Mark O Madsen dropper forbundet


ptpoul
 Share

Recommended Posts

http://ekstrabladet.dk/sport/anden_sport/a...icle1082658.ece

I Artiklen beskrives det hvordan Mark O Madsen vil få sine udgifter dækket af private kanaler i stedet for via forbundet og team danmark.

Er dette en mands manglende evne til at tilpasse sig, eller skal der rystes alvorligt op i en støttestruktur hvor det primært er lederne der kan leve af støttekronerne.

Joachim B Olsen var også meget kritisk over for Kai Holm og andres kritik af atleterne før under og efter OL. Er forbundene gode nok til at støtte atleterne eller er de pedantiske pampere?

Link to comment
Share on other sites

En interessant diskussion.

Da jeg var i Kina havde jeg lejlighed til at drøfte støttesystemer med folk fra andre lande, da det er et felt, jeg altid har interesseret mig for.

Problemet er at det tit ikke er de største talenter, der bliver de bedste, og derfor kommer eliten for sent ind i støttesystemet.

Sats lidt mere på nogle unge sportsfolk, som har potentialet, men måske ikke altid er den bedste. Man skal ikke gemme støtten til de rent faktisk er slået igennem. Joachim B. Olsen fik så vidt jeg ved først reel støtte efter han HAVDE kvalificeret sig til OL i en alder af 23...

Link to comment
Share on other sites

Der er jo begrænsede midler i lille Danmark. Hvordan de bruges bedst ved jeg ikke helt.

Hvis jeg var i Joachim B Olsens sted lige nu, gav jeg TDam danmark, Kai Holm, DIF fingeren og fandt privat støtte til at stille op. Han har helt sikkert overtaget i medierne lige nu og gyldne støtte muligheder.

Det ville jo være katastrofe hvis de ikke ville lade ham stille op fordi han ikke ønsker støtte fra dem. han var/er? En kostant trussel ved VM, EM og OL så længe han er skadesfri.

Kunne være interessant at se hvordan det ofisielle idræts danmark ville reagere hvis han blev selvstændig og frigjorde sig fra DIG/Team dk osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes for det første det er ufatteligt, at så rigt et land som Danmark ikke kan finde flere penge til at støtte eliteidrætten. Men det er åbenbart ikke noget vi prioriterer herhjemme...

For det andet, så er det bagvendt for mig, at man har et støttesystem der skal udvikle talenter der kan tage medaljer, hvor man først får støtte når man tager medaljer. I det her tilfælde kommer ægget altså før hønen! Talentudvikling koster penge.

For det tredje synes jeg det er til grin, at håndbold og fodbold skal have Team Danmarks penge. Det er sponsorstærke idrætsgrene, med rige forbund. Skulle fodbold måles på samme målestok som andre idrætsgrene, så skulle deres støtte også bortfalde, da de ikke kan kvalificere sig til slutrunder længere. I boksning f. eks. kræver de en medalje til EM eller VM, at få støtte. Det er totalt utopi at tro det kan lade sig gøre. Det svarer til at forvente Skagen slår Barcelona i Champions League næste år!

Ydermere kan man skabe resultater for langt færre penge i andre idrætsgrene, end i fodbold/håndbold.

Og for det fjerde, så føler jeg med Mark O., da jeg selv har prøvet at kæmpe mod en flok forbundspampere der var så kloge de kunne undvære hovedet. Jeg måtte ikke sende min bokser til Cuba, som VM forberedelse på egen regning, så vi endte med at melde fra. Sådan noget gør sgu ondt...

Nå, lidt galde fra en der ruller stenen op af bakken for at se den rulle ned igen...

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes for det første det er ufatteligt, at så rigt et land som Danmark ikke kan finde flere penge til at støtte eliteidrætten. Men det er åbenbart ikke noget vi prioriterer herhjemme...

For det andet, så er det bagvendt for mig, at man har et støttesystem der skal udvikle talenter der kan tage medaljer, hvor man først får støtte når man tager medaljer. I det her tilfælde kommer ægget altså før hønen! Talentudvikling koster penge.

