Kostsammensætning!


MultiCoach
 Share

Recommended Posts

Hvad er jeres mening om ideen med at sammnsætte sine måltider, så de enten kun indeholder protein + fedt eller protein + kulhydrat.

Effekten skulle være følgende:

Protein + kulhydrat = glukose, aminosyrer og insulin i blodbanen = Anabolisme, ideelt efter træning.

Protein + Fedt = stabilt blodsukker og ringe mængde insulin = Fedtforbrænding.

I mine øjne lyder det rimeligt fornuftigt og det understøttes da også nogenlunde af både videnskabelige undersøgelser (især vedrørende proteinbalance) og den viden om energiomsætning og metabolisme der findes i dag.

Hvilke kommentarer har de kloge hoveder inde på dette forum til ovenstående?

- MultiCoach

Link to comment
Share on other sites

Multicoach: Protein + Fedt vil jeg kalde en dårlig ide. Kroppen kan under normale omstændigheder ikke bruge fedt alene som energikilde, hvis der ikke er kulhydrat tilstede (da TCA i så fald vil gå istå).

Derfor vil koppen starte ketonestof skiftet. Her bliver der rigtigt godt nok brugt fedt, men da der ikke er kulhydrat tilstede bliver kroppen nød til at bruge dine muskler (for at få AA), men da du spiser protein kan du måske bremse/begrænse dette, det er det, det hele afhænger af.

Ellers vil du bruge dine muskler som brændsel.

Du vil også få temmelig dårlig ånde, da du vil begynde at udånde acetone (neglelaks fjerner).

Din træning vil også blive temmelig dårlig, da du vil mangle energi.

Hvordan vil du føre det ud i livet ?

I teorien kan det godt lade sig gøre, men i praksis skal du føre en ekstremt nøje kostplan.

Vh Helix.

(Redigeret af Helix ved 10:42 pm på Dec. 11, 2001)

(Redigeret af Helix ved 10:49 pm på Dec. 11, 2001)

(Redigeret af Helix ved 11:07 pm på Dec. 11, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Nu hænger det sådan sammen, at man i løbet af dagen skifter mellem at indtage måltider bestående af enten P+F eller P+K.

P+K indtages f.eks. lige før (5 min), under og efter træning samt i de efterfølgende timer for at maksimere træningsevnen og efterfølgende opbygningen af glykogendepoterne samt for at bremse proteinnedbrudningen og starte proteinsyntesen. Denne proces kræver efter min overbevisning glukose, aminosyrer samt insulin i blodbanen for at virke optimalt.

Da man som nævnt ikke skal leve af fedt og protein en hel dag (hvilket jeg i øvrigt også mener er en dårlig ide), vil kroppen ikke begynde at mangle blodglukose, hvorfor dannelse af ketonstoffer og glukose ud fra aminosyrer vil være minimal/ikke eksisterende.

Til gengæld vil måltider bestående af P+F give et stabilt blodsukker og lav insulinmængde i blodet, hvilket vil fremme fedtoxidationen. TCA vil ikke komme til at mange glukose eftersom glykogendepoterne er fyldte.

Denne diæt skal ikke kun benyttes ved vægtab, men i lige så høj grad ved muskelopbygning eller hvis man blot ønsker at øge sin præstationsevne (sportsfolk).

Videnskabelige undersøgelser? Der findes mange undersøgelser der viser at indtagelse af kulhydrat og protein lige efter træning medfører hurtig restitution (opbygning af glykogendepoterne og en positiv nitrogenbalance).

Det er også basisviden, at lave insulinkoncentrationer i blodet fremmer frigivelse af fedt fra fedtdepoterne samt øger fedtoxidationen.

- MultiCoach

Link to comment
Share on other sites

igen har det vist sig, at misforståelser er meget udbredt herinde.

Jeg regnede med, at du snakkede om hele dagens diæt (mon ikke helix også har læst det sådan? :) )

Ellers er ideen jo god nok. De fleste folk benytter den vel også i et vist omfang allerede.

men igen, hvorfor synes du at fedt skal gives sammen med protein? Fedtet er vel til energiforbrug, men hvorfor oerhovedet indtage extra fedt, hvis man kan undgå det?

Selv om teorien bag kulhydrater før, under og efter træning nok er god rent biokemisk, bør man nok også tænke på blodflow til tarmene og kvalmefaktoren. De undersøgelser jeg har set tyder på, at et stivelseprodukt 30min før er bedst til at forøge præstation. Protein efter træning er et must. Men om det også skal tages før og under, er jeg ikke helt sikker på har nogen større effekt. :)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget som Bodyopus diæten af Dan Duchaine eller anabolic diet af Mauro Dipascale.

Det er dog rimelig hård kost og egner sig i sin ekstreme variant ikke ret godt til hverdags kost.

Ellers er der ikke noget nyt i at planlægge kulhydratindtag ift ens aktivitetsniveau. Dvs færre kulh. når man ikke laver noget fysisk etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil indtage protein til hvert måltid, for konstant at have aminosyrer i blodbanen, således katabolisme af proteinholdigt væv undgås mest muligt.

Jeg vil indtage fedt, dels for at få energibehovet dækket, dels for at "fastholde" kroppens evne til at oxidere fedt mest muligt.

Det kan ikke betale sig kun at indtage protein. I så fald vil en del af det blive nedbrudt til glukose, og så bliver det vel i realiteten blot dyre kulhydrater!

Selvfølgelig bør man tænke på blodflowet til mave og tarm. Er den mindre under træning end i hvile (i ml) eller er det blot den procentvise andel af det totale blodflow der er mindre?

Jeg kan ikke lige huske referencerne, men nye undersøgelser har vist, at protein før træning øger proteinsyntesen i højere grad målt i forhold til proteinindtag efter træning.

