Effect of Resistance Exercise on Muscle Steroidogenesis.


-Elvirus-
 Share

Recommended Posts

Ser umiddelbart rigtig spændende ud, har desværre overhovedet ikke tid til at læse det ordentligt nu, men kunne ikke vente med at poste det, da jeg er sikker på i vil finde det interessant. Kommenterer det selv yderligere ASAP. Enjoy :bigsmile:

Circulating testosterone is elevated acutely following resistance exercise (RE) and is an important anabolic hormone for muscle adaptations to resistance training. The purpose of this study was to examine the acute effect of heavy RE on intracrine muscle testosterone production in young resistance trained men and women. 15 young highly resistance trained men (n=8; 21+/-1 years, 175.3+/-6.7 cm, 90.8+/-11.6 kg) and women (n=7; 24+/-5 years, 164.6+/-6.7 cm, 76.4+/-15.6 kg) completed 6 sets of 10 repetitions of Smith's machine squats with 80% of their 1-repetition maximum. Before RE, and 10 min and 70 min after RE, muscle biopsies were obtained from the vastus lateralis. Before RE, after 3 and 6 sets of squats, and 5, 15, 30 and 70 min into recovery from RE blood samples were obtained using venipuncture from an anticubital vein. Muscle samples were analyzed for testosterone, 17beta-hydroxysteroid dehydrogenase (HSD) type 3, and 3beta-HSD type 1-2 content. Blood samples were analyzed for the glucose and lactate concentrations. No changes were found for muscle testosterone, 3beta-HSD1-2, and 17beta-HSD3 concentrations. However, a change in protein migration in the Bis-Tris gel was observed for 17beta-HSD3 post-exercise; this change in migration indicated ~2.8 kd increase in molecular weight. These findings indicate that species differences in muscle testosterone production may exist between rats and humans. In humans, muscle testosterone concentrations do not appear to be affected by RE. This study expands on the current knowledge obtained from animal studies by examining resting and post-exercise concentrations of muscle testosterone and steroidogenic enzymes in humans. Key words: intracrine, ,, testosterone, hydroxysteroid dehydrogenase, androgens.

Pubmed link HER

Link to comment
Share on other sites

Hmm den siger egentligt ikke så meget... Som jeg læser det, er konklusionen følgende: Squat i Smith mashine øger ikke testosterone produktion i musklerne for veltrænede unge mænd og kvinder. Derimod skulle nogle tidligere rotte forsøg vise det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg kun læst abstract, så jeg ser sandsynligvis ikke hele billedet.

Jeg syntes, der er nogle svagheder i studiet.. Hvorfor træne Smith squat, når man vil have biopsier fra quadriceps? Smith squatten vil da ramme quadriceps, men det kunne gøres meget mere direkte ved en anden protokol.

Men det er da interessant, at testosteron koncentrationen (?) perifært udebliver - det undrer mig dog, at de ikke kigger på blod koncentration af testosteron, når de alligevel tager blodprøver?

Så de har reelt ikke noget mål for test. produktionen!?

Men jeg glæder mig til at høre dine kommentarer!

Link to comment
Share on other sites

Synes al forskning der undersøger skeletmuskulaturens funktion som endokrint organ er spændende. Enig, at det kunne være mere interessant hvis studiet havde demonstreret en øget muskulær testosteron produktion/koncentration som følge af træningen. Men selv mindre reguleringer som ikke umiddelbart kan detekteres via plasma målinger kan jo have væsentlige intracrine, paracrine eller autorcrine effekter (som jo så ikke er tilfældet her). Men troede faktisk også i første omgang da jeg skimmede abstractet, at de også havde målt plasma koncentrationer.

Nu er studiet udført på trænede, kunne være interessant at måle på utrænede der undergår en træningsperiode også, men det kan jo være de undersøger det senere.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil umiddelbart sige, at der er mange andre faktorer, der er langt vigtigere end test på det intrakrine, autokrine og parakrine plan.

Flere studier har faktisk vist en større endokrin test-produktion på trænede end utrænede, så umiddelbart ville jeg ikke forvente en perifær forskel på utrænede. Men det kunne da være spændende, hvis det var tilfældet, og det kunne forklare nogle af de forskelle, man ser på den trænede/utrænede.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share