Nybegynder der skal træne!


Pythoner
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Jeg er en dreng på 15 år, 170 høj, ca 52½kg. Jeg har beslutter mig at begynde og træne kroppen lidt mere end bare nogle mave- og armbøjninger en gang i mellem. Siden jeg ikke ved meget om muskler og træning er det vel en god idé at spørge "profferne"? ;)

Jeg ville sådan set bare lige høre om følgende øvelser bliver gjort rigtigt, og om det er nogle gode øvelser. Hvis I har foslag må I meget gerne komme med forslag!

Nå, men jeg starter nedefra og op (efter kroppen):

BEN

Jeg træner ikke benene ret meget.

Jeg plejer at holde en vægt i hver hånd med 2 x 2,5 kg skiver = 5kg. Derefter står jeg ret op, bøjer i knæene så jeg sidder på hug, og rejser mig derefter igen.

Jeg cykler også en gang i mellem på motionscykel i relativt højt gear. (Gear 4 ud af 8, og med intervaller hvert 2 minut, så sætter jeg den i 5 og træder til)

MAVE

De helt normale mavebøjninger, hvor man ligger på ryggen ca således:

=======

||

||

||

============O <--- lidt lille hoved, det ved jeg , men kunne ikk gre det bedre :P. Men så løfter man sig op til knæene.

Derudover laver jeg også den der hedder sideplanken.

"Serratus Crunches, og Reverse Curl-up" en gang i mellem også.

RYG

Jeg kender kun en øvelser, den helt klassiske rygbøjning. Man ligger på maven på gulvet, hænderne foldes under panden, og derefter løfter man sig selv op og ned.

- Jeg er meget i tvivl om jeg træner ryggen nok! Jeg har hørt en masse skrækhistorier om, at hvis man træner maven meget mere end ryggen bliver man krumrygget og får dårlig ryg osv ;s

ARME

Her bruger jeg en række forskellige øvelser. Jeg bruger to håndvægte à 5kg.

For det meste bruger jeg bare nogle af de øvelser som er vist på æsken til hånvægtene. Der er en del af dem.

Derudover laver jeg også armbøjninger for at træne brystkassen.

Jeg beklager jeg ikke kan oversætter mit nybegyndersprog til træningssprog med alle navnene på musklerne. Jeg håber meget I kan hjælpe mig!

Link to comment
Share on other sites

Du må til at få dine forældre til at hoste op med nogle kroner til et fitnesscenter. To 5 kilos håndvægte kommer du ikke langt med. Desuden kunne du nok have gavn af at færdes blandt andre trænende, for at kunne lure tips og tricks af. En seriøs instruktion fra en der ved noget om træning er guld værd.

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal jeg også. Men jeg vil helst gå deroppe med mine venner, og jeg er født i februar, og de i november/december :(!!!

Og til den tid har jeg aftalt med min far, at de første to måneder giver han, hvis jeg kan tage ham i at lægge arm efter 2 måneder fortsætter han betaling, ellers betaler jeg 50% :P, Men hvad koster det sådan cirka om måneden?

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal jeg også. Men jeg vil helst gå deroppe med mine venner, og jeg er født i februar, og de i november/december :(!!!

Og til den tid har jeg aftalt med min far, at de første to måneder giver han, arm efter 2 månedhvis jeg kan tage ham i at lægge er fortsætter han betaling, ellers betaler jeg 50% :P, Men hvad koster det sådan cirka om måneden?

kan se MOL har en opgave her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men hvad koster det sådan cirka om måneden?

Smart deal du har der med din far :smile:

Priserne varierer meget, men alt op til ca 400 kr pr. måned.

Når du melder dig ind, vil det være en god ide at få en instruktør til at lave et program der passer til dig og dine mål....og så får du også vist hvordan de forskellige øvelser skal laves rigtigt. Det er som regel en del af medlemsskabet, at man kan få lavet sådan et :smile:

En anden god maveøvelse er hvor du ligge fladt på ryggen. Ligger med hovedet mod noget du kan holde fast i (evt en ribbe eller lignende) og så hæver og sænker du benene mens de holdes helt strakt. Op til lodret stilling og ned igen, uden at de rører gulvet. Du kan eksempelcvis lave 3 sæt af 15 gentagelser.

Du kan også sænke dem ned til hver side (først den ene, så den anden, med begge ben til samme side) (stadig strakte) og så op til midten i lodret stilling igen mellem hver side. Så får du trænet de skrå mavemuskler også. Den her øvelse er god for de nederste mavemuskler, mens den du selv beskriver er god for de øverste :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal jeg også. Men jeg vil helst gå deroppe med mine venner, og jeg er født i februar, og de i november/december :(!!!

Og til den tid har jeg aftalt med min far, at de første to måneder giver han, hvis jeg kan tage ham i at lægge arm efter 2 måneder fortsætter han betaling, ellers betaler jeg 50% :P, Men hvad koster det sådan cirka om måneden?

Ca. 200-400 alt efter hvor det er .

kan se MOL har en opgave her :wink:

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

kan anbefale dette program:

squat 8-12 rep

bænkpress 8-12 rep

dødløft 8-12 rep

BOR (bent over rows) 8-12 rep

millitary press 8-12 rep

pull up/chin up - når du kan tage flre end 15 kan du evt. putte vægt på.

dips - når du kan tage flere ned 15 kan du evt. putte vægt på.

biceps curl/hammercurl.

hvis du ikke ved hvordan man laver øvelserne kan du søge dem på youtube. eller google.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share