Begrænsning på cardio?


No Enigma
 Share

Recommended Posts

Tilfældigvis var jeg inde på et andet "motions"- site, i forbindelse med søgning af info på muskelgrupper. I den forbindelse faldt jeg over et indlæg, hvor en erfaren "fitness-fyr" skrev, at cardio efter styrketræning max måtte udgøre 40 minutter, 4 gange pr. uge...

Er det sandt og i bekræftende fald; hvorfor det..?

Er godt klar over at man ikke både kan være sprinter og maratonløber, men 40 min. er da ikke meget.. eller hva'..?

:dry:

Link to comment
Share on other sites

Tilfældigvis var jeg inde på et andet "motions"- site, i forbindelse med søgning af info på muskelgrupper. I den forbindelse faldt jeg over et indlæg, hvor en erfaren "fitness-fyr" skrev, at cardio efter styrketræning max måtte udgøre 40 minutter, 4 gange pr. uge...

Er det sandt og i bekræftende fald; hvorfor det..?

Så er jeg sikker på at han kan dokumentere hvorfor det netop er 40min…

Ideelt bør du helt adskille cardio og vægttræning. Vil du træne det ud i et stræk, så anbefales det, at du slutter af med den aktivitet du vil fokusere på. Hvis det er muskelforøgelse eller muskelbevaring, så bør du derfor lave cardio først og vægttræning bagefter. Grunden til dette er, at du under træningen frigører nogle muskelnedbrydende hormoner (hvilket nok er hvad fitness-guruen tænker på). Insulin virker dog hæmmende for de muskelnedbrydende hormoner, og derfor er det vigtigt at få noget at spise lige efter vægttræningen.

P.s. Man kan sagtens dyrke cardio i over 40min, men hvis det er over 4 gange om ugen, så kan han have ret i, at det er OK med en quickie en gang imellem… :wink:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Ang. 'mængde' angivelse for den mængde cardio man kan mixe op med sin styrke træning før de to ting har indflydelse på hinanden, så er der som Pauli også er inde på, selvfølgelig alt for mange parameter, til at man kan sige noget fast på den måde. Jeg syntes rådet med de 40 min cardio efter en omgang styrke træning, lyder glimrende i de fleste tilfælde, for alm. motionister, hvis man antager at det ikke er ved voldsom intensitet (dermed ikke sagt det er noget jeg specifikt anbefaler). Om 40 min cardio er meget, kommer givetvis også an på en masse ting, nu nævner du selv sprint, prøv og sprinte i 40 minutter, og sig det ikke er meget - jeg vil påstå at meget af det mest effektive cardio træning, kan udføres i løbet af 40 minutter.

Vil du træne det ud i et stræk, så anbefales det, at du slutter af med den aktivitet du vil fokusere på. Hvis det er muskelforøgelse eller muskelbevaring, så bør du derfor lave cardio først og vægttræning bagefter.

Ikke for at være på tværs, men jeg er helt uenig - jeg mener faktisk det modsatte er en fornuftig approach - det giver ikke meget mening, at brænde alt energien af i det man priotere sekundært, før man skal i gang med det der 'tæller' (måske var det også det du mente, mener jeg at jeg har set dig skrive før) - Selvfølgelig skal det ikke fluekneppes, man kan sagtens 'varme' op med lidt cardio før man går i gang.

Til det du ellers siger, kan det i 'visse'/de fleste scenarioer, selvfølgelig være en virkelig god ide, at indtage lidt af sin post shake, imellem styrketræningen og cardioen. Som jeg ser det, bliver der dog oftest først reelle problemer (i forhold til hypertrofi addaption), når man snakker om cardio der direkte skaber fiberkonverteringer - ugh togoth har for længe LÆNGE siden, smidt følgende kilde, på et andet board:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2221048?dopt=Abstract

Effect of exercise and recovery on muscle protein synthesis in human subjects.

Thus we conclude that although aerobic exercise may stimulate muscle protein breakdown, this does not result in a significant depletion of muscle mass because muscle protein synthesis is stimulated in recovery.

En anden løsning er at mixe det op (som det feks kendes fra crossfit) - men det kommer igen MEGET an på hvad målet er - det er ikke noget jeg anbefaler hvis målet primært er muskelvækst.

Sidst bliver jeg selvfølgelig lige nødt til at citere den gode Jørgen Storm :tongue:

"Hvordan påvirker løbetræning 3-4 gange om ugen ens "muskeltræning".??"

Det "påvirker" IKKE muskeltræningen negativt, hvis man holder sig til fornuftige distancer/tider, tværtimod!

(Det er jo også ligesom en slags selvstændig fordel, at man kan tøffe bare lidt frem og tilbage til omklædningsrummet ved egen fremdrift UDEN at få et hjerteanfald, alt for mange mega-badejern og styrkesvin er i elendig kardiovaskulær form!)

:laugh::laugh::laugh:

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Ang. 'mængde' angivelse for den mængde cardio man kan mixe op med sin styrke træning før de to ting har indflydelse på hinanden, så er der som Pauli også er inde på, selvfølgelig alt for mange parameter, til at man kan sige noget fast på den måde. Jeg syntes rådet med de 40 min cardio efter en omgang styrke træning, lyder glimrende i de fleste tilfælde, for alm. motionister, hvis man antager at det ikke er ved voldsom intensitet (dermed ikke sagt det er noget jeg specifikt anbefaler). Om 40 min cardio er meget, kommer givetvis også an på en masse ting, nu nævner du selv sprint, prøv og sprinte i 40 minutter, og sig det ikke er meget - jeg vil påstå at meget af det mest effektive cardio træning, kan udføres i løbet af 40 minutter.

Ikke for at være på tværs, men jeg er helt uenig - jeg mener faktisk det modsatte er en fornuftig approach - det giver ikke meget mening, at brænde alt energien af i det man priotere sekundært, før man skal i gang med det der 'tæller' (måske var det også det du mente, mener jeg at jeg har set dig skrive før) - Selvfølgelig skal det ikke fluekneppes, man kan sagtens 'varme' op med lidt cardio før man går i gang.

Til det du ellers siger, kan det i 'visse'/de fleste scenarioer, selvfølgelig være en virkelig god ide, at indtage lidt af sin post shake, imellem styrketræningen og cardioen.

En anden løsning er at mixe det op (som det feks kendes fra crossfit) - men det kommer igen MEGET an på hvad målet er - det er ikke noget jeg anbefaler hvis målet primært er muskelvækst.

M.V.H

Helio

Tak for svar.. :smile:

..men hvad mener du med "almindelige motionister" og "ikke.. voldsom intensitet"?

Målet for mig er at opbygge/beholde styrke og så at kunne gennemføre en ½ maraton på et tidspunkt (med "gennemføre" mener jeg altså: at kunne løbe den på en pæn tid).. det betyder at der bliver løbet en del (også efter styrketræning..), ved max intensitet - altså den højeste intensitet jeg kan holde i det tidsrum jeg har tilrådighed.. Dårlig idé??

