Lænd Bælte


SloBo
 Share

Recommended Posts

Hej Alle..

Jeg har trænet i et stykke tid nu, og er begyndt at træne med tunge vægte ( Både maskine og frie )

Jeg har tit set de store drenge bruge Lænd bælte, og har selv forsøgt med et låne et, og sys egentlig det hjalp når jeg fx. lavede Triceps på maskine

Er der nogle der præcist kan fortælle mig hvad det hjælper på før jeg går ud og invisterer i et ?

Mvh. Simon

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har sgu aldrig set nogen bruge bælte i maskine!

Personligt bruger jeg det kun ved tunge squat og stød. Det støtter ryggen.

Virker godtnok disko at bruge det i maskine!

Formulerede mig nok lidt forkert :) Når jeg skrev maskine til Triceps mente jeg bare den hvor jeg står og hiver en jernstand ned og op med Albuerne :) Ikke sådan en man sidder i :)

Link to comment
Share on other sites

mener at grunden til man bruger bæltet er så der bliver spændt mere op i korsettet, mere præcist de dybe mavemuskler der stabiliserer rygraden, er det helt forkert? og er det ikke 'snyd' at bruge bælte, eller kan man bruge det til at øge sit maks uden bælte? sorry hvis vi har gang i en mindre trådkapring, mener dog at det er relevant for trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Der er nogen der finder det fedt, at bruge diverse vægtløfter udstyr. Og imo er det et tegn på svaghed at bruge bæltet. Forstå mig ret, at hvis man løfter 200+ finder jeg det ikke sådan, men hvis man løfter under 150 kg i dødløft fx synes jeg, at man er lidt pivet.

Derfor skal du ikke træne med bælte for at se sej ud. Du skal KUN bruge det hvis du har brug for det og ikke fordi "de store" bruger det. og da slet ikke i maskiner der ikke involverer ryggen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Der er nogen der finder det fedt, at bruge diverse vægtløfter udstyr. Og imo er det et tegn på svaghed at bruge bæltet. Forstå mig ret, at hvis man løfter 200+ finder jeg det ikke sådan, men hvis man løfter under 150 kg i dødløft fx synes jeg, at man er lidt pivet.

Derfor skal du ikke træne med bælte for at se sej ud. Du skal KUN bruge det hvis du har brug for det og ikke fordi "de store" bruger det. og da slet ikke i maskiner der ikke involverer ryggen :laugh:

Det var da noget underligt noget at skrive? Hvorfor er det tegn på svaghed at bruge bælte? Med tunge vægte over hovedet mener jeg sgu det er fornuftigt nok at bruge bælte.

Link to comment
Share on other sites

Det var da noget underligt noget at skrive? Hvorfor er det tegn på svaghed at bruge bælte? Med tunge vægte over hovedet mener jeg sgu det er fornuftigt nok at bruge bælte.

Fordi at den dag man skal løfte noget og ikke har et bælte med er du på rø***. :bottom:

Man vil ikke ha styrkeevner eller go nok teknik til at kunne løfte ordenligt.

(ps det er sejt kun at løfte raw :devil: )

Link to comment
Share on other sites

Det var da noget underligt noget at skrive? Hvorfor er det tegn på svaghed at bruge bælte? Med tunge vægte over hovedet mener jeg sgu det er fornuftigt nok at bruge bælte.

Som maximus siger, betyder det jo, at man har en begrænsning. Som jeg skrev har jeg ikke denne holdning til de helt tunge løft. Men når gennemsnitsløfteren i fdk spænder bælte på og smider 100 kg på dødløft stangen - ja så har jeg ikke meget respekt tilbage. Naturligvis kan løfteren være påvirket af dårlig ryg eller skade(r ). Men jeg vil altid give en løfter der ikke bruge bælte flere points.

Edited by Kristoffer88
Link to comment
Share on other sites

Som maximus siger, betyder det jo, at man har en begrænsning. Som jeg skrev har jeg ikke denne holdning til de helt tunge løft. Men når gennemsnitsløfteren i fdk spænder bælte på og smider 100 kg på dødløft stangen - ja så har jeg ikke meget respekt tilbage. Naturligvis kan løfteren være påvirket af dårlig ryg eller skade(r ). Men jeg vil altid give en løfter der ikke bruge bælte flere points.

Nemlig, der skal være en rigtig go grund til at bruge den!

Link to comment
Share on other sites

Der er kun én grund til at bruge bælte: hvis man altid har gjort det! (da det så kan være farligt fra den ene dag til den anden at stoppe og man så bør trappe ned over tid under kyndig vejledning og overvågning)

Ens core og transversus bliver doven og slap af bælte - så lad være!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Der er selvfølgelig kun et svar her.........Som alle andre spørgsmål i livet er der kun 1 løsning.

Det må være dejligt at leve i en sort-hvid verden.

Hvis du lærer at spænde ordentligt op uden bælte står du bedst stillet. For når du så bruger bælte på rigtigt tunge løft er du super stabil. Bruger du altid bælte når du løfter, får du ikke samme "kontakt" til mavemuskulaturen uden og med bælte.

Bæltet giver et bedre spænd og beskyttelse under løft (nej det er sikkert ikke bevist), men misbrug røver dig fra noget af den stabilitet du ellers ville få.

Ud fra hvad du taler om skal du IKKE bruge bæltet. Begynd at overveje det når du rammer 2xkropsvægt i squatten (under parallel) eller det samme i dødløft.

