600 gram slik om ugen - Meget usundt?


J.W.
 Share

Recommended Posts

Jeg er en ung fyr der dyrker masser af motion og styrketræner samtidig. Jeg spiser meget sundt og varieret, og min vægt er der intet i vejen med. Jeg har dog en meget stor svaghed for slik og har derfor en ugentlig dag, hvor jeg spiser slik. Der kan let ryge omkring 600 gram slik indenbords, men det er så til gengæld den eneste dag jeg spiser det. Jeg prøver på ingen måde at tabe mig, men mit spørgsmål er, om dette er meget usundt for mig? eller om det ikke er noget, der burde skade mig på nogen måde?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en ung fyr der dyrker masser af motion og styrketræner samtidig. Jeg spiser meget sundt og varieret, og min vægt er der intet i vejen med. Jeg har dog en meget stor svaghed for slik og har derfor en ugentlig dag, hvor jeg spiser slik. Der kan let ryge omkring 600 gram slik indenbords, men det er så til gengæld den eneste dag jeg spiser det. Jeg prøver på ingen måde at tabe mig, men mit spørgsmål er, om dette er meget usundt for mig? eller om det ikke er noget, der burde skade mig på nogen måde?

Undskyld mig, men hvad tror du selv?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Der er sikkert delte meninger omkring det, men jeg vil mene, at du i en eller anden grad kommer til at stresse din krop med så meget slik på én gang. I teorien er det bedre at spise 100 g om dagen i stedet for 600 g på én dag (jeg sammenligner det med genstande om ugen). Optimalt set bør du måske spise mindre, men det er måske ikke det svar du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en ung fyr der dyrker masser af motion og styrketræner samtidig. Jeg spiser meget sundt og varieret, og min vægt er der intet i vejen med. Jeg har dog en meget stor svaghed for slik og har derfor en ugentlig dag, hvor jeg spiser slik. Der kan let ryge omkring 600 gram slik indenbords, men det er så til gengæld den eneste dag jeg spiser det. Jeg prøver på ingen måde at tabe mig, men mit spørgsmål er, om dette er meget usundt for mig? eller om det ikke er noget, der burde skade mig på nogen måde?

Du skal i hvert fald huske at børste tænder bagefter :laugh:

Bliver du ikke dårlig ovenpå det sukkerchok????

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at det decideret ville skade dig, men sundt er det bestemt ikke. Alt afhængig af hvilket slik du spiser er der jo en masse tilsætningsstoffer i sådan noget stads, som nok ikke er vildt sunde. Men igen man skal jo heller ikke gå hen og blive fanatisk. Dog ville jeg prøve lade være med at spise slik hvis jeg var dig - mange gange er det jo bare fordi man har lyst til at sidde og hygge med et eller andet, og så kunne man jo prøve og erstatte det med lidt frugt og nødder istedet, meget sundere!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at det decideret ville skade dig, men sundt er det bestemt ikke. Alt afhængig af hvilket slik du spiser er der jo en masse tilsætningsstoffer i sådan noget stads, som nok ikke er vildt sunde. Men igen man skal jo heller ikke gå hen og blive fanatisk. Dog ville jeg prøve lade være med at spise slik hvis jeg var dig - mange gange er det jo bare fordi man har lyst til at sidde og hygge med et eller andet, og så kunne man jo prøve og erstatte det med lidt frugt og nødder istedet, meget sundere!

Nævn ét bevist skadeligt tilsætningsstof i en hvilken somhelst madvare, som er godkendt af fødevareministeriet.

Link to comment
Share on other sites

Nævn ét bevist skadeligt tilsætningsstof i en hvilken somhelst madvare, som er godkendt af fødevareministeriet.

Sodium Lauryl Sulfate (SLS) og Sodium Laureth Sulfate (SLES) - kan fremme paredentose og sls findes paradoksalt nok i colgate og aquafresh... begge er dog ikke godkendt i sverige.

Hvor decideret skadeligt det så er, er måske begrænset ligesom jeg da ikke vil ændre mine spisevaner til trods for jeg godt ved der kan findes diverse kviksølv og andet godt i fx tun steaks.

Jeg synes det er en dårlig idé at spise så meget - så ofte!

I perioder med eksamener kan jeg god kværne fx 300g slik i løbet af en nat hvis jeg har et stort projekt som bare skal være om x dage/timer.

Når du spiser det så ofte, vil jeg umiddelbart prøve at starte med at minimere indtaget - 600g er fandme meget!

Link to comment
Share on other sites

Nævn ét bevist skadeligt tilsætningsstof i en hvilken somhelst madvare, som er godkendt af fødevareministeriet.

