Træning og ferie.. hmm..


No Enigma
 Share

Recommended Posts

..kan man sige muskeltab..(!?) - Nå, anyway.

Nu har jeg trænet seriøst og intensivt de sidste 6 mdr. og er rigtig godt tilfreds med resultatet, har fået en fin toning, bedre end nogensiden før!

...men nu er det snart ferietid og så er jeg ved at panikke over ikke at kunne træne i flere dage - jeg vil jo nødig miste de muskler jeg har fået opbygget, for det har skisme (!) krævet seriøst hårdt arbejde at komme hertil!

Har indtil nu trænet 2-3 dage ad gangen efterfulgt af 1-2 dages pause. Dvs. træning 4-6 gange om ugen...

..Men kan man sikre, at man ikke mister sine muskler, selv om træningsfrekvensen sættes væstentlig ned i en periode..eller hvad gør man??

:-)

Link to comment
Share on other sites

..kan man sige muskeltab..(!?) - Nå, anyway.

Nu har jeg trænet seriøst og intensivt de sidste 6 mdr. og er rigtig godt tilfreds med resultatet, har fået en fin toning, bedre end nogensiden før!

...men nu er det snart ferietid og så er jeg ved at panikke over ikke at kunne træne i flere dage - jeg vil jo nødig miste de muskler jeg har fået opbygget, for det har skisme (!) krævet seriøst hårdt arbejde at komme hertil!

Har indtil nu trænet 2-3 dage ad gangen efterfulgt af 1-2 dages pause. Dvs. træning 4-6 gange om ugen...

..Men kan man sikre, at man ikke mister sine muskler, selv om træningsfrekvensen sættes væstentlig ned i en periode..eller hvad gør man??

:-)

tag nu på ferie, slap af og lad være at tænk på træning. Muskler forsvinder ikke natten over...

Ytroligt så tit man hører folk bekymre sig om dette pga en ferie

Link to comment
Share on other sites

..Tak for svar! ..Fantastisk! :bigsmile:

(..vil se frem til engang selv at blive en erfaren rotte ;-))

Bare husk at spise ordenligt, så du ikke provokerer nedbrydelse af muskelvævet. Den vej kan du minimere tabet af muskelvæv.

Men, som de andre siger... Det er sgu begrænset hvor meget du smider på en ferie ;)

Link to comment
Share on other sites

Bare husk at spise ordenligt, så du ikke provokerer nedbrydelse af muskelvævet. Den vej kan du minimere tabet af muskelvæv.

Men, som de andre siger... Det er sgu begrænset hvor meget du smider på en ferie ;)

:-) ok.. hvad mener du med at provokere nedbrydelse af muskelvæv? ..har kun tænkt på, at jeg skal sørge for at få indtaget det antal kcal, der svarer til min ligevægt.. Er der fødevarer som særlige nedbryder muskelvæv?

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Og bare lige fo at slå det fast: retititution er jo mega vigtigt, så hvis du har været udsat for en smule ovetræning(?) så kan du vende tilbage stærkere end nogen sinde efter en eller to ugers ferie...

:-) ..ja, jeg har overtrænet en smule en periode og opdagede hurtigt at hvis jeg ikke tog 2 sammenhængende hviledage indimellem, så mistede jeg faktisk styrke.

Men der er jo umiddelbart langt fra 2 til 8 sammenhængende hviledage..(!?)

...Jeg er selvfølgelig også bange for at gaine fedt!! ..da jeg jo fører jo stringent kontrol med mit indtag af mad både hvad angår kcal og sammensætning.. det er lidt svært/overdrevet når man er på ferie..hihi.. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

:-) ..ja, jeg har overtrænet en smule en periode og opdagede hurtigt at hvis jeg ikke tog 2 sammenhængende hviledage indimellem, så mistede jeg faktisk styrke.

Men der er jo umiddelbart langt fra 2 til 8 sammenhængende hviledage..(!?)

...Jeg er selvfølgelig også bange for at gaine fedt!! ..da jeg jo fører jo stringent kontrol med mit indtag af mad både hvad angår kcal og sammensætning.. det er lidt svært/overdrevet når man er på ferie..hihi.. :bigsmile:

Du var i overreaching, ikke overtræning.

