Ekstremt varme SPA-bade


Kazama
 Share

Recommended Posts

Halløj.

Vi har noget spa-halløj herhjemme, der kan nå ekstreme varmer. Jeg smider den som regel over de 50 grader, så jeg er næsten altid en smule dehydreret efterfølgende, og jeg skal også helst ligge ned, da det det også kan snurre lidt. Umiddelbart lyder det måske ganske destruktivt, men det er virkelig behageligt inden man skal sove!

Jeg er dog kommet til at frygte for, om dehydreringen og ubehaget bagefter har negative konsekvenser for træningen. Jeg har søgt og søgt efter artikler, men der er åbenbart ikke mange, der deler min ekstremt-varme-bade-passion... Derfor håber jeg, at der er nogle eksperter herinde, der kan fortælle, hvis det er hul i hovedet ift. træning?

Link to comment
Share on other sites

Whatever works for you.. Bare husk at drikke vand undervejs :)

Kan ikke se hvorfor det skal have nogen negativ effekt på træningen, men tværtimod er der ikke nogen deciderede positive ting ved det, udover, at du føler dig træt og får psykisk velbehag.

Link to comment
Share on other sites

En sauna skal ligge på 90-100 grader, og jeg kan derfor ikke se noget problem ved 50 grader. Måske mere en spørgsmål om hvor længe du befinder dig i spa-badet, og hvorvidt du får drukket. Din krop burde også blive bedre til at afgive varme (specielt hvis du lige hopper under den kolde bruser efter), hvilket jeg da ville mene var en positiv ting. Ting som at hyggespise, se tv mv. er jo blot for vores fornøjelse, så hvis du godt kan lide at tage varme spa-bade synes jeg endelig du skal fortsætte -som andre siger skal du bare sørge for at drikke rigtig godt med væske. :smile:

Link to comment
Share on other sites

En sauna skal ligge på 90-100 grader, og jeg kan derfor ikke se noget problem ved 50 grader.

Nu vil jeg jo ikke mene at man kan sammeligne de to ting, da vand leder varme meget bedre end luft gør. Du kan jo fx umuligt holde din hånd nede i 90-100 grader varmt vand.

Jeg læste en gang et studie om hvordan at sauna badning efter hård løbetræning kunne øge ens løbeøkonomi, om muligt det samme kunne ske her? Det skal lige siges at forsøgspersonerne gik i sauna 4 gange ugentligt i 30min i en 95 grader varm sauna..hvilket er temmeligt meget..Leder lidt videre efter studiet.

Link to comment
Share on other sites

man kan ikke sammenligne sauna og spa. Du kan være i en 100 grader varm sauna uden problemer, mens 100 grader varmt vand relativt hurtigt vil dræbe dig..

Hvis din kernetemperatur bliver væsentligt forhøjet af Spa'en skal du nok være lidt forsigtig med det, men hvis du sørger for f.eks at have koldt vand at drikke mens du er i vandet vil det kunne kompensere lidt.

Mht varme og træning, så mener jeg engang at have set en underøgelse der talte om sauna efter styrketræning og nævnte noget med en højere HGH koncentration.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share