Alternativ til Chinups


bronzesmeden
 Share

Recommended Posts

Hey MOL.

Jeg er begyndt at træne hjemme ved mig selv, da jeg ikke rigtigt har tid til at komme i et center. Mit problem er så bare at jeg ikke har noget sted at lave chinups. Jeg vil så høre jer om, om hvad der er det bedste alternativ. Såsom bent over rows og sådan. Jeg har en stang, håndvægte og en bænk til rådighed.

På forhånd tak for hjælpen

Link to comment
Share on other sites

Puha, hvis du mener øvelser til ryggen generelt så er der en hel del øvelser du kan lave. www.exrx.net - der er et øvelsesbibliotek hvor du kan se alle øvelser til de forskellige dele af kroppen.

Du kunne prøve at lave noget dødløft samt Bent over rows hvis det var, men nu ved jeg ikke hvordan dit program ser ud, så jeg kan ikke umiddelbart vurdere hvad der kan puttes på.

Bent over row lyder som et udmærket alternativ, eller også kunne du prøve Yate rows, som gerne skulle ramme mere i dine lats.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg godt kunne tænke mig det skulle ramme er mine vinger. Gerne alt hvad den kan.

Yate rows og evt. pullovers, det skal jeg ikke kunne sige. Men Pulldowns og Chin ups/Pull ups er klart det bedste hvis man vil ramme lats.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde sådan en i et stykke tid, det er fandme noget der holder:

Pullupbar til dør

eller endnu bedre, som bliver mit næste homegym køb:

klatrebjælke

Klatrebjælke 2

Jeg synes ikke en dørkams bredde er stor nok til at lave overhåndsgreb, men du kan få banket en masse underhåndsgreb af på den.

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Jeg havde sådan en i et stykke tid, det er fandme noget der holder:

Pullupbar til dør

eller endnu bedre, som bliver mit næste homegym køb:

klatrebjælke

Klatrebjælke 2

hm fingerboards er gode til at træne fingerstyrke, men med mindre at man er super series og semi professionel klatrer, så vil jeg nok mene at man ikke får det optimale ud af sin rygtræning hvis man ikke trækker tungere end det fingrene kan holde på sådan et redskab.

jeg kan eksempelvis tage omkring 30pullups, men jeg vil nødig tale om hvor mange jeg kan snuppe på selv de bedste greb på ovenstående.

og hvis jeg alligvel skal bruge "jugs" kan det hele så ikke være ligemeget?

køb en god pullup stang til dørkammen, jeg bryder mig dog heller ikke om ovenstående da jeg synes stangen er for tyk, men kender også flere, som ikke bryder sig om den tynde stang som jeg holder meget af. ( de har ofte dem begge, i stadium).

Link to comment
Share on other sites

hm fingerboards er gode til at træne fingerstyrke, men med mindre at man er super series og semi professionel klatrer, så vil jeg nok mene at man ikke får det optimale ud af sin rygtræning hvis man ikke trækker tungere end det fingrene kan holde på sådan et redskab.

jeg kan eksempelvis tage omkring 30pullups, men jeg vil nødig tale om hvor mange jeg kan snuppe på selv de bedste greb på ovenstående.

og hvis jeg alligvel skal bruge "jugs" kan det hele så ikke være ligemeget?

køb en god pullup stang til dørkammen, jeg bryder mig dog heller ikke om ovenstående da jeg synes stangen er for tyk, men kender også flere, som ikke bryder sig om den tynde stang som jeg holder meget af. ( de har ofte dem begge, i stadium).

Enig i at det første link er mere et fingerboard.

Det andet link har et virkelig godt greb til hele hånden (de to øverste "knopper"). Det sidder lige i skabet - også til alm. overhånd chins.

Ellers kan der købes brede chinupstænger, det fylder bare af H... til.

Jeg har selv haft en tynd pullupstang og jeg blev vanvittig af, at jeg ikke kunne få ordentlig fat på den. Med et håndklæde rundt om stangen eller med magnesium i hænderne virker det dog en kende bedre.

God jagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva er forskellen på Yates Rows og Bent-over-Rows.. Nu har jeg umiddelbart set begge igennem på youtube. Og der er ikke den store forskel.

Er det rigtig forstået, at Yates går lidt mere i bagskuldrene? Hvortil der kun er forskel i hældningerne på øvelsen?

Kører selv BoR og jeg synes den giver ret godt overall, men en korrekt fuldført BoR er vel den hvor man næsten står helt foroverbøjet og løfter den fra jorden?

Fordi nu er jeg bare i tvivl, hvor vidt det hedder Yates Rows eller BoR det jeg kører.. hehe

BoR

:bigsmile:

Edited by Brunsvigeren
Link to comment
Share on other sites

Hva er forskellen på Yates Rows og Bent-over-Rows.. Nu har jeg umiddelbart set begge igennem på youtube. Og der er ikke den store forskel.

Er det rigtig forstået, at Yates går lidt mere i bagskuldrene? Hvortil der kun er forskel i hældningerne på øvelsen?

Kører selv BoR og jeg synes den giver ret godt overall, men en korrekt fuldført BoR er vel den hvor man næsten står helt foroverbøjet og løfter den fra jorden?

Fordi nu er jeg bare i tvivl, hvor vidt det hedder Yates Rows eller BoR det jeg kører.. hehe

BoR

:bigsmile:

yates row er med underhånd og køres som regel mindre foroverbøjet end BOR

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share