Kessler og häussler


Guest Willy
 Share

Recommended Posts

Alle er tilsyneladende enige om, at Andrade fik frastjålet sejren, men kamplederens svar på kritikken lyder for mig egentlig i orden. Nemlig, at Andrade forsøgte at få en fordel ved at være for tæt på Bute, når tællingen var slut, og derfor var han (kamplederen) nødt til at standse tællingen for at kommandere Andrade tilbage til det sted, hvor han skulle være.

Nu så jeg ikke kampen, og ved derfor ikke, hvor Andrade rent faktisk stod, men hvis det er rigtigt, at Andrade stod for langt fremme, må det være kamplederens pligt at sørge for, at han blev placeret det rigtige sted. Når/hvis Andreade ikke overholder reglerne, er det vel grundlæggende hans egen skyld, at han ikke får muligheden for at standse Bute.

Ud fra det jeg har set, så er det svært at vurdere om Andrade står for langt ude af hjørnet eller ej... Det er til gengæld ikke svært at vurdere at Bute ikke er klar da kamplederen har talt til otte (og vi andre har talt til 25 :P), og spørger om han er klar. Han står kun med tovets hjælp, og er ikke i stand til at gå frem mod kamplederen, som man skal for at vise man er klar. Kamplederen går i stedet ind i hjørnet til Bute og støtter ham. I selve optakten til knockdown'et, er Bute out on his feet i 15-20 sekunder, på en måder hvor han sejler rundt, bliver holdt oppe, skiftevis af tovet og når ham klamrer sig til Andrade, der slår løs, mens Bute ikke er i stand til at slå tilbage på nogen måde. I sig selv en situation hvor 9 ud af 10 boksere ville være blevet stoppet inden de går ned (og de resterende 10% ville så blive stoppet i det de rammer kanvassen).

Det er meget tydeligt, hele kampen igennem, at kamplederen ser det som sin fornemste opgave, at hjælpe Bute på alle tænkelige måder. Bute må alt, Andrade må intet.

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

Ud fra det jeg har set, så er det svært at vurdere om Andrade står for langt ude af hjørnet eller ej... Det er til gengæld ikke svært at vurdere at Bute ikke er klar da kamplederen har talt til otte (og vi andre har talt til 25 :P), og spørger om han er klar. Han står kun med tovets hjælp, og er ikke i stand til at gå frem mod kamplederen, som man skal for at vise man er klar. Kamplederen går i stedet ind i hjørnet til Bute og støtter ham. I selve optakten til knockdown'et, er Bute out on his feet i 15-20 sekunder, på en måder hvor han sejler rundt, bliver holdt oppe, skiftevis af tovet og når ham klamrer sig til Andrade, der slår løs, mens Bute ikke er i stand til at slå tilbage på nogen måde. I sig selv en situation hvor 9 ud af 10 boksere ville være blevet stoppet inden de går ned (og de resterende 10% ville så blive stoppet i det de rammer kanvassen).

Det er meget tydeligt, hele kampen igennem, at kamplederen ser det som sin fornemste opgave, at hjælpe Bute på alle tænkelige måder. Bute må alt, Andrade må intet.

Teddy>Tak for linket :smile:

Pugilist>Efter at have set situationen er der ingen tvivl om, at mange tilsvarende kampe ville være blevet afsluttet uden tælling. Og jeg er enig i, at kritikken ikke kan gå på, at Andrade bliver kommanderet tilbage til neutralt hjørne, men på, at Bute ikke bliver tjekket tilstrækkeligt klar, inden kampen sættes igang og derefter lynhurtigt afsluttet. Om det ligefrem er den store skandale ved jeg ikke. Langt værre er da set tidligere. Men det ligner betænkeligt en lidt for hjemmebaneorienteret dommer.

Link to comment
Share on other sites

Langt værre er da set tidligere. Men det ligner betænkeligt en lidt for hjemmebaneorienteret dommer.

Ja, men nu er boksning måske heller ikke den mest "rene" sport...

Men Andrade er maks 1½m fra hjørnet. Han står et ganske normalt sted så kampdommeren har ingen grund til at rette øjnene mod Andrade. Efter min bedømmelse er der ingen tvivl om udfaldet, men det kan vi jo diskutere fra nu af og til nytår uden at det ændre på faktum at Bute er vinder af den kamp. Selvom Andrades promotor indgiver klage tvivler jeg stærkt på det gør Andrade til vinder som han retmæssigt er.

