musklers vækstpotentiale


GentleGigant
 Share

Recommended Posts

Er der nogen her på forummet der er bekendte med om der er lavet forsøg på forskellige musklers respons i forhold til hypertrophi.

Mit eget eksempel er at jeg igennem længere tid (årevis) har tævet mine stænger i forsøg på at give dem lidt fylde - uden at de er blevet så meget som en halv tomme større (de er dog blevet væsentligt stærkere)

Derimod skal jeg bare tænke på at lave flyers, så vokser patterne til en fornuftig B-skål, så selv konen bliver misundelig.

Tænker her på om musklers forskellige evne til at ændre pennations-vinkel kan have betydning også.

Oplæg til en diskussion (videndeling) om forskellige musklers respons i forhold til hypertrophi med et tvist af diskussion om pennationsvinklens betydning.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

pennationsvinklen er næsten udelukkende en konsekvens af muskelstørrelsen, så det er meget svært at sige om pennationsvinklen gør noget i sig selv, altså uafhængigt af muskelstørrelsen.

Der er nogle åbenlyse mulige forklaringer på dit "problem":

1) Der er flere ting der tyder på at underkroppen generelt har en højere responstærskel end underkroppen, fordi vi hele tiden går på den

2) nu ved jeg ikke hvordan du træner, men hvis du træner split programmet er der generelt en tendens til at underdosere underkroppen med hensyn til træningsmængde. Det er f.eks. ikke unormalt at man laver cirka et sæt bænkpres, incline pres, military pres og dips for hvert sæt squat i split programmet. Du kan nok selv regne ud hvilken konsekvens det har for muskelvækst i overkrop i forhold til underkrop.

3) bevægeudslag er utroligt vigtigt for muskelvækst og langt de fleste squatter med et relativt lavt bevægeudslag over knæet på grund af manglende fleksibilitet over ankel og hofte, samt frygt for knævandring.

Link to comment
Share on other sites

pennationsvinklen er næsten udelukkende en konsekvens af muskelstørrelsen, så det er meget svært at sige om pennationsvinklen gør noget i sig selv, altså uafhængigt af muskelstørrelsen.

Ik' forstået.

Var af den overbevisning at pennationsvinklen (eller musklens evne til at ændre pennations-vinklen) hovedsageligt var genetisk bestemt, fra individ til individ.

F.eks. responderer afro-amerikanerer med hypotraphi og østasiater med ændring af pennations vinkel, ved styrketræning. (lettere forenkelt skitseret).

Min tanke gik på om der er noget litteratur/forsøg/empiri på om der er forskellig respons vedr. pennations-vinkel fra forskellige muskler i kroppen hos det enkelte individ i forb. med tung styrketræning.

Det vil i givet fald give mening i mit tilfælde idet jeg kan konstatere øget styrke uden øget masse i understellet.

Link to comment
Share on other sites

Ik' forstået.

Var af den overbevisning at pennationsvinklen (eller musklens evne til at ændre pennations-vinklen) hovedsageligt var genetisk bestemt, fra individ til individ.

F.eks. responderer afro-amerikanerer med hypotraphi og østasiater med ændring af pennations vinkel, ved styrketræning. (lettere forenkelt skitseret).

dette er forkert (desuden hedder det hypertrofi). Hvis man har hypertrofi, vil man også få en øget pennationsvinkel og så vidt jeg lige ved findes der ingen studier hvor man med pålidelige metoder hat påvist en ændret pennationsvinkel uden ændring i muskelstørrelse

Min tanke gik på om der er noget litteratur/forsøg/empiri på om der er forskellig respons vedr. pennations-vinkel fra forskellige muskler i kroppen hos det enkelte individ i forb. med tung styrketræning.

Det vil i givet fald give mening i mit tilfælde idet jeg kan konstatere øget styrke uden øget masse i understellet.

Mig bekendt er der ikke produceret sådan noget forsknin. som jeg allerede har været inde på er der flere andre mulige forklaringer på de forskelle du observerer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share