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente selvfølgelig det jeg skrev Helio. Cardio før træningen. Det er jo fint som opvarmning. Jeg vil på ingen måde anbefale intensiv cardio inden træning. Intensiv cardio bør trænes fuldstændig separat af vægttræning (med et efterfølgende måltid ganske som ved vægttræning). Jeg er desuden ikke begejstret for større mængder intensiv cardio når man cutter.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente selvfølgelig det jeg skrev Helio. Cardio før træningen. Det er jo fint som opvarmning. Jeg vil på ingen måde anbefale intensiv cardio inden træning. Intensiv cardio bør trænes fuldstændig separat af vægttræning (med et efterfølgende måltid ganske som ved vægttræning). Jeg er desuden ikke begejstret for større mængder intensiv cardio når man cutter.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

..hvad er årsagen til at du ikke er begejstret for/anbefaler "større mængder intensiv cardio når man cutter. "??

Håber i øvrigt din cutting går godt!! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente selvfølgelig det jeg skrev Helio. Cardio før træningen. Det er jo fint som opvarmning. Jeg vil på ingen måde anbefale intensiv cardio inden træning. Intensiv cardio bør trænes fuldstændig separat af vægttræning (med et efterfølgende måltid ganske som ved vægttræning). Jeg er desuden ikke begejstret for større mængder intensiv cardio når man cutter.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Der skal ikke særlig meget cardio før styrketræningen til, før der ses voldsomt stor nedgang på de store øvelser såsom squat, dødløft osv. (det giver i øvrigt også VOLDSOM stor mening, hvis man kikker lidt nærmere på størrelser som GPP osv.) - Som du selv siger er det givetvis fint i opvarmnings dosering. Derimod, mener jeg sagtens man ofte kan dossere høj intenst (ikke at forveksle med langdistance osv) cardio efter styrke træningen, uden det påvirker styrke træningen - vi snakker selvfølglig ikke et niveau hvor man skal regne med at få medaljer inden for cardio disiplinen, men størelser der rent faktisk vil gøre en voldsom forskel på formen - MEN det skal som jeg også nævner selvfølgelig ikke gøres hjerne dødt. Summa summarum er, at ønsker man at mixe reelt cardio (ud over opvarmnings niveau) så vil jeg altså anbefale man smider den efter styrke træningen, og ikke før (medmindre ens primære mål er cardioen, og man er villig til at gøre det på bekostning af styrketræningen).

Jeg deler i øvrigt i MANGE tilfælde dit syn på intens cardio og CUT (selvfølgelig i relation til evnen til at holde på muskelmassen), men det er selvfølgelig en hårfin balance, der også afhænger af ens kardiovaskulære form, restituerings evne. osv.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Der skal ikke særlig meget cardio før styrketræningen til, før der ses voldsomt stor nedgang på de store øvelser såsom squat, dødløft osv. (det giver i øvrigt også VOLDSOM stor mening, hvis man kikker lidt nærmere på størrelser som GPP osv.) - Som du selv siger er det givetvis fint i opvarmnings dosering. Derimod, mener jeg sagtens man ofte kan dossere høj intenst (ikke at forveksle med langdistance osv) cardio efter styrke træningen, uden det påvirker styrke træningen - vi snakker selvfølglig ikke et niveau hvor man skal regne med at få medaljer inden for cardio disiplinen, men størelser der rent faktisk vil gøre en voldsom forskel på formen - MEN det skal som jeg også nævner selvfølgelig ikke gøres hjerne dødt. Summa summarum er, at ønsker man at mixe reelt cardio (ud over opvarmnings niveau) så vil jeg altså anbefale man smider den efter styrke træningen, og ikke før (medmindre ens primære mål er cardioen, og man er villig til at gøre det på bekostning af styrketræningen).

Jeg mener at du undervurderer vigtigheden i ernæringen efter vægttræningen. :smile:

En anden ting vi ikke har diskuteret er forskelligheden i hvordan træningen er struktureret. Personligt træner jeg omkring 2 timers fullbody. Al form for cardio er derfor udelukket (kunne måske snige 5 min. sprint ind bagefter, men det er sku ikke noget jeg føler for).

Har man et mere mildt program, så kan man bedre tillægge noget cardio. Let og inden træning. Skal det indlægges efter træning, så bør det være kort og intensivt, som fx et par minutters sprint til du dropper og efterfølgende bunder din shake.

Jeg deler i øvrigt i MANGE tilfælde dit syn på intens cardio og CUT (selvfølgelig i relation til evnen til at holde på muskelmassen), men det er selvfølgelig en hårfin balance, der også afhænger af ens kardiovaskulære form, restituerings evne. osv.

Vi er i det mindste enig her. Det er jeg glad for. Som du ved anser jeg dig for meget kompetent. Du har bare ikke ret i det første… :wink::tongue:

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Sidst bliver jeg selvfølgelig lige nødt til at citere den gode Jørgen Storm :tongue:

Haha. Havde ikke set din JS-quote.

..hvad er årsagen til at du ikke er begejstret for/anbefaler "større mængder intensiv cardio når man cutter. "??

Fordi at kroppen kun kan nå at restituere en vis mængde. Den mængde er stærkt nedsat under cut. Samtidig så udløser al intensiv træning stresshormoner, der er muskelnedbrydende. Derfor det som sagt vigtigt altid at spise lige efter træning.

Hvis du cutter, så vil jeg anbefale at du læser denne artikel (Ja Helio. Jeg henviser bevidst til denne, da den giver mig ret i det jeg tidligere har skrevet :tongue: ):

http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybu...uttilsommer.php

Håber i øvrigt din cutting går godt!! :smile:

Det går super godt. Forsøger at lave løbende opdateringer i min logbog (hvor Helio også har været særdeles aktive på det sidste :laugh: ).

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at du undervurderer vigtigheden i ernæringen efter vægttræningen. smile.gif

Jeg fornemmer du er lidt cardio sky? ha ha

Hvis man er nervøs for det nævnte, kan man jo indage post ernæring både efter vægttræningen, og efter kardioen (det vil også være det jeg oftest vil anbefale, medmindre, der er specielle formål i forhold til fedtkonvertering osv. men det er en helt anden snak). Jeg fornemmer lidt at du forestiller dig at det 'åbne' vindue lukker sig lige efter styrke træningen, og ikke vil holde sig åbent under kardioen? måske læser jeg det du skriver forkert? måske gider du evt. uddybe eksakt hvor du mener problemet opstår? så kan jeg bedre give mit bud på det.

