Lænd Bælte


SloBo
 Share

Recommended Posts

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja ja, men det er jo kun lee' hvis det var uden bælte :tongue:
Ja selvfølgelig, ellers er det bare lame Fitnessdk træning!

Bælte = totalt lame, ingen af de rigtige proff bruger det!!! Bare vent til OL, alle rekorder i VL der bliver sat med bælte, vil blive underkendt!

Vi hygger rigtig hva?

jeg finder ca 150 kg som en fornuftig grænse for hvad man nemt kan træne sig op til og derfor bør der ikke være de store problemer med at få løftet dét.

Jeg har en holdning til, at man ikke bør max'e ud, i de store øvelser som dl og squat, når kroppens basisstyrke ikke er særlig høj = begynder. Hvis du er rookie og begynder at lege med tunge vægte er der da ingen grund til at bruge bælte, når du alligevel er ny i vægtløftning? hvorfor ikke gå 1-5 kg ned og så lade det f***ing bælte være og derved træne sig op fra grunden og vænne kroppen til, at den ikke har falsk støtte?

Mads, du ser ikke mine pointer.

Du kan holde den i live sålænge du vil, men du får stadig ikke points for at løfte 120 kg dl med bælte.

Link to comment
Share on other sites

Vi hygger rigtig hva?

jeg finder ca 150 kg som en fornuftig grænse for hvad man nemt kan træne sig op til og derfor bør der ikke være de store problemer med at få løftet dét.

Mads, du ser ikke mine pointer.

Du kan holde den i live sålænge du vil, men du får stadig ikke points for at løfte 120 kg dl med bælte.

Du kan da ikke bare sætte et fast mærke for alle?

Vi har en knægt hos os, lige fyldt 13år vejer 54kg, han DL'er 110kg, og der er det sgu da ok at bruge bælte med den lave kropsvægt!

En af dem jeg trænede med tidligere brugte også bælte når han kørte ben med 140kg. han vejer så kun 63kg, hvilket jeg synes retfærdiggør brugen af bælte.

Det er jo ikke noget med points... Der er sgu da også mange der bruger remme når de f.eks dødløfter, det gør jeg ikke selv, men ser sgu da ikke ned på dem af den årsag!

Du svarede forresten aldrig på, om du gik i troen om at Szymon Kolecki, Pyros Dimas osv. ikke bruger bælte under træning?

Link to comment
Share on other sites

Du kan da ikke bare sætte et fast mærke for alle?

Vi har en knægt hos os, lige fyldt 13år vejer 54kg, han DL'er 110kg, og der er det sgu da ok at bruge bælte med den lave kropsvægt!

En af dem jeg trænede med tidligere brugte også bælte når han kørte ben med 140kg. han vejer så kun 63kg, hvilket jeg synes retfærdiggør brugen af bælte.

Det er jo ikke noget med points... Der er sgu da også mange der bruger remme når de f.eks dødløfter, det gør jeg ikke selv, men ser sgu da ikke ned på dem af den årsag!

Du svarede forresten aldrig på, om du gik i troen om at Szymon Kolecki, Pyros Dimas osv. ikke bruger bælte under træning?

Det kan jeg vel, som /Niels også kan?

De er vel nok fine siden de kan det, men jeg vil altid - uanset hvad du siger - have den holdning at man bør gå en smule ned og så træne med den vægt det kroppen kan løfte uden remedier.

jeg løfter raw og du løfer med remedier. Det må du selv om, og sikke du har nogle fine venner med endnu finere navne, men fakta er den, at der er flere tilhængere af min holdning end din i denne tråd, hvilket vel siger lidt.

Den her debat kan fortsætte i en uendelighed, sagen er den, fra min side, at det gør dig stærkere ikke at træne med bælte. Hvilket er argument nok for mig, til ikke at bruge det.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg vel, som /Niels også kan?

De er vel nok fine siden de kan det, men jeg vil altid - uanset hvad du siger - have den holdning at man bør gå en smule ned og så træne med den vægt det kroppen kan løfte uden remedier.

jeg løfter raw og du løfer med remedier. Det må du selv om, og sikke du har nogle fine venner med endnu finere navne, men fakta er den, at der er flere tilhængere af min holdning end din i denne tråd, hvilket vel siger lidt.