For det tredje synes jeg det er til grin, at håndbold og fodbold skal have Team Danmarks penge. Det er sponsorstærke idrætsgrene, med rige forbund. Skulle fodbold måles på samme målestok som andre idrætsgrene, så skulle deres støtte også bortfalde, da de ikke kan kvalificere sig til slutrunder længere. I boksning f. eks. kræver de en medalje til EM eller VM, at få støtte. Det er totalt utopi at tro det kan lade sig gøre. Det svarer til at forvente Skagen slår Barcelona i Champions League næste år!

Ydermere kan man skabe resultater for langt færre penge i andre idrætsgrene, end i fodbold/håndbold.

Og for det fjerde, så føler jeg med Mark O., da jeg selv har prøvet at kæmpe mod en flok forbundspampere der var så kloge de kunne undvære hovedet. Jeg måtte ikke sende min bokser til Cuba, som VM forberedelse på egen regning, så vi endte med at melde fra. Sådan noget gør sgu ondt...

Nå, lidt galde fra en der ruller stenen op af bakken for at se den rulle ned igen...

Interessant insider viden.

Det er forfærdeligt det er sådan. Jeg har altid undret mig om historierne i pressen var sande eller ej. Der er åbenbart noget om det når udøverne føler deres forbund og team danmark i mange tilfælde er en hindring frem for en støtte.

Jeg er helt enig i betragtningen omkring de store forbund. Kan sponsor dække udgifterne hvad skal støtte så til for?

Dertil kommer Tv indtægterne der er så astrnomiske at de dækker ALT omkring landsholdet.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes for det første det er ufatteligt, at så rigt et land som Danmark ikke kan finde flere penge til at støtte eliteidrætten. Men det er åbenbart ikke noget vi prioriterer herhjemme...

Sportsfolk svømmer da i penge sammenlignet med andre statsstøttede eliteudøvere indenfor sport-kultur-og-underholdningsbranchen. Plus at de har bedre muligheder for privatfinansiering og sponsorstøtte.

Link to comment
Share on other sites

Sportsfolk svømmer da i penge sammenlignet med andre statsstøttede eliteudøvere indenfor sport-kultur-og-underholdningsbranchen. Plus at de har bedre muligheder for privatfinansiering og sponsorstøtte.

Det er simpelthen ikke sandt. Læs evt. mit indlæg længere oppe for en nuancering af tingenes tilstand. Fodbold-/håndboldspillere lider bestemt ingen nød, men det gør de fleste andre altså. Du skal være velkommen til at komme til Jylland og se hvordan en EM/VM deltager i boksning må klare sig, hvis du mener en sådan svømmer i penge...

Link to comment
Share on other sites

Sportsfolk svømmer da i penge sammenlignet med andre statsstøttede eliteudøvere indenfor sport-kultur-og-underholdningsbranchen. Plus at de har bedre muligheder for privatfinansiering og sponsorstøtte.

Hvis ikke det er sportsudøverne der bliver snydt i den sammenhæng, hvem er det så? Brugerne af ungdomshuset?

Der er så mange små sportsgrene der stortset intet får i støtte.

Link to comment
Share on other sites

Det er simpelthen ikke sandt. Læs evt. mit indlæg længere oppe for en nuancering af tingenes tilstand. Fodbold-/håndboldspillere lider bestemt ingen nød, men det gør de fleste andre altså. Du skal være velkommen til at komme til Jylland og se hvordan en EM/VM deltager i boksning må klare sig, hvis du mener en sådan svømmer i penge...

Nu er det måske lidt off topic, men jeg mener stadig, at hvis vi sammenligner med landets bedste 'kulturelle eliteudøvere', så får de ikke nær så meget statsstøtte, som landets bedste sportsudøvere gør.

Jeg er dog ikke nær så meget inde i, hvordan pengene fordeler sig ned gennem systemerne i sportens verden. En EM/VM boksedeltager, f.eks., hvad får han, og hvad skal han selv skaffe?

Link to comment
Share on other sites

Nu er det måske lidt off topic, men jeg mener stadig, at hvis vi sammenligner med landets bedste 'kulturelle eliteudøvere', så får de ikke nær så meget statsstøtte, som landets bedste sportsudøvere gør.

Jeg er dog ikke nær så meget inde i, hvordan pengene fordeler sig ned gennem systemerne i sportens verden. En EM/VM boksedeltager, f.eks., hvad får han, og hvad skal han selv skaffe?