- MultiCoach.

Link to comment
Share on other sites

Til Multicoach: de undersøgelser der viser at protein før træning skulle være godt, vil jeg godt have at du finder. Dem kunne jeg godt tænke mig at læse.

Jeg er nemlig af den mening at protein før træning(næsten) aldrig er en god ide. Derimod er det en glimrende ide efter træning.

grunden til at jeg ikke synes det er en god ide  at indtage protein før træning er, at det går ud over fordøjelsessystemet. Protein tager længere tid for fordøjelsessystemet at nedbryde og derfor får man ikke det optimale ud af f.eks. de kulhydrater man har indtaget.

Jeg er dog enig med dig i at protein aldrig bør indtages alene. Der bør altid indtages et moderat antal kulhydrater med for at undgå spild af proteiner.

(Redigeret af T ved 12:54 am på Dec. 12, 2001)

Link to comment
Share on other sites

T prøv at tjekke følgende studie: Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise.

Dette studie antyder, at det kan være en god ide at indtage et letoptageligt måltid bestående af P+C lige før træning.

Claus B: Måltidet lige før træning skal selvfølgelig være meget let at nedbryde og fordøje, så det hurtigt kan optages i blodbanen. Da blodflowet til muskulaturen er forøget med flere 100% under arbejde, vil det måske være en fordel med aminosyrer og glukose i blodet, idet de arbejdende muskler derved kan få tilført store mængder nærringsstoffer.

- MultiCoach

Link to comment
Share on other sites

Claus B: Jo, jeg læste det også som KUN protein og kulhydrater. Jeg forstod det også forkert i første omgang, se bare hvor mange gange jeg har redigeret mit inlæg :spinface: (mere om det senere)

Der er dog fornuft i at kombinere fedt med protein. Dette kræver dog at det er fedt, med et ulige antal C atomer.

Da beta-oxidationen fjerner to C atomer pr omgang. Dvs. at tilsidst er der fem Cer tilbage.

To går som bekendt til Acetyl-CoA, og tilbage er propionyl-CoA (som består af 3 Cer). Propionyl-CoA vil efter nogle reaktioner være omdannet SuccinylCoA, som er et intermediat i TCA, og vil derfor omdannes til OA, som kan reagere med acetylCoA, og TCA kører :cheesy:.

På denne måde burde det (i teorien), være muligt at holde mængden af Acetyl-CoA nede, og derved holde mængden af ketone stoffer nede.(Dette overså jeg igår aftens, og kunne derfor ikke få teorien til at hænge sammen :confused: , hvorfor jeg spugte efter en undersøgelse)

Jeg kunne forestille mig, at det fedt man anbefaler til denne kur, netop indeholder et ulige antal C atomer.

Nogle AA kan rigtigt nok (ad omveje) omdannes til intermidiater i TCA, men spørgsmåler er, om det vil give nok ATP, til f.eks. træning.

MultiCoach: Ærgeligt at man ikke har adgang til artiklen fra sin hjemme PC.

Problemet med kulhydrat, er at det er svært at det styre.

Du kan godt fylde glycogen depoterne til trænnig, men hvordan vil du sikre dig, at du ikke får for mange , eller for lidt ? Du risikerer bare af bremse ketone stofskiftet.  Det er nok også derfor, at den originale bodyopus kur, foreskriver at man helt skal undgå kulhydrater midt på ugen.

For godt ordensskyld skal det nævnes, at sikkerheden på denne "ketone" kur diskuteres blandt eksperter.

Vh Helix.

(Redigeret af Helix ved 12:08 pm på Dec. 12, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Til Claus B:

Du skriver: Hvorfor i det heletaget indtage Fedt hvis man kan undgå det.

Svar:

For at få mere ud af sig træning.......

Det er en udbredt misforståelse at fedt er usundt. Det er "for meget fedt" der er usundt. Du skal have fedt for at kunne optage de fedtopløselige vitaminer. Desuden indvirker fedt på styringen af kroppens hormonproduktion og "hormonspejl". Hormonerne styre et utal af funktioner i kroppen, og virker som en slags "nøgle" der igangsætter forskellige processer i kroppen, lige fra styring af dit humør, personlighed og dit generelle helbred.

Fedt er med til at styre processen for dannelsen af bl.a. mandlige kønshormoner,- og dem vil du vel ikke undvære - eller hva' ....?

Link to comment
Share on other sites

thanks guys! :)

tja, det er altid rart at blive citeret, men... helst korrekt :)

og jeg ved da også godt at fedt er vigtigt. Det var bare spg. om man have ekstra effekt af at indtage fedt sammen med protein.

Nu er det jo ikke kun for meget fedt, som er usundt, men selvfølgelig er for meget fedt mere usundt.

Fedt er vigtigt for optagelsen af de fedtopløselige vitaminer (ADEK), dette er den almene læresætning. Men jeg tror nu ikke, at man kan få malabsorption af disse vitaminer, ved at spise for lidt fedt. Problemet findes jo specielt ved sygdomme, hvor man ikke kan optage fedt fra tarmen, hvor det så er klart, at vitaminer "gemmer" sig i det fedt, som befinder sig i afføringen.

Jeg går ud fra, at du snakker om brugen af cholesterol til syntese af steroidhormoner??

Langt det meste cholesterol i kroppen produceres i kroppen, så et decideret indtag er ikke strengt nødvendigt for hormonprod.

Og endelig kan jeg nok finde en håndfuld hormoner, som jeg har mindre lyst til at undvære end mandlige kønshomoner :)

Men ok, godt med lidt info til dem, som ikke lige er inde i hormonprod. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share