Hypertrofi og fedtfjernelse


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Jeg ved at for at opnå en optimal vækst af muskler i kroppen, skal man have energioverskud, dvs. spise mere end man har brug. Omvendt gælder det hvis man vil tabe fedtet, hvor man skaber energiunderskud.

Men kan disse to ting på nogen måde kombineres? Kan det lade sig gøres af tabe fedt, uden at det går ud over muskelmassen?

Link to comment
Share on other sites

Det er meget svært at beholde masse, samtidig med at du smider fedtet, men en af de bedste metoder der findes til at - i det mindste - beholde muskelmasse, mens du brænder fedt, er at spise protein og fedt, og undgå kulhydrater vidt muligt...  Lidt a la anabolic diet af mauro dipasquale eller T-dawg diet af Chris shugard/TC luoma...   Det der er specielt ved disse dieter, er at de tangerer der hvor kroppen går over i ketogenisk tilstand, og derfor "lærer" kroppen at bruge fedt bedre som brændstof, i stedet for blot at gemme det til bedre tider...   Mauro Pasq. anbefaler max. 30 gram kulhydrater om hverdagen, men tillader at man går lidt amok i kulhydrater i weekenden...

Prøv at søge på "anabolic diet" på nettet for at læse mere...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg synes jeg har hørt fra en del, at når de begynder at træne (oftest styrketræning kombineret med cardio) så står vægten stille, men centimeterne på taljen flyver bort. Det skal godtnok siges, at de alle har været relativt utrænede ("træne 2-3 måneder, holde pause et halvt år" -typen). For veltrænede personer som dig selv, tror jeg bare det er forbandet svært.

Ovenstående er selvfølgelig hamrende uvidenskabligt, men kunne dog indicere, at hypertrofi og fedtfjernelse ikke er totalt umuligt.

Kunne man forestille sig noget i retning af, at man bulker en uge for at cutte den i den næste, således at overordnet er der et generelt underskud, men at muskelmassen man øger i uge 1 overstiger den man taber i uge 2. Man kunne så zigzagge sig til nogle gode resultater.

Det er vel i grunden sådan bodybuildere gør, omend med noget længere intervaller.

Er der nogen der personligt har forsøgt sig med et sådant koncept?

Er der forsket i det?

Mvh Clayman

Link to comment
Share on other sites

xax: det kan absolut lade sig gøre!

På et tidspunkt bulkede jeg +8 kilo simpelthen for at få vægten op uagtet om det var muskler eller fedt der satte sig. Jeg var dernæst vægtstabil, mens fedtprocenten blev lavere, og muskelmassen forøgedes. Ingen fancy rotationer af kalorieindtag eller det der ligner. Dog var jeg altid opmærksom på at spise godt i timerne efter styrketræningen.

Styrketræner man ved siden af et lettere til moderat kalorieunderskudd er kroppen faktisk rimelig god til at holde på muskelmassen. Jeg kender også et par udholdenhedsatleter der tit er på en energibegrænset diæt for at holde vægtklassen, som er nødt til at styrketræne ved siden af for at bremse tab af muskelmasse.

Det kan absolut lade sig gøre!

Spørgsmålet er så om hvilken metode der er mest effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Personligt har jeg også gode erfaringer med at smide vægt og samtidig øge muskelmassen. I det sidste halve år, har jeg smidt 4 kg, samtidig med at mine omkredsen på mine overarme er gået 1,5 cm op. Det skal siges at jeg kun har trænet styrketræning i lidt under et år (og var derfor relativ "ny" da "referencemålingen" blev taget).

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men jeg dyrker ved siden af min styrketræning (som jeg betragter som sekundært) en del cardiotræning, primært i form af MTB cykling ~60-90 km/ugen og løb ~15-30 km/ugen. Dvs, at jeg kan tillade mig et relativt solidt kalorieindtag, hvilket jeg også har, og så æder jeg ca. 2 g protein pr. kg kropsvægt. Faktisk har jeg tænkt mig at øge mit kalorieindtag yderligere her til vinter, for at forsøge at smide nogle ekstra muskler på, for så derefter at smide fedtet når jeg til foråret skal til at træne op til marathonløb.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leger stadig med det....jeg mener det er muligt med minimal fremgang på massesiden, og tab på fedtsiden.

Min fedtprocent svinger max nogle % - men jeg tager da stadig på i masse, men hvis man eksempelvis kan lave cardio før breakfast (og dette virker), og forbrænde ren fedt - så burde det vel være muligt hvis man lige præcis rammer sit forbrug.

Men vil sige at masse og styrke resultater er meget bedre hvis man er i sådan et overskud at man også gainer fedt.

Link to comment
Share on other sites

He he, jeg er blevet en del klogere siden den gang, men tak for svaret alligevel.

xax, det er jo et emne der optager de fleste (rene) motionister, som har det kosmetiske aspekt højt på listen. Du bedes venligst deltage i debatten med din nye viden.

Personligt er det ikke lykkedes for mig på kort sigt. Det er blandet masse hver gang vægten svinger. Heldigvis er der dog et puls på den "ufede" side over årene.

Link to comment
Share on other sites

Siden du så pænt spørger, så er det mit indtryk at det kan lade sig gøres gennem forskellige tidspunkter af dagen, såfremt kalorieunderskuddet ikke er alt for stort, og ødelægger det samlede regnskab. Dvs. at man på visse tidspunkter af dagens f.eks. er i kalorieunderskud og derved taber fedt, mens man på andre tidspunkter er i kalorieoverskud, så man bygger muskelmasse. Såfremt overskud og underskud ikke er for stort, så burde det i sidste ende resultere i netto forøget muskelmasse og netto tabt fedtmasse. Kunsten er naturligvis at ramme denne fine balance, og spørgsmål er om hvorvidt det altid er praktisk muligt i længere tid af gangen, så det rent faktisk gør en forskel i sidste ende.

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

XAX, ved ikke om det kan bruges til noget, men jeg kendte på et tidspunkt en der trænede op til konkurrence (kender ham selvfølgelig stadig :lol: ).. Han kørte en zigzagdiæt hvor han skiftevis var i over og underskud tilpasset så han havde det rette fedttab og sådan, men hvad jeg ved af, tabte han hverken muskelmasse eller styrke, tror faktisk næsten han øgede :unsure: ... Jeg vil i min naive tro, derfor tro på at det kan la sig gøre :tongue: ....

Har kostprogrammet liggende hvis du (eller andre) er interesserede, men skal lige grave det frem fra dybet :) ...

:wave: Cat

Edited by Cat
Link to comment
Share on other sites

Her er programmet som han fulgte, dog er kcaltallene blevet tilpasset mit kcalforbrug....

Det gælder om at fylde tal i indtal man rammer den rigtig fordeling af kulhydrat, protein, fedt og kcal (kcal står nederst til højre) og for 100 g skriver man 1.... Bare for at forklare lidt ;)

Kostprogram_1_..xls

Edited by Cat
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share