BOR - lænden udsat


JVD
 Share

Recommended Posts

min hypotese er at lænden bliver FOR udsat i bent-over-rows da den 'holder' hele vægten i hvad jeg vil betegne som en uhensigtsmøssig position. dette dog kun med ryggen HELT foroverbøjet.

hva mener i om dette? og nogle der har gode/dårlige erfaringer???!!!!

Link to comment
Share on other sites

min hypotese er at lænden bliver FOR udsat i bent-over-rows da den 'holder' hele vægten i hvad jeg vil betegne som en uhensigtsmøssig position. dette dog kun med ryggen HELT foroverbøjet.

hva mener i om dette? og nogle der har gode/dårlige erfaringer???!!!!

Tja, det er selvfølgelig vigtigt at opretholde en god teknik og bruge en vægt, som man er sikker på. Dog kan dette jo siges om næsten alle frivægtsøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Guest Femina
min hypotese er at lænden bliver FOR udsat i bent-over-rows da den 'holder' hele vægten i hvad jeg vil betegne som en uhensigtsmøssig position. dette dog kun med ryggen HELT foroverbøjet.

hva mener i om dette? og nogle der har gode/dårlige erfaringer???!!!!

Min erfaring:

Jeg har dårlig lænd, blev opereret for diskusprolaps i 2005. Laver øvelsen med håndvægt i stedet for med stang.

Dumbell bent-over row

Støtten med hånden går ikke i så høj grad ud over lænden.

Link to comment
Share on other sites

min hypotese er at lænden bliver FOR udsat i bent-over-rows da den 'holder' hele vægten i hvad jeg vil betegne som en uhensigtsmøssig position. dette dog kun med ryggen HELT foroverbøjet.

hva mener i om dette? og nogle der har gode/dårlige erfaringer???!!!!

Hvad mener du med HELT foroverbøjet, for man står jo ikke med overkroppen horisontalt ift. gulvet. Så der burde ikke være problemer hvis man kan undgå fleksion i lænderygsøjlen. Men for stramme hasemuskler kan selvfølgelig gøre at man får problemer med at udføre øvelsen korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke kan holde en neutral position i rygen og ikke har udholdenheden i torsoen til at spænde op under BOR så mangler man at træne disse kvaliteter.

En diæt at Rumænsk dødløft, dødløft, goodmornings, mavetræning fikser problemet hurtigt.

Skader som en discus prolaps kan naturligvis gøre det vanskeligere at lave øvelser som BOR, men hvis ikke man er skadet har man en alvorlig ubalance i sin styrke. Overkroppen bør aldrig være stærkere end ens mave/lænd.

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du med HELT foroverbøjet, for man står jo ikke med overkroppen horisontalt ift. gulvet. Så der burde ikke være problemer hvis man kan undgå fleksion i lænderygsøjlen. Men for stramme hasemuskler kan selvfølgelig gøre at man får problemer med at udføre øvelsen korrekt.

Jeg mener med overkroppen horisontalt ift. gulvet (http://www.youtube.com/watch?v=ss5SuopztW4)

Og ptpoul, selvfølgelig bør man have større styrke i overkrop ift. mave/lænd, men er det ikke det der er problemet, at man kan trække mere end man kan stabilisere?!

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du med HELT foroverbøjet, for man står jo ikke med overkroppen horisontalt ift. gulvet. Så der burde ikke være problemer hvis man kan undgå fleksion i lænderygsøjlen. Men for stramme hasemuskler kan selvfølgelig gøre at man får problemer med at udføre øvelsen korrekt.

Jeg gør

Link to comment
Share on other sites

min hypotese er at lænden bliver FOR udsat i bent-over-rows da den 'holder' hele vægten i hvad jeg vil betegne som en uhensigtsmøssig position. dette dog kun med ryggen HELT foroverbøjet.

hva mener i om dette? og nogle der har gode/dårlige erfaringer???!!!!

det er ikke ndøvendigvis et problem at man er foroverbøjet, når bare man bevarer sikringsstilling, altså en passende grad af svaj, i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for kort tid siden haft et lille 'hold i ryggen', og BOR var en af de øvelser, jeg syntes gav mig problemer (jeg plejer at lave den, hvor man har det ene ben og en arm som støtte på bænken og laver dem one-armed med dumbbell i den anden hånd).

Jeg kører med held Yates Rows istedet, indtil min lænd er blevet helt frisk igen. Den giver mig ikke nogen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

http://www.youtube.com/watch?v=ss5SuopztW4

BOR er at gøre tingene sværere end nødvendigt er.

Hypertrofi potentialet ryger nemt i vasken et lille jerk forover - lidt subtil brug af de i forvejen kanon stærke glutes og baglår under sænkningen på den negative og værdien af øvelsen som hypertrofi skaber i rygmusklerne er reduceret markant.

Sselv med så lidt vægt på som vist i klippet ovenfor formår han dårligt at lave en kontrolleret kontraktion (har i aldrig bemærket at de færreste ser ud til at kunne holde vægten for pause i kontraheret tilstand - eller endsige standse vægten i bevægelsen på ethver given tidspunkt under øvelsen). Bemærk især klippet - kontroltabet under sænkningen sidste del (farten tager til til sidst i sænkningen). Der hvor det voldsomme hypertrofi potentiale ellers er til stede.

Så er der håndleddets "fastlåsthed" omkring stangen der slet ikke spiller sammen med det at trække den lange stang tæt ind på -og foran på kroppen.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=ss5SuopztW4

BOR er at gøre tingene sværere end nødvendigt er.

Hypertrofi potentialet ryger nemt i vasken et lille jerk forover - lidt subtil brug af de i forvejen kanon stærke glutes og baglår under sænkningen på den negative og værdien af øvelsen som hypertrofi skaber i rygmusklerne er reduceret markant.

