Indtage mindre end basalstofskifte


DanielN
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg kan jo starte med at fortælle at jeg er en fyr på 22 år, 183 cm høj, og vejer 120 kg.. hvilket jo kan siges at være for meget.

Jeg har nu besluttet mig for at gøre noget ved det, og startede for en uge siden min "kur".

Mit aktivitetsniveau inden kuren, kan kun beskrives som ikke eksisterende, da jeg arbejder hjemmefra, og sidder ned stort set hele dagen - i hvert fald 95% af tiden.

Jeg har derfor regnet mig frem til at mit basalstofskifte er på 2517 kcal og mit totale energiforbrug er på 3322 kcal.

Nu er det så mit spørgsmål opstår.. Jeg er begyndt at spise meget sundere, og har med det samme erfarret at disse ting mætter meget mere.. og selvfølgelig har mindre kcal end det junk-food jeg spiste før i tiden.. Men - nu sidder jeg så en dag som i dag, og har spist for i alt omkring 1000 kcal - og er mæt. Jeg har spist frugt/grønt, rugbrød, og noget fedtfattigt pålæg (både til morgen, middag og aften).. Nu er det jo bare sådan, at jeg har læst mig frem til, at det ikke er en god ide at indtage mindre end ens basalstofskifte? Skal jeg derfor skynde mig ud og proppe noget mere føde i mig selv?... eller er det okey?.. Jeg skal selvfølgelig også sige, at det ikke er første dag, hvor jeg har spist mindre end mit BMR - fordi jeg har følt mig mæt..

Jeg har de samme dage - inkl. i dag, også motioneret i 30 min.. Så jeg burde vel i princippet spise meget mere?

Er der nogle der kan fortælle mig om jeg gør noget helt galt?

Tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Jeg kan jo starte med at fortælle at jeg er en fyr på 22 år, 183 cm høj, og vejer 120 kg.. hvilket jo kan siges at være for meget.

Jeg har nu besluttet mig for at gøre noget ved det, og startede for en uge siden min "kur".

Mit aktivitetsniveau inden kuren, kan kun beskrives som ikke eksisterende, da jeg arbejder hjemmefra, og sidder ned stort set hele dagen - i hvert fald 95% af tiden.

Jeg har derfor regnet mig frem til at mit basalstofskifte er på 2517 kcal og mit totale energiforbrug er på 3322 kcal.

Nu er det så mit spørgsmål opstår.. Jeg er begyndt at spise meget sundere, og har med det samme erfarret at disse ting mætter meget mere.. og selvfølgelig har mindre kcal end det junk-food jeg spiste før i tiden.. Men - nu sidder jeg så en dag som i dag, og har spist for i alt omkring 1000 kcal - og er mæt. Jeg har spist frugt/grønt, rugbrød, og noget fedtfattigt pålæg (både til morgen, middag og aften).. Nu er det jo bare sådan, at jeg har læst mig frem til, at det ikke er en god ide at indtage mindre end ens basalstofskifte? Skal jeg derfor skynde mig ud og proppe noget mere føde i mig selv?... eller er det okey?.. Jeg skal selvfølgelig også sige, at det ikke er første dag, hvor jeg har spist mindre end mit BMR - fordi jeg har følt mig mæt..

Jeg har de samme dage - inkl. i dag, også motioneret i 30 min.. Så jeg burde vel i princippet spise meget mere?

Er der nogle der kan fortælle mig om jeg gør noget helt galt?

Tak for hjælpen!

Motionér så meget du kan, spis fornuftigt og så er du godt på vej.

Jeg kan afsløre, at du ikke er mæt ved 1000kcal.. Det er ikke engang anoreksipiger.

Link to comment
Share on other sites

Dysp - "mæt" var måske ikke den rigtige beskrivelse.. men jeg var i hvert fald ikke sulten.. Men det kan da godt være jeg skal kigge mine kcal regnskaber igennem :)

Jeg har dog et tillægsspørgsmål..

På følgende side:

http://www.fitwatch.com/phpscripts/searche...?category_id=03

Står der at jeg forbrænder 693 kcal, ved 30 min's træning på "Elliptical cross-trainer, light to moderate".

Det tal synes jeg virker meget højt? Er det noget jeg kan stole på?

Link to comment
Share on other sites

Dysp - "mæt" var måske ikke den rigtige beskrivelse.. men jeg var i hvert fald ikke sulten.. Men det kan da godt være jeg skal kigge mine kcal regnskaber igennem :)

Står der at jeg forbrænder 693 kcal, ved 30 min's træning på "Elliptical cross-trainer, light to moderate".

Det tal synes jeg virker meget højt? Er det noget jeg kan stole på?

Ja, det står der

Nej, det kan du ikke

Det er en meget simpel beregner. Den regner med, at man forbrænder dobbelt så meget, hvis man vejer dobbelt så meget, uanset træningsform. Det er ikke rimeligt.

Hvis du vil regne ud hvor meget du forbrænder, kan du for eksempel få bestemt dit kondital og maxpuls. Og så regne med at du forbrænder relativt til VOmax, bestemt ved din aktuelle gennemsnitspuls.