Damn folk udnytter det begreb forkert :D

Link to comment
Share on other sites

Du var i overreaching, ikke overtræning.

Damn folk udnytter det begreb forkert :D

..Det er korrekt! Forkert terminologi ;-) ...men kunne du ikke øse lidt ud af din erfaring og ekspertise på området så.. jeg mener, tak for at blive korrekset! ..en kritik efterfulgt af et konstruktivt og kompetent svar ville være mægtigt! ..med mindre fejlfinding is what you do .. ;-)

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfælde hvor det drejer sig om at du har mistet styrke pga. for lidt hvile.

Spørgsmålet er så om det er sket over en længere eller kortere periode...

Sagt på en anden måde, har du oplevet styrketab kortvarigt kan det defineres som overreaching,

er det et langvarigt problem, overtræning.

Det er det der afgører 'titlen' på dit 'problem'

For lige at ridse det meget groft op.

Så kald det hvad du vil, det er skide ligegyldigt i dette tilfælde :)

Overreaching kan jo også indgå som en planlagt del af træning, modsat overtræning som nok ikke burde være en del af den :D

Det er et lidt komplekst område, og vi ved sikkert alle hvad der menes når der nævnes overtræning i forbindelse med styrketab.

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

Da du er pige vil jeg høre hvad er dit ”endelige” mål? Du kan nemlig ikke gaine muskler uden at gaine fedt. Er du villig til at have lidt ekstra fedt på kroppen i en periode for at opnå større masse?

Hilsen den for tiden tykke. :smile:

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

:smile: ..først ville jeg bare have en lille topmave væk.. da det så var lykkedes (efter 14 uger med cardio 12-16 time om ugen) og jeg i øvrigt gik ned med influenza en uge, syntes jeg bare jeg så tynd (læs: udhungret) ud og det ønsker jeg ikke, da jeg i forvejen er spinkel af bygning.. så for ikke at "blive helt væk", vil jeg gerne gaine muskler - og det går egentlig meget godt.. :-)

Jeg har gjort det, at jeg i løbet af ugen dagligt indtager gns. 750 kcal. under min ligevægt og i weekenden spiser jeg så ca. 500 over.. Det har været en rigtig god kombination for mig..

..Mere vil jo have mere - og man sætter sig nye mål efterhånden som man opnår de hidtidige, ik'! Så målet nu er at få en sixpack der lige kan anes..

Mht. villighed til at have "lidt ekstra fedt på kroppen i en periode" - så afhænger det jo af periodens længde ;-) ..men ellers nej, for målet er ikke at bliver for "bodybuilder-agtig", da jeg synes kvinder har en tendens til at komme til at se lidt maskuline ud, så DET bliver aldrig et mål for mig... hihihi.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfælde hvor det drejer sig om at du har mistet styrke pga. for lidt hvile.

Spørgsmålet er så om det er sket over en længere eller kortere periode...

Sagt på en anden måde, har du oplevet styrketab kortvarigt kan det defineres som overreaching,

er det et langvarigt problem, overtræning.

Det er det der afgører 'titlen' på dit 'problem'

For lige at ridse det meget groft op.

Så kald det hvad du vil, det er skide ligegyldigt i dette tilfælde :)

Overreaching kan jo også indgå som en planlagt del af træning, modsat overtræning som nok ikke burde være en del af den :D

Det er et lidt komplekst område, og vi ved sikkert alle hvad der menes når der nævnes overtræning i forbindelse med styrketab.

:smile: ..Tak for opridset..! ..og ja, det er jo en helt anden diskussion..

Link to comment
Share on other sites

Mht. villighed til at have "lidt ekstra fedt på kroppen i en periode" - så afhænger det jo af periodens længde ;-) ..men ellers nej, for målet er ikke at bliver for "bodybuilder-agtig", da jeg synes kvinder har en tendens til at komme til at se lidt maskuline ud, så DET bliver aldrig et mål for mig... hihihi.. :smile:

Hvis du "bare" vil ligne en fitnesstøs så er det også et meget stort arbejde. De piger er desuden ikke nogle små "veldefinerede" nipsting i offseason. Den form de har på scenen er en form som de kun kan holde i nogle dage. Et der tale om en billedeserie i et blad, så har det 100 % sikkert været en tur igennem Photoshop.