Det kan godt være de ikke gør det, men de sportsudøvere der får i hoved og røv (håndbold/fodbold og nogle få flere) er jo netop dem jeg opponerer mod. De har netop mulighederne for at skaffe private sponsorer, har rige forbund, professionelle klubber etc. Hvad skal de med støtte? De lever af det i forvejen.

En landsholdsbokser får ikke en krone. Det er forbundet der betaler rejse og kost/logi når de er ude (faktisk er det ikke engang sådan hver gang), men tabt arbejdsfortjeneste får man f. eks. ikke. det er altså svært at få fri fra sin arbejdsplads/uddannelse 3-4 mdr. om året, og så selv skulle dække de hul det giver i økonomien...

Det værste er, at hvis man tog pengene fra de store idrætsgrene og gav dem til nogle af de små, så kunne man med meget stor sandsynlighed få resultater (noget fodbold jo ikke leverer længere).

Link to comment
Share on other sites

Fair nok, jeg opfattede det bare lidt som netop den vinkel du tog - kultur kontra idræt.

Jeg snakker ikke kultur som i kultur = ungdomshuset. Jeg snakker professionelle udøvere, som på mange punkter minder om sportsfolk. Dansere, musikere, artister, skuespillere, etc. Set fra vores branche ser det altid ud som om, sportsudøverne lige har fået lidt mere...

Jeg er i øvrigt helt enig i, at man bør omfordele sportsstøttepengene og give langt mindre til de store forbund og flere penge til talenter, der endnu ikke har fået medaljer osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker ikke kultur som i kultur = ungdomshuset. Jeg snakker professionelle udøvere, som på mange punkter minder om sportsfolk. Dansere, musikere, artister, skuespillere, etc. Set fra vores branche ser det altid ud som om, sportsudøverne lige har fået lidt mere...

Jeg er i øvrigt helt enig i, at man bør omfordele sportsstøttepengene og give langt mindre til de store forbund og flere penge til talenter, der endnu ikke har fået medaljer osv.

Hmm, jeg kan absolut ikke se hvorfor professionelle skal have statsstøtte? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg kan absolut ikke se hvorfor professionelle skal have statsstøtte? :blink:

Ha, det er en jo en længere diskussion. Brian Mikkelsen blev overtalt, da vi sagde det magiske ord 'konkurrenceforvridning', hvilket indicerer, at vi skal have det, fordi alle andre får, hvilket er et temmeligt indholdsløst argument...

Men hvis EM-bokseren får sin rejse betalt af forbundet, så er han jo også statsstøttet og har ingen grund til at klage.

Og skal den her tråd ikke snart tilbage til Mark O. Madsen?

Link to comment
Share on other sites

Ha, det er en jo en længere diskussion. Brian Mikkelsen blev overtalt, da vi sagde det magiske ord 'konkurrenceforvridning', hvilket indicerer, at vi skal have det, fordi alle andre får, hvilket er et temmeligt indholdsløst argument...

Men hvis EM-bokseren får sin rejse betalt af forbundet, så er han jo også statsstøttet og har ingen grund til at klage.

Skal man tage nogen af de to ting seriøst?

Og skal den her tråd ikke snart tilbage til Mark O. Madsen?

Tjoeh, hvis det ovenstående er din mening, så er videre diskussion om de ting vist nytteløs... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skal man tage nogen af de to ting seriøst?

Jeg er i tvivl om, hvad du mener. Du synes, det er ufatteligt, at man i Danmark ikke kan finde flere penge til at støtte elite-idrætten. Jeg mener, at eliteidrætten får rigeligt, sammenlignet med andre områder indenfor kultur-fritids-området.

At fordelingen mellem de forskellige forbund giver alt for mange penge til de store og alt for lidt penge til de små er vi til gengæld enige nok om.

Når professionelle sportsdøvere havner i kategorien professionelle, er en stor del af deres lønfinansiering statsstøttet. Når kunst-kultur-folk er i kategorien professionelle behøver det ikke at betyde, at de får en krone fra staten. Derfor kan det give mening at tale om statsstøtte til kunst-kultur-udøvere, selv om de er professionelle.

Når jeg spurgte om tråden snart skulle tilbage til Mark O., var det fordi det også var et interessant topic, og jeg var bange for køre tråden ud på et sidespor.

Link to comment
Share on other sites

Hermed et lille indspark fra en lille idrætsgren (Vægtløftning).