Men tråden bør vel også handle om Kessler. Puglist har du nogen Gode forslag til en kommende modstander til Kessler? Han kan jo sådanset lige så godt udnytte sin form til en eventuel lynkamp - Han blev jo ikke ramt(af betydning) i går og det kan de da udnytte hvis de synes.

Link to comment
Share on other sites

Tjaeh, de fleste big names er jo optaget, eller ikke interesserede, så det ser ærlig talt lidt svært ud. Men en lynkamp? Jeg synes de skulle lave den Mads Larsen tuneup, øøh... kamp inden jul, og så kan Kessler gå 8-12 lette omgange, tjene en god skilling, og så slipper vi andre for at høre mere på Mads Larsen. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Ok, det følgende er kun for fluekneppende bokseentusiaster, men det skal nu alligevel med :wink:

Det er til gengæld ikke svært at vurdere at Bute ikke er klar da kamplederen har talt til otte (og vi andre har talt til 25 :P), og spørger om han er klar. Han står kun med tovets hjælp, og er ikke i stand til at gå frem mod kamplederen, som man skal for at vise man er klar.

Ifølge Mark Gregory på Eastside Boxing (http://www.eastsideboxing.com/news.php?p=17647&more=1) er ovenstående nu ikke i overensstemmelse med IBF's regler i den konkrete situation. Han skriver bl.a. således (mine fremhævelser):

"The IBF's rules state that: 'The bell will not save a boxer in any round of the bout. If a boxer is "downed" just before the 3-minute bell in any round, the referee's count shall continue and the bell will not ring until the boxer rises and his hands clear the floor'. Given that the knockdown occurred just 2 seconds from the end of the bout, there is no issue here over whether the ref should have waved the fight off with Bute on unsteady legs; quite simply he did not need to be in a fit state to continue the fight as there was no more action to take place. So the issue is essentially a fairly simple one as far as the rules are concerned: was Bute down for the full count of 10 and only saved by some fairly whimsical refereeing?

I have now re-watched the ending of the fight several times. My count from Bute hitting the floor to the point where he 'rises and his hands clear the floor' is somewhere around 6-7. Even with a very quick count it is certainly no more than 8 seconds before he is off the ground. Of course at this point he is still on very unsteady legs and were there any time left in the round then the referee's creative timekeeping would certainly have brought Bute some much-needed recovery time. However, the remaining 2 seconds of the bout had elapsed by the time Bute had hit the deck; there was no time remaining in the bout. Had the IBF rules have been applied to the letter then the bell would have sounded to end the fight as soon as Bute was back on his feet. I can't help but think that the fact that it wasn't has created a controversy above and beyond what the incident actually merits.

To put it plainly, as soon as Bute got back to his feet – which was plenty before a count of 10 – the bout was over. All the messing around that took place with the referee needlessly admonishing Andrade for moving but a few feet from the neutral corner before returning to complete an 8 count was totally irrelevant to the outcome of the fight as far as the rules are concerned. "

Som jeg læser ovenstående, betød det specielle forhold, at tællingen startede mindre end ti sekunder før afslutningen på runden, at Bute ifølge reglerne faktisk ikke var nødt til at være kampklar for at vinde kampen. Han skulle bare være i stand til at rejse sig fra gulvet, hvorefter tiden starter igen og gong-gongen øjeblikkeligt lyder, da tiden løber, mens der tælles.

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg ikke IBF's specifikke regelsæt, men jeg tvivler meget stærkt på at hvis bare man kan stå oprejs er kampklar, som jo er det Mark Gregory påstår.

Hvis kamplederen havde talt de 10sek han burde og så stadig sagt box mens Bute ville stå i ringhjørnet og vakle ville Andrade stadig få 10-15sek til at slå ham i gulvet igen - hvilket Andrade uden tvivl havde gjort...

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg ikke IBF's specifikke regelsæt, men jeg tvivler meget stærkt på at hvis bare man kan stå oprejs er kampklar, som jo er det Mark Gregory påstår.

