Fortsætte træning af bryst ønskes


rhodos
 Share

Recommended Posts

Hey mol...

Jeg er kommet dertil hvor jeg syntes mit bryst efterhånden er tæt på at kunne gå hen og blive overdimensioneret i forhold til resten af min krop. Som det ser ud nu er jeg rigtig godt tilfreds og ønsker ikke at smide mere masse på brystet. Dog ønsker jeg stadig at træne bryst da jeg egentligt godt kan lide det samt jeg syntes godt om tanken om at jeg holder hele min krop ved lige og ikke blot vælger muskelgrupper ud der lige passer mig. Men her er spørgsmålet så. Hvordan træner jeg fortsat mit bryst uden jeg fortsat har vækst? Kunne man evt. finde en øvelse der isolerer så meget i bryst delen omkring kravebenene eller "kavaler" gangen at resten af brystet ikke "gainer" da disse godt kunne tåle en smule mere masse? Min logiske sans fortæller mig at dette ikke er muligt men ret mig hellere end gerne. Det skal lige siges at min fedt procent er så lav som jeg ønsker den så det er ikke ved at smide kilo jeg kan fortsætte min træning af bryst. Tværtimod ville jeg nu gerne gaine en 5 kg. Som det ser ud nu træner jeg bænkpres 4 sæt af ca 90-95 kg og incline dumbell press 4 sæt af omkring 32 kg (stk). Nogle gode råd derude? Udover mindre vægt på øvelserne.. Er lidt konkurrence mennesker (overfor mig selv)

På forhånd tak..

Link to comment
Share on other sites

Kort, men dog præcis svar... Jeg ville dog gerne hvis vi kunne få uddybet lidt og evt. få svaret på de andre spørgsmål mit indlæg også indeholdte... Andre der også kan byde ind med løsninger og svar?

Som ovenstående siger...

Hvis du benytter mere vægt øger du din styrke ikke din muskelmasse.. Du skal holde dig under 7 gentagelser for ellers kommer du op og træner hypotrofi(!?) tror jeg nok det hedder.

En træningsmetode kunne være: 1 X opvarming

2 X tungt (altså 80-90% af dit 1rm, ca. 3-4-5 gentagelser, husk mindst 2 min pause imellem tunge sæt)

2 X 50 kg max antal gentagelser for at opretholde udholdenheden.

Mvh IRDZ

Link to comment
Share on other sites

hmm, det med man skal træne under 7 gentagelser for at undgå mere masse lyder ikke helt korrekt... Kører 6 gentagelser nu med fine resultater som sagt... Derudover er jeg også interesseret i at høre lidt nærmere omkring jeg evt, skal skære en øvelse væk? Skal jeg vælge andre øvelser? Kunne man træne det øverste / inderste af bryst? Syntes stadig der står lidt ubesvaret.. Var det eksempelvis bedre for mig blot at køre kableflyers når jeg ikke ønsker mere masse men blot ønsker at bibeholde den form jeg har pt.?

Link to comment
Share on other sites

Færre gentagelser og mere vægt...og mindre workload og densitet. Dvs. færre sæt og længere pause.

Militarie press kan vedligeholde dit bryst, ramme den øvre del lidt mere og få din triceps og skulder til at gaine.

4 * 6 i incline bryst (95 kg * 4 sæt * 6 reps) = 2280 kg workload kunne f.eks. laves om til:

4 sæt * 4 reps * 97,5 kg = 1560 kg workload med 3 min pauser imellem sæt

100 kg = 1600 kg

eller som sagt skifte om til militarie press.

Link to comment
Share on other sites

Nej kabel flyeves er en dårlig ideen da den´isolerede rammer brystet og er relativt mere usikker at kører tungt i!

Mange gentagelser for at vedligeholde udholdende er en også en dårlig ide da den vil bremse din progression i bryst øvelsen (progression i vægt løftet) og måske stimulere muskelvækst fordi den øger den samlede workload.

Link to comment
Share on other sites

Træn med færre set, evt med mere vægt. Du vil altså få vækst selvom du køre med færre gentagleser men med mere vægt. Du kan prøve dig lidt frem, hvis du synes de flere kg øger din masse kan du evt lade være med at smide flere kg på stangen, ikke så motiverende men igen prøv dig frem.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Man kan vokse af det jeg har skrevet, specielt hvis man vender tilbage til samme træning med højere workload. Så endnu færre sæt kan også være en mulighed f.eks.

1 opvarmningsæt ved 85kg

2 worksæt ved 4 reps a 97,5kg - øg derfra.

Og så forresten. Hold dig langt fra failure, dvs. du skal kunne tage 5-6 reps med den angivet vægt.... På den måde kan du højst sandsynligt øge din bænk og undgå at vokse... men man kan aldrig vide det. hvis du vil være helt sikker så hold dig på samme vægt, som maximus har skrevet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share