Skummetmælk indtaget efter træning


ptpoul
 Share

Recommended Posts

Et Batchelor projekt udført af Fysioterapeutruderende, med fokus på 2 ting:

1. Øger indtag af skummetmælk efter træning muskelhypertrofi i forhold til faste.

2. Er tre træningspas om ugen 2 træningspas overlegent for utrænede.

http://studenterportal.inforce.dk/graphics..._skummetmlk.pdf

Jeg vil ikke sige så meget om projektet, men lade jer komme med jeres tanker.

Eneste kommentar jeg vil komme med er at dette forsøg er endnu et træningsstudie der viser fremgang i muskelmasse og tab af fedtmasse over en periode (12 uger) uden særlige krav om kosthold til deltagerne ud over første måltid efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Det gav ingen statistisk signifikant fremgang. Men tendensen var klar, mere Maa mindre fedt hvis man fik skummet mælk efter træning.

Gruppen der ikke fik noget efter træning øgede styrke men tabte i snit ½kg muskelmasse på 12 uger.

Dog skal det siges at grupperne var meget små, der var frafald, mm..

Skim det igennem, det er let læst, mange billeder. Overraskende hurtigt faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Utrænede (og raske) unge mænd er vel den eneste rigtige videnskabelige fremgangmåde for at lave et forsøg? :blink::smile:

Ja og det er det der er problemet, når man ved, at de responderer meget kraftigere på træningen. Det er kun Poul der stadig kan bruge det til noget i forhold til sin træning. :wink::tongue:

Og hvorfor er et altid noget fesent som en halv liter skummemælk? Hvis vi sætter tingen i perspektiv, så bliver det jo tydeligvis dagens mindste måltid, som man får lige efter/omkring træning.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

det kommer dælme an på hvad spørgsmålet er....

Ja ok men diskopumpere med leukæmi og kighoste vil vel ikke være ret repræsentativt i forhold til menneskets normale fysiologi, og dettes respons på mælk efter træning.

Det man vil belyse er vel et evt. fysiologisk respons på et lille protein/kulhydrat indskud efter træning, og det kan man vel ikke perspektivere sig til hvis eens population enten er rigtig veltrænede eller enormt overvægtige?

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

der findes efterhånden mange af denne type studier, så spørgsmålet er hvor meget nyt det bidrager med.

Svaret som denne type interventioner kaster af sig er ofte af størst interesse for trænede, hvorfor det i min øjne ville bidrage med mere hvis det var i mopderat trænede. et sværere setup måske, men det ville i højere grad bidrage med noget nyt.

Link to comment
Share on other sites

Til dem der bare gerne vil læse konklusionen:

9.0 Konklusion

Der ses en signifikant fremgang i muskelstyrke for grupperne T2M (P<0,03) og T3M

(P<0,01). Der ses en signifikant fremgang i muskeltilvæksten for gruppe T3M (P<0,02).

Vi ser en tendens til, at utrænede mænd i alderen 25-40 år opnår en øget muskelstyrke og

-tilvækst ved indtagelse af skummetmælk lige efter styrketræning sammenlignet med

kontrolgruppen.

Derudover ser vi en tendens til, at utrænede mænd i alderen 25-40 år ved indtagelse af

skummetmælk lige efter styrketræning, opnår en øget muskelstyrke og -tilvækst ved træning 3

x ugentligt frem for 2.

Vi fandt ikke en signifikant større fremgang på muskelstyrken- og tilvæksten for gruppe T2M

i forhold til T2U (P>0,05) samt mellem T2M og T3M (P>0,05).

På baggrund af litteraturen og studiets tendenser, mener vi, at det kræver yderligere

undersøgelse for at af- eller bekræfte vores hypotese om, at frekvensen og indtagelse af

skummetmælk efter træning har en signifikant effekt på muskelstyrke og -tilvækst.

Link to comment
Share on other sites

der findes efterhånden mange af denne type studier, så spørgsmålet er hvor meget nyt det bidrager med.

Svaret som denne type interventioner kaster af sig er ofte af størst interesse for trænede, hvorfor det i min øjne ville bidrage med mere hvis det var i mopderat trænede. et sværere setup måske, men det ville i højere grad bidrage med noget nyt.

Om det så havde været en fantastisk setup, så er kvaliteten så ringe at man intet fornuftigt kan sige fra dette forsøg.

Selvom de måske ikke vægttrænede inden, så havde de et hårdt fysisk arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Det er interessant at se det igennem mest pga referencerne og gennemgangen af litteraturen (man kan så være enig eller ej), derudover syntes jeg det er sjovt at se deres valg af program og andre praktiske ting.

Det er et batchelor projekt så kvaliteten vil jo være derefter. Man kan ikke forvente enorme grupper og fantastiske forsøg i første hug :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er interessant at se det igennem mest pga referencerne og gennemgangen af litteraturen (man kan så være enig eller ej), derudover syntes jeg det er sjovt at se deres valg af program og andre praktiske ting.

Det er et batchelor projekt så kvaliteten vil jo være derefter. Man kan ikke forvente enorme grupper og fantastiske forsøg i første hug :smile:

Et bachelorprojekt kan sagtens have en god kvalitet. Det er ikke altid nødvendigt med store grupper, for at lave god forskning.

Link to comment
Share on other sites

Et bachelorprojekt kan sagtens have en god kvalitet. Det er ikke altid nødvendigt med store grupper, for at lave god forskning.

Nå, så syntes jeg bare vi skal svine det derud af :laugh:

Grunden til jeg nævner det med grupperne er at der er ret voldosmme udsving på enkelte af deltagernes målinger. Måske disse udsving ville blive udjævnet ved en større gruppe, så en enkelt persons ukarakteristiske resultat ikke påvirkede data så meget.

En deltager tages også ud pga de skæve målinger.

jeg ved ikke om man kan regulere 100% for sådanne ting ud fra bestemte kriterier og statistiske modeller? Det håber jeg i kan fortælle mig meget mere om, jeg har aldrig haft forskningsmetodik, så jeg er ret lost på de tområde. Der må jeg bare bruge min ikke alt for sunde fornuft :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share