Hvordan stabiliserer man sit vægttab?


Cilleje
 Share

Recommended Posts

Jeg er i gang med 1. uge af 5 ugers kur, fordi jeg skal passe en kjole.. Og ville gerne tabe 3 kg ca

Idag vejede jeg mig, og er allerede gået fra 65,5 til 63,5 på en uge, det er jo helt vildt :o Det må være væske så, eller? Jeg har godt nok også spist meget lidt, nærmest kun grøntsager og lidt protein og givet den lidt meget gas med spinningstimer. Spiser for 600-800 kcal om dagen

Men tror i at det hele er væske det jeg har tabt indtil videre, er det det man taber først?

Og hvordan skal jeg begynde at spise, når jeg skal stige i kalorier igen, uden at tage på? :nonono:

Jeg tænker, kroppen vænner sig vel til at spise for så få kalorier?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i gang med 1. uge af 5 ugers kur, fordi jeg skal passe en kjole.. Og ville gerne tabe 3 kg ca

Idag vejede jeg mig, og er allerede gået fra 65,5 til 63,5 på en uge, det er jo helt vildt :o Det må være væske så, eller? Jeg har godt nok også spist meget lidt, nærmest kun grøntsager og lidt protein og givet den lidt meget gas med spinningstimer. Spiser for 600-800 kcal om dagen

Men tror i at det hele er væske det jeg har tabt indtil videre, er det det man taber først?

Og hvordan skal jeg begynde at spise, når jeg skal stige i kalorier igen, uden at tage på? :nonono:

Jeg tænker, kroppen vænner sig vel til at spise for så få kalorier?

Jeg tror, du skal begynde med at læse nogle af trådene her i delforummet om vægttab. Der er mange råd, der ligger og venter i disse.

Men en ting er sikkert: Du skal bruge mere tid og spise mere, hvis du skal sikre dig varigt vægttab.

mvh

LarsBJ

Link to comment
Share on other sites

600-800 kcal om dagen?

No offence men det tror jeg simpelthen ikke på, hvis du bare dyrker cardio i ca. 1 time dagligt har du et samlet kcal underskud på hele dagen...

Hvis det er tilfældet har du grebet det HELT FORKERT an.

Der er ingen idé i at sulte sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er væske meget af det. Progressionen skulle være til at regne med efter 4-5 dage. Du bør døg nok sætte kcal indtaget op, da det er meget lavt.

(du kan evt. kompensere for dette ved at hæve aktivitetsniveauet en smule).

Det bør ikke være et kjolemål en enkelt dag det er afgørende, men et mere langsigtet mål.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

600-800 kcal om dagen?

No offence men det tror jeg simpelthen ikke på, hvis du bare dyrker cardio i ca. 1 time dagligt har du et samlet kcal underskud på hele dagen...

Hvis det er tilfældet har du grebet det HELT FORKERT an.

Der er ingen idé i at sulte sig selv.

Det tror du ik på? Nånå.. :) Men har stort set kun spist grøntsager, suppe og tofu hele ferien. Men tror heller ikk jeg ku spise for så lidt kalorier når jeg begynder at læse igen.

Og jeg har sgu dyrket cardio, har også været lidt træt

Link to comment
Share on other sites

Det er væske meget af det. Progressionen skulle være til at regne med efter 4-5 dage. Du bør døg nok sætte kcal indtaget op, da det er meget lavt.

(du kan evt. kompensere for dette ved at hæve aktivitetsniveauet en smule).

Det bør ikke være et kjolemål en enkelt dag det er afgørende, men et mere langsigtet mål.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Suk, det har skam også været et langsigtet mål, jeg har været flere år om at nå til den vægt jeg har nu..

Jeg ville bare gerne prøve at ku passe den kjole om en måned.. Og jeg har spurgt herinde før omkring det, og så skulle jeg sætte mit ligevægtsindtag ned med ca 600 kcal, og det har jeg ca gjort

Link to comment
Share on other sites

Suk, det har skam også været et langsigtet mål, jeg har været flere år om at nå til den vægt jeg har nu..

Jeg ville bare gerne prøve at ku passe den kjole om en måned.. Og jeg har spurgt herinde før omkring det, og så skulle jeg sætte mit ligevægtsindtag ned med ca 600 kcal, og det har jeg ca gjort

Men du spiser altså for lidt. Dit BASALSTOFSKIFTE ligger sikkert omkring 13-1400 kcal om dagen, og med et aktivitetsniveau på beskedne 1.4, hvilket svarer til, at du ligger eller sidder 22 timer om dagen og kun står op to timer om dagen, så ligger din ligevægtsbalance omkring 18-1900 kcal om dagen. Så du skal altså op på meget mere, end du spiser for at være i et minus på ca 500 kcal, som er det anbefalede ved varige vægttab. Lige nu taber du sikkert såvel muskelmasse som fedt.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Det tror du ik på? Nånå.. :) Men har stort set kun spist grøntsager, suppe og tofu hele ferien. Men tror heller ikk jeg ku spise for så lidt kalorier når jeg begynder at læse igen.

