidig en fordel at supplere med noget sundt fedt og en vitaminpille.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

..hvad så med de dage man ikke træner - er det stadig anbefalelsesværdigt at spise en måltid inden sengetid?

Link to comment
Share on other sites

..hvad så med de dage man ikke træner - er det stadig anbefalelsesværdigt at spise en måltid inden sengetid?

Du overså vist nedenstående (som før var ovenstående).. :smile:

..jeg har ikke probl. med at være på diæt, hvis du dermed mener et kcl. underskud på mellem 500-1000/dag. Har sværer ved at gå den anden vej.. Har nok en smule "kost-fedt-fobi", hvorfor jeg er bange for at jeg i sommerferieperioden vil få for meget (usundt) fedt og raffineret/tilsat sukker for den sags skyld - og at det dermed har en ærgelig indflydelse på formen..(!?)

Link to comment
Share on other sites

Ja. Jeg spiser selv kvark med olie hver nat inden jeg går i seng. Også selvom jeg er på diæt. :4mewantfood:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

..ok! :smile: ..ikke den store gastronomiske oplevelse..!

..Tak, for dagens mange svar!!

..jeg tvivler dog på, du kan gå under "Tykke"-kategorien.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du overså vist nedenstående (som før var ovenstående).. :smile:

Nej. Det har jeg svaret på. :smile:

..jeg har ikke probl. med at være på diæt, hvis du dermed mener et kcl. underskud på mellem 500-1000/dag. Har sværer ved at gå den anden vej.. Har nok en smule "kost-fedt-fobi", hvorfor jeg er bange for at jeg i sommerferieperioden vil få for meget (usundt) fedt og raffineret/tilsat sukker for den sags skyld - og at det dermed har en ærgelig indflydelse på formen..(!?)

Usundt fedt og raffineret sukker ødelægger ikke formen. Om du tager på eller taber dig afhænger af kcal indtaget. Du kan leve af cola og chips og stadig tabe dig hvis kcal indtaget er lavere end dit ligevægtsindtag. Sundhedsmæssigt er det selvfølgelig en anden sag, men i forhold til vægten betyder det ikke noget.

Lige en ting med raffineret sukker. Hvis du ellers har dækket dit næringsbehov gennem grønsager/frugt, så er det ikke et problem (en god måde at øge kcal indtaget, hvis man ikke kan spise nok)

..ok! :smile: ..ikke den store gastronomiske oplevelse..!

Kan spices op med lidt sødemiddel og sukkerfri marmelade. :4mewantfood:

Det var også blot et eksempel. Bare du får nogle proteiner og evt. noget fedt.

..Tak, for dagens mange svar!!

Det var så lidt. Er kun så hjælpsom fordi du faktisk tog det til dig som blev skrevet i en tidligere tråd. Mange spørger, men kun få lytter. :smile:

..jeg tvivler dog på, du kan gå under "Tykke"-kategorien.. :smile:

Lige pt. jo. Er startet på diæt i mandags, så giv mig lige et par måneder, så ligner jeg en fitnessmodel igen. :wink:

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Gad vide hvor i alverden "historien" omkring man ikke kan gaine muskler (øge proteinsyntese) ved et energiunderskud kommer fra. Det er som om det er en ultimativ sandhed der er banket fast på diverse online boards. Jeg kunne vitterligt godt tænke mig at se et eller andet teoretisk bag - UD over den "normale" slutning med at "kroppen ikke prioriterer muskelopbygning ved energiunderskud". Hvor stammer det fra ?

Ydermere er der jo adskillige studier der viser hvorledes deres forsøgspersoner er i stand til at sænke deres fedtmasse og øge deres muskelmasse over en periode (zig-zag eller ej).

Anyway blot et indspark der måske kræver egen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Gad vide hvor i alverden "historien" omkring man ikke kan gaine muskler (øge proteinsyntese) ved et energiunderskud kommer fra. Det er som om det er en ultimativ sandhed der er banket fast på diverse online boards. Jeg kunne vitterligt godt tænke mig at se et eller andet teoretisk bag - UD over den "normale" slutning med at "kroppen ikke prioriterer muskelopbygning ved energiunderskud". Hvor stammer det fra ?

Ydermere er der jo adskillige studier der viser hvorledes deres forsøgspersoner er i stand til at sænke deres fedtmasse og øge deres muskelmasse over en periode (zig-zag eller ej).

Anyway blot et indspark der måske kræver egen tråd.

Du kan skam god gaine muskler og tabe fedt i samme periode (ikke samme tid), hvilket er meget normalt for nybegyndere. Pointen er bare at det ikke er effektivt. Især ikke når du er ude ovre de første begyndergains.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Gad vide hvor i alverden "historien" omkring man ikke kan gaine muskler (øge proteinsyntese) ved et energiunderskud kommer fra. Det er som om det er en ultimativ sandhed der er banket fast på diverse online boards. Jeg kunne vitterligt godt tænke mig at se et eller andet teoretisk bag - UD over den "normale" slutning med at "kroppen ikke prioriterer muskelopbygning ved energiunderskud". Hvor stammer det fra ?

