Vægtløftning og Håndled


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg er startet på vægtløftning, og laver "mange" vend efterhånden, ved hvert pas. De er naturligvis (kva min manglende teknik) ikke vildt tunge 70-90kg.

Jeg kører med håndleds bind for at aflaste lidt.

Siden igår har jeg dog haft så ondt i højre håndled at jeg dårligt kan dreje nøglen til hoveddøren. Hvis hånden bliver bukket bag over, med belastning, eller drejet/vredet med belastning, så gør det sindsygt ondt.

Om det "blot" er senerne eller om der kan være et "brud" har jeg intet bud på. Det viser sig nok efter få dage. Den er dog ikke hævet, og hvis jeg bukker hånden ned af, så virker den normalt.

Spørgsmålet er, om man kan gøre noget, og om jeg skal få set på det?

Primært tror jeg det er pga det store stræk der kommer i håndledet ved "hugvend" hvor smidigheden ikke helt er til det. Men what do i know.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med at jeg er startet på vægtløftning, og laver "mange" vend efterhånden, ved hvert pas. De er naturligvis (kva min manglende teknik) ikke vildt tunge 70-90kg.

Jeg kører med håndleds bind for at aflaste lidt.

Siden igår har jeg dog haft så ondt i højre håndled at jeg dårligt kan dreje nøglen til hoveddøren. Hvis hånden bliver bukket bag over, med belastning, eller drejet/vredet med belastning, så gør det sindsygt ondt.

Om det "blot" er senerne eller om der kan være et "brud" har jeg intet bud på. Det viser sig nok efter få dage. Den er dog ikke hævet, og hvis jeg bukker hånden ned af, så virker den normalt.

Spørgsmålet er, om man kan gøre noget, og om jeg skal få set på det?

Primært tror jeg det er pga det store stræk der kommer i håndledet ved "hugvend" hvor smidigheden ikke helt er til det. Men what do i know.

Hey BI.

Jeg fik nøjagtig det samme da jeg legede med VL og håndstand i en periode. Du har sikkert ikke bevægeligheden til at lave vendingen, så der er nok kommet et "blåt mærke" på din brusk omkring håndrodsknoglerne. Gør møg nas, og tager tid at få til at gå væk hvis du undervurderer det. Ved mig hjalp det en del at lave traktion, dvs. få en til at trække din hånd væk fra armen, is, og andre aktiviteter hvor der ikke er så kraftig dorsifleksion.

Guarden

Link to comment
Share on other sites

Hey BI.

Jeg fik nøjagtig det samme da jeg legede med VL og håndstand i en periode. Du har sikkert ikke bevægeligheden til at lave vendingen, så der er nok kommet et "blåt mærke" på din brusk omkring håndrodsknoglerne. Gør møg nas, og tager tid at få til at gå væk hvis du undervurderer det. Ved mig hjalp det en del at lave traktion, dvs. få en til at trække din hånd væk fra armen, is, og andre aktiviteter hvor der ikke er så kraftig dorsifleksion.

Guarden

Det lyder meget som det. Det er bare pudsigt at det ikke har generet mig voldsomt før. Omvendt kan det også være en "stress" irritation. Smidighed i skuldre og underarme er vokset meget, så måske går det en del mere ud over håndledene nu.

Dvs din "dom" er ro, lidt "udstrækning" og is? Men giver is mening når det er så "længe" efter skaden?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget som det. Det er bare pudsigt at det ikke har generet mig voldsomt før. Omvendt kan det også være en "stress" irritation. Smidighed i skuldre og underarme er vokset meget, så måske går det en del mere ud over håndledene nu.

Dvs din "dom" er ro, lidt "udstrækning" og is? Men giver is mening når det er så "længe" efter skaden?

+ traktion. Prøv dig frem med is. For mig virkede det lindrende længe efter skaden opstod

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv nogle gange haft ondt i hånden efter vend. Det er dog altid gået over igen inden næste træning. Men nu har jeg fundet ud af, hvorfor det opstod, og hvordan jeg kan undgå det. Løsningen var simpel... hold fast i stangen ved afslutningen af vendet i stedet for blot at holde løst, så du risikerer at stangen lander så langt ude på håndfladen. Det er også teknisk bedre.

Det kunne tænkes, at du havde det samme problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv nogle gange haft ondt i hånden efter vend. Det er dog altid gået over igen inden næste træning. Men nu har jeg fundet ud af, hvorfor det opstod, og hvordan jeg kan undgå det. Løsningen var simpel... hold fast i stangen ved afslutningen af vendet i stedet for blot at holde løst, så du risikerer at stangen lander så langt ude på håndfladen. Det er også teknisk bedre.

Det kunne tænkes, at du havde det samme problem.

Jeg skal "heldigvis" først træne igen Søndag. I dag har jeg haft lidt "is" på, og fået trukket lidt i den. Jeg håber jeg kan træne igen Søndag. (ommed jeg dog snart nok må sande at jeg får brug for noget mere teknik træning, hvis jeg skal lære Træk) .

Der kan meget vel være noget om snakken jævnfør din konklusion. Jeg har ihvertfald selv erfaret at vægtstangs princippet i aller højeste grad gør sig gældende ved vend. Belastningen på håndledet bliver væsentlig større jo mere yderliggende stangen lander.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, hvordan (eller nærmere hvor stramt) holder du på stangen i modtagelsen?