En anden ting vi ikke har diskuteret er forskelligheden i hvordan træningen er struktureret. Personligt træner jeg omkring 2 timers fullbody. Al form for cardio er derfor udelukket (kunne måske snige 5 min. sprint ind bagefter, men det er sku ikke noget jeg føler for).

Har man et mere mildt program, så kan man bedre tillægge noget cardio. Let og inden træning. Skal det indlægges efter træning, så bør det være kort og intensivt, som fx et par minutters sprint til du dropper og efterfølgende bunder din shake.

Det er så tilgengæld et voldsomt interessant emne, og umildbart har du selvfølgelig ret - igen, jeg kunne godt tænke mig en nærmere defination på, hvorfor du mener det er udelukket, så er det nemmere at diskutere - mener du alt dit krudt er brændt af, eller? Selvfølgelig spiller ting som konditionering, restitutive ressourcer osv. ind. Ikke at der skal drages paralleler ovs. at det er noget jeg anbefaler, så trænede jeg som du sikkert husker i sin tid 2,5 timers sheiko pas, efterfuldt af 2 timers dødsspinning ved hvert pas, MED resultater - men sådan en form kommer jeg sikkert aldrig i nærheden af igen haha. :laugh:

Oftest vil jeg tro at der kan skabes rum til lidt cardio, selv hvis man udnytter dose-respons kurven optimalt.

Vi er i det mindste enig her. Det er jeg glad for. Som du ved anser jeg dig for meget kompetent. Du har bare ikke ret i det første… wink.gif tongue.gif

Lige over, det ved du osse - vi har haft mange sjove diskussioner i årens løb - jeg er sikker på vi altid kan blive enige om at være uenige hvis det går helt galt. :tongue:

Anyways, for at opsumere Pauli, så er vi vel begge enige om at cardio før styrketrænigen er en dårlig ide (medmindre der er tale om lidt opvarmnings haløj)

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Jeg fornemmer du er lidt cardio sky? ha ha

Ja. Jeg løber kun efter pigerne og bussen.

Hvis man er nervøs for det nævnte, kan man jo indage post ernæring både efter vægttræningen, og efter kardioen (det vil også være det jeg oftest vil anbefale, medmindre, der er specielle formål i forhold til fedtkonvertering osv. men det er en helt anden snak). Jeg fornemmer lidt at du forestiller dig at det 'åbne' vindue lukker sig lige efter styrke træningen, og ikke vil holde sig åbent under kardioen? måske læser jeg det du skriver forkert? måske gider du evt. uddybe eksakt hvor du mener problemet opstår? så kan jeg bedre give mit bud på det.

Jeg tænker på kortisol og vinduesproblematikken.

Du vil formodentlig kunne holde kortisolniveauet nede, da det falder i takt med en stigning i insulinniveauet, så ud for den betragtning er det en OK ide med en shake efter træning og efterfølgende cardio. Problemet bliver dog at cardio i forbindelse med cut, IMHO ikke giver meget mening, hvis insulinniveauet er højt.

Med hensyn til ”the window of oppertunity”, så er det jo generelt med at få noget i løgneren ASAP. Hertil har jeg en interessant sidebemærkning. Elvirus postede et link der viste at træning holder proteinsyntesen nede indtil endt træning. Betyder det at selvom du får en shake efter vægttræningen, så vil den forsatte cardiotræning holde dig i em neutrat/negativ nitrogenbalance (Sorry. Som sagt en smule offtopic, men interessant)

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=45240

Det er så tilgengæld et voldsomt interessant emne, og umildbart har du selvfølgelig ret - igen, jeg kunne godt tænke mig en nærmere defination på, hvorfor du mener det er udelukket, så er det nemmere at diskutere - mener du alt dit krudt er brændt af, eller? Selvfølgelig spiller ting som konditionering, restitutive ressourcer osv. ind. Ikke at der skal drages paralleler ovs. at det er noget jeg anbefaler, så trænede jeg som du sikkert husker i sin tid 2,5 timers sheiko pas, efterfuldt af 2 timers dødsspinning ved hvert pas, MED resultater - men sådan en form kommer jeg sikkert aldrig i nærheden af igen haha. :laugh:

Ingen tvivl om at det vil give resultater med 2½ times Sheiko efterfulgt af 2 timers dødsspinning, men du kunne sikkert have fået bedre resultater ved at gøre det anderledes. Under alle omstændigheder ved jeg at det ikke er noget du vil anbefale under cut. Sheiko alene anbefales ikke under cut. Ha ha.

Oftest vil jeg tro at der kan skabes rum til lidt cardio, selv hvis man udnytter dose-respons kurven optimalt.

Ja, men det er igen i forhold til hvad man prioriterer. Små mængder vil nok overvejende have en positiv effekt.

Lige over, det ved du osse - vi har haft mange sjove diskussioner i årens løb - jeg er sikker på vi altid kan blive enige om at være uenige hvis det går helt galt. :tongue:

Godt at have dig tilbage her på MOL. Dig og JS var grunden til at jeg blev ved med at hænge så længe på Getbig i sin tid.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Anyways, for at opsumere Pauli, så er vi vel begge enige om at cardio før styrketrænigen er en dårlig ide (medmindre der er tale om lidt opvarmnings haløj)

Ja, vil ikke anbefale noget med høj intensitet. Længerevarende cardio med lav intensitet vil jeg putte ind før træning

Anbefaler stadig at adskille cardio og vægttræning helt ad. Folk der prioriterer vægttræningen bør heller ikke dyrke større mængder cardio.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber kun efter pigerne

Det kræver givetvis også en hvis kondi, hvis man ikke når at nedlægge dem med første kølleslag. Jeg må i øvrigt hellere lige starte med at understege, at mit rationale for at dyrke cardio ikke handler om at jeg ser det som nødvendigt i forhold til krops kompositioner (hvilket man også kan se lidt om i mine indlæg i følgende tråde http://www.motion-online.dk/fora/index.php...5395&st=120 http://www.motion-online.dk/fora/index.php...5&hl=cardio http://www.motion-online.dk/fora/index.php...40433&st=60 ) alle bør forsøge at erhverve sig et min af kondition, om ikke andet så for sundhedens skyld (som nævnt i JS citatet) - Kondition spiller selvfølgelig også ind i forhold til GPP (General Physical Preparedness) http://www.dragondoor.com/articler/mode3/163/

Jeg tænker på kortisol og vinduesproblematikken.

Du vil formodentlig kunne holde kortisolniveauet nede, da det falder i takt med en stigning i insulinniveauet, så ud for den betragtning er det en OK ide med en shake efter træning og efterfølgende cardio. Problemet bliver dog at cardio i forbindelse med cut, IMHO ikke giver meget mening, hvis insulinniveauet er højt.

