Godt og dårligt fedt


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Ok. er der nogen som kort og præcist kan fortælle mig hvad forskellen på godt og dårligt fedt.

Det behøver ikke være den meget detaljerede forklaring, men jeg er mere intereseret i at høre hvad forskellen er , og forskellen på virkningen, og hvor man finder de to typer fedt.

Altså i hvilke produkter.

Link to comment
Share on other sites

skimmede lige artiklen og synes ikke det var nok fokus på:

fiskeolie, nærmere EPA og DHA fedtsyrerne. fås bedst ved at spise fed fisk som makrel, sild, laks m.m. Hvis ikke du spiser fisk så tit så suppler med fiskeolie - billigst i flydende form. f.eks. "Tobis" som fås i matas og lign. Da du vægttræner anbefales det at du indtager disse fedtsyrer HVER DAG da de har mange positive egenskaber. Hvis du synes det er for dyrt så skift mellem hørfrøolie og fiskeolie.

Mvh Lau

Link to comment
Share on other sites

Hej Black ice

Jeg har fundet en hjemmeside, der forsøger at fortælle sine læsere om de forskellige grundlæggende ting så den jævne dansker kan få fornemmelsen af de forskellige ting. Hjemmesiden hedder www.gladogslank.dk - under følgende artikel skitses gode og dårlige fedtstoffer op samt hvilke produkter man skal indtage for at få eller undgå de forskellige fedttyper http://www.gladogslank.dk/index.php?side=erna&id=16

Jeg håber, at det er noget du kan bruge

Kamp

Link to comment
Share on other sites

Kan godt kort forklare den molekylære forskel mellem "godt" og "dårligt" fedt.

Fedt er organisk materiale, dvs. at det består som "rygrad" af en allerhelvedes masse kul(carbon)-atomer. Med brint-(hydrogen)atomer strittende ud fra osv.

Det gode:

I det "gode" fedt er der en eller flere dobbeltbindinger mellem c-atomerne. Altså enten alkener eller alkyner. DEnne type fedt kaldes også mono- eller flerumættet fedt. Grunden til at det er godt, er at det er relativt "reaktionsglad", og brydes relativt nemt, og kan bruges i forskellige sammenhænge i kroppen.

Det dårlige:

I det "dårlige" fedt er der ingen dobbeltbinder. Altså alkaner. Og de er derfor næsten umulige at få til at reagere(for kroppen). Disse kaldes de mættet fedt. De kan altså ikke bruges til en skid for at sige det poppulært, de "sætter" sig bare... Hvis de da ikke bliver skidt ud.

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share