Et problem med sved


Peskjo
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en 16 året dreng der er 192 høj og vejer 85kg. jeg ha et ''lille'' problem med at jeg sveder som en alkoholiker der har brandert som sidder inde i en savna med flyverdragt på.. eller sagt på en anden måde, bare til idræt hvor man jo ikke laver det helt store, sveder jeg som om jeg lige har løbet et halvt marton mens mine klassekammerater knap nok får sved på panden. det samme med stryketræning. men det er dog ikke sådan at jeg sveder bae af gå op nogle trapper. så ville gern vide om det kan have noget med ens form at gøre? og det er noget man kan træne væk? Om der var andre med samme problem og hvad de gør ved det om det bare lader vær med at dyrke spor eller om de bare lever med det?? fordi det er nemlig irriterende at jeg sveder så mege da jeg elsker sport.

Link to comment
Share on other sites

Det er langt hen ad vejen genetisk bestemt eller kan være resultatet af rimelig alvorlige hormonforstyrrelser i kroppen, som dit problem heldigvis lyder for almindeligt til at være. Svedmængde afhænger kroppens mulighed for at afgive varme. Som udgangspunkt danner kroppen selv varme og modtager evt. fra omgivelserne, en samlet mængde, der enten kan afgives ved sved, forskellige former for afledning (såsom strålevarme) eller oplagring af kroppen (indre temperaturstigninger, der minder om feber). Metabolisme = Evaporation + Konduktion + Konvektion + Strålevarme + Storage, for at stille det fysiologisk op.

Din krop har derfor større tilbøjelighed til at afgive varme ved sved, hvilket på mange måder kun er en fordel. En cm3 sved kan indeholde meget energi og er derfor en hurtig vej til at styre varmebalancen. At kunne svede sparer desuden hjertet for en del arbejde, men det er noget mere kompliceret at forklare. Det er formentlig der, at myten om bedre kondition ved større svedrater er opstået. Synes i hvert fald ikke du skal bekymre dig for meget over det, det er ikke sjældent. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er langt hen ad vejen genetisk bestemt eller kan være resultatet af rimelig alvorlige hormonforstyrrelser i kroppen, som dit problem heldigvis lyder for almindeligt til at være. Svedmængde afhænger kroppens mulighed for at afgive varme. Som udgangspunkt danner kroppen selv varme og modtager evt. fra omgivelserne, en samlet mængde, der enten kan afgives ved sved, forskellige former for afledning (såsom strålevarme) eller oplagring af kroppen (indre temperaturstigninger, der minder om feber). Metabolisme = Evaporation + Konduktion + Konvektion + Strålevarme + Storage, for at stille det fysiologisk op.

Din krop har derfor større tilbøjelighed til at afgive varme ved sved, hvilket på mange måder kun er en fordel. En cm3 sved kan indeholde meget energi og er derfor en hurtig vej til at styre varmebalancen. At kunne svede sparer desuden hjertet for en del arbejde, men det er noget mere kompliceret at forklare. Det er formentlig der, at myten om bedre kondition ved større svedrater er opstået. Synes i hvert fald ikke du skal bekymre dig for meget over det, det er ikke sjældent. :bigsmile:

Hvordan kan man opdage dette? og hvad gør man?

Link to comment
Share on other sites

Det er langt hen ad vejen genetisk bestemt eller kan være resultatet af rimelig alvorlige hormonforstyrrelser i kroppen, som dit problem heldigvis lyder for almindeligt til at være. Svedmængde afhænger kroppens mulighed for at afgive varme. Som udgangspunkt danner kroppen selv varme og modtager evt. fra omgivelserne, en samlet mængde, der enten kan afgives ved sved, forskellige former for afledning (såsom strålevarme) eller oplagring af kroppen (indre temperaturstigninger, der minder om feber). Metabolisme = Evaporation + Konduktion + Konvektion + Strålevarme + Storage, for at stille det fysiologisk op.

Din krop har derfor større tilbøjelighed til at afgive varme ved sved, hvilket på mange måder kun er en fordel. En cm3 sved kan indeholde meget energi og er derfor en hurtig vej til at styre varmebalancen. At kunne svede sparer desuden hjertet for en del arbejde, men det er noget mere kompliceret at forklare. Det er formentlig der, at myten om bedre kondition ved større svedrater er opstået. Synes i hvert fald ikke du skal bekymre dig for meget over det, det er ikke sjældent. :bigsmile:

Mennesker der er i bedre kondition sveder både relativt mere, og bedre end ukonditionerede, det er ikke en myte.

Link to comment
Share on other sites

Det er givetvis korrekt men udgangspunktet kan godt være at storsvede også selv om man er i kageform.

Det har jeg da selv oplevet.

hvilket netop er hvorfor jeg brugte ordet relativt i forhold til absolut :smile:

tykke mennesker sveder relativt mere

folk i god kondition sveder relativt mere

men derfor kan man jo godt være tynd og i dårlig form og svede mere end en overvægtig i god form

af gode ting ved at træne hører til at man ikke bare sveder mere, men også mere effektivt hvilket i sig selv over tid hæmmer svedtendensen

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan man opdage dette? og hvad gør man?

tror ikke du behøver filosofere dybere over det :smile: de fleste sveder bare forskelligt :smile:

ændret svedtendens er ikke en sygdom i sig selv - men hvis man kommer ind med andre symptomer kan et svedmønster være med til at be- eller afkræfte en mistanke, typisk kan tilstande som ændret stofskifte, kræft og menopause implicere et ændret svedmønster

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Som det nævnes ovenfor, kan du bruge aluminiumklorid. Dette hjælper dog ikke så meget i en idrætstime, da du nok ikke kan smørre dig ind over hele kroppen :)

Men er det er specifikt sted, eks. i hænder eller under arme, kan du anvende det. Du kan få det i form af Perspirex, har selv brugt det, og det stopper sveden HELT.

Link to comment
Share on other sites

Udover det nævnte kan det også klart anbefales at skaffe noget ordentligt svedtransporterende (under)tøj! Jeg ved ikke om du har det i forvejen, men hvis du træner i en bomulds t-shirt, kan dette være en stor del af forklaringen!

Tag en tur ind på Frederiksborggade ved Nørreport st og kig ind i SpejderSport/Friluftsland/Fjeld&Fritid! De har en masse fremragende svedtransporterende undertøj i mikrofiber og uld.

Selv kan jeg klart anbefale deres Craft og HellyHansen (som fås i forskellige tykkelser) og deres norske Brynjetrøjer!

Men husk - UNDGÅ BOMULD! :) Det er den store synder...

Om du så er til kunstmaterialer eller uld er lidt en smagssag.

EDIT: Nu ved jeg ikke hvor du bor, men hvis du bor langt derfra, så smut evt. en tur på nettet - eller undersøg hvad der er i dit lokalområde. Sportsforretninger kan selvfølgelig også gå an.

Edited by Kongsfelt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share