Prøv evt. at smide et billede op at idealmålet. Så kan vi tage diskussionen om hvordan den form bedst opnås og om det overhovedet er realistisk. :smile:

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hvis du "bare" vil ligne en fitnesstøs så er det også et meget stort arbejde. De piger er desuden ikke nogle små "veldefinerede" nipsting i offseason. Den form de har på scenen er en form som de kun kan holde i nogle dage. Et der tale om en billedeserie i et blad, så har det 100 % sikkert været en tur igennem Photoshop.

Prøv evt. at smide et billede op at idealmålet. Så kan vi tage diskussionen om hvordan den form bedst opnås og om det overhovedet er realistisk. :smile:

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

..og hvad er måleenheden? :unsure::bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Et billede af en anden veltrænet kvinde. :smile: :4thumbup:

(Elsker at give gode råd)

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

:smile: ..(Mægtig! ..elsker at spørge!!)

Jeg har ikke (og kan heller ikke finde) et billede af den krop jeg vil have.. det handler jo ikke om at jeg vil ligne nogen/noget bestemt.. Det handler om at få den bedste krop JEG kan få, i forhold til ..mig.. og mit billede af hvordan jeg vil se ud i spejlet.. :smile:

Mit spørgsmål/min bekymring går på at jeg ikke vil "falde tilbage" mht. fedtdeponering på maven eller muskelmasse, på trods af at jeg ikke får trænet så intensivt og spist så velovervejet, som vanligt her i juli måned..

(Gad vide om spørgsmålene er til at forstå..)

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du "bare" vil ligne en fitnesstøs så er det også et meget stort arbejde. De piger er desuden ikke nogle små "veldefinerede" nipsting i offseason. Den form de har på scenen er en form som de kun kan holde i nogle dage. Et der tale om en billedeserie i et blad, så har det 100 % sikkert været en tur igennem Photoshop.

Prøv evt. at smide et billede op at idealmålet. Så kan vi tage diskussionen om hvordan den form bedst opnås og om det overhovedet er realistisk. :smile:

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

..og hvorvidt målet er realistisk er jeg ikke bekymret for. For mit vedkommende er det kun et spørgsmål om tid og indsats.. :cool:

og jeg er bevidst om at en opretholdelse af målet tillige er "et meget store arbejde", MEN på hvilken måde opretholdes formen, bedst muligt.. that is the question.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

:smile: ..(Mægtig! ..elsker at spørge!!)

Jeg har ikke (og kan heller ikke finde) et billede af den krop jeg vil have.. det handler jo ikke om at jeg vil ligne nogen/noget bestemt.. Det handler om at få den bedste krop JEG kan få, i forhold til ..mig.. og mit billede af hvordan jeg vil se ud i spejlet.. :smile:

Man skal heller ikke gå og holde idoler, og det er supert at du tager udgangspunkt i egen krop/niveau. Det er bare nemt at diskutere, når der er et visuelt mål.

Dine mål om at få lidt større muskler og tabe sig lidt er to modstridende mål. Du når langt hurtigere begge mål ved at tage dem en ad gangen i forhold til at forsøge at gøre begge dele på en gang. Problemet er bare, at det indebærer en periode hvor du ligger længere fra målet = spiser sig lidt tykkere (håber det giver mening).

Mit spørgsmål/min bekymring går på at jeg ikke vil "falde tilbage" mht. fedtdeponering på maven eller muskelmasse, på trods af at jeg ikke får trænet så intensivt og spist så velovervejet, som vanligt her i juli måned..

Du kan sagtens holde en uges pause og det anbefales endog at du gør det efter et par måneders hård træning (lidt anderledes hvis målet er styrke). Får du småtrænet lidt og holder kcal indtaget så nogenlunde stabilt, så skal du nok bevare den gode form her i sommer.