Den her debat kan fortsætte i en uendelighed, sagen er den, fra min side, at det gør dig stærkere ikke at træne med bælte. Hvilket er argument nok for mig, til ikke at bruge det.

Det var dog en lettere latterlig/overlegen tone du bruger, dejligt!

Jeg forstår bare ikke helt, hvorfor er det lige, at man bliver stærkere af ikke at bruge bælte? Det er jo ikke sådan at bæltet holder kiloerne for dig, det støtter jo bare ryggen, så den ikke kommer i en ubehagelig position.

Forstod aldrig den med navnene og vennerne? Har ikke lige kastet om mig med navne på fancy venner?

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg vel, som /Niels også kan?

De er vel nok fine siden de kan det, men jeg vil altid - uanset hvad du siger - have den holdning at man bør gå en smule ned og så træne med den vægt det kroppen kan løfte uden remedier.

jeg løfter raw og du løfer med remedier. Det må du selv om, og sikke du har nogle fine venner med endnu finere navne, men fakta er den, at der er flere tilhængere af min holdning end din i denne tråd, hvilket vel siger lidt.

Den her debat kan fortsætte i en uendelighed, sagen er den, fra min side, at det gør dig stærkere ikke at træne med bælte. Hvilket er argument nok for mig, til ikke at bruge det.

Jeg har flere venner end dine venner, wohoo :laugh:

Man kunne også spørge hvem i tråden der løfter mest? Hvem af dem bruger bælte?

Mere seriøst ville dog være at holde sig til facts og studier, der ikke rigtigt vil svare entydigt om det ene eller andet er bedst.

Tilbage er der den saglige argumentation, som endnu en gang har fejlet miserabelt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan da ikke bare sætte et fast mærke for alle?

Vi har en knægt hos os, lige fyldt 13år vejer 54kg, han DL'er 110kg, og der er det sgu da ok at bruge bælte med den lave kropsvægt!

En af dem jeg trænede med tidligere brugte også bælte når han kørte ben med 140kg. han vejer så kun 63kg, hvilket jeg synes retfærdiggør brugen af bælte.

Det er jo ikke noget med points... Der er sgu da også mange der bruger remme når de f.eks dødløfter, det gør jeg ikke selv, men ser sgu da ikke ned på dem af den årsag!

Du svarede forresten aldrig på, om du gik i troen om at Szymon Kolecki, Pyros Dimas osv. ikke bruger bælte under træning?

Det var dog en lettere latterlig/overlegen tone du bruger, dejligt!

Jeg forstår bare ikke helt, hvorfor er det lige, at man bliver stærkere af ikke at bruge bælte? Det er jo ikke sådan at bæltet holder kiloerne for dig, det støtter jo bare ryggen, så den ikke kommer i en ubehagelig position.

Forstod aldrig den med navnene og vennerne? Har ikke lige kastet om mig med navne på fancy venner?

Overlegen ville jeg ikke sige, men det kunne være vi skulle i stedet skulle diskutere hvordan man er overlegen. som ptpoul skrev, "jeg har flere venner end dig" - agtigt.

Igen, som ptpoul skrev, dog udokumenteret, mister man kontakt med de stabiliserende muskler og ved et misbrug (aner ikke hvor meget man skal bruge bæltet før det bliver et misbrug) har det en negativ effekt på de stabiliserende muskler.

Link to comment
Share on other sites

Overlegen ville jeg ikke sige, men det kunne være vi skulle i stedet skulle diskutere hvordan man er overlegen. som ptpoul skrev, "jeg har flere venner end dig" - agtigt.

Igen, som ptpoul skrev, dog udokumenteret, mister man kontakt med de stabiliserende muskler og ved et misbrug (aner ikke hvor meget man skal bruge bæltet før det bliver et misbrug) har det en negativ effekt på de stabiliserende muskler.

Kan ikke se hvordan at jeg nævner en 13årig knægt, kan have noget med smarte venner at gøre?

Den anden del med Pyros Dimas osv. var i anledning af at du skrev: "ps. Danskerne når aldrig op på internationalt niveau i vægtløftning før de smider deres bælte ved 80%-1rm!" Det jeg ville frem til der er, at VL'ere på dette niveau også bruger bælte.