Med hensyn til ”the window of oppertunity”, så er det jo generelt med at få noget i løgneren ASAP. Hertil har jeg en interessant sidebemærkning. Elvirus postede et link der viste at træning holder proteinsyntesen nede indtil endt træning. Betyder det at selvom du får en shake efter vægttræningen, så vil den forsatte cardiotræning holde dig i em neutrat/negativ nitrogenbalance (Sorry. Som sagt en smule offtopic, men interessant)

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=45240

Mit ugh link tidligere, viser netop hvorfor det nævnte i praksis ikke nødvendigvis er relevant, det er ikke nødvendigvis sådan at jo mindre nedbrydning, og jo mindre udskildning af kortisol, jo større hypertrofi poteintiale.

John Beradis bud på processerne nævnes i denne artikkel http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/precision.htm

Muscle Protein Composition

the myofibrillar protein vs. contractile protein

sarcoplasmic protein and mitochondrial protein.

the cell's metabolic machine

Effects of a Single Bout of Resistance Exercise

Glycogen Depletion

Decreased Net Protein Balance (Protein Breakdown > Protein Synthesis)

protein status

Resting Metabolic Rate

Blood Cortisol Concentrations

Acute-Phase Response (part 1)

-

Increased skeletal muscle blood flow

Increased anabolic hormones

Acute-Phase Response (part 2)

muscle damage repair

protein synthesis

stored substrate

increased muscle-water content

Protein Turnover and Muscle Signaling

tissue turnover

Transcription

muscles respond to the exercise signal

the insulin-signaling pathway.

nucleus stimulation

Interactions Between Resistance Exercise and Nutrition - What to Consume to get Hyoooge!

Total daily energy intake.

high energy input

tissue turnover energy "price"

hypermetabolism

tissue turnover in response to under eating

Recovery Nutrition

the provision of liquid nutrients

What to Sip pre and post worckout

Pre and Mid-Workout Benefits

Rapid provision of fuel

Maintenance of blood glucose

Maintenance of muscle glycogen

Increased muscle blood flow

Increased insulin concentrations

More positive protein balance

Post-Workout Benefits

Decreased post-exercise cortisol concentrations

Increased insulin concentrations

Rapid glycogen replenishment

Stimulation of protein synthetic pathway

protein status

Anabolic hormone changes

Prevention of free radical damage

Rapid ATP/PC recovery

Som du ser er kortisol udskildning, og nedbrydning, under træning nødvendig for forøget protein syntese post training, derfor eksistere der selvfølgelig et dose-respons forhold det er ikke sådan at større udskildning og større nedbrydning linært medføre større protein syntese i det uendelige - jeg husker dog at havde set forsøg hvor man begrænser bla. kortisol udskildning under selve træningen og som resultat faktisk får et mindre hypertrofi potentiale bagefter.

Jeg må derfor også indrømme jeg ikke bryder mig specielt om ideen med kun at se på 2 hormoner alene og så konkludere derudfra - hvis du er i stand til at redegøre for sammenhængen imellem TNF-alpha,IL-6 (inerleukin-6), IL-8 (inerleukin-, PAI-1 (plasminogenaktivator-inhibitor-1), TF (tissue factor),Adipsin, ASP (acyleringsstimulerende protein), Adipophilin,Adiponectin, PG1^2a(prostaglandin), TGF-Beta (transforming growth factor-beta), IGF-1 (insulin-like growth factor-1), MIF (macrophage inhibitory factor), RAS (renin-angiotensinsystemet), CEPT (cholesterylester-transferprotein), Resistin, testosteron, insulin, og cortisol; alt sammen i konteksten af det nævnte, så ville det være meget mere interessant. - Af samme årsag mener jeg i øvrigt heller ikke insulin snak i relation til cut er relevant.

Som jeg ser det er det sådan et lidt usikkert emne, jeg ser intet som skrevet helt i sten, selv om vi blot snakker muskelvækst, så kan man diskutere både for og imod, Berardi snakker jo feks ofte om det såkaldte (måske spekulative) g-flux http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/g-flux.htm som Lee Hayward engang gjorde opmærksom på, så forbedre cardio fordøjelsen, styrker knoglerne, forbedre søvn, øger energien, styrker hjerte og lunger, øger cirkulationen, og nedsætter ophobning af lactic acid, i "Suport system building" øjemed kan det godt have en eller anden funktion.

Det er selvfølgelig rigtigt at man har et "vindue" efter belastningstræning, der giver favorabel proteinmetabolisme, men som Ugh's link også tyder på, så har jeg ikke personligt stødt på nogle indikationer, der tyder på at dette vindue lukker sig under cardiotræningen, jeg huske som sagt, at der findes enda evidens der FORESLÅR at denne kan øges ved højintest meget kortvarrigt cardio (om det så holder en en anden snak.)

Et andet paradox, er selvfølgelig at man ikke vil kunne give samme mængde gas under cardiotræningen efter en killer styrke træning, hvor det at man er preexhaustet nok omvendt også give nogle fordele i forhold til tilpasninger.

Der hvor jeg ser et problem i forhold til styrketrænings adaptioner, er primært hvis man udsætter sig for noget der giver en muskelfiberkonverteringer (feks store mængder langdistance cardio) - og så selvfølgelig hvis cardioen forhindre en i at restituere ordentligt, det ser jeg dog mere som et udtryk for at man overskrider ens RA (Recovery Ability,eller Adaptation Reserves) her vil min påstand så være at de fleste, vil havde lidt overskud her, selv efter man har udnyttet dose-respons kurven for styrke træningen optimalt, det afhænger nok at flere ting, og det er selvfølgelig klart at overskudet bliver større hvis man adskilder styrke og cardiotræningen med mindst 8 timer - det kan man jo så igen veje overfor det paradox jeg nævnte i afsnittet lige oven over.

Ingen tvivl om at det vil give resultater med 2½ times Sheiko efterfulgt af 2 timers dødsspinning, men du kunne sikkert have fået bedre resultater ved at gøre det anderledes. Under alle omstændigheder ved jeg at det ikke er noget du vil anbefale under cut. Sheiko alene anbefales ikke under cut. Ha ha.

HAHA, det var bestemt ikke en anbefaling - jeg var blot i tvivl om dit rationale, for at du ikke kan dyrke cardio efter styrke træningen, var at du havde brændt alt krudtet af. Når det er sagt, så har jeg faktisk lavet ret utrolige cuts på sheiko før i tiden, igen ikke at det er noget jeg vil anbefale.

Længerevarende cardio med lav intensitet vil jeg putte ind før træning

Nu er længervarende cardio et bredt begreb (jeg vil heller ikke se på gang etc. som cardio træning), men det er ikke noget jeg vil anbefale, det brænder simpelthen for meget krudt af inden, den vigtige styrke træning, og vil helt sikkert have en negativ indvirkning på hvor meget man under denne kan præstere. Som jeg skrev syntes jeg kortere varende cardio i opvarmnings niveau sikker vil være fint inden styrke træningen - min regl er nok, at hvis det påvirker din evne til at præstere under styrketræningen, så er det no go.