Når det så bliver efterår, så kan du overveje om du skal have en periode med kcal overskud. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Man skal heller ikke gå og holde idoler, og det er supert at du tager udgangspunkt i egen krop/niveau. Det er bare nemt at diskutere, når der er et visuelt mål.

Dine mål om at få lidt større muskler og tabe sig lidt er to modstridende mål. Du når langt hurtigere begge mål ved at tage dem en ad gangen i forhold til at forsøge at gøre begge dele på en gang. Problemet er bare, at det indebærer en periode hvor du ligger længere fra målet = spiser sig lidt tykkere (håber det giver mening).

Du kan sagtens holde en uges pause og det anbefales endog at du gør det efter et par måneders hård træning (lidt anderledes hvis målet er styrke). Får du småtrænet lidt og holder kcal indtaget så nogenlunde stabilt, så skal du nok bevare den gode form her i sommer.

Når det så bliver efterår, så kan du overveje om du skal have en periode med kcal overskud. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Det giver udemærket mening, tak. :smile: , tålmodighed er ikke af af mine dyder, men hvad dette angår, så har jeg væbnet mig med (forholdsvis) tålmod, da min indstilling er at det ikke er en periode der skal overstås, men en livsstil.

Anyway.. har energifordelingen i kosten nogen inflydelse på opretholdelse af formen, eller er det alene klac. indtaget der er af betydning?

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Man skal heller ikke gå og holde idoler, og det er supert at du tager udgangspunkt i egen krop/niveau. Det er bare nemt at diskutere, når der er et visuelt mål.

Dine mål om at få lidt større muskler og tabe sig lidt er to modstridende mål. Du når langt hurtigere begge mål ved at tage dem en ad gangen i forhold til at forsøge at gøre begge dele på en gang. Problemet er bare, at det indebærer en periode hvor du ligger længere fra målet = spiser sig lidt tykkere (håber det giver mening).

Du kan sagtens holde en uges pause og det anbefales endog at du gør det efter et par måneders hård træning (lidt anderledes hvis målet er styrke). Får du småtrænet lidt og holder kcal indtaget så nogenlunde stabilt, så skal du nok bevare den gode form her i sommer.

Når det så bliver efterår, så kan du overveje om du skal have en periode med kcal overskud. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

..and by the way.. :smile: ..nu har jeg jo aldrig sagt at jeg ønsker at tabe mig, men bare at jeg ikke vil tage (fedt) på.. ;-) ..så hvorfor og/eller hvorledes forholder det sig anderledes "hvis målet er styrke"..?

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Det giver udemærket mening, tak. :smile: , tålmodighed er ikke af af mine dyder, men hvad dette angår, så har jeg væbnet mig med (forholdsvis) tålmod, da min indstilling er at det ikke er en periode der skal overstås, men en livsstil.

Det kræver enorm tålmodighed. Dem der konkurrerer er jo ofte på diæt i 4-5 måneder.

Anyway.. har energifordelingen i kosten nogen inflydelse på opretholdelse af formen, eller er det alene klac. indtaget der er af betydning?

Kcal indtaget er hovedfaktoren. Energifordelingen har dog noget at sig i forhold til hvordan tingene aflejrer sig. Hvis du bare får 1gram kulhydrat og 0,5g proteinpulver pr. kg kropsvægt efter træning samt et stort måltid + et måltid inden du går i seng så er du kommet langt.

Dagligt protein indtag bør være over 1.5g pr kg. kropsvægt, men ingen grund til at overdrive dette. Det er samtidig en fordel at supplere med noget sundt fedt og en vitaminpille.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

..and by the way.. :smile: ..nu har jeg jo aldrig sagt at jeg ønsker at tabe mig, men bare at jeg ikke vil tage (fedt) på.. ;-)

Når du tager på er det både fedt og muskler. Procentfordelingen afhænger af din nuværende fedtprocent, træningsmængde og hormonniveau. Man kan ikke kun tage muskler på. Det samme gør sig gældende når man taber sig. Har kan man ikke kun tabe fedt.

så hvorfor og/eller hvorledes forholder det sig anderledes "hvis målet er styrke"..?

Styrke drejer sig langt hen ad vejen om tilpasninger i nervesystemet, men det er en anden diskussion. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share