Lav evt det her program, det er godt til at give dig kontakt til dine mavemuller:

http://www.t-nation.com/article/bodybuildi...ome_abs&cr=

Link to comment
Share on other sites

Læste nedenstående artikel af Stuart McGill (en højt respekteret ekspert i rygproblemer/-skader) for nogle år siden.

Hans konklusion er vel nærmest at man som normal bruger af fitensscentre ikke bør bruge bælte, men hvis man er eliteløfter/-athlet kan der være nogle fordele...

Læs selv her: Stuart McGills artikel om brug af vægtløftningsbælte

:-) Claus (-:

P.S. Jeg gør vist selv som så mange andre - bruger ikke bælte ved normal squat og deadlift træning, men når jeg engang imellem går helt op til MAX på et enkeltløft - tja, så har jeg bæltet på...

Føler mig lidt mere tryg og som McGill også skriver et par steder: måske giver det et eller to kg... :w00t:

Edited by ctc
Link to comment
Share on other sites

Synes sgu at nogle vrøvler lidt, man får jo ikke svag ryg, hvis man bruger bælte på sine aller tungeste løft, der er jo også mange der bruger stropper på deres tunge løft, personligt bruger jeg bælte fordi min ryg har poppet en gang, så en ryghvirvel sad låst i en yderst dårlig stilling, dette var dog en arbejdsskade, men det er IKKE noget jeg ønsker igen, og forsøger derfor at formindske risikoen for det, derfor bruger jeg bælte ved ben og stød/stødvend på over 80% af max.

Selvfølgelig kender jeg da også selv typen der laver ALLE øvelser med et bælte på, uanset hvor tunge eller lette de er, men direkte helt at udelukke brug af bælte er sgu for dumt!

Som en ven siger: Danskerne når aldrig op på internationalt niveau i vægtløftning før de smider deres fordomme over skulderen!

Link to comment
Share on other sites

Synes sgu at nogle vrøvler lidt, man får jo ikke svag ryg, hvis man bruger bælte på sine aller tungeste løft, der er jo også mange der bruger stropper på deres tunge løft, personligt bruger jeg bælte fordi min ryg har poppet en gang, så en ryghvirvel sad låst i en yderst dårlig stilling, dette var dog en arbejdsskade, men det er IKKE noget jeg ønsker igen, og forsøger derfor at formindske risikoen for det, derfor bruger jeg bælte ved ben og stød/stødvend på over 80% af max.

Selvfølgelig kender jeg da også selv typen der laver ALLE øvelser med et bælte på, uanset hvor tunge eller lette de er, men direkte helt at udelukke brug af bælte er sgu for dumt!

Som en ven siger: Danskerne når aldrig op på internationalt niveau i vægtløftning før de smider deres fordomme over skulderen!

Det synes du garanteret at vi gør. Du har en skade eller er bange for, at få en igen og derfor bruger du dit bælte. Jeg vil tro, at din holdning til brug af bælte derfor er farvet. Vil du ikke mene, at det er bedst at være foruden hvis man kan?

ps. Danskerne når aldrig op på internationalt niveau i vægtløftning før de smider deres bælte ved 80%-1rm!

Link to comment
Share on other sites

Det synes du garanteret at vi gør. Du har en skade eller er bange for, at få en igen og derfor bruger du dit bælte. Jeg vil tro, at din holdning til brug af bælte derfor er farvet. Vil du ikke mene, at det er bedst at være foruden hvis man kan?

ps. Danskerne når aldrig op på internationalt niveau i vægtløftning før de smider deres bælte ved 80%-1rm!

Selvfølgelig er det bedst hvis man kan uden, men kan sgu ikke se at det tæller ned at bruge det...

Du tror ikke at Szymon Kolecki og venner bruger bælte i deres daglige træning!?

Link to comment
Share on other sites

Det er dumt at bruge bæltet hele tiden på samme måde som det er dumt aldrig at bruge det, hvis man ønsker at løfte mange kilo.

Nogle grove generaliseringer kunne være:

Max i dybe squat/dødløft for brug af bælte - ved given intensitet

0kg-100kg - brug bælte ved 100%

100kg-200kg - brug bælte ved 90% og over

200kg-300kg - brug bælte ved 80% og over

300kg + - brug bælte ved 70% og over

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det bedst hvis man kan uden, men kan sgu ikke se at det tæller ned at bruge det...

Du tror ikke at Szymon Kolecki og venner bruger bælte i deres daglige træning!?

Som jeg skrev forstår jeg udemærket brugen af bælte ved helt tunge løft. Men når det er under ca 150kg finder jeg det latterligt, og der er utroligt mange i mit center der blot bruger det for at se lidt mere tough ud. Ditto med en anden i mit center der brugte bælte, sådan nogle blå kopper han satte på stangen ved front squat, handsker. og han løftede 70 kg i front squat :blink: .

Det tæller ned af den simple grund, at hvis man kan være foruden vil det være bedre. hvilket også siger, at det er negativt - eller mindre positivt - at bruge det, derfor tæller det ned.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt din magiske 150 kgs grænse ?

Dsv selv om man ikke har trænet så længe, og måske

hører til i de lidt lavere vægtklasser, så må man altså

ikke tage et bælte på ved et givet maxforsøg omkring

de 150 kg eller hur ?

Du mener altså at skadesrisikoen kun er værd at tage

i betragtning på +150 kg uanset ens nuværende niveau ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share