Hva f... er supersæt!?


JensKenei
 Share

Recommended Posts

Ja som overskriften lyder. Hvad går supersæt ud på??

At sættene i to forskellige øvelser er flettet ind mellem hinanden.

altså i stedet for f. eks. tre sæt bicepcurl og derefter tre sæt fransk pres så hedder det

curl

pres

curl

pres

curl

pres

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Ja, ja...

Superset er vel klart defineret. Kan der være nogen tvivl om, at cirkeltræning er full body?

Cirkeltræning er nok det optimale for nybegynnere. :bigsmile:

Henrik

Hvad?

Der er ikke noget, der hedder "den modsatte muskel" :D

Når man supersætter er det optimalt, at tage en større og en mindre øvelse. F.eks ben/biceps eller ryg/triceps. Hvis man tager biceps/triceps, så bruger man jo mange af de samme muskler=mindre effektivitet og mere udmattelse.

Link to comment
Share on other sites

Når man supersætter er det optimalt, at tage en større og en mindre øvelse. F.eks ben/biceps eller ryg/triceps. Hvis man tager biceps/triceps, så bruger man jo mange af de samme muskler=mindre effektivitet og mere udmattelse.

Hvad hvis man supersetter mavebøjninger og rygstrækkere? Det kan man vel godt ?

Link to comment
Share on other sites

Flueknepperi ON!

At du træner den modsatte muskel for at spare tid. Altså feks. biceps/triceps.

Men cirkel træning er bedre :bigsmile:

Henrik

At træne den modsatte muskel kaldes antagonisk træning og er en arveart af at supersette, superset er ganske simpelt at køre et sæt af en øvelse lige efter et sæt af en anden øvelse.

Bodybuildning.com - what is superset (ved ikke om bodybuilding.com er en fantastisk reference, men bedre end ingen.

Man gør det generelt ikke for at spare tid, men for at opnå større stress på en muskel gruppe eller variation i ens program.

Cirkel træning og supersæt har kun det tilfældes at man kommer til at supersætte når man cirkeltræner - dvs. fordi man køre supersæt i nogen øvelser cirkeltræner man ikke

Der er ikke noget, der hedder "den modsatte muskel"

Jo, kaldes for en muskels antagonist - måske ikke korrekt grammatisk

MOLS ordliste

Flueknepperi OFF

Nu skal jeg nok kravle ind i min hule og være stille

Link to comment
Share on other sites

Supersæt kan både være for aganister og antagonister.

Det kan være f.eks. Flyes og bænkpres, eller bicepcurls og tricep extensions.

Hvis man skal være rigtig præcis kan man kalde det for supersæt når det er to øvelser for samme muskel og antagonistiske supersæt for modsatte muskelgrupper. Antagonistiske supersæt er en fremragende måde at spare tid på. Jeg anbefaler den ofte for mennesker der er i en masseperiode.

Nogle mener at Antagonistiske supersæt kan give bedre neurale forhold ved at trætte antagonisten og dermed dennes hæmmende effekt på prime movers kraftudvikling. Andre siger at antagonistiske supersæt fremmer restitutionen af prime mover vedat bøje og strække musklen aktivt i restitutionsperioden og rent neuralt set, fordi antagonisten vil afslappes via den reciprokke antagonisthømning når prime mover arbejder.

Jeg har aldrig selv oplevet eller observeret hos andre, at supersæt skulle fremme præstationen. men det er en smart måde at strukturere træningen på :smile:

Edited by Arne
Sprogfejl rettet ;-)
Link to comment
Share on other sites

Så trækker jeg mine ord i mig igen. Der var noget jeg ikke vidste. :dry::bigsmile:

Nu vil jeg give dig et par råd fra en veteran på boardet:

1. under ingen omstændigheder. Aldrig nogensinde om så dit liv afhænger af det, skal du indrømme du tager fejl.

2. Aldrig erkende der var noget du ikke vidste.

3. hvis du møder en række argumenter, argumenter imod det du kan, ignorer resten. Så er der ingen der opdager, at der var noget du ikke kunne argumentere imod.

4. hvis du ikke kan argumenter godt nok, så bed om referencer. Selv hvis det var dig der kom med den oprindelige påstand og det burde være dig der havde pligt til at bevisføre.

5. Videnskabelige referencer kan altid skydes ned. Gruppen er forkert. Studiet er dårligt. Der er for få med i studiet. etc..