Grebet skal løsnes så du kan lande i en ordentlig frontsquat og bære stangen på skuldrene, ikke i armene.

Jeg kan ikke helt lure om det modsiger Chris, men jeg har ret. :tongue:

Udover det: What Guarden said. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så må Blackice jo afgøre, om han tror mest på en vægtløfter eller en cykelrytter :sneaky2:

Det er rigtigt, at stangen skal ligge, så den kan blive liggende uden at man holder fast i den, men jeg vil stadig påstå, at det er tilrådeligt at holde fast i stangen, når man vender (og man bør være smidig nok til at kunne det), specielt for en mindre rutineret vægtløfter med knapt så skolet teknik, da håndleddet er sart, når det skal gribe en vægtstang.

Det har i hvert fald hjulpet mig slippe af med ømme håndled.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle slipper lige heldigt fra at lave vægtløftningsøvelser og de er generelt forbundet med lidt større risici for overlastning end almindelige træningsøvelser! Er du bevægelig nok til at sidde i dyb frontsquat position med begge hænder lukkeom stangen? Manglen evne tiæ at gøre dette kan skyldes flere forskellige anatomiske detaljer bl.a har størrelsen på dine biceps og håndledsflexorer noget at sige da det ved "uheldige" situationer kan lede til nedsat bevægelighed i albueleddet specielt ved proneret greb (overhåndsgreb) på stangen. Nedsat bevægelighed i albueleddet ledder til øgede krav til håndleddets bevægelighed og det kan medføre ret hårdt slid på håndleddene.

Dyrkede selv lidt vægtløfning for ca 15 år siden og dengang havde jeg ikke problemer med at lave frontsquats og vendinger men numere har større biceps mm gjordt det ret meget sværere for mig at få stangen til at vile på skuldrene!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, hvordan (eller nærmere hvor stramt) holder du på stangen i modtagelsen?

Grebet skal løsnes så du kan lande i en ordentlig frontsquat og bære stangen på skuldrene, ikke i armene.

Ja, det er også det man lærer når man får instruktion i VL. At man skal lade den falde. Men så er kunsten netop at gøre det rigtigt. For hvis ikke du er flexibel nok i håndledet, og lader den falde, så får du tvunget håndledet i en yder position. Hvis du holder stramt, så kommer stangen aldrig ned og ligge.

Så det er noget man gradvist må praktisere efter hvordan smidighed og teknik kommer til..

Det er rigtigt, at stangen skal ligge, så den kan blive liggende uden at man holder fast i den, men jeg vil stadig påstå, at det er tilrådeligt at holde fast i stangen, når man vender (og man bør være smidig nok til at kunne det), specielt for en mindre rutineret vægtløfter med knapt så skolet teknik, da håndleddet er sart, når det skal gribe en vægtstang.

jeg kan ikke holde stramt om stangen mens den ligger i stød position. Om andre kan det ved jeg ikke, men det er ikke det jeg ser andre VL`ere gøre. Men i selve vendet er man naturligvis nød til at have stramt fat om stangen.

Er du bevægelig nok til at sidde i dyb frontsquat position med begge hænder lukkeom stangen

Altså typisk vil jeg mene at man ikke har hænderne lukket om stangen i en dyb front squat position, da stangen bør hvile på skuldrer og kraveben i denne position, og kun blive støttet at hænderne her. For at besvare det spørgsmål er der jo i øvrigt mange ting der spiller ind. feks grebs breden.

Smidighed/flexibilitet er jo sjældent noget der er der fra dag et, men noget som langsomt kommer.

Min ømhed/smerte var allerede lørdag aftagende, og Søndag stort set væk. Behandlingen med is + traktion har tydeligvis hjulpet. Det vil jeg gøre mere brug af frem over.

Link to comment
Share on other sites

Så må Blackice jo afgøre, om han tror mest på en vægtløfter eller en cykelrytter :sneaky2:

Det er rigtigt, at stangen skal ligge, så den kan blive liggende uden at man holder fast i den, men jeg vil stadig påstå, at det er tilrådeligt at holde fast i stangen, når man vender (og man bør være smidig nok til at kunne det), specielt for en mindre rutineret vægtløfter med knapt så skolet teknik, da håndleddet er sart, når det skal gribe en vægtstang.

Det har i hvert fald hjulpet mig slippe af med ømme håndled.

Det er da netop derfor at det nedsætter belastningen at løsne grebet, specielt hvis man ikke er helt så smidig, da man ellers kan risikere at stå og holde stangen i armene/håndledene istedet for at lade den hvile på skuldrene, problemet bliver endnu større hvis den ikke hviler på skuldrene når man laver opadstødet, da en del af kraften ikke vil blive sendt til stangen, men "gå død" fordi at den skal hele vejen ud igennem armen før den når til stangen, og så kommer smerterne ellers i f.eks albuer og håndled.

Mit råd vil være at du skal løsne grebet, måske endda lege lidt med din grebsbrede, da den i nogle tilfælde også kan være kilde til smerter i led, hvis f.eks du holder for bredt.

Til sidst lige en lille en til dig Chris27: Jeg tror faktisk MaxPower har stødt mere end dig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share