Selvfølgelig er det ikke godt at bruge bælte for meget, dertil er vi enige, men derfra og så til helt at banlyse bælte, der synes jeg bare at der er langt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt din magiske 150 kgs grænse ?

Dsv selv om man ikke har trænet så længe, og måske

hører til i de lidt lavere vægtklasser, så må man altså

ikke tage et bælte på ved et givet maxforsøg omkring

de 150 kg eller hur ?

Du mener altså at skadesrisikoen kun er værd at tage

i betragtning på +150 kg uanset ens nuværende niveau ?

Lige for, at svare på din undren, så kommer det faktisk også til udtryk hos ptpoul. 2xkropsvægt. og der står ca. foran, så gider ikke høre, at alle ikke vejer 75 kg. Derfra kommer de magiske ca! 150 kg.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se hvordan at jeg nævner en 13årig knægt, kan have noget med smarte venner at gøre?

Den anden del med Pyros Dimas osv. var i anledning af at du skrev: "ps. Danskerne når aldrig op på internationalt niveau i vægtløftning før de smider deres bælte ved 80%-1rm!" Det jeg ville frem til der er, at VL'ere på dette niveau også bruger bælte.

Selvfølgelig er det ikke godt at bruge bælte for meget, dertil er vi enige, men derfra og så til helt at banlyse bælte, der synes jeg bare at der er langt!

Det var heller ikke drengene der var "de smarte venner" men de prof. løftere. Og det med danskerne. . . bla bla bla. . . var en joke for hvad du sagde i den post jeg lavede en quote på. (edit: jeg har ingen viden omkring styrkeløftskonkurrencer eller personer inden for samme.)

Vi sværmer begge to om noget som er sagt, jeg har sagt at på højt plan finder jeg det fair at benytte, men på almindeligt og dødeligt niveau finder jeg det ikke som nødvendigt, medmindre der er tale om skader eller andet som gør, at man er nød til at benytte bælte.

Edited by Kristoffer88
Link to comment
Share on other sites

Det var heller ikke drengene der var "de smarte venner" men de prof. løftere. Og det med danskerne. . . bla bla bla. . . var en joke for hvad du sagde i den post jeg lavede en quote på. (edit: jeg har ingen viden omkring styrkeløftskonkurrencer eller personer inden for samme.)

Vi sværmer begge to om noget som er sagt, jeg har sagt at på højt plan finder jeg det fair at benytte, men på almindeligt og dødeligt niveau finder jeg det ikke som nødvendigt, medmindre der er tale om skader eller andet som gør, at man er nød til at benytte bælte.

Det jeg bare ikke bryder mig om ved Ca. 150kg udtalelsen er, at f.eks ved øvelser OVER hovedet, som der trodsalt er mange af i vægtløftning, der mener jeg at det tal uanset kropsvægt er stærkt overdrevet, en forkert landing efter et opadstød med bare 80-90kg kan give uheldige konsekvenser, derfor er bælte her rart, da de støtter i siderne, sådan at ryggen ikke "skvatter ud" til den ene side.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg bare ikke bryder mig om ved Ca. 150kg udtalelsen er, at f.eks ved øvelser OVER hovedet, som der trodsalt er mange af i vægtløftning, der mener jeg at det tal uanset kropsvægt er stærkt overdrevet, en forkert landing efter et opadstød med bare 80-90kg kan give uheldige konsekvenser, derfor er bælte her rart, da de støtter i siderne, sådan at ryggen ikke "skvatter ud" til den ene side.

Så mener jeg bare ikke, at man er stærk nok til øvelsen med den vægt, hvis der er fare for dette. Du kan kalde det naivt eller konservativt hvor jeg stræber efter gamle normer. Vi dyrker også vægtløftning på forskellige måder, jeg kunne tænke mig, at du fokuserer på max forsøg til konkurrencer hvor jeg løfter raw for min egen og kun min egen skyld.

Link to comment
Share on other sites

Intet menneske har endnu kunne se sig 100% fri for uheld, specielt i et opadstød kan folk da komme galt afsted, det må du da selv have set hvis du dyrker VL?