Lad os prøve at vende den om: prøv at nævne undersøgelser der viser at indholdet af tilsætningsstoffer i slik er påviseligt uskadelige, oh du vise Dysp...

Link to comment
Share on other sites

Der skar ikke noget sundhedsmæssigt ved at spise 600g slik en gang om ugen. Hvorfor overreagerer folk altid?

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

enig, folk har det med at kigge isoleret på en enkelt ting og sige at det er da for galt og med garanti farligt, slik er jo fyldt med en masse skidt fx....

Link to comment
Share on other sites

Fødevareministeriet har godkendt varen og tilsætningsstofferne på baggrund af undersøgelser.

Det jeg siger er bare at der er ikke nogen der er sikre på at alle disse mere eller mindre, for kroppen, unatulige stoffer virkelig er sikre (og ja, ved godt at nogle tilætningsstoffer er ganske naturligt forekommende, men ikke alle). Nogen gange er stoffer som er mistænkt for uønskede effekter ligefrem tilladt i et begrænset omfang (parabener eksempelvis) i visse fødevarer.

Det var derfor at jeg foreslog at man hellere skulle play-it-safe og vælge det naturlige alternativ istedet

Link to comment
Share on other sites

Nævn ét bevist skadeligt tilsætningsstof i en hvilken somhelst madvare, som er godkendt af fødevareministeriet.

E102, E104, E110, E122, E124 og E129 -Bevist havende bivirkninger i forbindelse med børns indlæringsevne.

Og nu er det jo ikke så enkelt som så...

Der er masser af kontroversielle tilsætningsstoffer i danske fødevarer, flere med beviste bivirkninger. Men hvor de tillades da mængden "skønnes" at være tilpas lille!

Men hvis du hovedløst vil overlade dit ve og vel til fødevareministeriet og dens hensynstagen til økonomiske interesser m.m. så Værsgo!

Link to comment
Share on other sites

E102, E104, E110, E122, E124 og E129 -Bevist havende bivirkninger i forbindelse med børns indlæringsevne.

Og nu er det jo ikke så enkelt som så...

Der er masser af kontroversielle tilsætningsstoffer i danske fødevarer, flere med beviste bivirkninger. Men hvor de tillades da mængden "skønnes" at være tilpas lille!

Men hvis du hovedløst vil overlade dit ve og vel til fødevareministeriet og dens hensynstagen til økonomiske interesser m.m. så Værsgo!

Du dør af vand hvis du drikker nok.

Du dør af salt hvis du spiser nok.

Du dør af alkohol hvis du drikker nok.

Pointen, mængden har stor betydning for hvad vi klacificerer som giftigt/ikke giftigt, sundt usundt.

Det er fuldstændigt misforstået at mene et stof skal undgås fuldstændigt bare fordi det i store mængder bliver giftigt.

Der er massere af mineraler der blive decideret giftige i for store mængder, det betyder ikke vi skal undgå dem i vores kost, det ville være helbredsskadeligt.

Et aktivt ungt menneske som ellers spiser sundt, dør ikke af at indtage slik en gang om ugen.

Link to comment
Share on other sites

E102, E104, E110, E122, E124 og E129 -Bevist havende bivirkninger i forbindelse med børns indlæringsevne.

Og nu er det jo ikke så enkelt som så...

Der er masser af kontroversielle tilsætningsstoffer i danske fødevarer, flere med beviste bivirkninger. Men hvor de tillades da mængden "skønnes" at være tilpas lille!

Men hvis du hovedløst vil overlade dit ve og vel til fødevareministeriet og dens hensynstagen til økonomiske interesser m.m. så Værsgo!

Trådstarter er ikke et barn, så hvad er din pointe?

Mænd skal passe på med at få for meget Jern i kosten, betyder det kvinder også skal lade være? Tam argumentation...

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter er ikke et barn, så hvad er din pointe?

Mænd skal passe på med at få for meget Jern i kosten, betyder det kvinder også skal lade være? Tam argumentation...

Nu var det ligesom et svar på "Dysp's" indlæg

Nævn ét bevist skadeligt tilsætningsstof i en hvilken somhelst madvare, som er godkendt af fødevareministeriet.

jeg svarede på... :blink:

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter er ikke et barn, så hvad er din pointe?

Mænd skal passe på med at få for meget Jern i kosten, betyder det kvinder også skal lade være? Tam argumentation...

Arh, come on... prøv og tag det pioneer skriver bare lidt seriøst.

Pointen er nok at der, til trods for at fødevarestyrelsen tillader det, er mange stoffer der er tilladte selvom de har uønskede effekter og at man ikke skal stole blindt på at det der er tilladt også er sundt at spise. Asbest var også tilladt engang, men man er nu blevet klogere. Hvorfor kan det samme ikke være tilfældet med alt det kunstigt fremstillede kemi der nu ellers er tilladt i diverse fødevarer?