Det jeg nok personligt hælder mest til at anbefale i almindelighed (hvis ikke man kan splitte cardioen og styrke træningen op), er nok et meget kort, og relativt intenst cardio (med masser af omtanke givetvis), efter styrketræningen, med en postshake imellem styrke træningen og cardioen(medmindre man har et specifiet formål med andet), og selvfølgelig igen efter cardioen - det er ikke sådan frekvensen behøver at være således at man nødvendigvis behøver gøre det efter hvert styrke pas, blot nok til at kondien er acceptabel. Jeg vil selvfølgelig også anbefale at man tager en striks periode uden kardio, ser på de resulater man får, gør det samme med kardio under eksakt samme forhold, og ser hvad omkostningerne er ved det. Hvis man benytter intenst cardio under cuts, bør man virkelig vide hvad man laver, det bør gøres med omtanke, og så bør man holde nøje øje med kropskompositionen, og sørge for prisen på muskelmassen ikke bliver for høj (man kan sagtens cutte helt uden cardio givetvis).

Godt at have dig tilbage her på MOL. Dig og JS var grunden til at jeg blev ved med at hænge så længe på Getbig i sin tid.

Jeg kan i høj grad sige i lige måde, som jeg også har gjort dig opmærksom på er dit comeback sku også voldsomt inspirerende, jeg ville lyve hvis jeg sagde andet end at det giver mig blod på tænderne - det var sku en fest dengang på det gamle getbig, vi er jo ved at være nogle halv gamle nisser efterhånden - jeg tror vi skal til og tilbage til noget af det der med at feste som rockstjerner, kneppe som pornostjerner, og træne som sportsstjerner igen :devil:

Anbefaler stadig at adskille cardio og vægttræning helt ad. Folk der prioriterer vægttræningen bør heller ikke dyrke større mængder cardio.

Jeg er delvist enig (igen har jeg allerede nævnt visse af mine holdninger), hvor meget cardio man kan slippe afsted med at dyrke, kommer nok an på hvor meget man priotere vægttræningen og selvfølgelig hvordan, og ikke blot om man priotere vægttræningen generelt, det er ikke sådan at fordi man dyrker meget cardio så får man absolut intet ud af vægttræning - man kan jo etc. bare se på professionelle sprintere. Jo højere man priotere det du kalder "at priotere vægttræningen" altså ISÆR muskelmasse, jo tættere på det jeg vil kalde et min af cardio, bør man nok gå. Generelt er jeg iøvrigt ikke tilhænger af længer varende cardio.

M.V.H

Helio

PS: hvis kvaliteten af indlægget er for lavt så undskylder jeg - er lidt af en natugle for tiden, men har det med at sjuske lidt med skrivningen når jeg er for træt haha.

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Mit ugh link tidligere, viser netop hvorfor det nævnte i praksis ikke nødvendigvis er relevant, det er ikke nødvendigvis sådan at jo mindre nedbrydning, og jo mindre udskildning af kortisol, jo større hypertrofi poteintiale.

….

John Beradis bud på processerne nævnes i denne artikkel http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/precision.htm

Som du ser er kortisol udskildning, og nedbrydning, under træning nødvendig for forøget protein syntese post training, derfor eksistere der selvfølgelig et dose-respons forhold det er ikke sådan at større udskildning og større nedbrydning linært medføre større protein syntese i det uendelige - jeg husker dog at havde set forsøg hvor man begrænser bla. kortisol udskildning under selve træningen og som resultat faktisk får et mindre hypertrofi potentiale bagefter.

Jeg er selv stor tilhænger af Beradis tilgang, med at forsøge at omskrive en delvis begrænset vidensmængde om til principper, der kan bruges under træningen (med forbehold for, at man senere finder ud af at man evt. tog fejl). De fleste af mine anbefalinger er derfor også baseret på Beradis artikler. Problemet er at vi læser artiklerne forskelligt.

Du skriver at kortisol er nødvendig, for at nedbrydningsprocessen skal starte den efterfølgende opbygningsproces. Det jeg læser i artiklen er at han anbefaler en nedbrydning (som følge af træning), men ikke en yderligere nedbrydning som følge af et højt kortisilniveau, hvilket netop er en af grundene til, at han anbefaler carbs under træningen. Jeg citerer fra artiklen:

Decreased post-exercise cortisol concentrations - After exercise, cortisol concentrations can increase to concentrations 80% higher than resting values. The provision of a carbohydrate supplement can lower the cortisol response to exercise by about half. This means that post exercise cortisol concentrations with supplementation will only be about 40% higher when compared to resting concentrations.

Jeg må derfor også indrømme jeg ikke bryder mig specielt om ideen med kun at se på 2 hormoner alene og så konkludere derudfra - hvis du er i stand til at redegøre for sammenhængen imellem TNF-alpha,IL-6 (inerleukin-6), IL-8 (inerleukin-, PAI-1 (plasminogenaktivator-inhibitor-1), TF (tissue factor),Adipsin, ASP (acyleringsstimulerende protein), Adipophilin,Adiponectin, PG1^2a(prostaglandin), TGF-Beta (transforming growth factor-beta), IGF-1 (insulin-like growth factor-1), MIF (macrophage inhibitory factor), RAS (renin-angiotensinsystemet), CEPT (cholesterylester-transferprotein), Resistin, testosteron, insulin, og cortisol; alt sammen i konteksten af det nævnte, så ville det være meget mere interessant. - Af samme årsag mener jeg i øvrigt heller ikke insulin snak i relation til cut er relevant.

Det ser rigtig pro ud når du slynger om dig med en masse fine ord. Problemet er at det er støj i diskussionen. :tongue:

Du ved udmærket at det er begrænset hvor meget vi kan påvirke de fleste af de hormoner gennem træning/ernæring (At man kan gøre det via doping finder jeg irrelevant for denne diskussion). Jeg tillader mig igen at citere fra samme artikel:

Increased anabolic hormones - There are short-lived increases in the anabolic hormones GH, Testosterone, and IGF-1 both during and after exercise. However, people have definitely overestimated the significance of these transient increases in hormone concentrations. I hate to commit a mortal sin here, but the endocrine response to exercise probably has little to do with increasing muscle mass. The small, short lived increases in these hormones are far too brief to really affect muscle mass.

Det eneste relevant hormon som vi har en reel indflydelse på er insulin (hvilket har en hæmmende effekt på kortisol). Derfor er det det eneste hormon der har relevans for en clean atlet.