Og jeg har sgu dyrket cardio, har også været lidt træt

Som Lars skriver er 800 kcal ikke 600 mindre end dit ligevægtsindtag.

1 times cardio = 500-800kcal

Men som sagt hvis du reelt kun har spist 700kcal i gennemsnit i 1 uge har du stadig grebet det HELT forkert an...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker, kroppen vænner sig vel til at spise for så få kalorier?

Ja, den sætter din forbrænding lidt ned og tærer på din muskelmasse med det resultat, at du lettere optager fedt senere. Der burde ikke være noget, der hedder slankekure. Man skal finde en permanent løsning og så regulere en LILLE smule v.h.a. aktivitet og en beskeden kaloriebegrænsing.

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

600-800 kcal om dagen er ikke meget; jeg var med i et medicinsk forsøg for 1½ år siden hvor jeg skulle leve af Nupopulver i 8 uger og dyrke 2-3 timer motion om ugen. Jeg trænede dog meget mere, ca 10-15 timer om ugen (tennis, spinning, løb, step, yoga og styrketræning) og jeg blev svimmel, så jeg var nødt til at gå op til 1000 kcal om dagen (med forsøgsledernes fulde accept naturligvis, de var vist ikke vant til at overvægtige er motionsfanatikere), men så fungerede det også fint, og jeg tabte mig ca 2 kg om ugen. Men sagen er den at jeg var svært overvægtig, så der var rigeligt at tage af, hvorimod du vel er normalvægtig? (medmindre du er meget lav, naturligvis). Så jeg tror du vil få meget svært ved at holde den lave vægt bagefter, medmindre du er villig til at fortsætte med at spise meget lidt mad. Det virker ærlig talt som et uforholdsmæssigt stort offer bare for at passe en kjole? Og jeg tror ligesom de andre heller ikke, at det er sundt. Men det du skal gøre er vel at spise dig mæt (eller så mæt man nu kan tillade sig at blive...) i ting, der mætter uden at give meget energi, dvs. grove grøntsager og magert kød.

PS Et spørgsmål til de kyndige: Jeg kan se på mange svarene herinde, at det er en udbredt holdning at man mister muskelmasse ved et stort energiunderskud. Jeg har scanningsbilleder af mig selv i forbindelse med forsøget, og for mit utrænede øje ser det ikke ud som om der er mindre muskelmasse efter 17 kg vægttab på 8 uger. Kan det passe eller er det mig, der ikke kan tyde billederne godt nok? Eller er det, fordi kroppen har kunnet tage masser af energi fra fedtvævet og dermed ikke behøver at tage fra musklerne? Jeg dyrkede/dyrker både kredsløbs- og styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

600-800 kcal om dagen er ikke meget; jeg var med i et medicinsk forsøg for 1½ år siden hvor jeg skulle leve af Nupopulver i 8 uger og dyrke 2-3 timer motion om ugen. Jeg trænede dog meget mere, ca 10-15 timer om ugen (tennis, spinning, løb, step, yoga og styrketræning) og jeg blev svimmel, så jeg var nødt til at gå op til 1000 kcal om dagen (med forsøgsledernes fulde accept naturligvis, de var vist ikke vant til at overvægtige er motionsfanatikere), men så fungerede det også fint, og jeg tabte mig ca 2 kg om ugen. Men sagen er den at jeg var svært overvægtig, så der var rigeligt at tage af, hvorimod du vel er normalvægtig? (medmindre du er meget lav, naturligvis). Så jeg tror du vil få meget svært ved at holde den lave vægt bagefter, medmindre du er villig til at fortsætte med at spise meget lidt mad. Det virker ærlig talt som et uforholdsmæssigt stort offer bare for at passe en kjole? Og jeg tror ligesom de andre heller ikke, at det er sundt. Men det du skal gøre er vel at spise dig mæt (eller så mæt man nu kan tillade sig at blive...) i ting, der mætter uden at give meget energi, dvs. grove grøntsager og magert kød.

PS Et spørgsmål til de kyndige: Jeg kan se på mange svarene herinde, at det er en udbredt holdning at man mister muskelmasse ved et stort energiunderskud. Jeg har scanningsbilleder af mig selv i forbindelse med forsøget, og for mit utrænede øje ser det ikke ud som om der er mindre muskelmasse efter 17 kg vægttab på 8 uger. Kan det passe eller er det mig, der ikke kan tyde billederne godt nok? Eller er det, fordi kroppen har kunnet tage masser af energi fra fedtvævet og dermed ikke behøver at tage fra musklerne? Jeg dyrkede/dyrker både kredsløbs- og styrketræning.

Hvor meget muskelmasse du har tabt, kommer an på måden, som du tabte dig på. Jeg kan dog forsikre dig om, at du har tabt muskelmasse. :)

Det er synet der bedrager. Musklers tydelighed afhænger meget af fedtet. Hvis du har 2 mænd, hvor den ene har en fedtprocent på 12 og den anden én på 8, men samme muskelmasse, så virker manden med en fedtprocent på 8 utroligt meget større end den anden.