Nej, han siger, at man faktisk ikke behøver at være kampklar for at kunne vinde kampen i den givne situation, hvor en bokser sendes til tælling med mindre end ti sekunder tilbage af omgangen. Ifølge de citerede regler starter tidstagningen nemlig igen, når bokseren rejser sig fra gulvet, og dermed når tællingen ikke at blive afsluttet. Man kan ikke blive "saved by the bell", hvis man ligger på gulvet, men åbenhart godt, hvis bare man formår at rejse sig fra gulvet og dermed få sat uret igang igen. Igen med henvisning til den citerede regel, som kan læses i dette link:

http://www.ibf-usba-boxing.com/userfiles/F...out%20Rules.pdf

Link to comment
Share on other sites

Nej, han siger, at man faktisk ikke behøver at være kampklar for at kunne vinde kampen i den givne situation, hvor en bokser sendes til tælling med mindre end ti sekunder tilbage af omgangen. Ifølge de citerede regler starter tidstagningen nemlig igen, når bokseren rejser sig fra gulvet, og dermed når tællingen ikke at blive afsluttet. Man kan ikke blive "saved by the bell", hvis man ligger på gulvet, men åbenhart godt, hvis bare man formår at rejse sig fra gulvet og dermed få sat uret igang igen. Igen med henvisning til den citerede regel, som kan læses i dette link:

http://www.ibf-usba-boxing.com/userfiles/F...out%20Rules.pdf

i videoklippet kan man jo se at bute er nede i 1:31 og klokken slår først 1:55 samt at kamplederen tæller til 8(1:52) hvilket vil sige at han bruger 21sekunder til at tælle til 10(flot!) da han uretmæssigt to gange beder andrade om at gå over i neutralt hjørne, hvilket han er hele tiden. Dermed gælder ovenstående reggel ikke.

Link to comment
Share on other sites

Diskussionen i denne tråd om, hvem som skulle være vinder af en bestemt kamp fik mig til at tænke på et par gode links, som måske også kan have interesse for andre. De handler om, hvordan man finder vinderen af en boksekamp.

http://www.eastsideboxing.com/news.php?p=14099&more=1

http://www.eastsideboxing.com/news.php?p=14162&more=1

http://www.eastsideboxing.com/news.php?p=14253&more=1

Link to comment
Share on other sites

gode artikler.

Det får mig dog ikke til ændre holdning om at stadig er i tvivl om hvorvidt bute er den rigtige vinder. Om det så er fordi jeg er fan first, hill-billy second and judge third vil jeg lade stå hen i det ubevidste...

At kalde mig for Andrade fan er dog noget forkert, han gav et godt indtryk efter kessler kampen og ja, han var da helt sikkert efter point i Bute kampen (af de højdepunkter og youtubeklip jeg har set), men hvis man er så omtåget som Bute er skal kampen efter min mening stadig dommes til Andrades fordel da der var mere end 10sek tilbage af kampen, hvis kamplederen havde talt rigtigt og ikke koncentreret sig om Andrade. Hvis kamplederen havde fortsat kampen efter at Bute havde rejst sig(hvilket havde været uansvareligt) ville Andrade med et enkel hook, måske kun jam, slå Bute i gulvet igen på et tidspunkt hvor der havde været 10-15sek tilbage af kampen og så tvivler jeg endnu mere på at Bute ville være i stand til at rejsesig inden for de 10 sek - da han i knock-out-"serien" fra Andrade var 8 sek om det samt han vaklede kraftigt på beneneselv efter 15sekunder...

Anyway. Det kan være det bliver en skrivebordssejr til Andrade om ikke andet så måske en rematch.

Link to comment
Share on other sites

Apprenti>Linkene var nu mest tænkt som en service overfor MOL's boksefans i almindelighed og ikke som en fortsættelse af diskussionen omkring hvorvidt reglerne blev overholdt eller overtrådt i Bute - Andrade kampen.

Jeg kender ikke selv svaret, men syntes det var interessant at bore lidt dybere i sagen og forsøge at afdække eventuelle forhold, man som boksefan på sidelinien ikke umiddelbart var opmærksom på. Jeg respekterer din holdning til kampen og forsøger ikke at ændre den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg kan se, at der er flere af jer, som har en stor viden om boksning, så jeg tillader mig at gå lidt OT og stille et par spørgsmål..

1. Kessler er verdensmester, men ikke den bedste i verden(?) - Hvor mange forbund er der, og hvordan er de rangeret?

2. Kan man sige at Kessler - på trods af en titel som verdensmester, måske slet ikke er bedre end fx. nummer i 1 i et bedre forbund?

3. Findes der en decideret rangliste for de bedste boksere i verden - selvfølgelig delt ind i vægtklasser?

Vh Kasper :smile:

Link to comment
Share on other sites

1. Nej, reelt set er Kessler anset som den bedste i vægtklassen i øjeblikket. Men ja, teoretisk kan man være mester uden at være den bedste. På den anden side... Aab er danske mestre, if you know what I'm sayin' :wink:

Der er en hel del forbund, men de fire der tages seriøst er WBC, WBA, IBF og WBO. Nu om dage er det dog efterhånden sådan, at den enkelte titel ikke anses for at være mere værd, end indehaveren af den.