Link to comment
Share on other sites

Arh, come on... prøv og tag det pioneer skriver bare lidt seriøst.

Pointen er nok at der, til trods for at fødevarestyrelsen tillader det, er mange stoffer der er tilladte selvom de har uønskede effekter og at man ikke skal stole blindt på at det der er tilladt også er sundt at spise. Asbest var også tilladt engang, men man er nu blevet klogere. Hvorfor kan det samme ikke være tilfældet med alt det kunstigt fremstillede kemi der nu ellers er tilladt i diverse fødevarer?

Det man glemmer i en sådan argumentation er at almindelige naturlige fødevarer også kan vise sig at indeholde stoffer der er skadelige i for store mængder. Det må man også forholde sig til hvis man vil gå ud af den tangent.

Rødt kød og mave/tarm kræft, gift fra svampe i peanuts?

Link to comment
Share on other sites

Der skal tungere argumentation til end at enkelte tilsætmingsstoffer kan skade indlæringsevnen hos børn, for at jeg eller nogen andre kan blive bekymret for at et voksent menneske spiser et par hundrede gram slik om ugen.

Det er jo et personligt valg. Jeg siger da heller ikke at det er MEGET usundt at spise 600 gr slik om ugen, bare at et naturligt alternativ med frugt og nødder nok ville være sundere.

Link to comment
Share on other sites

Det man glemmer i en sådan argumentation er at almindelige naturlige fødevarer også kan vise sig at indeholde stoffer der er skadelige i for store mængder. Det må man også forholde sig til hvis man vil gå ud af den tangent.

Rødt kød og mave/tarm kræft, gift fra svampe i peanuts?

Så du mener helt seriøst at det kan være ligeså sundt at spise "naturligt" som at fylde sig med slik, eller har jeg forstået dig rigtigt?

Med den argumentation kan man hurtigt komme til at forbyde meget frugt og grønt som ellers har beviseligt positive effekter mod sygdomme etc.. Så er der vist et misforhold i ens opfattelse af fødevarer...

Link to comment
Share on other sites

Du skal i hvert fald huske at børste tænder bagefter :laugh:

Bliver du ikke dårlig ovenpå det sukkerchok????

mvh

LarsBj

Selvfølgelig kan det mærkes, men det har ingen dårlige virkninger på min krop. Det virker næsten omvendt dejligt, at få fyldt sukkerdepoterne op og få noget energi. Det er måske ikke den sundeste form for energi, men da det kun er denne ene ugentlige gang, og når jeg spiser så sundt og varieret resten af ugen, ser jeg ikke nogle store problemer ved det. Der er selvfølgelig mange andre sundere alternativer, men de smager jo ikke lige så godt.:)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan det mærkes, men det har ingen dårlige virkninger på min krop. Det virker næsten omvendt dejligt, at få fyldt sukkerdepoterne op og få noget energi. Det er måske ikke den sundeste form for energi, men da det kun er denne ene ugentlige gang, og når jeg spiser så sundt og varieret resten af ugen, ser jeg ikke nogle store problemer ved det. Der er selvfølgelig mange andre sundere alternativer, men de smager jo ikke lige så godt.:)

Hvis det drejer sig om at få fyldt glykogendepotet op, kan det gøres på andre og mere anbefalelsesværdige måder.

Store mængder sukker er usundt fordi det 1) stresser insulinsystemet og 2) er et meget reaktivt stof, der kan danne mange uønskede produkter i din krop.

Hvis du motionerer meget, som du skriver og din insulinfølsomhed derfor er god, falder blodsukkeret selvfølgelig hurtigt efter du har spist slikket.

Men går du i lang tid med lidt for højt blodsukker, og det gør du, hvis du spiser slik i lang tid ad gangen (og jeg formoder, det tager lidt tid at få 600 g ned?), så vil du i al den tid være udsat for sukkerets kemiske reaktivitet.

Lykkefølelsen kommer snarere af serotoninfrigørelse end af opfyldning af sukkerdepoterne, og her er der også bedre måder: Gode oplevelser, hygge, sex, osv. Så erstat dit slikforbrug med tilsvarende tid på "gode oplevelser", eller i hvert fald for 500 g, så er du mindre udsat for langtidspåvirkninger fra sukker.

Og Azofarvestoffer ER altså ikke sunde!

At noget er tilladt er i øvrigt ingen garanti for sundhed: Det stærkt kræftfremkaldende BENZEN; C6H6, anvendes som tilsætning til benzin i.st.f. blyholdige stoffer. Dvs, alle billister står et par gange om måneden og indånder et stof, der ikke må anvendes i kemilaboratorier i uddannelserne!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share