træk og stød vs. squat og dødløft


JesperT
 Share

Recommended Posts

Jeg har en kontinuerlig diskussion med nogle af mine træningskammerater angående forskellen og ligheden mellem de klassiske olympiske øvelser (træk og stød) og de klassiske styrketræningsøvelser (squat og dødløft). Hvis squat og dødløft udføres så eksplosivt, som det forholdsvis er muligt, kan det så ikke være hip som hap, om ens øvelser er af den ene eller anden type - når vi snakker optimal træning med hurtighed for øje? Hvis der er en forskel, hvori ligger den så? og hvis der ikke er en forskel, hvorfor hypes de olympiske øvelser så så meget i forhold til sportsudøvere på bekostning af styrketræningsøvelserne?

Link to comment
Share on other sites

Vægtløftning er jo en gammel idræt med mange traditioner, og derfor mere kendt blandt dem som mener de ved noget. Det betyder at diverse kurser i styrketræning bliver fyldt med vægtløftningsøvelser, og derfra formidlet videre til atleterne. Desuden er der udført meget forskning med baggrund i vægtløftningsøvelserne, men ikke så mange med styrkeløftdiscipliner.

Der er nok ingen tvivl om at den største maksimale teoretiske kraft, kan laves i vægtløftningsøvelserne.

For at kunne præsterer dette kræves der imidlertid en meget god teknik og det er de færreste som har det.

Hvis man kun kan præstere 70% max kraft pga. tekniske mangler, bliver squat med 80% en meget bedre øvelse. Den praktiske maksimale kraftudfoldelse bliver større ved de mere simple øvelser.

Avancerede atleter under konstant overvågning af en god vægtløftningstræner, kan nå længere med vægtløftning, men dette scenarie findes sjældent.

Desuden vil vægtløftningsøvelser udført uden overvågning have en større skadesrisiko end de mere simple styrkeløftsøvelser, netop pga. den tekniske sværhedsgrad.

Når man har set eliteatleter løfte under overvågning af trænere uden nogen viden omkring løftene, forstår man hvorfor.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Tak, for et rigtig godt svar. Jeg kan måske uddybe med mine egne tørre tal, som sikkert taler sit eget sprog. Jeg squatter 140 kg, men kan ikke råtrække mere end 75 kg. Selvfølgelig er øvelserne noget forskellige, men så stor forskel burde der måske alligevel ikke være (hvis man altså gik ud fra, at jeg besad den fornødne teknik!).

Niels: har du egentlig testet dig selv mht hurtighed, springstyrke osv?

Link to comment
Share on other sites

Fra MOL:

Træk

Træk og stød er de klassiske vægtløftningsdiscipliner. Specielt øvelsen træk er teknisk svær og bliver normalt ikke anvendt i basale styrketræningsprogrammer. Træk kan kun laves korrekt efter grundig instruktion og vi vil derfor nøjes med at beskrive øvelsen vha. tegningen.

traek.gif

En variationsmulighed, der er lidt mere tilgængelig, er råtræk, hvor man "griber" vægten ret højt, dvs. at man kun går lidt ned i knæ på billede 3.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share