Som jeg ser det er det sådan et lidt usikkert emne, jeg ser intet som skrevet helt i sten, selv om vi blot snakker muskelvækst, så kan man diskutere både for og imod, Berardi snakker jo feks ofte om det såkaldte (måske spekulative) g-flux http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/g-flux.htm som Lee Hayward engang gjorde opmærksom på, så forbedre cardio fordøjelsen, styrker knoglerne, forbedre søvn, øger energien, styrker hjerte og lunger, øger cirkulationen, og nedsætter ophobning af lactic acid, i "Suport system building" øjemed kan det godt have en eller anden funktion.

G-flux teorien er en af de mindre understøttede teorier. Jeg er ikke så vild med den, men det er en anden snak. :smile:

Det er selvfølgelig rigtigt at man har et "vindue" efter belastningstræning, der giver favorabel proteinmetabolisme, men som Ugh's link også tyder på, så har jeg ikke personligt stødt på nogle indikationer, der tyder på at dette vindue lukker sig under cardiotræningen, jeg huske som sagt, at der findes enda evidens der FORESLÅR at denne kan øges ved højintest meget kortvarrigt cardio (om det så holder en en anden snak.)

Hvis du har noget konkret på dette, så vil jeg da gerne se det.

Der hvor jeg ser et problem i forhold til styrketrænings adaptioner, er primært hvis man udsætter sig for noget der giver en muskelfiberkonverteringer (feks store mængder langdistance cardio) - og så selvfølgelig hvis cardioen forhindre en i at restituere ordentligt, det ser jeg dog mere som et udtryk for at man overskrider ens RA (Recovery Ability,eller Adaptation Reserves) her vil min påstand så være at de fleste, vil havde lidt overskud her, selv efter man har udnyttet dose-respons kurven for styrke træningen optimalt, det afhænger nok at flere ting, og det er selvfølgelig klart at overskudet bliver større hvis man adskilder styrke og cardiotræningen med mindst 8 timer - det kan man jo så igen veje overfor det paradox jeg nævnte i afsnittet lige oven over.

Ja man skal passe på, at man ikke får udskiftet sine bøffleagtige muskler med lange pilates muskler. :laugh:

Nu er længervarende cardio et bredt begreb (jeg vil heller ikke se på gang etc. som cardio træning), men det er ikke noget jeg vil anbefale, det brænder simpelthen for meget krudt af inden, den vigtige styrke træning, og vil helt sikkert have en negativ indvirkning på hvor meget man under denne kan præstere. Som jeg skrev syntes jeg kortere varende cardio i opvarmnings niveau sikker vil være fint inden styrke træningen - min regl er nok, at hvis det påvirker din evne til at præstere under styrketræningen, så er det no go.

Jeg gik på et tidspunkt fra gå til at løbe til træning. 2km hver vej. Efter 2 uger måtte jeg stoppe med det, da påvirkede min restitution for kraftigt. Egne eksempler er selvfølgelig dårlige, men det viser alligevel, at det kan være tale om små mængder, der får bægeret til at flyde over (det var dog sikkert bedre hvis, jeg havde øget mængden lidt langsommere).

Jeg kan i høj grad sige i lige måde, som jeg også har gjort dig opmærksom på er dit comeback sku også voldsomt inspirerende, jeg ville lyve hvis jeg sagde andet end at det giver mig blod på tænderne - det var sku en fest dengang på det gamle getbig, vi er jo ved at være nogle halv gamle nisser efterhånden - jeg tror vi skal til og tilbage til noget af det der med at feste som rockstjerner, kneppe som pornostjerner, og træne som sportsstjerner igen :devil:

Ha ha. Du kan huske min gamle quote! :laugh:

Vi skal træne som sportsstjerner, feste som rockstjerner og elske som pornostjerner! :cool:

PS: hvis kvaliteten af indlægget er for lavt så undskylder jeg - er lidt af en natugle for tiden, men har det med at sjuske lidt med skrivningen når jeg er for træt haha.

Kvaliteten er høj, men indlæggene er for lange, hvilket igen skaber lange indlæg. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv stor tilhænger af Beradis tilgang, med at forsøge at omskrive en delvis begrænset vidensmængde om til principper, der kan bruges under træningen (med forbehold for, at man senere finder ud af at man evt. tog fejl). De fleste af mine anbefalinger er derfor også baseret på Beradis artikler. Problemet er at vi læser artiklerne forskelligt.

Du skriver at kortisol er nødvendig, for at nedbrydningsprocessen skal starte den efterfølgende opbygningsproces. Det jeg læser i artiklen er at han anbefaler en nedbrydning (som følge af træning), men ikke en yderligere nedbrydning som følge af et højt kortisilniveau, hvilket netop er en af grundene til, at han anbefaler carbs under træningen. Jeg citerer fra artiklen:

Decreased post-exercise cortisol concentrations - After exercise, cortisol concentrations can increase to concentrations 80% higher than resting values. The provision of a carbohydrate supplement can lower the cortisol response to exercise by about half. This means that post exercise cortisol concentrations with supplementation will only be about 40% higher when compared to resting concentrations.

Det ser rigtig pro ud når du slynger om dig med en masse fine ord. Problemet er at det er støj i diskussionen. :tongue:

Du ved udmærket at det er begrænset hvor meget vi kan påvirke de fleste af de hormoner gennem træning/ernæring (At man kan gøre det via doping finder jeg irrelevant for denne diskussion). Jeg tillader mig igen at citere fra samme artikel:

Increased anabolic hormones - There are short-lived increases in the anabolic hormones GH, Testosterone, and IGF-1 both during and after exercise. However, people have definitely overestimated the significance of these transient increases in hormone concentrations. I hate to commit a mortal sin here, but the endocrine response to exercise probably has little to do with increasing muscle mass. The small, short lived increases in these hormones are far too brief to really affect muscle mass.

Det eneste relevant hormon som vi har en reel indflydelse på er insulin (hvilket har en hæmmende effekt på kortisol). Derfor er det det eneste hormon der har relevans for en clean atlet.

Du misforstår min pointe - min pointe er blot at man ikke kan konkludere, at blot fordi du ved at tilføje 10 minutters sprint efter et styrke pas eksempelvis. og dermed udskiller mere kortisol, at det så nødvendigvis er ens betydende med, et mindre hypertrofi potentiale - man kan heller ikke konkludere noget som helst ud fra et isoleret insulin kortisol regne stykke - da det er givetvis ikke et så simpelt regnestykke. Igen ugh citatet 'beviser' netop denne påstand er korrekt.

Generelt er jeg slet ikke tilhænger i at man laver de store spekulationer i hormoner overhovedet, når man planlægger sin træning - men det kan da være meget sjovt at prøve at identificere hvorfor den og den trænings approach er mere effektiv end den og den, og hvorfor det og det sker (bemærk dette er den omvendte approach - jeg er først og fremmest interesseret i hvad der virker, og så få den dybere og dybere forståelse for hvorfor det og det virker efterfølgende.)

Hvis du har noget konkret på dette, så vil jeg da gerne se det.