Link to comment
Share on other sites

PS Et spørgsmål til de kyndige: Jeg kan se på mange svarene herinde, at det er en udbredt holdning at man mister muskelmasse ved et stort energiunderskud. Jeg har scanningsbilleder af mig selv i forbindelse med forsøget, og for mit utrænede øje ser det ikke ud som om der er mindre muskelmasse efter 17 kg vægttab på 8 uger. Kan det passe eller er det mig, der ikke kan tyde billederne godt nok? Eller er det, fordi kroppen har kunnet tage masser af energi fra fedtvævet og dermed ikke behøver at tage fra musklerne? Jeg dyrkede/dyrker både kredsløbs- og styrketræning.

I fortsættelse af dysps bemærkninger kan man tilføje, at du jo med din megen motion har gjort dit til at mindske tabet af muskelmasse mest muligt. Men i voldsomt kalorieunderskud vil man forbruge protein til at danne glukose og ketonlegemer nok til forbrændingen. Fedtforbrænding kræver hele tiden tilskud af glukose for at holdes i gang.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Men du spiser altså for lidt. Dit BASALSTOFSKIFTE ligger sikkert omkring 13-1400 kcal om dagen, og med et aktivitetsniveau på beskedne 1.4, hvilket svarer til, at du ligger eller sidder 22 timer om dagen og kun står op to timer om dagen, så ligger din ligevægtsbalance omkring 18-1900 kcal om dagen. Så du skal altså op på meget mere, end du spiser for at være i et minus på ca 500 kcal, som er det anbefalede ved varige vægttab. Lige nu taber du sikkert såvel muskelmasse som fedt.

mvh

LarsBj

Har nok misforstået noget med basalstofskifte og ligevægtsindtag :(

Men det vil sige at jeg så skal trække 500 kcal fra de omkring 1800-1900 kcal, og så spise for det? Eller skal der også tages hensyn til motion der?

Link to comment
Share on other sites

Har nok misforstået noget med basalstofskifte og ligevægtsindtag :(

Men det vil sige at jeg så skal trække 500 kcal fra de omkring 1800-1900 kcal, og så spise for det? Eller skal der også tages hensyn til motion der?

Det er fra din totale energiomsætning, så du skal også tage højde for motion.

Link to comment
Share on other sites

Har læst en masse tråde igennem nu, og tror jeg vil prøve at begynde at spise kulhydrater igen. Jeg har stort set ikk rørt hverken pasta, ris eller kartofler i 2 år. Har spist speltbrød og havregryn i perioder.

Hvordan skal jeg så trappe det op? Jeg kan vel ikk bare begynde at spise det med det samme uden at tage på

Jeg stoppede med det i sin tid da jeg fandt ud af jeg tabte mig ved det, men det virker jo ikk rigtigt mere, og synes heller ikk jeg har energi til at træne

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke taber dig på 600-800 kcal i døgnet så er du enten syg eller har regnet forkert :smile:

Spiste for 6-800 kcal i sidste uge, og tabte da også 2 kg, men i lang tid har jeg spise for 1000-1200 kcal dagligt uden at tabe mig, og skal jo spise næsten dobbelt så mange..

Link to comment
Share on other sites

Spiste for 6-800 kcal i sidste uge, og tabte da også 2 kg, men i lang tid har jeg spise for 1000-1200 kcal dagligt uden at tabe mig, og skal jo spise næsten dobbelt så mange..

Det forstår jeg ikke jævnfør din første post.

Du er på den ene side lige startet på en 5 ugers kur.

På den anden side har du længe før dette spist 1000-1200 kcal dagligt.

What is it?

Link to comment
Share on other sites

Det forstår jeg ikke jævnfør din første post.

Du er på den ene side lige startet på en 5 ugers kur.

På den anden side har du længe før dette spist 1000-1200 kcal dagligt.

What is it?

Jeg har været på "kur" i længere tid, og der har jeg spist for ca 1100 kcal dagligt, nu ville jeg bare gøre den lidt strengere og prøve at nå det mål der.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg gjort, og er ved at blive undersøgt for PCO, men kan jo ik give det hele skylden :(

Hvad har PCO med noget at gøre?

Så vidt jeg ved påvirker det da ikke stofskiftet?

Hvis du ikke taber dig selv på 1500 kcal er der noget galt - hvorfor du derfor må få en forklaring hos en læge.

Link to comment
Share on other sites

Hvad har PCO med noget at gøre?

Så vidt jeg ved påvirker det da ikke stofskiftet?

Hvis du ikke taber dig selv på 1500 kcal er der noget galt - hvorfor du derfor må få en forklaring hos en læge.

Nu fik jeg lige læst nærmere om PCO, men det burde jo netop ikke have en indflydelse på dig da du indtager minimalt af kulhydrater...

Ydermere må du jo have været MEGET overvægtig da du spiste normalt hvis det er PCO?

Edited by HenrikJ
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share