Flexibilitet i dødløft


Gunni
 Share

Recommended Posts

Hej Mol,

Jeg har det problem, at jeg er meget uflexibel, og har svært ved at komme ordentligt ned i dødløft uden at runde lænden. Det var noget jeg lagde mærke til sidste gang jeg trænede dødløft, og det har nok også været skyld i de lændeproblemer jeg til tider har (no wonder :tongue:)

Er der nogen måde jeg kan få løst dette problem på?

Mvh Gunni

Link to comment
Share on other sites

Så lige det første link, og uden at lyde cocky, så tror jeg, at jeg har rimelig styr på teknikken. Har dødløftet i omkring 9 måneder, hvor jeg har holdt meget øje med teknikken, og læst om teknikken på diverse sider. Netop derfor føler jeg heller ikke at jeg udfører øvelsen rigtigt.

Jeg er næsten 100 % sikker på at det er et flexibilitets problem, så spørgsmålet lyder mere på, om der er nogle specifikke øvelser jeg kan træne, for at gøre mig mere flexibel. Synes det har været oppe på mol før, er dog ikke sikker.

Ps. hvis det har nogen betydning, kan det lige nævnes, at jeg er 190, har ret lange ben, og mine arme er vist også ret lange. Ved ikke med min torso, en sidste ting er at jeg igennem en stor del af mine teenage år har haft et holdningsproblem.

Edited by Gunni
Link to comment
Share on other sites

Så lige det første link, og uden at lyde cocky, så tror jeg, at jeg har rimelig styr på teknikken. Har dødløftet i omkring 9 måneder, hvor jeg har holdt meget øje med teknikken, og læst om teknikken på diverse sider. Netop derfor føler jeg heller ikke at jeg udfører øvelsen rigtigt.

Jeg er næsten 100 % sikker på at det er et flexibilitets problem, så spørgsmålet lyder mere på, om der er nogle specifikke øvelser jeg kan træne, for at gøre mig mere flexibel. Synes det har været oppe på mol før, er dog ikke sikker.

Ps. hvis det har nogen betydning, kan det lige nævnes, at jeg er 190, har ret lange ben, og mine arme er vist også ret lange. Ved ikke med min torso, en sidste ting er at jeg igennem en stor del af mine teenage år har haft et holdningsproblem.

http://stronglifts.com/7-dynamic-stretches...r-hip-mobility/ De her øvelser har hjulpet mig til bedre at bruge hoften i dødløft og squat.

Link to comment
Share on other sites

Sørg også for at strække ud, i sær i baglåret, efter træning. Da musklen jo ved træning trækkes sammen.

Jo mere udtrækning....(hold strækket længe) jo mere smidighed opnår du.

Ved ikke om det hjælper ved dødløft, men ved at placere hælene på en planke e.l. kan man i hvert fald i squat komme længere ned i øvelsen.

Edited by Nat
Link to comment
Share on other sites

Well, du kan strække hasemuskler og hoftebøjere ud, hvorved du vil være mere fleksibel i netop dødløft.

Muskler har en tendens til at blive mindre, når de trænes og ikke strækkes ud. Strækkes de så ud, så bliver de igen den genetisk-bestemte størrelse de 'bør' have. Jeg har selv problemet med hasemuskler og hoftebøjere. Jeg har problemet i ledet imellem hoften og korsbenet :(

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene.

ThomasNA, jeg vil prøve at følge det stretch program du har postet, og så kan jeg evt. vende tilbage om et stykke tid med en lille rapport.

____________________________________________________________________________________

Lige et andet spørgsmål: Jeg har 2 træk øvelser i mit program (pulldowns og rows) og jeg har 3 presse øvelser (bænk, skulderpres og dips). Som jeg har forstået det, ville det være smartest at have lige mange træk og presse øvelser, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad jeg ellers skulle smide ind under træk. Any suggestions?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil lave 3 trække øvelser kunne du vælge barbell rows og dumbell rows, og så mixe rep ranges, så du kører forskelligt. 5x5 i den ene, 5x10 i den anden, og så skifte ugentligt. :smile: (Men det afhænger selvfølgelig af hvilket program du kører.. hvis du poster det hele, kan vi kigge på det, samlet)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share