6. hvis du ikke kan skyde studiet ned, så er videnskaben korrupt og bagud i forhod til virkeligheden.

7. går alt galt bliver du personlig.

8. igen går alt galt sætter du stårmandsargumentation op. Der er et par "verdensmestre" til det her på MOL. Læs og lær.

9. Snak udenom. Drej menet i en anden retning. Der er altid noget du kan have ret i. Kombineret med punkt 3 er den fantastisk.

Nu er du inde i MOL's uofficielle regelsæt. Held og lykke på MOL fremover :tongue:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Are you fit or are you crossfit?!?

six-months-of-crossfit.jpg

Nu står der så vidt jeg kan se at det er efter et halvt års CF. Lidt svært at sammenligne billederne men det er sgu da meget godt resultat. :smile: 2 buksestørrelser ned og samme vægt kan jeg læse.

Jeg hører i øvrigt lige MortenZ om vi skal sætte din nedskrivning af de uofficielle regler ind på regel-siden, sådan at flere får lært the ways of MOL.

Link to comment
Share on other sites

Gjort rigtigt på det rigtige tidspunkt kan cirkeltræning gøres virkeligt hårdt og effektivt.

I en transition fase er det noget af det smarteste selv højeste klasse styrkeatleter kan anvende.

2 buksestørrelser er fint, det smider mine PT kunder på 4 uger hvis de træner med mig 2-3 gange om ugen og følger enkle overkommelige kostråd.

Crossfit er fint hvis man vil holde sig slank. jeg mener der er ulemper ved systemet, men det er sgu diskuteret nok efterhånden :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg give dig et par råd fra en veteran på boardet:

9. Snak udenom. Drej menet i en anden retning. Der er altid noget du kan have ret i. Kombineret med punkt 3 er den fantastisk.

Nu er du inde i MOL's uofficielle regelsæt. Held og lykke på MOL fremover :tongue:

10. Skriv "FACT:" foran dine udsagn - det gør det svært at argumentere mod dem. Hvis nogen alligevel skulle prøve, så link til en youtube-video, der underbygger dine påstande.

Link to comment
Share on other sites

Ja og der så man tydeligt hvordan du brugte dine 9 regler :)

jeg kan da svare mere præcist på det hvis det er svært at forstå. Jeg synes ikke resultatet er flot på 6 måneder. Slet ikke når jeg gør det samme for PT kunder på 4 uger.

Selve crossfit vil jeg ikke diskutere, det er gjort til hudløshed.

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg give dig et par råd fra en veteran på boardet:

1. under ingen omstændigheder. Aldrig nogensinde om så dit liv afhænger af det, skal du indrømme du tager fejl.

2. Aldrig erkende der var noget du ikke vidste.

3. hvis du møder en række argumenter, argumenter imod det du kan, ignorer resten. Så er der ingen der opdager, at der var noget du ikke kunne argumentere imod.

4. hvis du ikke kan argumenter godt nok, så bed om referencer. Selv hvis det var dig der kom med den oprindelige påstand og det burde være dig der havde pligt til at bevisføre.

5. Videnskabelige referencer kan altid skydes ned. Gruppen er forkert. Studiet er dårligt. Der er for få med i studiet. etc..

6. hvis du ikke kan skyde studiet ned, så er videnskaben korrupt og bagud i forhod til virkeligheden.

7. går alt galt bliver du personlig.

8. igen går alt galt sætter du stårmandsargumentation op. Der er et par "verdensmestre" til det her på MOL. Læs og lær.

9. Snak udenom. Drej menet i en anden retning. Der er altid noget du kan have ret i. Kombineret med punkt 3 er den fantastisk.

Nu er du inde i MOL's uofficielle regelsæt. Held og lykke på MOL fremover :tongue:

Burde være en sticky.

Link to comment
Share on other sites

jeg kan da svare mere præcist på det hvis det er svært at forstå. Jeg synes ikke resultatet er flot på 6 måneder. Slet ikke når jeg gør det samme for PT kunder på 4 uger.

Nææ, men ift at han åbenbart ikke har gjort noget ud af sin kost så er der da tydeligvis sket noget. Og nu var det dig der af uvisse årsager lige valgte at hive dét billede frem som representativt for CrossFit. Jeg så lige en video med en dame der havde tabt 60lbs (fra 260) på 3 mdr efter at være startet til CF. Så er der vel balance i regnskabet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share