Jeg mener også støtte systemet er helt vendt på hovedet, devisen "Slid dig selv op for at nå resultater, og så skal vi nok støtte dig de sidste måneder inden du går helt i stykker!" er helt hen i vejret.

Hvis der skal laves top elite sportsfolk, der holder niveauet mere end en sæson eller to, så skal der tilbydes bedre faciliteter til talenterne. Eks. massage, fysioterapeut, kostvejledning, hjælp til køb af mad m.m.

Jeg tror det største problem er, at der ikke bliver brugt ressourcer på at finde ud af hvem der er reelle talenter (læs: har mulighed for at nå toppen), og for ikke at risikere at smide penge ud af vinduet på nogen der ikke når det alligevel, så må vi hellere vente med at støtte dem, til de har bevist noget.

/Severinsen

Edited by Severinsen
Link to comment
Share on other sites

Sporten er klart det kulturelle område som får mindst støtte fra det offentlige indenfor eliten.

Det kongelige teater alene får 4 til 5 gange så mange penge som Team Danmark.

Ang. Mark O så kender vi jo langtfra alle detaljer, men det lyder jo til at der kan laves et kompromis. Det som en atlet mener er spild af tid kan være vigtig for forbundets talentudvikling, og forbundet har jo et overordnet ansvar for sporten og ikke bare det umiddelbare topresultat.

Link to comment
Share on other sites

Når professionelle sportsdøvere havner i kategorien professionelle, er en stor del af deres lønfinansiering statsstøttet.

Her må du da godt komme med nogle eksempler.

Når kunst-kultur-folk er i kategorien professionelle behøver det ikke at betyde, at de får en krone fra staten

Der er vel kun et fåtal kunstnere som er 100% selvforsørgende, såsom de store forfattere, malere osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i tvivl om, hvad du mener. Du synes, det er ufatteligt, at man i Danmark ikke kan finde flere penge til at støtte elite-idrætten. Jeg mener, at eliteidrætten får rigeligt, sammenlignet med andre områder indenfor kultur-fritids-området.

Fair nok, det bliver vi nok ikke enige om. :smile:

At fordelingen mellem de forskellige forbund giver alt for mange penge til de store og alt for lidt penge til de små er vi til gengæld enige nok om.

Yes!

Når professionelle sportsdøvere havner i kategorien professionelle, er en stor del af deres lønfinansiering statsstøttet. Når kunst-kultur-folk er i kategorien professionelle behøver det ikke at betyde, at de får en krone fra staten. Derfor kan det give mening at tale om statsstøtte til kunst-kultur-udøvere, selv om de er professionelle.

Det er jeg ganske simpelt ikke enig i. Spillerne i FCK får løn af klubben. Thomas Bjørn tjener sine penge selv. Mikkel Kessler tjener sine penge selv. Joachim Boldsen tjener sine penge selv.

Mark O. Madsen er at betragte som amatør, de bedste (amatør)boksere, vægtløftere etc. er amatører. De har brug for statsstøtte.

Så findes der udøvere jeg ikke lige ved hvor jeg skal placere, eks. Michael Maze, Wosniacki etc. (kunne være interessant hvis der var andre der havde noget at byde ind med der?)

Hvis kunst-kultur-folk er professionelle betyder det vel at de tjener deres egne penge, ligesom FCK spillerne og co.? At de ikke får en krone fra staten, er da på ingen måde et argument for, at de skal have det? :blink:

Når jeg spurgte om tråden snart skulle tilbage til Mark O., var det fordi det også var et interessant topic, og jeg var bange for køre tråden ud på et sidespor.

Jeg opfattede umiddelbart tråden som en generel diskussion om de her emner, med udgangspunkt i Mark O. Madsen, men det kan da godt være jeg har fejlfortolket trådstarter intention (ikke sarkastisk ment).

Men mht. Mark O. og brydeforbundet, så ved jeg desværre ikke så meget om detaljerne. Umiddelbart er hans største problem vel, at det er forbundet der bestemmer om han bliver udtaget til noget...

Link to comment
Share on other sites

Sporten er klart det kulturelle område som får mindst støtte fra det offentlige indenfor eliten.

Det kongelige teater alene får 4 til 5 gange så mange penge som Team Danmark.

Interessant! Så står Sina jo bare i nøjagtig den samme situation indenfor kulturen, som vi andre gør indenfor sporten. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share