Det mindes jeg i hvertfald at havde haft, og jeg skal nok sende dem til dig hvis de dukker frem, jeg mindes også at havde diskuteret emnet med Inc herinde fra før, men kan ikke huske hvor meget der blev postet - men sådan set viser Ugh undersøgelsen eksakt dette.

Ja man skal passe på, at man ikke får udskiftet sine bøffleagtige muskler med lange pilates muskler.

Spruttede lige min skærm fyldt med kaffe der - Pauli det er fandeme godt du er tilbage .... den reelle situation er dog nok af noget mere funktionel karrakter, hvor intermediære muskelfibre kan blive trukket imod type 1 fibre (i øvrigt var det noget Thomas Jagd i sin tid gjorde mig opmærksom på) - det giver sig dog her, at der er voldsom stor forskel på hvilken cardio man dyrker (især domineret af distance, og varighed) se etc, på fysikken på henholdsvis en marthonløber og en sprinter (kliche eksempel ved det godt.)

Jeg gik på et tidspunkt fra gå til at løbe til træning. 2km hver vej. Efter 2 uger måtte jeg stoppe med det, da påvirkede min restitution for kraftigt. Egne eksempler er selvfølgelig dårlige, men det viser alligevel, at det kan være tale om små mængder, der får bægeret til at flyde over (det var dog sikkert bedre hvis, jeg havde øget mængden lidt langsommere).

Det er der slet ingen tvivl om, det er jo ikke sådan at cardio ikke kan tappe på de restitutive resourcer, som jeg nævnte i det tidligere indlæg, vil det dog helt sikkert, hovedsageligt havde med RA, og din konditionering at gøre, sat over for det arbejde du reelt laver - IMO handler det hovedsageligt om at gøre det med omtanke (kikke på de parametre der indgår), præcist som med styrketræningen. Løb kan givetvis og i øvrigt have andre specielle påvirkninger, der ikke nødvendigvis er hensigtsmæssige for os der er lidt tungere, igen er der mange parametre man bør tage i betragtning.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Generelt er jeg slet ikke tilhænger i at man laver de store spekulationer i hormoner overhovedet, når man planlægger sin træning - men det kan da være meget sjovt at prøve at identificere hvorfor den og den trænings approach er mere effektiv end den og den, og hvorfor det og det sker (bemærk dette er den omvendte approach - jeg er først og fremmest interesseret i hvad der virker, og så få den dybere og dybere forståelse for hvorfor det og det virker efterfølgende.)

Hvis man vil forsøge at gøre sig som clean atlet til en fitnesskonkurrence, så er det med at optimere sin træning så meget som muligt. Det har selvfølgelig mindre relevans for emnestarteren, men der blev spurgt til det optimale. Det bliver vi nok ikke enig om, så jeg vil slutte af med at opsummere hvad vi er enig i:

  • Forsøg så vidt muligt at adskille cardio og vægttræning.
  • Undgå ”længerevarende” intensiv cardio under diæt.
  • ”For megen” cardio kan være hæmmende for folk der er seriøse med vægttræningen.
  • Helio og Pauli træner som sportsstjerner, fester som rockstjerner og elsker som pornostjerner (dog ikke med hinanden :laugh: )

Det mindes jeg i hvertfald at havde haft, og jeg skal nok sende dem til dig hvis de dukker frem, jeg mindes også at havde diskuteret emnet med Inc herinde fra før, men kan ikke huske hvor meget der blev postet - men sådan set viser Ugh undersøgelsen eksakt dette.

Incognito skriver cardio før træning hans artikel… :wink::tongue:

den reelle situation er dog nok af noget mere funktionel karrakter, hvor intermediære muskelfibre kan blive trukket imod type 1 fibre

Er godt klar over det, men der er formodentlig tale om at man skal lave en ”større mængde” cardio over ”en lægere periode” for at se ”markante ændringer” (forbehold på alle 3 parametre, så bliver det ikke bedre! :laugh: )

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil forsøge at gøre sig som clean atlet til en fitnesskonkurrence, så er det med at optimere sin træning så meget som muligt. Det har selvfølgelig mindre relevans for emnestarteren, men der blev spurgt til det optimale.

Jeg er selvfølgelig helt enig i, at det er med at optimere sin træning så meget som muligt. - Jeg mener blot ikke at man nødvendigvis finder det optimale ud fra et 'simpelt' insulin, kortisol regnestykke.

Det bliver vi nok ikke enig om, så jeg vil slutte af med at opsummere hvad vi er enig i:

  • Forsøg så vidt muligt at adskille cardio og vægttræning.
  • Undgå ”længerevarende” intensiv cardio under diæt.
  • ”For megen” cardio kan være hæmmende for folk der er seriøse med vægttræningen.
  • Helio og Pauli træner som sportsstjerner, fester som rockstjerner og elsker som pornostjerner (dog ikke med hinanden :laugh: )

Jeg nævnte jo også at vi altid kan blive enige om at være uenige, nu er de forskellige aspekter, og måder man kan se det hele på i det mindste nævnt. Spræller over din sidste tilføjelse, den forudsatte jeg selv som værende givet, men kan godt se hvordan sætningen kan fremstå lettere uheldig uden. HAHA Uheldigvis er jeg jo fra naturens side tvunget hetroseksuel, så det der med at turne gay er ikke rigtig en mulighed, hvis det ikke var tilfældet har der helt sikkert været fæle kvindemennsker (dobbeltkonfekt?) i sin tid, der ville havde skubbet mig i den retning, nu håber jeg blot på at blive impotent før tid.

Incognito skriver cardio før træning hans artikel… :wink::tongue:

Jeg har stor respekt for Anders, og også hans enorme viden, men det betyder selvfølgelig ikke at han ikke indimellem tager fejl, dette må så være en af de få gange. :tongue:

Det er i øvrigt heller ikke første gang jeg er uenig med ham, vi har haft en masse sjove diskussioner igennem årene, sådan vil det altid være selv imellem de bedste.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Ekspert-dysten har været/er fin at følge! :wink:

Da jeg er så priviligeret (omend på nuværende tidspunkt uønsket), at have forholdsvis let ved at opbygge store/runde muskler er min plan søm følger:

1. Vægttræne hveranden dag og cardio hver anden dag.. Skal man stadig holde hviledage og i så fald med hvilken frekvens?

2. I perioder hvor jeg ikke har mulighed for at træne hver dag vil jeg vægttræne en 3/4 time EFTERFULGT af (!?!) 3/4 time cardio (ex. løb 11. km/t) ...da jeg ikke ønsker rundere muskler, men gerne lidt mere styrke.. Vil indtage post-shake efter vægttræningen.

3. Træne cardio i perioder selv om jeg cutter - igen; da jeg pt. ikke ønsker større (dog heller ikke mindre) muskler end jeg har på nuværende tidspunkt. Ønsker jeg på et tidspunkt at få lidt mere muskel-fylde, vil jeg droppe det.

