Vand = ømhed ved forstuvning?


Olsen
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere

Torsdag morgen vrikkede min kæreste om. Hun var så smart at arbejde videre og ikke holde foden i ro, få forbinding eller is på. Om aftenen blev det så slemt at vi måtte søge skadestue og det er formentlig en kraftig forstuvning og eventuelt revne i ledbånd.

Da hun skulle tage et bad i dag, lørdag, gjorde det varme vand ondt da det ramte, og ved koldt vand gjorde det ondt efterfølgende.

Det skyldes ikke vandtrykket, men vandets temperatur.

Er der nogen der kan komme med en logisk forklaring på noget så underligt? :blink:

Edited by Olsen
Link to comment
Share on other sites

Varme øger blodets tilstrømning til området, så hvis skaden ikke er stoppet, vil varme forværre den midlertidigt = mere smerte.

Plus at sensibiliteten vel også stiger i et hævet led pga. det ekstra tryk.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en "termisk hyperalgesi". De smertereceptorer der fornemmer varme/kulde fornemmelse registrerer normalt først varmt vand som smerte ved f.eks. 60 grader. Når man har en skade bliver disse receptorer mere følsomme og smertefornemmelsen kommer derfor allerede ved f.eks. 45 grader.

Link to comment
Share on other sites

Plus at sensibiliteten vel også stiger i et hævet led pga. det ekstra tryk.

Sensibiliteten stiger ja, men nok ikke grundet trykket. Nærmere grundet de substanser der udskilles efter forstuvningen (ATP, H+ ioner, cytokiner, prostaglandiner etc). Disse gør nociceptorerne (smerteførende nervefibre) mere følsomme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg, den skadede person, har en smule nedsat følsomhed i foden, plus en lille konstant smerte på ydersiden af anklen, hvor jeg har en lille blodansamling oven i ledet også er hævet en anelse. Og der er selvfølgelig smerte ved vrid i anklen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share