Jeg har aldrig set sådanne ulykker, nej. Jeg træner ikke i en vægtløfterklub, hvilket måske kan være grunden. Og i dit tilfælde her, vil jeg mene, at sikker progression i pågældene øvelse vil være vejen frem, så styrken kan følge med vægten man arbejder med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes stadig din argumentation virker lidt tynd, og at de 150 kg

er grebet lidt ud af den blå luft, og den med 2x kropsvægt er da vist

kun til fordel for folk med anorexi.

Din tankegang svarer lidt til at Brian Siders laver et indlæg om lidt,

hvor han skriver at man først må bruge bælte når man kan reppe

med 300 kg i raw squat uanset hvad man vejer, fordi det kan han...

Og i dit tilfælde her, vil jeg mene, at sikker progression i pågældene øvelse vil være vejen frem, så styrken kan følge med vægten man arbejder med

Det er da en meget fin, tuttenuttet konservativ holdning fra en på 19 år.

Håber ikke du på et tidspunkt skal træne andre, for så kommer deres fremgang

vist til at gå ret langsomt....

"kom nu drenge, 100 kg i squat nu, 110 kg sommeren 2010, play it safe boys..."

jeg har sagt at på højt plan finder jeg det fair at benytte, men på almindeligt og dødeligt niveau finder jeg det ikke som nødvendigt, medmindre der er tale om skader eller andet som gør, at man er nød til at benytte bælte.

Sandt, nu er mennesker jo fra naturens side sådan indrettet at almindelige, dødelige motionister

nærmest per definition ikke kan komme til skade under tunge løft....

Link to comment
Share on other sites

Det er da en meget fin, tuttenuttet konservativ holdning fra en på 19 år.

Håber ikke du på et tidspunkt skal træne andre, for så kommer deres fremgang

vist til at gå ret langsomt....

"kom nu drenge, 100 kg i squat nu, 110 kg sommeren 2010, play it safe boys..."

De jeg træner med, træner det samme som jeg og uden at prale eller noget er jeg den der er mest inde i træning og tager det mest seriøst (believe it or not) og vi har ganske god fremgang. Fordi man træner sikkert behøver man ikke træne som en mand på 80 år.

Folk vælger selv hvordan de træner, jeg træner raw og sådan er det. Du kan kalde den simpel og tynd, men der er ikke meget mere at sige, om du så er 40 år og føler at jeg er lille og tuttenuttet, så bør du, om nogen, ikke nedgøre nogen for den måde de træner på. Du får det til at lyde som om, at det simpelhen ikke er muligt at have en god proggression hvis man træner raw.

Bruger du også pude i nakken i squat?

Link to comment
Share on other sites

Jeg nedgør ikke din måde at træne på, og du har da sikkert fin fremgang,

hvad ved jeg, men din holdning bærer sgu ret meget præg af newbie der

lige er blevet en tand mere stærk end nogle af de andre, og nu synes det

er lidt fesent at bruge bælte for at løfte en given vægt, som måske er blevet nem for dig

selv, og det er da en skrue uden ende, jævnfør Siders-pointen, men den gik vist

henover hovedet på dig.

Og ja, jeg er kendt for altid at bruge nakkepuden i squat og altid kun løfte

vægte jeg har 110 % styr på fordi det er jo den eneste sande måde at have

fremgang på....

Link to comment
Share on other sites

Jeg nedgør ikke din måde at træne på, og du har da sikkert fin fremgang,

hvad ved jeg, men din holdning bærer sgu ret meget præg af newbie der

lige er blevet en tand mere stærk end nogle af de andre, og nu synes det

er lidt fesent at bruge bælte for at løfte en given vægt, som måske er blevet nem for dig

selv, og det er da en skrue uden ende, jævnfør Siders-pointen, men den gik vist

henover hovedet på dig.

Og ja, jeg er kendt for altid at bruge nakkepuden i squat og altid kun løfte

vægte jeg har 110 % styr på fordi det er jo den eneste sande måde at have

fremgang på....

Forstår ikke hvordan du kan vurdere mig som noob når du intet kender til min træning - det eneste du ved er, at jeg løfter raw. ja for så er man jo noob. Du aner ikke hvor mange år jeg har trænet, hvor mange gange om ugen, hvor mange forskellige programmer eller hvad jeg løfter nu.