Ydermere er der jo adskillige studier der viser hvorledes deres forsøgspersoner er i stand til at sænke deres fedtmasse og øge deres muskelmasse over en periode (zig-zag eller ej).

Anyway blot et indspark der måske kræver egen tråd.

Tjaeh.. Nu kræver muskler der skal vokse jo aminosyrer og energi til proteinsyntesen. Aminosyrerne kan ikke komme ind i musklerne uden insulin. Hvis insulin er til stede, så stopper lipolysen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan skam god gaine muskler og tabe fedt i samme periode (ikke samme tid), hvilket er meget normalt for nybegyndere. Pointen er bare at det ikke er effektivt. Især ikke når du er ude ovre de første begyndergains.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Hvor lang er en "periode" ? og hvad er "samme tid" (biologisk) ? Kroppen kan syntetisere rigtig mange "ting" under energideficit, hvem har fundet på den ikke kan syntetisere myofibriller ?

Jeg betvivler ikke at man får mere muskelmasse ved at ligge i et massivt energioverskud, men sammenlignet med hvad det koster af muskelmasse at smide den overskydende fedtmængde fra selvsamme periode er jeg i tvivl om hvorvidt bulk-cut er en fordelagtig approach.

Link to comment
Share on other sites

Tjaeh.. Nu kræver muskler der skal vokse jo aminosyrer og energi til proteinsyntesen. Aminosyrerne kan ikke komme ind i musklerne uden insulin. Hvis insulin er til stede, så stopper lipolysen.

Hvilken relation har det til mit indlæg ? :blink:

Det er ganske logisk at det kræver tilførsel af diverse nutrienter at skabe muskelmasse, denne tilførsel kan også sagtens ske i en periode med energiunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang er en "periode" ? og hvad er "samme tid" (biologisk) ? Kroppen kan syntetisere rigtig mange "ting" under energideficit, hvem har fundet på den ikke kan syntetisere myofibriller ?

Selv i en længere periode med energiunderskud vil du stadig være i energioverskud omkring måltiderne.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Nej. Det har jeg svaret på. :smile:

Usundt fedt og raffineret sukker ødelægger ikke formen. Om du tager på eller taber dig afhænger af kcal indtaget. Du kan leve af cola og chips og stadig tabe dig hvis kcal indtaget er lavere end dit ligevægtsindtag. Sundhedsmæssigt er det selvfølgelig en anden sag, men i forhold til vægten betyder det ikke noget.

Lige en ting med raffineret sukker. Hvis du ellers har dækket dit næringsbehov gennem grønsager/frugt, så er det ikke et problem (en god måde at øge kcal indtaget, hvis man ikke kan spise nok)

Kan spices op med lidt sødemiddel og sukkerfri marmelade. :4mewantfood:

Det var også blot et eksempel. Bare du får nogle proteiner og evt. noget fedt.

Det var så lidt. Er kun så hjælpsom fordi du faktisk tog det til dig som blev skrevet i en tidligere tråd. Mange spørger, men kun få lytter. :smile:

Lige pt. jo. Er startet på diæt i mandags, så giv mig lige et par måneder, så ligner jeg en fitnessmodel igen. :wink:

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

..hmm... hvis man ikke vil høre/lytte, så må man jo føle.. :smile:

Apropos energifordeling i kosten, så er det jo gået op for mig at (sundt) fedt er yderst (livs) vigtigt, men i min kost har jeg svært ved at komme op på den anbefalede mængde fedt, som skulle ligge mellem 35 og 50 g. pr. dag (eller 3% af det samlede indtag, har jeg læst) i den forbindelse, kan jeg ikke finde ud af hvor mit niveauet skal lægges..!?

..forsøger at komme op omkring de 30 g. hver dag.. men så har også læst, at når men træner intensivt, skal man skrue ned for fedtet..? hmm.... svært at hitte rede i et væld af information(!)..

..hvor meget fedt skal du af med igen?

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken relation har det til mit indlæg ? :blink:

Det er ganske logisk at det kræver tilførsel af diverse nutrienter at skabe muskelmasse, denne tilførsel kan også sagtens ske i en periode med energiunderskud.

Jo, det var såmænd bare et anderledes svar på hvorfor man ikke kan tabe sig og tage muskelmasse på samtidigt. Altså, synkront. Så kan energifordelingen jo egentlig være ligegyldig, I guess.

Link to comment
Share on other sites

jeg svært ved at komme op på den anbefalede mængde fedt, som skulle ligge mellem 35 og 50 g. pr. dag (eller 3% af det samlede indtag, har jeg læst) i den forbindelse, kan jeg ikke finde ud af hvor mit niveauet skal lægges..!?

