MAKS puls


allerup
 Share

Recommended Posts

Kan det passe at jeg som 24årig ikke kan klemme min makspuls over 175 bpm. Jeg er i udmærket form, med en hvilepuls omkring 45. Er det mit pulsur den er gal med, eller er det normalt at der kan være så store udsving i makspuls i forhold til den estimerede (220 minus alder)? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Tja ja bum bum - det lyder lidt lavt - men ikke langt fra e 20% udsving der vist kan være på den formel. Så måske er det rigtigt- og det er der jo ikke noget forkert eller farligt i. Spørgsmålet er jo om du har ramt din rigtige makspuls - som du selv antyder. Hvordan har du målt den? Under hvilken aktivitet?

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Vil give jarvig13 ret - og stramme den til at du med stor sikkerhed ikke har været helt oppe. Metoden til at målen den er at øge belastningen trinvis emd f.eks 2 min mellemrum, og nå man er ved at være deroppe, trykke man helt igennem indtil kurven knækker - det kan godt tage en del forsøg at få det rigtigt - især når man som du er i god form! Så du kan meget vel have 5-10 slag mere i dig.

Link to comment
Share on other sites

Vil give jarvig13 ret - og stramme den til at du med stor sikkerhed ikke har været helt oppe.
At nå makspuls er faktisk særdeles krævende, og er ikke noget man lige når på hverken så lidt som 10 sekunder eller så langt som 2 timer.

Så er der sgu ingen vej tilbage, jeg må ud og se om jeg kan få kviksølvet til at poppe ovenud af pulsuret!! :D

Link to comment
Share on other sites

Dertil kommer, at det er svært at nå op på max på en cykel.

Det er da intet problem at nå sin maxpuls på cykel, det er da bare et spørgsmål om at blive smidt af i noget sidevind og så bruge 3-4 km på at nå op til feltet igen. Lykkes det at få kontakt til feltet, så har man ikke kun været oppe på max, man har været der ubehageligt længe . Kan i øvrigt ikke anbefales :retard:

Alternativt kan man køre en enkeltstart over 20-30 km og slutte af med en spurt til på toppen af en lang bakke. Dette vil jeg heller ikke anbefale nogen at gøre (har selv prøvet begge dele) :devil:

Ziggymund :wave:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Mht. til maks. puls ved henholdsvis løb og cykling, vil makspulsen gerne være højere ved løb, idet musklerne i overkroppen kun bruges i ringe grad ved cykling.

En undtagelse er dog på Mountainbike i meget bakket terræn, hvor man har en tendens til at bruge overkroppens muskler mere.

Min maks puls virker i hvert fald til at være højere på MTB. men jeg skal så ærligt indrømme at jeg ikke er så pokkers opmærksom på maks. pulsen, da jeg ikke rigtigt kan se hvad jeg skal bruge den til i praksis.

Nogle trænere arbejder med forskellige maks. puls - specielt indenfor triathlon - en til løb og en til cykling (svømning ved jeg ikke så meget om - men den må vel også være meget høj, da praktisk taget alle muskelgrupper er i bevægelse i vandet).

Link to comment
Share on other sites

jeg skal så ærligt indrømme at jeg ikke er så pokkers opmærksom på maks. pulsen, da jeg ikke rigtigt kan se hvad jeg skal bruge den til i praksis.

Helt enig. Mon ikke den "store" interesse for maxpuls har en del at gøre med at mange tager udgangspunkt i den, når de fastlætter pulszoner. Personligt foretrækker jeg nu at benytte AT som udgangspunkt, jeg mener det er mere korrekt.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

"Max-pulsen" er faktisk typisk lavere i svømning. Man bruger godt nok rigtigt mange forskellige muskler, men til gengæld slipper man for at bære sin egen vægt.

Og så er det naturligvis en smule misvisende at tale om forskellig "max-puls". Kroppen har vel pr. definition kun én max-puls. Muligvis er der en "korrekt" betegnelse for det vi her løst taler om som "sports-relativ max-puls".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share