Jeg har dog lidt svært ved at gennemskue hvad I mener med "intensiv cardio", da der umiddelbart er flere definitioner heraf??

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Ekspert-dysten har været/er fin at følge! :wink:

Undskyld hvis diskussionen gik en smule af sporet. Det sker en gang imellem (tit).

Da jeg er så priviligeret (omend på nuværende tidspunkt uønsket), at have forholdsvis let ved at opbygge store/runde muskler er min plan søm følger:

Du kan ikke ændre på dine musklers form eller hvor de sidder fast. Det er genetisk. Du kan kun ændre på størrelsen (bicep er som en ballon, der sidder fast ankeret for oven og for neden af armen)

Hvis du er tilfreds med din nuværende størrelse af musklerne, så er ikke nogen grund til at lave andet end vedligeholdelsestræning (med mindre du træner for styrke). Hvis du vil lave nogen ændringer, så kan jeg ikke andet end at anbefale den mest effektive træningsform indtil den ønskede størrelse er opnået.

Hvis du en dag skulle beslutte dig for, at du kunne tænke dig at blive en del mere muskuløs, så finder du sikkert ud af, at du ikke er så genetisk privilegeret som du tror…

1. Vægttræne hveranden dag og cardio hver anden dag.. Skal man stadig holde hviledage og i så fald med hvilken frekvens?

Mængden af hvile kommer an på intensiteten og mængden og af cardio og vægttræning. Der er ingen der siger du skal holde hviledag hver anden dag. Du kan ”sagtens” træne 6 dage om ugen, hvis du øger mængden gradvist og gør det med omtanke. Du når bare et punkt hvor mere ikke nødvendigvis er bedre eller at det ekstra udbytte bliver forsvindende lille.

Det lyder lidt som om, at du er bange for at komme i dårlig form eller bliver tyk. Hvorfor al den ekstra træning?

2. I perioder hvor jeg ikke har mulighed for at træne hver dag vil jeg vægttræne en 3/4 time EFTERFULGT af (!?!) 3/4 time cardio (ex. løb 11. km/t) ...da jeg ikke ønsker rundere muskler, men gerne lidt mere styrke.. Vil indtage post-shake efter vægttræningen.

Så er det fint at gøre det på den måde. Hvis du er interesseret i at træne mere efter styrke, så bør du læse denne artikel:

http://www.bodybuilding.dk/artikler/styrke...oerrestyrke.php

Jeg har dog lidt svært ved at gennemskue hvad I mener med "intensiv cardio", da der umiddelbart er flere definitioner heraf??

Med intensiv cardio mener vi fx løb. Let cardio er fx gang.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dog lidt svært ved at gennemskue hvad I mener med "intensiv cardio", da der umiddelbart er flere definitioner heraf??

Prøv lidt og kikke i de tre tråde, jeg linker til helt i starten af indlæg #17.

Jeg syntes lidt at Paulis skæld imellem løb og gang er lidt for simplificeret, da løb sagtens kan være let cardio, det afhænger selvfølgelig af personens form osv. Lidt som at et bænkpres på 100 kg kan være et løft ved høj intensitet hos en person, men et submaksimalt løft hos en anden. Hvis det skal holdes helt uteknisk, så er høj intenst cardio, cardio du KAN udføre i kortere tid af gangen (der kan så vælges forskellige strategier, for eksempel brug af intervaller, så man har flere høj intense sæt lige efter hinanden), eller cardio ved højere 'belastning' - og visa versus.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Hvis du en dag skulle beslutte dig for, at du kunne tænke dig at blive en del mere muskuløs, så finder du sikkert ud af, at du ikke er så genetisk privilegeret som du tror…

Jeg er overbevist om, at jeg i det tilfælde nok skulle komme til kort! - hvorfor jeg også har den største respekt for dem/jer for hvem det lykkes!

Det lyder lidt som om, at du er bange for at komme i dårlig form eller bliver tyk. Hvorfor al den ekstra træning?

..der er ikke tale om ekstra træning, snarer det modsatte. Jeg har trænet intensivt over et ½ år nu og gennem forløbet konstant forbedret både styrke (kg) og kondition (hastighed+distance). Jeg har hele tiden trænet 1½-2 timer pr. gang, 4-6 gange pr. uge.

MEN nu er kroppen begyndt at "brokke sig" (!??!)... så jeg tænkte det var på tide at sadle lidt om!?!

Det eneste jeg frygter er at miste styrke, da det betyder meget for mig at kunne tumle med min dreng (lige blevet 4 år. De er bare utrolig stærke de små størrelser!), at kunne bære rundt på ham og desuden undgå rygskader af den grund. Det skal jo tages i betragtning at jeg kun er 156 høj og vejer 43 kg! - min dreng er 1,05 og vejer 18 kg. pt.

Derudover dur jeg ikke til at træne, uden at have mål/forbedre mig.. Jeg kan sådan set ikke få for meget styrke (så tak for link/art.), men kan godt få for store muskler! ...Hvad angår cardio, så giver det altså bare et ekstra boost af energi i hverdagen..! :smile:

Link to comment
Share on other sites

det betyder meget for mig at kunne tumle med min dreng (lige blevet 4 år. De er bare utrolig stærke de små størrelser!), at kunne bære rundt på ham og desuden undgå rygskader af den grund. Det skal jo tages i betragtning at jeg kun er 156 høj og vejer 43 kg! - min dreng er 1,05 og vejer 18 kg. pt.

Det lyder nærmere som om du skal arbejde med dine moderlige bindinger. Tror du ikke det er på tide at knægten begynder at gå selv. :wink:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Det lyder nærmere som om du skal arbejde med dine moderlige bindinger. Tror du ikke det er på tide at knægten begynder at gå selv. :wink:

..hehe.. du er jo sjov..! :smile: ..det er jo meget rart at kunne bære ham fra bilen og ind i sengen, hvis man kommer sent hjem og han sover.. der kommer aldrig noget godt ud af at vække børn i deres nattesøvn..trust me!!

ANYWAY! ...problematikken var således, hvordan cardio (tid og/el. intensit) påvirker opbygning af styrke - og det har jeg fået nogle interessante bud på! - Takker!

Har også adskildt vægttræning og cardio i denne uge, allerede med forbløffende positive resultater! :smile:

..kan det passe at kroppen ikke har kunnet nå at restituere, når jeg har trænet intensivt både vægt og cardio efter hinanden - på trods af at jeg har indtaget postshake umiddelbart efter træningen (indtog dog ikke noget i mellem de to)?

Postshake/indtag består af ½ liter cultura, hvor jeg får 15 g. protein og 48 g. kulh. (0,4% fedt)...

Edited by No Enigma
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share