Ptpoul har lige skrevet i den anden tråd der handler om det samme her, at det ikke er en sort-hvid problematik, hvilket han også har ret i. jeg prøvet at stille det op således, at den almindelige løfter ikke bør bruge bæltet men at jeg finder det helt ok i vægtløfter-konkurrence sammenhæng. Hvilket kan virke sort-hvidt, men sådan er mine træningsprincipper på nuværende tidspunkt. Måske jeg ændrer dem når jeg har trænet i 10 år og derfor kan melde mig ind i seniorklubben for vægtløftere. Gimme a break og drop din arrogance.

Siders pointen forstod jeg ganske fint, tak.

Link to comment
Share on other sites

Kristoffer:

Hvis nogen i denne tråd er arrogante i deres skrivemåde er det dig.

Du er meget 'enten eller' og, som Hippo også skriver bærer dine udtalelser præg af manglende erfaring.

Bæltet er dog et fint redskab ved tungere løft da det for det første indirekte beskytter ryggen og for det andet giver løfteren feedback (Proprioception) omkring tension i musklerne, det abdominale tryk, ryggens kurve osv., men det er klart at løfteren også bør kende til løfteteknik uden brug af et bælte samt at vide hvornår bæltet er nødvendigt og hvornår det ikke er.

Jeg mener også at nybegyndere kan gøre brug af et bælte. Et løst bælte er en god måde at lære folk at opretholde et abdominalt tryk.

Der er en tid og sted for alt. Stop med at være så kategorisk.

Link to comment
Share on other sites

Kristoffer:

Helt OT, ren interesse, men bare siden du nu ligger op til den, hvad er dine løft så egentlig?

tjaa, ganske intermediært. bænk 112,5, dl 185, squat 155.

Kristoffer:

Hvis nogen i denne tråd er arrogante i deres skrivemåde er det dig.

Du er meget 'enten eller' og, som Hippo også skriver bærer dine udtalelser præg af manglende erfaring.

Der er en tid og sted for alt. Stop med at være så kategorisk.

Javel.

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvordan du vender og drejer det, så kan du altså ikke have mange år på bagen

i den her sport i en alder af 19, no offence, og med et max på 185 kg, så lugter det os

lidt af at jeg har en lille smule ret i min Siders pointe.

Hvis dit eget max lå på 140 kg ville du nok synge en anden sang.

At du fastholder at den almindelige løfter ikke bør bruge bælte,

virker stadig en kende blåøjet, og så er vi vist tilbage til at motionister

åbenbart ikke kan komme til skade i din verden.

Vil da gerne lige understrege at jeg heller ikke på nogen måde

kan se nogen grund til at bruge bælte i tide og utide,

og jeg bruger det stortset ikke selv lige pt.,

men kategorisk af afvise det er sgu en lidt letkøbt noob holdning.

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvordan du vender og drejer det, så kan du altså ikke have mange år på bagen

i den her sport i en alder af 19, no offence, og med et max på 185 kg, så lugter det os

lidt af at jeg har en lille smule ret i min Siders pointe.

Hvis dit eget max lå på 140 kg ville du nok synge en anden sang.

At du fastholder at den almindelige løfter ikke bør bruge bælte,

virker stadig en kende blåøjet, og så er vi vist tilbage til at motionister

åbenbart ikke kan komme til skade i din verden.

Vil da gerne lige understrege at jeg heller ikke på nogen måde

kan se nogen grund til at bruge bælte i tide og utide,

og jeg bruger det stortset ikke selv lige pt.,

men kategorisk af afvise det er sgu en lidt letkøbt noob holdning.

Ganske rigtigt, jeg har trænet i 2½ år hvor kun det sidste år har været systematisk med korrekt kost etc.

Men det betyder ikke, at man skal vurderes ud fra alder.

Det har du ret i, og jeg må give dig (jer) ret i, at jeg nok har taget det forgivet. Men da jeg aldrig har set eksempler på folk der failer etc på trods af god teknik har jeg måske været farvet deraf.

Så det var egentlig mit princip du var modstander af ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share