Holde maven inde?


Wulf
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har et lille problem, jeg har egentlig mavemuskler nok, skal bare lige ned i fedt% før de rigtig træder i karakter (og måske fjerne lidt hår så man ser det :))

Dog er det sådan at når jeg slapper af i mavemusklerne slapper de virkelig af, og jeg ser pludselig halvgravid ud. (Ikke fedt når man er fyr :D)

Jeg har hidtil koncentreret min træning om de lige mavemuskler.

Nu er mit spørgsmål, er der øvelser jeg kan udføre for at få en vedvarende flad mave, selvom jeg slapper af i musklerne, eller skal man bare altid gå og trække maven ind?

/Wulf

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det på samme måde, og det er nu ikke fordi mine mavemuskler er slappe. Derimod har jeg noget oppustethed ind imellem, nogle ville kalde det Irritabel Tyktarm.

Har du overvejet, om du måske spiser et eller andet, din mave ikke kan tåle, så den bliver oppustet? Kendte syndere kunne være: for store måltider, for meget salt, for meget fedt, hvidløg, rødvin, m.fl.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Umiddelbart tror jeg ikke det har noget med kosten at gøre, selvom jeg nok ikke har verdens mest sunde spisevaner.

Det er dog ikke fordi jeg spiser for store måltider, for fedt, salt, eller for meget alkohol mm. Jeg spiser faktisk en del frugt/grønt, samt en del fisk. Dog spiser jeg meget uregelmæssigt, springer ofte måltider over mm.

Men jeg har nu altid haft det problem med at maven skulle trækkes ind trods fine muskler (er 25 år gammel) dog aldrig med de mavesmærter som en irritabel tyktarm ville medføre

Link to comment
Share on other sites

Til Wulf.

Jeg havde også på et tidspunkt problemer med oppustet mave og dette var faktisk primært fordi jeg skippede nogle måltider hist og her. Tror faktisk at det ville være en god ide at prøve at spise regelmæssigt og se om det hjælper efter et stykke tid.

Du nævner ikke noget om hvor længe du har trænet din mave. Hvis du lige er begyndt kan det også være en årsag. Man kan godt få lidt oppustet mave (det gjorde jeg i hvert fald) da maven ikke var vant til belastningen ved træning.

Derudover er det også vigtigt at trække maven ind under selve maveøvelserne. Det er i hvert fald hvad jeg har læst mig til :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg havde godt nok aldrig overvejet muligheden med at det kunne være kosten/maveirritation der kunne være problemet. Som sagt har det altid været sådan for mig. Jeg havde mere forestillet mig at det evt. var de musklerne i siden der skulle strammes lidt op eller lign.

Det kunne da være man skulle tage sig lidt sammen og få spist lidt mere regelmæssigt i løbet af en dag og se hvor meget det hjælper.

Mht dit spørgsmål til hvor længe jeg har trænet maven, så er det svært at sige, da jeg har trænet meget i perioder, for derefter at holde pauser.

Men de sidste par måneder har jeg da kørt et ganske fornuftigt maveprogram og kan uden problemer tage 50 maverulninger på en skrå bænk uden pause.

Men som sagt er det jo ikke at musklerne ikke er der, jeg ville bare helst undgå at skulle gå og trække maven ind konstant

Link to comment
Share on other sites

Problemet er imo genetisk, hvis din fedtprocent er i bund og din mave buler ud når du slapper af er der ingen øvelser der kan ændre det! Diverse Vacum øvelser er spild af tid, det er en pose ikke en øvelse...

Jeg har blandet føleser om den teori, jeg tror selv hvis man øver sig i at hold maven "inde" så bliver man bedre til netop det.

På den anden side har ens holdning en del at sige synes jeg, feks stramme høftebøjere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du svømmer i penge + har en høj smerteterskel + er villig til at gå imod MOL-dogmerne (og sikkert også en masse sund fornuft) kan du prøve elektroterapi. Ikke de der små snottede fra TV-shop men hos en prof hvor hele maven bliver plastret ind i elektroder.

Den lange historie ligger et eller andet sted herinde forum men da jeg fyldte 30 fik jeg ½ kur.

De første par gange gjorde den ingen forskel. Næstsidste gang holdt maven sig inde lige da jeg gik og sidste og femte gang holdt det hele vejen ned til toget hvor jeg konstant var ved at tabe bukserne. Man må formode at fortsatte behandlinger til sidst ville føre til at det blot skulle holdes vedlige en gang imellem. Det var i hvert fald konceptet.

Og nej - jeg tabte mig ikke og fedtet forsvandt ikke fra maven. Men den "sugede sig selv ind". Hvorfor det virkede aner jeg ikke men det gjorde det. Vil gætte på at man kommer til bunds for 4-6000 + vedligehold.

Må så også prale lidt med at jeg blev hardcore hvad angik strømmen, i hvert fald oplevede jeg at personalet konstant kom rendende og spurgte om jeg ikke ville have skruet lidt ned de sidste gange men der gjorde det også ret nas, faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

I skal have mange tak for jere svar. Jeg har (efter at være blevet gjort opmærksom på muligheden) kigget lidt på min holdning, og kan se at den ikke har en lille indflydelse på maven. jeg står forholdsvist foroverbøjet hvilket jo bestemt ikke

/Wulf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share