2. Det kan man selvfølgelig sige. Ethvert mesterskab i enhver sport er jo et øjebliksbillede, så det er faktisk ikke så meget anderledes end andre sportsgrene, hvis man lige tænker over det. Danmark var Europamestre i fodbold i fire år, var de Europas bedste hold i 1995? Nej, men de var mestre.

3. Der findes mange ranglister. Boxrec.com har en der er opregnet på en eller anden finurlig måde med point, hvor Kessler ligger nr 2 efter Lucien Bute, der ikke anses som bedre end Kessler af ret mange. The Ring Magazine har en af de mest respekterede ranglister, da den skal forestille at være uafhængig. Den har dog fået lidt ridser i lakken i de senere år, ikke mindst efter det nu er Golden Boy Promotions der ejer The Ring.

Link to comment
Share on other sites

-> jeg forventede heller ikke du ville ændre min holdning, vi har jo alle vores. Det var blot lidt debat.

The bear:

1) der er primært 4 bokseforbund, jeg mener der er flere, men de er uden betydning.

Der er WBA, WBC og IBF der er de mestbetydningfulde. Der er også WBO som dog ikke er helt anderkendt. Det er nok lidt forskelligt fra land til land hvilket forbund man vægter højest. Det er ikke noget jeg har sat mig ind i da det vigtigste er at være i en af de tre første.

Kessler er verdensmester i WBA(og var også i WBC før calzaghe-kampen)

At sige Kessler overordnet er verdensmester kommer an på mange ting.

boxrec.com har ham som #2, hvorimod the ring har ham som nummer 1.

2. Det kommer an på hvordan man rangerer de forskellige forbund. Det kan være en af de andre kan komme med nogle argumenter eller kilder der rangerer de forskellige forbund, men ja selvom man er #1 i et forbund behøver man ikke være den bedste.

3. Se de to ovenstående links. Det kommer an på hvordan man rangerer de forskellige knockout's antal kampe, nederlag ect. Jeg ved The Ring bruges af bl.a BBc og HBO(som nok er den tv-kanal der er bedst at være i hænderne hos) hvilket i mine øjne er er seriøst kvalitetsstempel.

supermellemvægtsranking:

http://www.boxrec.com/media/index.php/Cate..._kg.2C_12_st.29

edit: min comp gik ned da jeg var ved at skrive mit indlæg, men jeg kan se puglist også har besvaret dit spørgsmål. Altid noget vi kom frem til nogenlunde det samme, så der ikke er den store forskel :D

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Kampen i weekenden er jo til at lukke op og skide i :dry: hvorfor i alverden får han sådan en kamp :nonono:

Rudy Marcussen har slået ham, og mener også at Mads Larsen har nakket ham :4boxing: Så at Kesller møder sådan en modstander er jo en fuldstædigt overmatching.

lidt pinligt at sådan en kamp overhovedet bliver til noget. Man sætter en hellere ikke en Fiat 127 op mod en

Formel 1 vogn. :4whistling:

Så mit bud er max tre omgang, så ligger tyskeren og spytter blod :laugh:

Hvad er jeres holdning til kampen ?

Er lige kommet hjem fra ferie, og syntes da at jeg ramte meget godt med 3 omgang :laugh:

Edited by Willy
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis Hopkins dukker op i samme humør som mod Pavlik, så ser det skidt ud for Kessler. Jeg synes faktisk Hopkins' indsats i den kamp så ud som om den var inspireret af Calzaghes måde at bokse på, rent taktisk. Kessler har brug for tid og plads til at etablere sit jab, og dermed sin rytme. Det vil han få meget store problemer med, mod en Hopkins i den version.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvis Hopkins dukker op i samme humør som mod Pavlik, så ser det skidt ud for Kessler. Jeg synes faktisk Hopkins' indsats i den kamp så ud som om den var inspireret af Calzaghes måde at bokse på, rent taktisk. Kessler har brug for tid og plads til at etablere sit jab, og dermed sin rytme. Det vil han få meget store problemer med, mod en Hopkins i den version.

Bliver dejligt at se Kessler få lidt modstand :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Bliver dejligt at se Kessler få lidt modstand :tongue:

hehe. du synes ikke han fik modstand mod joe?

Men, jeg synes Kessler gav calzaghe god modstand og nu har han lært noget af at bokse mod sådan en modstander hvilket vil gøre det nemmere for kessler at bokse mod hopkins.

Jeg tror kessler har gode muligheder. Han er blevet klogere og stærkere siden og forhåbentlig også skadesfri.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share