Sselv med så lidt vægt på som vist i klippet ovenfor formår han dårligt at lave en kontrolleret kontraktion (har i aldrig bemærket at de færreste ser ud til at kunne holde vægten for pause i kontraheret tilstand - eller endsige standse vægten i bevægelsen på ethver given tidspunkt under øvelsen). Bemærk især klippet - kontroltabet under sænkningen sidste del (farten tager til til sidst i sænkningen).

Så er der håndleddets "fastlåsthed" omkring stangen der slet ikke spiller sammen med det at trække den lange stang tæt ind på -og foran på kroppen.

vi er på bølgelængde - nogle gode forslag til variationer?

Link to comment
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=ss5SuopztW4

BOR er at gøre tingene sværere end nødvendigt er.

Hypertrofi potentialet ryger nemt i vasken et lille jerk forover - lidt subtil brug af de i forvejen kanon stærke glutes og baglår under sænkningen på den negative og værdien af øvelsen som hypertrofi skaber i rygmusklerne er reduceret markant.

Sselv med så lidt vægt på som vist i klippet ovenfor formår han dårligt at lave en kontrolleret kontraktion (har i aldrig bemærket at de færreste ser ud til at kunne holde vægten for pause i kontraheret tilstand - eller endsige standse vægten i bevægelsen på ethver given tidspunkt under øvelsen). Bemærk især klippet - kontroltabet under sænkningen sidste del (farten tager til til sidst i sænkningen). Der hvor det voldsomme hypertrofi potentiale ellers er til stede.

Så er der håndleddets "fastlåsthed" omkring stangen der slet ikke spiller sammen med det at trække den lange stang tæt ind på -og foran på kroppen.

bla derfor går jeg altid ned på gulvet imellem hver rep og trækker derfra

Link to comment
Share on other sites

vi er på bølgelængde - nogle gode forslag til variationer?

Lave BOR med god teknik.

Jeg ved godt det måske virker provokerende at sige sådan, men det handler om en enorm ubalance eller en strukturel skade hvis man ikke kan udføre BOR på en sikker måde.

Teknik bestemmer man selv, det handler om selvdisciplin. At bøje i håndledene bestemmer man selv, at starte bevægelsen med at ryk med hele kroppen kan man bare lade være med. Så må man måske acceptere at starte lidt lettere.

BOR er en fremragende øvelse, men den er da ikke essentiel for alle.

Det der dog ikke kan diskuteres: hvis man ikke kan udføre BOR med god teknik og uden rygproblemer, så er øvelsen ikke problemet, manglende ryg/mave torso stabilitet og styrke/udholdenhed er problemet sammen med dårlig teknik. BOR er en enkel øvelse hvor man virkeligt er svag hvis man ikke kan holde den i ryggen. Det eller også har man en skade.

Link to comment
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=ss5SuopztW4

BOR er at gøre tingene sværere end nødvendigt er.

Hypertrofi potentialet ryger nemt i vasken et lille jerk forover - lidt subtil brug af de i forvejen kanon stærke glutes og baglår under sænkningen på den negative og værdien af øvelsen som hypertrofi skaber i rygmusklerne er reduceret markant.

Sselv med så lidt vægt på som vist i klippet ovenfor formår han dårligt at lave en kontrolleret kontraktion (har i aldrig bemærket at de færreste ser ud til at kunne holde vægten for pause i kontraheret tilstand - eller endsige standse vægten i bevægelsen på ethver given tidspunkt under øvelsen). Bemærk især klippet - kontroltabet under sænkningen sidste del (farten tager til til sidst i sænkningen). Der hvor det voldsomme hypertrofi potentiale ellers er til stede.

Så er der håndleddets "fastlåsthed" omkring stangen der slet ikke spiller sammen med det at trække den lange stang tæt ind på -og foran på kroppen.

2 ting:

1 Teknik i BOR er enkelt, det bør alle kunne lære. Kan man ikke udføre den korrekt mangler man disciplin når det bliver tung, eller også har man et motorisk problem.

2 God teknik kommer an på formålet. Hvis formålet er maksimal muskelmasse kan perioder med cheat være effektivt. Myten om at en langsom eccentrisk er det mest effektive fory hypertrofi troede jeg også var punkteret for længe siden?

Link to comment
Share on other sites

udemærkede øvelser, men ingen der kommer bare tæt på effekten af BOR

Umm ok?

Bor og yates row minder ret meget om hinanden, så tænker jeg imod t-bar row.

Eller disse med DB's hvis de virker. Måske en uni hand supported row, kan ik lige navnet på den. En en arms row hvor man bøjer i hofte ledet og kun støtter med hånden op af noget.

Har du forslag siden du er kritisk? :smile:

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Umm ok?

Bor og yates row minder ret meget om hinanden, så tænker jeg imod t-bar row.

Eller disse med DB's hvis de virker. Måske en uni hand supported row, kan ik lige navnet på den. En en arms row hvor man bøjer i hofte ledet og kun støtter med hånden op af noget.

Har du forslag siden du er kritisk? :smile:

nu nævnte du selv:

Sitting row

Inc chest suported row

T-bar row

Der er jo et utal af maskiner der også er gode.

Der syntes jeg selv kun at det er t-bar der kommer tæt på bor, yates er derimod også ganske god

Link to comment
Share on other sites

Hørt PtPoul! Lære teknikken! og hvis du laver cheats så være bevidst om det

Jeg synes desværre det er sjældent man ser nogen lave BOR med god teknik...hvilket er et fint argument for at man skal være varsomme med den. Det er ikke en nemme øvelse...den er svære nok til at mange sjusker med teknikken. men den her hellere ikke svære end at lidt "IRL" instruktion i øvelsen, klar ærterne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share