Hvornår skal jeg indtage protein?


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er blevet godt og grundigt forvirret omkring protein. Mit problem skyldes at det jeg kan læse her på dette site, og det som trænerne nede i Equinox siger, er modstridende. Her inde kan jeg konstant læse, at man skal indtage protein efter sin træning. Mens at trænerne siger, at man skal indtage alt protein ca. 2 timer inden at man begynder på styrketræningen. Deres Grundlag for udtalelsen er baseret på at kroppen tage ca. 2-3 timer om at nedbryde/udnytte proteinet. Hvis man så venter til efter træning så når musklerne at blive lidt nedbrudt inden at proteinet får noget effekt!

Ved at man sammen med proteinet skal indtage nogle kulhydrater så jeg har tænkt på at indtage min kulhydrat shake af 2 gange. en ½ før træning og så den anden halve bagefter. Dette vil jeg gøre af den grund at jeg får energi nok til træningen. Så jeg bagefter har energi nok til at hjælpe med opbygningen af mine muskler.

Jeg vil meget gerne høre hvad jeres mening er og om jeg har fat i det rigtige omkrige begge dele.. :D

Det vil i svær være rart, hvis der kan henvise til nogle artikler o.l.

På forhånd mange tak for jeres hjælp :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er blevet godt og grundigt forvirret omkring protein. Mit problem skyldes at det jeg kan læse her på dette site, og det som trænerne nede i Equinox siger, er modstridende. Her inde kan jeg konstant læse, at man skal indtage protein efter sin træning. Mens at trænerne siger, at man skal indtage alt protein ca. 2 timer inden at man begynder på styrketræningen. Deres Grundlag for udtalelsen er baseret på at kroppen tage ca. 2-3 timer om at nedbryde/udnytte proteinet. Hvis man så venter til efter træning så når musklerne at blive lidt nedbrudt inden at proteinet får noget effekt!

Ved at man sammen med proteinet skal indtage nogle kulhydrater så jeg har tænkt på at indtage min kulhydrat shake af 2 gange. en ½ før træning og så den anden halve bagefter. Dette vil jeg gøre af den grund at jeg får energi nok til træningen. Så jeg bagefter har energi nok til at hjælpe med opbygningen af mine muskler.

Jeg vil meget gerne høre hvad jeres mening er og om jeg har fat i det rigtige omkrige begge dele.. :D

Det vil i svær være rart, hvis der kan henvise til nogle artikler o.l.

På forhånd mange tak for jeres hjælp :-)

Undersøgelser har vist positive effekter både ved indtagelse af protein før og efter træning. Undersøgelser har ligeledes vist, at kasseinproteiner(langsomt optagede proteiner) giver den bedste effekt på muskeltilvækst.

Konklusionen er altså, at et proteintilskud har en positiv effekt, men spekulationen omkring optagelseshastighed og timing virker irrelevant, hvis det blot sker omkring træningspasset.

Undersøgelser har ligeledes vist, at proteinbalancen(proteinopbyggelse/proteinnedbrydelse) er negativ i en lang periode efter træningen, hvorefter den senere skifter til positiv. Positiv betyder muskeltilvækst, negativ betyder muskeltab. Denne negative/positive balance er påvirket op til 48 timer efter træning.

Undersøgelserne viste imidlertid, at typen af protein og mængden ikke havde nogen decideret effekt, da det snarere er energiindtaget som er vigtigt. Årsagen er, at hvis man har et for højt proteinindtag, så benyttes proteiner blot til energi. Det er derfor bedre at have et optimalt kulhydratindtag og ikke fokusere så meget på protein(forudsat, at man stadigvæk har et protein-indtag imellem 10-30% af samlede energiindtag)

Undersøgelser viser også, at under styrketræning har en energi-drik(kulhydrat-shake) ikke nogen positiv effekt, da glykogendepoterne i musklerne og lever, sagtens kan levere energi til den mængde arbejde der udføres. Er man dog lang-distance løber, så er historien anderledes.

Link to comment
Share on other sites

hertil har en undersøgelse ang. energidrik(vist nok 5% sukker i indholdet) vs. vand, vist at der ingen forskel på resultatet hos ½ marathon løbere over denne distance. ( 21,1km).

så at sige det er nødvendigt med sukker under træning er måske at overdrive det lidt...

som dysp skriver, så er det da imponerende at Menesket eksisterer endnu - hvis kroppen ikke skulle have energi nok til 1½ times motion i et vægtcenter...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share