Eller bruge den lidt grovere energiberegner på MOL.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt at tabe saa meget paa en uge,

men der er vel ogsaa nok at tag af, saa det er jo godt :)

bare haeng i.

Jeg tror de fleste der har startet med at tabe sig,

har taget en kold madtyrker som du har gjort.

Lad vaere med kun at bruge vaegten til at se om du taber dig,

brug et maalebaand, et spejl, eller ta' billeder.

Hvis vaegttabet skal fortsaette,

saa kan du ikke fortsaette med at sulte dig selv.

det handler om at komme ind i en rutine og dagligdag hvor man bevaeger sig mere.

Link to comment
Share on other sites

Dit massive vægttab skyldes i højere grad andre ting end tab af egentlig fedt. Der er nok røget noget fedt med, men grundet dit massive kalorieunderskud, kan du betragte dig selv som værende i, nærmest, mere usund tilstand som før, såfremt du har spist 1000 kcal om dagen.

Mit råd til dig er følgende og jeg synes, at du skal følge det, selvom det er hårdt. Men, jeg lover dig det virker. Det giver mening teoretisk og du vil se resultater fysisk, samt mentalt:

Få dit ligevægtsindtag så højt op som muligt ved at bevæge dig så meget som muligt.

Spis 500 kcal under dit ligevægtsindtag, også selvom dette betyder, at du skal spise 3000 kcal om dagen. Husk dog bare at nedregulere dit fødeindtag, hvis du nedregulerer dit aktivitetsniveau.

Styrketræn først og dyrk cardiotræning bagefter.

Så er du godt på vej.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at spise meget mere end før - da jeg til sidst forstod selve ideen med at spise mere, for at få mit stofskifte højere op.. Jeg har kun spist 1000 kcal i et par dage, og ligger nu på omkring 2300 om dagen - jeg er dog begyndt at bruge zig-zag metoden, med at variere hvor meget jeg spiser - dog højest op til 400 kcal om dagen.

Jeg har ind til videre tabt mig 6 kg i alt :)

Link to comment
Share on other sites

Det er lettere at tabe de første kg end de sidste men flot klaret! Hvis du spiser rimelig fornuftigt og har gjordt det et stykke tid vil din appetit normalt sørge for at du spiser nok til ikke at komme i seriøs mangel! Mange meget overvægtige oplever at de kan fungere rigtig godt selvom de taber sig langt hurtigere end det teoretisk er muligt (3.6kg fedt på en uge svarer ca til et energiunderskud på 3600kcal om dagen) og uden at ha været i situationen selv vil jeg tro at det er fordi din krop prøver at hjælpe dig i stedet for at modarbejde dig som de fleste oplever når de diæter! Det mange oplever når de spiser mindre og motionerer mere end de plejer ar at kroppen nedregulerer deres basalstofskifte og aktivitetsniveau og forøvrigt opregulerer deres appetit samtidigt. Det ser ikke ud til at det er sket for dig og det er kun godt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Halløjsa!

Tænkte lige, at jeg ville fortælle jer alle, hvordan det går med mit vægttab.. Jeg startede som sagt på 120 kg - faktisk 124 kg for at være helt præcis.. Jeg vejer nu 90,5 kg - så mit vægttab har rundet de 30 kg tabt - 33,5 kg for at være mere præcis :)

Mit mål var fra starten at komme ned og være "normalvægtig" i forhold til mit BMI - hvilket vil sige, jeg har 6,5 kg tilbage endnu.. men jeg begynder da at kunne se en ende på det!.. de 40 kg, der skulle tabes da jeg startede, virkede meget uoverkommelige.. men ikke desto mindre er jeg da nået et pænt stykke vej! :)

Min primære plan har fra start været at dyrke så meget motion som overhovedet muligt - mindst 30 min dagligt.. og spise sundt.. hvilket jeg har gjort lige siden jeg startede. Og nu kan jeg sådan set ikke forstille mig nogensinde at ændre på det.. Ufatteligt så meget bedre man har det, og så meget friskere man er, når man har spist sundt og motioneret..

Annyways! jeg tog et billede dagen jeg startede, og jeg tog så et billede lige da jeg rundede de 30 kg tabt.. det kan ses her:

22894228.th.jpg

Det var så alt fra mig! kunne tænkes jeg opdatere igen, når jeg har nået mit mål.. har garanteret lyst til at dele det med nogle, når det sker! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så skete det endelig! :)

Mit mål var som sagt at tabe 40 kg - og blive normalvægtig i forhold til mit BMI.. Jeg skulle altså ned på 84 kg - hvilket endelig skete i dag.. Har haft lidt problemer med det sidste kg, over de sidste par uger - men, i dag gik vægten min vej, og fortalte mig, at jeg i øjeblikket vejer 83,8 kg! - jeg har altså tabt 40,2 kg! :)

For pokker hvor er det en underlig følelse at nå sit mål, efter så lang tid! - men helt ufatteligt rart! :)

Nåh.. jeg skulle bare lige ud med lidt glæde!.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share