..forsøger at komme op omkring de 30 g. hver dag.. men så har også læst, at når men træner intensivt, skal man skrue ned for fedtet..? hmm.... svært at hitte rede i et væld af information(!)..

35-50g er en del mere end 3%.

Problemet er, at nogle af de ekspertråd der er på området kommer fra folk der hat økonomisk interesse i salget. En god tommelfinger regel er at leve så magert som muligt og så supplere op med ”sunde” fedtstoffer. En nøjagtig fordeling vil jeg ikke fremhæve.

Et eller andet sted handler det også om at få hverdagen til at fungere, så lad være med at låse dig selv fast i alt for faste procentfordelinger.

..hvor meget fedt skal du af med igen?

Minimum 10kg til at starte med. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

Øv bøv!! ..har været nede at træne efter en uges pause.. og jeg kunne altså tydelig mærke en nedgang i styrke - særligt mht. mave og bryst..

..synes ellers jeg har fået nok kalorier, dog ikke ligefrem af den sunde slags!

Der var en der tidligere skrev at man bare skulle sørge for at spise ordentligt, så nedbrydelsen af muskelmasser ikke blev provokeret.. men er der andre måder at provokere muskelmasse tab ud over ikke at få nok kalorier?

..et eller andet må jeg gøre galt!?! :dry:

Link to comment
Share on other sites

Øv bøv!! ..har været nede at træne efter en uges pause.. og jeg kunne altså tydelig mærke en nedgang i styrke - særligt mht. mave og bryst..

..synes ellers jeg har fået nok kalorier, dog ikke ligefrem af den sunde slags!

Der var en der tidligere skrev at man bare skulle sørge for at spise ordentligt, så nedbrydelsen af muskelmasser ikke blev provokeret.. men er der andre måder at provokere muskelmasse tab ud over ikke at få nok kalorier?

..et eller andet må jeg gøre galt!?! :dry:

Rolig nu. Du gør ikke noget forkert i forhold til at holde pause.

Du kan læse lidt om vægttrænings-principper her:

http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybu...grundregler.php

Dekonditionering indebærer at man tager en periode fri hver gang man afslutter en cyklus, for som navnet siger, at dekonditionere kroppen. Dette er nødvendigt, for hvis vi ikke starter en cyklus op på dekonditionerede muskler, så vil de lette vægte i starten af cyklussen ikke stimulere voldsomt meget. En dekonditioneringsperiode bør have en varighed på 7-14 dage, og dens længde afhænger meget af hvor lang progressionscyklussen har været. Foretrækker man meget lange progressionscyklusser på 12-14 uger, så kan man nemt tage 14 dage fri efterfølgende. Foretrækker man kortere progressionscyklusser (hvilket jeg vil anbefale), på 8-10 uger, så er det rigeligt at tage 7 dage fri. Nogen vil måske så sidde og undre sig over om man ikke mister styrke og muskelmasse i denne periode. Og her er det faktisk sådan at det tager kroppen længere tid om at skille sig af med styrke og muskelmasse, end det gør at skille sig af med vægtkonditioneringen. Så man kan sagtens tage 7-14 dage fri uden at miste andet end ens topstyrke. Og topstyrken mister man mest af alt fordi der ryger en smule neurale tilpasninger. Det er IKKE pga. tab i muskelmassen.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Rolig nu. Du gør ikke noget forkert i forhold til at holde pause.

Du kan læse lidt om vægttrænings-principper her:

http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybu...grundregler.php

Dekonditionering indebærer at man tager en periode fri hver gang man afslutter en cyklus, for som navnet siger, at dekonditionere kroppen. Dette er nødvendigt, for hvis vi ikke starter en cyklus op på dekonditionerede muskler, så vil de lette vægte i starten af cyklussen ikke stimulere voldsomt meget. En dekonditioneringsperiode bør have en varighed på 7-14 dage, og dens længde afhænger meget af hvor lang progressionscyklussen har været. Foretrækker man meget lange progressionscyklusser på 12-14 uger, så kan man nemt tage 14 dage fri efterfølgende. Foretrækker man kortere progressionscyklusser (hvilket jeg vil anbefale), på 8-10 uger, så er det rigeligt at tage 7 dage fri. Nogen vil måske så sidde og undre sig over om man ikke mister styrke og muskelmasse i denne periode. Og her er det faktisk sådan at det tager kroppen længere tid om at skille sig af med styrke og muskelmasse, end det gør at skille sig af med vægtkonditioneringen. Så man kan sagtens tage 7-14 dage fri uden at miste andet end ens topstyrke. Og topstyrken mister man mest af alt fordi der ryger en smule neurale tilpasninger. Det er IKKE pga. tab i muskelmassen.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Ahhaa. :smile: Tak for det! Super god læsning - meget betryggende! ..så det er bare min hjerne der midlertidig har mistet lidt hukommelse..hihi..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share