Rumænsk dødløft for folk med knæproblemer?


Mr.P
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet i omrking 7-8 måneder nu, og har været temmelig seriøs lige fra starten, ville gerne køre alle de tre store. Problemet er bare at mine knæ er utroligt svage, (mener at jeg har skadet dem dengang jeg spillede håndbold). Squat er fuldstændig udelukket, holder mine knæ overhovedet ikke til. For noget tid siden opdagede jeg så sumo dødløft, og gik fint i noget tid, men viste sig så at mine knæ heller ikke kunne holde til det, (og slet ikke til normal dødløft), så benpresser istedet for som bentræning.

Men hvad med ryggen? den skal jo også trænes, jeg har kørt nogen rackpulls men er lidt bekymret for den forholdsvis lille range of motion?

For at komme tilbage til topic , Så spørgsmålet er i al enkelhed, kan jeg få den samme mængde styrke i ryggen ved at køre rumænsk dødløft som normal? Og er den mindre belastende for knæet? Tænkte jeg at den må være da man jo ikke starter så langt nede?

ps. Det skal lige siges at mine knæ problemer altså ikke skyldes dårlig teknik da min teknik i alle mine øvelser er blevet gennemtjekket af flere kompetente personer.

Vh. Martin :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan du kan benpresse og ikke squatte, som regel benpresser man væsentlig flere kg. end man squatter, og ROM'en i knæleddet er umiddelbart den samme?

Hvad for noget fodtøj løfter du i, og squatter du med hælen på en skive, et bræt eller lignende forhøjning?

Link to comment
Share on other sites

Hvad for noget fodtøj løfter du i, og squatter du med hælen på en skive, et bræt eller lignende forhøjning?

Gør det øvelsen lettere for knæet? Umiddelbart ville jeg mene der kom mere stress på knæet ved at gøre sådan. Jeg spørger fordi jeg ikke helt forstår det.

Link to comment
Share on other sites

Gør det øvelsen lettere for knæet? Umiddelbart ville jeg mene der kom mere stress på knæet ved at gøre sådan. Jeg spørger fordi jeg ikke helt forstår det.

Det er derfor jeg nævner det, mange squatter jo med noget under hælen, så måske er det en del af grunden til han har ondt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu heller ikk mene at det er nødvendigt at tage squat ud af programmet pga dårligt knæ.

Evt. sætte vægten ned. Men hvis man ikke kan squatte overhovedet, er man jo i princippet ude af stand til at rejse sig fra en stol.

Hvis du bedre kan lide at træne benene via benpres er det jo selvfølgelig en anden snak.

Når det kommer til stykket er rackpulls heller ikk noget dårligt alternativ. Jg vil mene at den relativt højere belastning kompenserer for den mindre ROM.

Ellers er stivbenet dødløft også en okay øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu heller ikk mene at det er nødvendigt at tage squat ud af programmet pga dårligt knæ.

Evt. sætte vægten ned. Men hvis man ikke kan squatte overhovedet, er man jo i princippet ude af stand til at rejse sig fra en stol.

Hvis du bedre kan lide at træne benene via benpres er det jo selvfølgelig en anden snak.

Når det kommer til stykket er rackpulls heller ikk noget dårligt alternativ. Jg vil mene at den relativt højere belastning kompenserer for den mindre ROM.

Ellers er stivbenet dødløft også en okay øvelse.

Enig i det meste du skriver, men belastning vil aldrig kompensere for rom. Flere kg kan derimod skade endnu mere, selvom rom er mindre, som eksempel kan jeg bruge mig selv, jeg oplever af og til smerter i knæene under dødløft men aldrig under squat, det tilskriver jeg 100% at jeg har flere kg. på stangen.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det meste du skriver, men belastning vil aldrig kompensere for rom. Flere kg kan derimod skade endnu mere, selvom rom er mindre, som eksempel kan jeg bruge mig selv, jeg oplever af og til smerter i knæene under dødløft men aldrig under squat, det tilskriver jeg 100% at jeg har flere kg. på stangen.

Lige når det kommer til rack pull's tror jeg ikk den ekstra vægt vil belaste noget synderlidt, da den mistede ROM bliver taget fra netop benene.

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor jeg nævner det, mange squatter jo med noget under hælen, så måske er det en del af grunden til han har ondt :smile:

Jeg så en i går der squattede sådan, jeg fik helt ondt i knæene af at se på det. Hælene på 20 kg skiver, ryggen fuldstændig lodret og knæene endte 20 cm ud over tæerne.

Til gengæld squattede hans træningsmakker med rigtig god teknik.

Til Mr. P - Jeg forstår heller ikke hvordan du kan benpresse når du ikke kan squatte, belastningen må være lige stor. Når du siger dine knæ ikke kan holde til squat, er det så pga. smerter eller fordi knæet føles ustabilt eller svagt under squat?

Måske er det en ide at få et check hos en fysioterapeut med erfaring for styrketræning. Manglende fleksibilitet i ankel og hofte kan godt give knæsmerter ved squat fordi belastningen bliver flyttet dertil.

Link to comment
Share on other sites

Hej tak for de mange svar. Jeg har tænkt lidt over det i sagde med at benpres burde være mindst lige så belastende for knæet, og det har i jo ret i. Kan det være noget med min vægtfordeling? altså at mit balancepunkt ligger for langt fremme på foden? og presset så bliver lagt på knæet i stedet for på ballerne?, vil ihvertfald prøve at squatte i dag hvor jeg tager højde for det. Og det samme gælder vel egentlig også i normal dødløft?

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er BS at knæene ikke må bevæge sig fremad i squats, se Dabaya engang

Ja, det er fronts, men se engang de knæ ryge frem, og de der squats er perfekte.

Idéen bag at knæene ikke skal bevæge sig fremad er i bund og grund god nok, for den får rookies til at holde vægten på hælene frem for på tæerne, hvilket er alfa omega for gode squats. Når man har styr på det er der ingen grund til at begrænse knævandring, hvis vægten bliver på hælene kan de knæ ryge så langt frem som de vil, det er tværtimod al indoktrinering en god ting, det holder overkroppen dejlig lodret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share